نحوه اجرای کابل کشی

نحوه‌ی اجرای کابل کشی زمینی

با توجه به اینکه کابل کشی زمینی در تاسیسات زیر ساختی انجام می شود دقت عمل و توجه به اجرای صحیح و اصولی آن بسیار مهم می باشد چرا که هر نوع مشکلی که در اجرا وجود داشته باشد، علاوه بر اینکه موجب وقفه در کار می شود ممکن است خسارات مالی زیادی هم به دنبال داشته باشد.

آموزش کابل کشی زمینی:

کف کاذب  در هر مکانی قابل اجرا است اما امروزه بیشترین فضائی که از سیستم کف کاذب استفاده می کند اتاق دیتاسنتر و در مجموعه های اداری و سازمانی است. البته باید گفت اجرای کف کاذب در اتاق دیتاسنتر به علت وجود تجهیزات گران قیمت الزامی است. با توجه به اینکه در سیستم های اداری از کامپیوتر و تجهیزات وابسته به آن بر روی هر میز استفاده می شود عملاً مقدار زیادی کابل در اطراف هر میز وجود دارد که برای سر و سامان دادن به آن ها کابل کشی دیواری مناسب نبوده و لازم است کابل کشی زمینی و از کف اجرا شود تا کمترین میزان سیم در نمای اتاق مشهود باشد. سه نوع کف کاذبی که برای اتاق سرور و دیتاسنتر مناسب است عبارتند از : کف کاذب فولادی، کف کاذب گالوانیزه (کف کاذب طرح لگراندکف کاذب آلومینیومی

برای آموزش کابل کشی زمینی در ابتدای کار باید مسیری که قرار است کابل کشی در آن انجام شود مشخص بوده و نقشه اجرای کابل را در اختیار داشته باشیم. کابل کشی زمینی در کف ساختمان با استفاده از سینی کابل انجام می شود و با سینی کابل می توانیم کابل ها را به هر جایی که لازم است ببریم. هنگامی که می خواهیم از سیم کشی در کف استفاده کنیم باید در ساختمان چاه ارت داشته باشیم و لازم است کف کاذب ما خاصیت جذب الکتریسیته ساکن را داشته باشد و با نصب سیم ارت به کف کاذب بتوانیم الکتریسته ساکن را به چاه ارت انتقال دهیم. با انجام این کارعمر وسایل و تجهیزات برقی افزایش پیدا می کند.

اجرای کابل کشی زمینی,کابل کشی از کف,کابل کشی زمینی

مراحل انجام کابل کشی زمینی ساختمان به شرح زیر است:

برای کابل کشی در کف ساختمان از روش های مختلفی استفاده می شود: ۱- روش های کابل کشی زمینی در کف ساختمان ۲- روش های کابل کشی زمینی از زیر کف کاذب

که در هر دوی این روش ها، نصاب مراحل یکسانی را باید پیش ببرد که ما در ادامه آن را به طور کامل شرح داده‌ایم.

  • نصاب یا مهندس تأسیسات در ساختمانی که قرار است کابل کشی از کف در آن انجام شود حضور پیدا کرده و با بررسی جوانب و مشاهده فضا نسبت به برداشت وضع موجود اقدام نموده و پس از آن نقشه کابل کشی را آماده می کند.
  • در این مرحله باید تجهیزاتی که متناسب با محل بوده و برای اجرای این کار در محل لازم می باشد انتخاب شود. تجهیزاتی مانند داکت، ترانکینگ، لوله پلی اتیلن،سینی کابل و غیره.
  • در اینجا لازم است دقت کنیم که نقشه کابل کشی از کف را به صورتی طراحی کنیم که اولاً دسترسی به همه ی تجهیزات پس از اجرای کامل کار برای ما راحت باشد تا در صورتی که بخواهیم تغییری ایجاد کنیم یا قطعه ای لازم باشد تعویض شود دچار مشکل نشویم.
  • مسیر عبور کابل ها را به گونه ای در نظر بگیرید که کمترین طول ممکن برای هر کابل از مبدا تا مقصد وجود داشته باشد.
  • در این مرحله لازم است کارهای انجام شده را با کارفرما در میان بگذارید و تأیید ایشان را برای ادامه کار دریافت نمائید.
  • پس از آن که کارفرما با مسیرهای در نظر گرفته شده برای عبور کابل ها و همچنین وسایل و تجهیزات مورد نیاز موافقت نمودند باید با در نظر گرفتن مقدار لازم بدون اینکه کم و کسری موقع اجرا پیش بیاید نسبت به تهیه آن ها اقدام نمائید.
  • بهتر است تمامی تجهیزات و وسایل مورد نیاز از یک جا خریداری شود تا اگر لازم شد وسیله ای تعویض شود و یا به کار اضافه شود به راحتی آن را انجام داد.
  • هنگام کابل کشی در کف باید دقت کنید اگر همزمان کابل شبکه و کابل برق از مسیری عبور می کند از فویل و یا شیلد برای عدم تماس این دو با هم استفاده کنید. با این کار احتمال به وجود آمدن هر گونه مشکلی در سیستم کابل کشی به حداقل می رسد.
  • بهتر است در صورت استفاده از کابل شبکه از نوعی استفاده کنید که بیشترین پهنای باند را در اختیار شما بگذارد چون بین مدل های مختلف کابل تفاوت قیمت خیلی زیادی وجود ندارد.
  • سایز داکت و ترانکینگ را طوری باید انتخاب و خریداری نمود که فضای لازم برای کابل ها را در اختیار شما بگذارد و از فشرده شدن آن ها در مسیر خود جلوگیری به عمل آورد. این مساله کمک می کند تا کابل بدون وارد کردن فشار در مسیر خود قرار بگیرد و احتمال خسارت های بعدی به صفر برسد.
  • اگر از ترانکینگ استفاده کردید لازم است بین کابل های برق و شبکه از جدا کننده یا دیوایدر استفاده نمائید تا کابل های شبکه تحت تأثیر بار الکتریکی کابل های برق قرار نگیرد و از عمر سیستم کابل کشی کم نکند.
  • پس از این که زیر ساخت های لازم برای اجرای کابل کشی درون کف آماده شد مهمترین کار این است که ابتدا و انتهای هر کابل را با لیبل مشخص کنید تا پس از این که کابل کشی انجام شد سر در گم نشوید.
  • هنگام کابل کشی لازم است دقت کنیم که کابل در مسیری که قرار گرفته هیچگونه آسیب یا شکستگی یا پارگی نباشد.
این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب فولادی آنتی استاتیک

اجرای کابل کشی زمینی,کابل کشی از کف,کابل کشی زمینی

مزایای استفاده از کف کاذب در کابل‌کشی زمینی:

اگر قصد اجرای کابل کشی زمینی را دارید، بهتر است که به نصب کف کاذب نیز بپردازید.

استفاده از کف کاذب باعث می‌شود تا کابل‌ها و سیم‌ها از طول عمر بیشتری برخوردار شوند. زیرا، کف کاذب همانند پوشش محافظی برای کابل‌ها عمل کرده و از برخورد افراد و اشیاء با کابل‌ها جلوگیری می‌نماید.

همچنین رها شدن کابل‌ها بر کف اصلی منجر به کاهش امنیت شبکه‌ی شما می‌شود. زیرا کابل‌ها در معرض آسیب‌دیدگی هستند و هر لحظه احتمال قطع شدن آن‌‌ها وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از مزایای نصب کف کاذب دسترسی ساده به کابل‌ها و تجهیزات زیر کف کاذب می‌باشد. شما می‌توانید در صورت نیاز به راحتی به کابل‌های زیر کف کاذب دسترسی یابید.  

علاوه بر موارد ذکر شده، با قرار گرفتن کابل‌ها در زیر کف کاذب شما از محیطی زیبا و منظم برخوردار خواهید شد.

همچنین ایمنی افراد در زمان تردد بالا خواهد رفت و از برخورد پای افراد با کابل‌ها، سیم‌ها و سایر تجهیزات جلوگیری می‌گردد.

برای کابل کشی زمینی از چه کف کاذبی استفاده نمائیم:

بهتر است قبل از انتخاب کف کاذب، در ابتدا از حجم تاسیسات زیر کف کاذب و حجم کابل‌هایی که قرار است به کار گرفته شوند آگاه شوید.

ارتفاع کف کاذب به حجم تأسیسات و کابل‌های زمینی نیز بستگی دارد. در هر صورت شما می‌توانید از کف‌ها کاذب طرح لگراند، کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی استفاده نمائید.

اکنون هر یک از این کف‌های کاذب را به اختصار توضیح می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کف کاذب طرح لگراند:

برای اجرای کابل کشی زمینی می‌توانید از کف کاذب طرح لگراند نیز استفاده نمائید. کف‌های کاذب طرح لگراند که با نام کف کاذب گالوانیزه نیز شناخته می‌شوند یکی از بهترین گزینه‌هایی هستند که در زمان کابل‌کشی زمینی می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. کف‌های کاذب طرح لگراند از تولیدات انحصاری شرکت فنی و مهندسی کارنو می‌باشند. این محصولات برای نصب و اجرا نیازی به زیرساخت ندارند و شما می‌توانید خود به تنهایی بدون هیچ نصابی این محصولات را پیکربندی نمائید.

کف کاذب طرح لگراند بر خلاف کف‌های کاذب دیگر، پس از پیکربندی از قابلیت نصب مجدد برخوردار هستند. اگر حجم کابل‌ها و سیم‌های شما زیاد است، می‌توانید از قطعه‌ی ارتفاع دهنده استفاده کنید و ارتفاع پایه‌های کف کاذب گالوانیزه را افزایش دهید. این محصول از قطعاتی چون: تایل، استرینگر، پایه، قطعه‌ی ارتفاع دهنده، اگزیت تایل، ارتینگ تایل، پلنیوم و فلور باکس برخوردار است.  

این نوع کف برای کابل کشی زمینی مکان های اداری و تجاری بسیار مناسب است. چرا که ظاهری مناسب دارد و همچنین در صورت نیاز می توان از موکت روی کف کاذب ها استفاده کرد. با توجه به اینکه نیاز است تجهیزات و پریز و کابل به سطح کف برسد، این نوع کف قطعه ای به نام باکس کفی دارد که به راحتی و بدون برشکاری می توان از این قطعه در هر قیمت از کف استفاده کرد و تجهیزات مورد نیاز را به خارج از زیر کف منتقل کرد.

شما می‌توانید جهت آشنایی بیشتر با این محصول به قسمت معرفی محصولات سایت مراجعه نمائید.

کف کاذب آلومینیومی:

این محصول گزینه‌ی دیگری است که می‌توانید در زمان اجرای کابل کشی زمینی از آن استفاده نمائید.  

کف کاذب آلومینیومی از جنس آلومینیوم می‌باشد و برای نصب به زیرساخت نیاز دارد. از همین جهت، باید نصب آن را به گروهی از نصابان بسپارید. متعلقات این محصول شامل: تایل، استرینگر و پایه می‌باشد.

این مطلب را از دست ندهید .
ویژگی های فنی پدستال پلاستیکی کف کاذب

برای آشنایی بیشتر با کف کاذب آلومینیومی به صفحه‌ی معرفی محصولات سایت مراجعه نمائید.

کف کاذب فولادی:

این محصول نیز برای کابل کشی زمینی کاربردی است. شما می‌توانید این محصول را پیکربندی نموده و پس از آن تجهیزاتی چون کابل‌ها را در زیر آن قرار دهید. کف کاذب فولادی نیز همانند کف کاذب آلومینیومی از متعلقاتی چون: تایل، استرینگر و پایه برخوردار می‌باشد.

این محصول، برای نصب و پیکربندی به زیرساخت نیاز دارد. از همین جهت برای راه‌اندازی آن نیازمند به نصاب خواهید بود.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این کف کاذب، به صفحه‌ی معرفی محصولات سایت مراجعه نمائید.

گروه فنی و مهندسی کارنو تولید کننده سه نوع کف کاذب است که برای مراکز حساس بسیار مناسب است. کف کاذب های تولید شده کارنو عبارتند از: کف کاذب فولادی، کف کاذب آلومینیومی و کف کاذب طرح لگراند 

کف کاذب طرح لگراند تولید انحصاری شرکت کارنو است که به روش مهندسی معکوس از کف کاذب لگراند فرانسه الهام گرفته است. کف کاذب لگراند فرانسه در ایران بسیار محبوب بود و کارایی زیادی داشت اما پس از مدتی، هزینه خرید این کالا به شدت افزایش یافت و از نظر اقتصادی مصرف این نوع کف کاذب به صرفه نبود. از این جهت گروه فنی و مهندسی کارنو به فکر تولید کف کاذب طرح لگراند با همان کیفیت شد. با این تفاوت که قطعه ای به نام ارتفاع دهنده را اختراع کرد تا مشکل ایجاد ارتفاع در کف کاذب طرح لگراند را بر طرف کند. این محصول دارای ۲۵ سال گارانتی کارنو می باشد.

تنها کف کاذب طرح لگراند است که برای نصب به نصاب نیاز ندارد. اما سایر کف‌های کاذب برای راه‌اندازی نیازمند به نصاب خواهند بود.

همچنین، کف کاذب همانند پوشش محافظی برای کابل‌ها و سیم‌ها عمل کرده و از آسیب دیدن به آن‌ها جلوگیری می‌نماید. همچنین، به یاد داشته باشید که تمامی کابل‌ها باید در سینی کابل قرار بگیرند. همچنین در زمان کابل کشی زمینی باید از قرار گرفتن کابل‌ها در کنار سیم‌های برق خودداری نمائید. در صورت نیاز باید بین کابل‌ها و سیم‌های برق شیلدهایی را قرار دهید تا از تداخلات نویزی و ایجاد اختلال در شبکه جلوگیری گردد.

شما در این مقاله با نحوه‌ی اجرای کابل کشی زمینی آشنا شدید. ما در این محتوا به آموزش کابل کشی زمینی اشاره نمودیم و گفتیم که ابتدا باید مسیر کابل کشی را طبق نقشه‌ی کابل کشی که در دست داریم، مشخص نمائیم. پس از آن، باید سینی‌های کابل را در جایگاه مشخص شده قرار دهیم تا کابل‌ها و سیم‌ها درون سینی کابل قرار بگیرند. همچنین نوشتیم که ساختمان مورد نظر باید از چاه ارت برخوردار باشد تا سیم ارت متصل به قطعه‌ی ارتینگ تایل، الکتریسیته‌ی ساکن را به چاه ارت انتقال دهد. به یاد داشته باشید که اگر کف کاذب را برای مکانی استفاده می‌نمائید که آن مکان از تجهیزات الکتریکی برخوردار است، حتما از کف کاذبی استفاده نمائید که از خاصیت الکتریسیته‌ی ساکن برخوردار باشد. در غیر این‌صورت، احتمال خراب شدن و آسیب دیدن تجهیزات الکتریکی وجود خواهد داشت.

پس از آموزش کابل کشی زمینی در زیر کف کاذب به مراحل انجام کابل کشی نیز پرداختیم.

همچنین به مزایای کابل کشی زمینی و استفاده از کف کاذب اشاره کردیم و دانستید که کابل کشی از زیر کف کاذب منجر می‌شود که کابل‌ها در معرض آسیب قرار نگیرند و برای مدت زمان طولانی‌تر سالم بمانند. همچنین به سایر مزایای کابل کشی زمینی اشاره نمودیم.

بعد از شرح تمامی موارد به معرفی کف‌های کاذبی که می‌توانید جهت کابل کشی استفاده نمائید اشاره کردیم.

ما در این محتوا به معرفی کف کاذب طرح لگراند، کف کاذب آلومینیومی و کف کاذب فولادی پرداختیم و هر کدام را به صورت مختصر به شما توضیح دادیم. همچنین اشاره کردیم که برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه‌ی معرفی محصولات سایت مراجعه نمائید.

در انتها شما می‌توانید برای خرید کف‌های کاذب شرکت کارنو همین الآن با مشاورین و کارشناسان مربوطه تماس بگیرید و پس از کسب اطلاعات مورد نظر، کف کاذب خود را سفارش دهید.

امید است که این محتوا همانند سایر محتواهای تولید شده‌ی واحد تحقیق و توسعه‌ی کارنو مورد رضایت شما قرار گرفته باشد. ما در این مقاله سعی کردیم که شما را با نحوه‌ی اجرای کابل کشی زمینی آشنا نمائیم. شما می‌توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید و منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید. از همراهی شما متشکریم.  

8 نظر

  • مهران محمدی

    مرسی که در مورد نحوه ی اجرای کابل کشی زمینی هم گفتید.

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام خواهش می‌کنم.

  • مینا اکرمی

    ببخشید حداکثر ارتفاع کف کاذب گالوانیزه چقدره؟ و برای کابل کشی، کف کاذب گالوانیزه مناسب هست؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام دوست عزیز لطفا بزنید روی کف کاذب گالوانیزه تا تمامی مشخصات کامل برای شما بیاد. خیلی ممنونم. بله برای کابل کشی هم مناسب است.

  • تکتم+رمضان+نژاد

    قطعات کف کاذب رو هم معرفی کنید.

  • علیرضا منصوری

    سلام من از کف کاذب های طرح لگراند شرکت کارنو استفاده کردم و عالی بود. ممنونم از شما واقعا

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام ممنونم از شما.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *