انواع روکش کف کاذب

 آشنایی با انواع روکش کف کاذب

در این مقاله قصد داریم در مورد انواع روکش کف کاذب که در ایران و خارج از ایران استفاده می شود صحبت کنیم. همانطور که می دانید کف کاذب بسیار پر کاربرد است و در مکان های متفاوتی استفاده می شود. کف های کاذب از انواع گوناگونی همچون کف های کاذب آلومینیومی، فولادی، گالوانیزه، سولفات کلسیم، چوبی، شیشه ای و غیره ساخته شده اند. روکش این کف ها نیز در انواع متنوعی عرضه می شوند که در ادامه با این روکش ها بیشتر آشنا خواهید شد.

چرا از روکش برای کف کاذب استفاده می شود؟

یکی از سوالاتی که اغلب برای افراد به وجود می آید این است که چرا باید برای کف های کاذب از روکش ها استفاده کرد؟ و آیا کف کاذبی وجود دارد که بتوان بدون روکش مورد استفاده قرار بگیرد؟

در حال حاضر کف کاذب گالوانیزه که توسط شرکت فنی و مهندسی کارنو تولید می شود تنها کف کاذبی است که بدون روکش بوده و مقرون به صرفه است. رنگ این نوع کف کاذب از استیل می باشد. چون رنگ استیل به تنهایی از زیبایی ظاهری برخوردار است و نیازی به روکش ندارد.

اما در حالت کلی روکش ها علاوه بر افزایش استقامت و محافظت از کف های کاذب در زیبایی نیز نقش پررنگی دارند و استفاده کردن از روکش ها می تواند فضای مورد نظر را زیبا تر نشان دهد. به همین علت است که روکش ها از نقش بسیار موثر و پرکاربرد برخوردارند.

روکش HPL,روکش PVC,روکش کف کاذب

پر کاربردترین روکش های کف کاذب در ایران کدام اند؟

در کشور ایران بیشتر از روکش PVC و HPL استفاده می شود. هر روکشی از مواد خاص و در اندازه های مشخصی تشکیل می شود که همین مواد خاص در اندازه های مشخص شده باعث خواهند شد که هر نوع روکشی ویژگی های مختص به خود را داشته باشد.

روکش HPL

این نوع روکش در برابر ضربه مقاوم بوده و ضدخش می باشد، بخاطر ساختار تشکیل دهنده، آب را به خود جذب نمی کند.

HPL در مقابل حرارت و گرما نیز مقاومت خوبی دارد و همچنین دارای خاصیت آنتی استاتیک است؛ در نتیجه خطر بروز برق گرفتگی را کاهش می دهد. به همین علت از کف کاذب با روکش HPL در فضاهای دیتاسنتر استفاده می شود. روکش HPL در برابر با آلودگی ها نیز مقاوم بوده و در صورت ایجاد لکه به راحتی می توان آن را تمیز کرد.

روکشPVC

روکش های PVC نیز مقاومت بسیار خوبی در برابر آب دارند و در جاهای زیادی از این روکش استفاده می شود، می توان گفت این نوع روکش نیز از بسیاری جهات همانند روکش HPL بوده اما در روکش اچ پی ال می توان به ضدخش بودن آن اشاره کرد؛ در صورتی که پی وی سی ضد خش نیست. همچنین روکش های PVC در دو نوع آنتی استاتیک و غیر آنتی استاتیک موجود هستند.

معرفی روکش لینولیئوم و تاریخچه آن

سال  ۱۸۶۳ میلادی آقایی به نام فردریک والتون، لینولئوم را به عنوان اولین کفپوش ارتجاعی ثبت کرد و یک سال بعد یعنی در سال ۱۸۶۴ در شهر استینز نزدیک به لندن کارخانه ای را جهت تولید لینولئوم تاسیس کرد. این کارخانه تا سال ۱۹۷۰ به تولید لینولئوم پرداخت.

این مطلب را از دست ندهید .
بررسی کامل قیمت کف کاذب فولادی

روکش Linoleum در خارج از ایران وجود دارد که بسیار پر کاربرد است. این روکش در مکان های گوناگون زیادی استفاده شده است، از جمله:

  • کاخ کرملین در مسکو
  • کاخ سفید در واشینگتن دی سی
  • پارلمان آلمان
  • کاخ با کینگهام پلس در لندن
  • خانه آنه فرانک در آمستردام
  • دانشگاه سوربن پاریس

کف کاذب,روکش HPL,روکش PVC

مواد تشکیل دهنده ی لینولئوم

در تعریف این روکش باید گفت که پشت آن (لینولئوم) دارای ضخامت است و از چوپ پنبه پودری، کناف، کلسیم کربنات، رنگدانه های فلزی، پوشال چوب، رزین (صمغ درخت کاج) با فرایند گامینگ و روغن بذر کتان تشکیل شده است؛ که این روغن از دانه های کتان با فرایند فشار سردی گرفته می شود. علت اینکه این فرایند با فشار سرد و پایین انجام می شود برای این است که روغن گرفته شده از دانه های کتان خاصیت خود را از دست ندهند. روغن کتان به عنوان مسدود کننده ی موادی که قرار است در کفپوش استفاده شود نیز به کار می رود. فرایند روغن کتان دارای چند مرحله می باشد از جمله:

  • پاک کردن دانه های کتان
  • شستن
  • خشک کردن
  • پرس کردن در دمای پایین

روکش HPL,روکش PVC,روکش کف کاذب

نقش هریک از مواد تشکیل دهنده در روکش لینولئوم چیست؟

جالب است بدانید درخت کاج از ماه فروردین تا آبان دارای صمغ است و در همین زمان تنه ی درخت را برش می دهند و صمغ داخل آن را خارج می کنند. استفاده از صمغ درخت کاج  و پوشال چوب در لینولئوم باعث دوام و استقامت میکانیکی این روکش می شود.

به همین علت می توان در مکان هایی که کف کاذب فشار زیادی را متحمل می شود با استفاده از این نوع روکش میزان تحمل فشار را بالا برد.

روکش HPL,روکش PVC,روکش کف کاذب

چوب پنبه پودری

خالی از فایده نیست که بدانید چوب پنبه پودری نیز خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری به روکش Linoleum می دهد.

روکش HPL,روکش PVC,روکش کف کاذب

کلسیم کربنات

استفاده کردن از کلسیم کربنات به روکش خاصیت پایداری می بخشد و باعث خواهد شد در زمان ساخت و تولید، روکش ترک نخورد و کیفیت خود را از دست ندهد؛ همچنین وجود کلسیم کربنات به عنوان ساختار تشکیل دهنده به روکش لینولئوم خاصیت هایی همچون ضد اشتعال بودن و حلال نبودن در آب را می بخشد.

نقطه ی ذوب این نوع روکش نیز به  ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد می رسد و تا دمای ۴۷۰ درجه تغییر ساختار نمی دهد. در نتیجه کلسیم کربنات به بهبود خواص کفپوش کمک شایانی می کند.

روکش HPL,روکش PVC,روکش کف کاذب

رنگدانه های فلزی

وجود این رنگدانه ها نیز این قابلیت را به روکش می دهند که بتوان آن را با رنگ های متنوعی تولید کرد.

روکش HPL,روکش PVC,روکش کف کاذب

کناف

این کناف ها دارای فیبرهای رشته ای هستند که بیش از ۶۴ درصد آن از سلولز ساخته شده است. می توان گفت این نوع الیاف ها به نوعی مواد تشکیل دهنده ی روکش را محکم کرده و باعث افزایش مقاومت ساختار در روکش می شود.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب آزمایشگاه

سازگار با طبیعت

در واقع لینولئوم به علت ساخته شدن با متریال های طبیعی و ارگانیک با مواد مصنوعی رقابت کرده و از همین نظر بسیار مورد توجه هستند. در خارج از ایران نیز یکی از نگرانی هایی که در استفاده از کفپوش ها وجود دارد، نگرانی های زیست محیطی است. قابل ذکر است روکش لینولئوم آسیب زیست محیطی نداشته و همین امر موجب محبوبیت این روکش شده است. بنابراین می توان از این روکش به عنوان یک ماده ی تعادلی یاد کرد؛ زیرا ماده ی تشکیل دهنده لینولئوم یک ماده مقاوم و بادوام می باشد که توسط ماده های اولیه پایدار تشکیل شده است. همانطور که در مثال های قبل اشاره شد این روکش کاربردهای چندگانه ای دارد و در محیط های مختلفی همانند محیط های ورزشی، مسکونی و غیره می توان از آن استفاده نمود.

خواص آنتی باکتریال

روکش لینولئوم به دلیل اینکه از صمغ درخت کاج و روغن کتان به وجود آمده است ازخواص آنتی باکتریال برخوردار می باشد و به همین علت به سلامت افراد و محیط آسیبی وارد نمی کند. همچنین در مقابل رشد میکرو ارگانیزم ها نیز مقاوم است.

عایق صدا

این نوع روکش دارای ضخامت ۲ میلی متر تا ۵/۴ میلی متر است و تا حدود ۱۷ دی سی بل می تواند صدا را کاهش دهد، و هر چقدر ضخامت این روکش بیشتر شود به همان میزان عبور صدا نیز کاهش پیدا می کند.

رنگ لینولئوم

تا سال ۱۸۹۲ لینولئوم فقط با یک رنگ تولید میشد که دارای رنگ قهوه ای طبیعی بود ولی با گذشت زمان رنگ های قرمز، آبی، سفید و سبز هم به آن اضافه شد و تنوع رنگی زیادی را ایجاد کرد.

تا سال ۱۹۷۰ با ورود پلاستیک گزینه های رقابت در بازار زیاد شد و تقاضای لینولئوم نیز کاهش پیدا کرد اما در سال ۱۹۷۳ میلادی با به وجود آمدن بحران نفت هزینه ی مواد اولیه پوشش های مصنوعی که با نفت ساخته می شد افزایش پیدا کرد و همین امر موجب شد لینولئوم مجدد بازار را به سمت خود بکشد.

روکش های لینولئوم به چند دسته تقسیم می شوند؟

این روکش ها به سه نوع خانگی، تجاری و صنعتی تقسیم می شوند که بسته به مشخص کردن اینکه میزان تراکم در محیط به چه میزان است اندازه مواد به کار گرفته شده در روکش نیز تغییر خواهد کرد.

سخن آخر

در عناوین بعدی حتما به انواع دیگری از روکش ها اشاره خواهیم کرد تا بتوانید با آشنایی بیشتر در صورت نیاز روکش مناسبی را برای کف کاذب خود انتخاب نمایید.

همچنین شما می توانید جهت انتخاب دقیق محصول و عدم ضررهای مالی با کارشناسان حرفه ای شرکت فنی و مهندسی کارنو که قریب به دو دهه در این زمینه سابقه دارند در ارتباط باشید و مشاوره های مورد نظر خود را دریافت نمایید.

6 نظر

  • میلاد عبداللهی

    روکش کف کاذب آنتی استاتیک هم دارید؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      بله داریم

  • میلاد عبداللهی

    یه کم در مورد روکش کف کاذب pvc هم توضیح بدید بی زحمت

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      اگر وارد این لینک بشید می تونید در مورد روکش پی وی سی اطلاعاتی رو به دست بیارید.

  • saman.azizi

    سلام اول اینکه تشکر میکنم بابت این مقاله مفید .
    یک سوال هم دارم برای اتاق برق چه کف کاذبی اجرا کنیم بهتره؟؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام خواهش می کنم مرسی از شما . دوست عزیز روی کلمه ی لینک کلیک کنید تا پاسخ سوالتون رو دریافت کنید. سپااااس از شما

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *