آشنایی با فولاد و کف کاذب فولادی

اهمیت کف کاذب اتاق برق

اجرای کف کاذب اتاق برق یکی از مواردی‌ست که در استاندارد سازی اتاق برق کمک می‌کند. هر سازمانی به برق نیاز دارد و بسیاری از تجهیزات سازمان برای کار کردن به برق نیاز دارند و زمانی که برق نباشد هیچ چیز نیست.

بنابراین وجود اتاق برق در هر سازمان و یا شرکت و … نیاز است تا انرژی لازم سیستم‌ها و تجهیزات را فراهم کند و به منظور پوشاندن کابل‌های برق متراکم در اتاق‌ها و سالن‌های برق و همچنین اوجود دسترسی سریع به آنها، از سیستم‌های کف کاذب استفاده می‌شود.

همچنین وجود اتاق برق باعث می‌شود در صورت قطعی برق یکی از سیستم‌ها، سیستم دیگری را جایگزین کند و یا در صورتیکه ولتاژ برق کم یا زیاد شود، مانع از سوختگی ماشین آلات و تجهیزات سازمان و برق گرفتگی افراد و کارکنان شود .

به طور کلی وظیفه اتاق برق، مدیریت برق سازمان است. بنابراین مهم است که برای استاندارد سازی اتاق برق عملیات و کارهایی انجام شود که یکی از آنها اجرای کف کاذب اتاق برق است.

به عنوان مثال فرض کنید هواپیمایی برای فرود آمدن نیاز دارد با برج مراقبت هماهنگ باشد تا فرودی خوب را انجام دهد. از طرفی در آن لحظه برق قطع شود و باعث قطع شدن ارتباط برج مراقبت با هواپیما شود. اگر اتاق برقی وجود نداشته باشد تا برق اضطراری را برقرار کند و یا سیستم دیگری را جایگزین کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نبود برق می‌تواند فاجعه بزرگی را به بار آورد.

اجرای کف کاذب اتاق برق,استاندارد اتاق برق,استاندارد سازی اتاق برق

ویژگی‌های اتاق برق چیست

ویژگی‌های ساختمانی یک اتاق برق بسته به آنچه از تجهیزاتی که قرار است در اتاق و سازمان نصب شود متفاوت است. برای پشتیبانی از ترانسفورماتورهای سنگین و تابلوها، نیاز به تقویت کف کاذب اتاق برق است..

در اتاق برق به دستگاه تهویه هوا نیز نیاز است. چرا که تجهیزات الکتریکی گرما ایجاد می‌کنند و بالا رفتن دما در اتاق برق می‌تواند به تجهیزات آسیب برساند.

برای استاندارد سازی اتاق برق لازم است که سیستم ضد حریق مانند دی اکسید کربن هم نصب شود.

همچنین اتاق برق باید دارای محافظ الکترومغناطیسی باشد تا از تداخل با سیستم‌های صوتی و تصویری که در مجاورت اتاق قرار دارد، جلوگیری شود.

در اتاق‌های بزرگ از سیستم‌های کنترل دسترسی استفاده می‌کنند تا مانع از ورود افراد غیر مجاز به اتاق شوند.

کف کاذب اتاق برق

کف پوش کاذب چه کمکی به استاندارد سازی اتاق برق می‌کند؟

قطعا می‌دانید که تابلو برق‌ها نمی‌توانند روی زمین قرار بگیرند. چرا که تابلو برق‌ها و تجهیزات شبکه و رک‌ها باید به گونه ای قرار بگیرند که سرویس کار بتواند ۴ جهت آن را بررسی کند و یا حداقل به راحتی به پشت و جلوی تابلو برق‌ها و رک‌ها دسترسی داشته باشد.

تابلو برق‌ها و تجهیزات به طور مستقیم نباید روی کف کاذب اتاق برق قرار بگیرند. آنها را باید روی استراکچر قرار دهید.

کف کاذب اتاق برق باید به اندازه کافی مستحکم باشد زیرا تجهیزات اتاق برق، سنگین هستند.

در کف اتاق برق، تاسیسات اعلام و اطفاء حریق، دتکتورها، سینی‌ها، لدرها، سنسورها، لوله‌های تاسیسات، خروجی و ورودی و حجم وسیعی از کابل‌ها قرار دارد که وجود این تجهیزات در کف هم باعث سخت شدن عبور و مرور کارمندان اتاق برق می‌شود و هم ظاهر نامنظم و ناپسندی را ایجاد می‌کند.

وجود کف پوش کاذب در اتاق برق این مشکلات را حل می‌کند و یک سطح ایمن به وجود می‌آورد.

ویژگی‌های کف کاذب اتاق برق

به طور معمول کف کاذب اتاق برق باید آنتی استاتیک باشد. آنتی استاتیک از ایجاد بار الکتریکی که هم برای افراد و هم برای تجهیزات ضرر دارد، جلوگیری می‌کند.

افراد و کارکنان هر سازمان، اصلی ترین اجزا سازمان هستند پس برای ایمنی افراد باید یک سری کارها را انجام داد. معمولا جلوی تابلو برق‌ها خطر برق گرفتگی وجود دارد. بنابراین باید از کف کاذب عایق استفاده شود.

کف‌های کاذب آنتی استاتیک به تنهایی نمی‌توانند مانع از برق گرفتگی شوند. چرا که هنوز خاصیت رسانایی در کف وجود دارد.

برای رفع این مشکل باید از سیم ارت استفاده شود و جریان الکتریسیته توسط سیم به چاه ارت منتقل شود.

اتاق برق دارای استراکچرهایی‌ست که باید رعایت کنید:

اتاق برق باید در برابر زلزله مقاوم باشد.

کف اتاق برق باید دارای تحمل وزن زیادی باشد. همچنین کف اتاق برق نیز باید توانایی تحمل وزن بالایی داشته باشد.

کف اتاق برق باید ضد خوردگی باشد.

ویژگی های کف کاذب اتاق برق,اجرای کف کاذب اتاق برق,استاندارد اتاق برق

حال که درباره اجرا و اهمیت کف کاذب اتاق برق اطلاعاتی را بدست آوردیم بهتر است اطلاعات بیشتری درباره کف‌های کاذب داشته باشیم تا بتوانیم برای مکان‌های مورد نظر خود که احتیاج به اجرای کف دارند، بهترین انتخاب را داشته باشیم.

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با کف کاذب ضدخش

در حال حاضر انواع مختلفی کف وجود دارد و این باعث شده که افراد در انتخاب کف پوش کاذب کمی سر در گم شوند. در گذشته این انتخاب بسیار آسان تر بود. چرا که مانند امروزه انواع مختلف کف وجود نداشت و تنوع آن بسیار کم بوده است.

پس چطور می‌توان کف پوش کاذب مناسب با محل مورد نظر را انتخاب کرد؟

چه مواردی را باید در نظر داشته تا بتوان بهترین انتخاب را برای کف کاذب اتاق برق و یا اتاق سرور و یا هر اتاق دیگری داشت.

نوع کف پوش مورد نیاز شما به عوامل مختلفی بستگی دارد:

مکان مورد استفاده: کف پوش کاذب را برای چه مکانی می‌خواهید. (اتاق سرور، اتاق برق، سازمان، دفترکار، محیط‌های پر رفت و آمد و….)

تنظیم سیستم خنک کننده / توزیع هوا: آیا محل مورد نظر نیاز به سیستم کولینگ و توزیع هوا دارد. اگر کف پوش برای اتاق برق و اتاق سرور می‌خواهید، حتما به سیستم کولینگ نیاز خواهید داشت.

کابل کشی و سیم کشی: اگر اتاقی که نیاز به اجرای کف پوش کاذب دارد، تعداد زیادی سیم و کابل داشته باشد باید از تایل با سایز بزرگتری استفاده کنید. زیرا برای جا دادن و نگهداری از سیم‌ها و کابل‌ها در زیر کف از سینی استفاده می‌شود و این سینی باید متناسب با کف کاذبی که اجرا شده انتخاب شود

هچنین باید مسیر یابی کابل‌ها را در نظر گرفت تا در مکان‌های درست قرار بگیرند و توزیع و تحویل کابل‌ها و سیم ها به تجهیزات به درستی انجام شود

وزن و ظرفیت تحمل بار : باید در نظر داشته باشید که آیا قرار است در اتاق از تجهیزات و وسایل سنگین استفاده شود یا خیر. به طور معمول در اتاق برق و اتاق سرور تجهیزات سنگینی وجود دارد به همین دلیل کف کاذب اتاق برق و اتاق سرور را به گونه ای انتخاب کنید که تحمل وزن نقطه ای بالایی داشته باشد. به طور مثال کف کارنو دارای تحمل وزن نقطه ای تا ۱ تن را دارد و برای مراکز حساس مناسب است.

کف‌های کاذب برای ایجاد مسیرهای لوله کشی، سیم، کابل، مجرا و جریان هوا مفید هستند. اگر می‌خواهید در مورد مزایای کف‌های کاذب بیشتر بدانید، لطفا مقاله‌های دیگر ما را نیز درباره کف پوش کاذب مطالعه کنید.

مهم ترین استاندارد های اتاق برق

استاندارد اتاق برق یک مجموعه، قوانین و مقرراتی است که برای طراحی و اجرا و استفاده از سیستم های برقی در محل اعمال می شود. این استاندارد ها به منظور ایجاد امنیت و بهره وری بالا در استفاده از برق در اتاق ها تدوین شده اند. از مهم ترین استاندارد ها را می توان به استاندارد نصب سیم و کابل اشاره کرد. این استاندارد شامل مواردی مانند نوع و قطر سیم ها و کابل ها، نحوه نصب و اتصال آنها و ایمنی در برابر حوادث برق است. همچنین کابل ها باید در مکانی پوشیده باشد که خرابی کابل ها به حد اقل برسد. می توان از کف کاذب اتاق برق برای پوشاندن کابل ها و سیم ها استفاده کرد. همچنین با کف کاذب دسترسی به کابل ها راحت تر بوده و در صورت بروز مشکل می توان تایل را برداشت و به راحتی به کابل دسترسی داشت.

ازدیگر استاندارد ها می توان به ضد حریق بودن کف، دیوارها و کف اتاق برق اشاره کرد. این استانداردها بر مبنای مقاومت به آتش، انتشار دود تعیین می‌شوند.

اتاق برق

اتاق برق چیست؟ اتاقی در ساختمان است که برای مهار کردن تجهیزات الکتریکی ساختمان طراحی شده است. معمولا اتاق برق را در طبقات زیرین ساختمان طراحی می‌کنند. ممکن است افرادی که در آسانسور سرگردان شده اند در طبقات زیرین پیاده شوند و با اتاق برق ساختمان روبرو شوند. به طور معمول ابعاد اتاق برق متناسب با ساختمان و تجهیزات الکترونیکی که در سازمان استفاده می‌شود، اندازه گیری می‌شود. هر چه سازمان بزرگتر و وسیع تر باشد، اتاق برقی که طراحی شده بزرگتر است و همچنین برای سازمان‌ها و ساختمان‌های کوچک از اتاق برق کوچک استفاده می‌شود.

زمانی که وارد اتاق برق می‌شوید، حتما اهمیت کف کاذب اتاق برق را درک می‌کنید. ساختمان‌هایی که بسیار بزرگ هستند و به انرژی زیادی احتیاج دارند، حتی ممکن است دارای یک اتاق الکتریکی اصلی باشند که از اتاق‌های کوچک تر ساخته شده اند. در بسیاری از موارد، اتاق به همراه یک علامت مشخص شده است تا از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری شود. درب اتاق برق باید همواره قفل باشد. زیرا وارد شدن افراد مختلف به این اتاق می‌تواند خطراتی داشته باشد. چه برای افراد و چه برای تجهیزات و وسیله‌های داخل اتاق.

این مطلب را از دست ندهید .
در چه مکان هایی می توان از کف کاذب استفاده کرد؟

اکثر اتاق برق‌ها دارای راهرو‌هایی هستند در اطراف آن تجهیزات اتاق برق قرار گرفته است و یا به دیوار چسبیده شده اند.

اتاق برق باید از روشنایی کافی برخوردار باشد تا مسئول اتاق برق بتواند بهترین دسترسی را به کنترل‌های سیستم الکتریکی داشته باشد.

همانطور که می‌دانید اگر برق نباشد، انگار هیچ چیز نیست. پس اتاق برق برای سازمان‌ها و ساختمان‌ها بسیار با ارزش است. به همین دلیل اتاق برق باید ایمنی کامل رعایت شود. باید مکانیزم‌های جلوگیری و اطفاء آتش سوزی به خوبی رعایت شود تا مشکلاتی برای تجهیزات و اتاق برق به وجود نیاید.

انواع کف کاذب اتاق برق و دیگر مراکز

کف پوش انواع مختلفی دارد که ویژگی‌ها و ظاهر متفاوتی با یکدیگر دارند:

کف فولادی

کف آلومینیومی

کف فولادی گالوانیزه

کف فولادی از فولاد تهیه شده است و دارای روکش‌های متفاوتی است که متناسب با نیاز پروژه می‌توان انتخاب کرد.

کف کاذب فولادی معمولا برای طبقات پایین استفاده می‌شود. زبرا نسبت به دیگر کف‌های کاذب سنگین تر است و بار زیادی را به ساختمان وارد می‌کند. همچنین حمل و نقل آن سخت تر است.

کف فولادی از مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار برخوردار است همچنین در برابر آتش سوزی نیز مقاوم است و خاصیت آب شدگی ندارد به همین دلیل می‌تواند به عنوان کف کاذب اتاق برق مورد استفاده قرار بگیرد.

کف کاذب فولادی با روکش‌های مختلفی قابل عرضه است: کف فولادی با روکش HPL، کف فولادی با روکش PVC و کف فولادی PVC آنتی استاتیک.

کف کاذب فولادی دارای تایل‌های ۶۰*۶۰ است.

کف‌های کاذب فولادی به دو صورت تو پر و تو خالی در بازار موجود است. کف فولادی به گونه ای تولید می‌شود که دارای که فضای خالی بین روکش و تایل ایجاد می‌شود. در کف فولادی تو پر این فضای خالی با سیمان، پلی اتیلن، فرمالدئید و … پر می‌شود. این فضای خالی باید به صورت یک نواخت و به آرامی پر شود تا از کیفیت مطلوبی برخوردار شود. البته در نظر داشته باشید که پر شدن فضای خالی بین روکش و تایل باعث می‌شود که وزن کف کاذب تا حد زیادی افزایش یابد.

در مقابل آن کف کاذب تو خالی به دلیل اینکه فضای خالی بین تایل و روکش پر نمی‌شود، دارای وزن سبک تری است. اما باید توجه داشت که کیفیت آن کاهش می یابد.

آیا از کف آلومینیومی می‌توان به عنوان کف کاذب اتاق برق استفاده کرد؟

از نظر متخصصان و کارشناسان با تجربه، یکی از بهترین موادی که می‌توان برای تولید کف استفاده کرد، آلومینیوم است. به همین دلیل از کف آلومینیوم در اتاق برق و اتاق سرور و … که نیاز به پوشاندن کابل‌ها و دیگر تجهیزات است، استفاده می‌شود. با استفاده از کف کاذب آلومینیومی می‌توان در هر اتاق متناسب با حجم کابل‌ها و تجهیزات، ارتفاع متفاوتی را ایجاد کرد.

کف کاذب اتاق برق باید گنجایش لازم برای پوشاندن تمام کابل‌ها و سیم‌ها را داشته باشد  و همچنین ضد الکتریسیته ساکن باشد

کف‌های کاذب آلومینیومی نیز همانند کف فولای دارای اجزایی مانند: تایل، استرینگر، پایه و … است. با توجه به کیفیت و کارایی این نوع کف ، از قیمت مطلوبی برخوردار است.

ابعاد پنل‌های آلومینیومی ۶۰*۶۰ بوده و فضای زیادی برای نصب سینی کابل با سایزهای مختلف ر ایجاد می‌کند.

از دیگر مزیت‌های کف آلومینیومی می‌توان به قیمت مناسب آن نسبت به کف فولادی نیز یاد کرد. همچنین کف‌های کاذب آلومینیومی نسبت به کف فولادی سبک تر بوده و برای ساختمان‌هایی که وزن بار مرده برای آنها مهم است، استفاده از کف آلومینیومی پیشنهاد می‌شود. حمل این نوع کف نیز نسبت به کف فولادی نیز راحت تر است.

کف آلومینیومی با روکش های مختلفی تولید شده اند که هر یک ویژگی‌ها خاص خود را دارند: کف آلومینیومی با روکش PVC، کف آلومینیومی با روکش HPL

با توجه به شرایط پروژه و نیازهای پروژه و مشورت با صاحب کار، فرد مسئول تصمیم به انتخاب یکی از انواع کف های کاذب می‌کند.

16 نظر

  • akbari

    بهترین کف کاذب برای اتاق برق چیه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      بهترین کف کاذب برای اتاق برق، کف کاذبی هست که از استانداردهای لازم اتاق برق پیروی کنه. کف کاذب طرح لگراند، کف کاذب آلومینیومی و کف کاذب فولادی می‌تونه انتخاب خوبی باشه.

  • سهیل معصومی

    قیمت کف کاذب آنتی استاتیک رو لطفا می‌گید؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      برای اطلاع از قیمت کف کاذب آنتی استاتیک لطفا تماس بگیرید. سپاس.

  • کیانوش عاشوری

    یک کف کاذب که برای اتاق برق مناسب باشه باید از چه مشخصات فنی‌ای برخوردار باشه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      کف کاذب برای اتاق برق در درجه‌ی اول باید از خاصیت الکترواستاتیکی برخوردار باشه. برای سایر اطلاعات هم لطفا تماس بگیرید. البته ما برای اتاق برق سه نوع کف کاذب رو به شما پیشنهاد میدیم. از جمله: کف کاذب طرح لگراند، کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی.

  • علی عمادی

    اجرای کف کاذب در شیراز هم دارید؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام بله اجرای کف کاذب در شیراز هم داریم.

  • علی عمادی

    قیمت کف کاذب اتاق برق چنده؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام. لطفا برای اطلاع از قیمت کف کاذب اتاق برق با مشاورین و کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

  • مهرداد خدادادی

    قیمت خرید کف کاذب طرح لگراند لطفا و حداکثر ارتفاعی که برای پایه‌های این محصول می‌شه به کار برد چقدره دوست عزیز؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      دوست عزیز لطفا برای اطلاع از قیمت کف کاذب طرح لگراند و سایر اطلاعات با ما تماس بگیرید.

  • Sani509

    سلام کف کاذب اتاق برق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام لطفا برای اطلاع از کف کاذب اتاق برق با مشاورین ما در بخش فروش تماس بگیرید.

  • امیر علی پریزاد

    کف کاذب آلومینیومی با روکش pvc دارید؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام. بله کف کاذب آلومینیومی با روکش pvc هم داریم.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *