نصب کف کاذب

مراحل نصب کف کاذب چگونه است

در مقاله ی پیش رو قصد داریم که مراحل نصب کف کاذب را توضیح دهیم.

امروزه در سازمان و ارگان های زیادی از کف کاذب استفاده می کنند، زیرا کف های کاذب از کاربرد های فراوانی برخوردارند. در زمان های گذشته این نوع کف ها بیشتر جنبه ی زیبایی داشتند اما اکنون از جهت ایمنی و کاربردی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این مورد در اختیار شما عزیزان  قرار دهیم.

تعریف کف کاذب

در ابتدا اجازه دهید کف کاذب را تعریف کنیم تا بعد از آن به معرفی اجزا و مراحل نصب کف کاذب بپردازیم. اگر زمین را در نظر بگیرید و از کف زمین تا بالا ارتفاعی را مشخص کنید و با استفاده از ابزاری در آن ارتفاع مشخص شده کف دیگری را به وجود بیاورید، به آن کف دوم کف کاذب می گویند. اکنون با وجود کف کاذب فضای خالی ای در بین دو کف به وجود می آید که از این فضا میتوان برای عبور کابلها و لوله های تآسیساتی استفاده نمود. برای اطلاعات بیشتر در مورد کف کاذب و کاربرد آن می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید.

اجزای تشکیل دهنده کف کاذب

کف کاذب شامل اجزای تشکیل دهنده ی گوناگونی است که برای نصب به این اجزا نیاز داریم. اما مهم ترین اجزا تشکیل دهنده این کف شامل موارد زیر است:

  • تایل
  • پایه
  • استرینگر

اجزای تشکیل  دهنده کف کاذب,کف کاذب,مراحل نصب کف کاذب

مراحل نصب کف کاذب ۶۰ در ۶۰ با استفاده از پایه و استرینگر :

نصب این نوع کف دارای مراحل مختلفی است از جمله:

  • انتخاب نصاب حرفه ای
  • بررسی و اندازه گیری مکان مورد نظر جهت نصب کف های کاذب
  • انتخاب نقطه شروع
  • گذاشتن نبشی دور تا دور فضای مورد نظر
  • گذاشتن پایه ها
  • گذاشتن استرینگرها
  • گذاشتن تایل ها

نصب کف کاذب,اجزای تشکیل  دهنده کف کاذب,کف کاذب

در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

انتخاب نصاب حرفه ای یکی از مهم ترین مراحل نصب کف کاذب

دقت کنید که برای اجرای کف کاذب حتما از نصابی حرفه ای کمک بگیرید. انتخاب یک نصاب خوب نقش بسیار مهمی دارد. برای انجام این کار دقت زیادی لازم است و علاوه بر آن نصاب باید از حوصله و صبر و دانش این کار برخوردار باشد تا تمام مراحل به بهترین شکل انجام شود.

بررسی و اندازه گیری مکان مورد نظر جهت نصب کف های کاذب

یکی از نکات مهم در نصب کف کاذب این است که حتما مکان مورد نظر را اندازه گیری کنید. البته این اندازه گیری در دو مرحله صورت می گیرد. ابتدا توسط کار فرما که طبق یک نقشه اندازه ها در اختیار نصاب قرار می گیرد و در مرحله اجراء توسط خود نصاب نیز اندازه گیری انجام می شود. نصاب باید اندازه ی به دست آورده ی خود را با اندازه ای که توسط کارفرما مشخص شده است مطابقت دهد و در صورتی که در اندازه های تعیین شده توسط کارفرما و نصاب تفاوتی وجود داشت حتما این مورد را گزارش دهد و مجدد اندازه گیری ها صورت گیرد. دقت داشته باشید که این مرحله بسیار دارای اهمیت است، چرا که درصورت اندازه گیری نادرست ادامه ی مراحل نصب با مشکل مواجه خواهد شد.

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با کف کاذب اپوکسی

انتخاب نقطه شروع

در نصب کف کاذب انتخاب نقطه شروع مهم است. به این معنا که هر زمان کار اندازه گیری و به اتمام رسید حتما باید ضلع راستی را پیدا کرده که حتی میلی متری عقب و جلو نباشد، سپس آن را به عنوان نقطه شروع انتخاب کرد و بر اساس آن اندازه های دیگر را هم سنجید و مراحل نصب را انجام داد.

گذاشتن نبشی دور، در فضای مورد نظر

در این مرحله دور تا دور اتاق را نبشی می گذارند. می توان به جای نبشی از قوطی نیز استفاده نمود که در اینصورت استفاده از تسمه نیز اختیاری خواهد بود. استفاده از قوطی به همراه تسمه و یا استفاده از  نبشی به روی دیوارها، باعث می شود در صورت برداشتن تایل ها در آینده، به دیوار آسیبی نرسد، البته استفاده از تسمه ضرورتی ندارد و حتی در صورت استفاده نکردن ظاهر کف کاذب تمیزتری خواهیم داشت.

نبشی کشی دور یا قوطی کشی

همانطور که گفته شد در نصب کف کاذب گاهی به جای استفاده از نبشی می توان از روش قوطی کشی استفاده کرد که البته این روش بهتر است، زیرا اگر از نبشی در کار استفاده شود به احتمال زیاد هنگام جوش کاری نبشی ها برمی گردند و قوس برمیدارند اما در قوطی کشی چنین اتفاقی رخ  نمی دهد و همین امر باعث شده است تا استفاده از قوطی مطمئن تر باشد.

نصب پایه و استرینگر

در مرحله بعدی باید پایه های مورد نظر در مقیاس و اندازه های گرفته شده نصب شوند. نصب پایه ها باید با دقت بالا صورت گیرد. در زمان نصب پایه ها حتمآ باید از وسیله ای به نام تراز لیزری استفاده شود تا پایه ها بصورت کاملآ تراز و در یک خط نصب شوند. پایه ها دارای جنس ها ی مختلفی هستند. جنس پایه ها بستگی به نوع تایلی که قرار است به کار رود دارد. اگر جنس تایل  از آلومینیوم باشد جنس پایه نیز آلومینیوم خواهد بود و اگر تایل از جنس فولاد باشد پایه های آن نیز از فولاد خواهد بود.

تایل ها در جنس های متنوعی وجود دارند از جمله : فولادی، آلومینیوم، گالوانیزه، چوب، سرامیک، شیشه و …

زمانی که پایه ها نصب شدند حتما باید فیکس و محکم به کف اصلی باشند تا در زمان قوطی کشی و گذاشتن تایل ها روی آن ریگلاژ شوند. پایه ها با رول بولت به زمین فیکس می شوند؛ که معمولآ برای این کار رول بولت ۶ یا ۸ مورد استفاده قرار می گیرد. گاها بعضی از مجریان نصب کف کاذب از پیچ و رول پلاک برای فیکس کردن پایه ها استفاده میکنند.

بهتر است در هنگام اتصال پایه ها از پیچ و رولپلاک استفاده نشود زیرا وجود پیج و رول پلاک باعث خواهد شد با گذر زمان و تردد افراد، پیج از حالت فیکس بودن خارج شده و هرز شود و کف کاذب از حالت ریگلاژ در بیاید. پس از نصب پایه ها، استرینگر ها را بر روی پایه ها و بین پایه ها قرار میدهیم. هدف از نصب استرینگر، مقاومت بیشتر تایل در برابر فشار می باشد.

این مطلب را از دست ندهید .
توزیع برق و جریان هوا از زیر کف کاذب چگونه انجام می‌شود؟

گذاشتن تایل ها

مراحل پایانی در نصب کف کاذب قرار دادن تایل ها بر روی پایه ها می باشد. گاهی نیاز است که تایل ها با توجه به اندازه های مشخص شده برش داده شوند که در این صورت بعد از اندازه گیری تایل، با توجه به اندازه ی لازم، نصاب آن را به صورت تمیزی برش می دهد. بهتر است اندازه گیری به شیوه ای صورت بگیرد که تایل های برش نخورده و سالم در معرض دید قرار بگیرند و تایل های برش خورده در دید نباشند تا زیبایی کار حفظ شود. همیشه اولین تایل را در گوشه دیوار بعد از درب ورودی در نظر میگیرند و بقیه تایل ها به ترتیب آن چیده میشوند.

قوطی کشی تمام فضا

مرحله بعدی در نصب کف کاذب قوطی کشی تمام اتاق است. قوطی کشی ها در ابعاد و اندازه های مختلفی کار می شوند به عنوان مثال در اندازه های ۲۰*۴۰ یا ۴۰*۶۰ . با توجه به اندازه ی مورد نیاز قوطی کشی انجام می شود و روی پایه هایی که از قبل بر روی کف اصلی فیکس شده اند سوار می شوند.

قرار دادن سینی در زیر تایل ها

از آن جایی که تایل ها پس از گذاشتن به راحتی برداشته می شوند عده ای بعد از گذاشتن تایل آن ها را برداشته و در فضای خالی که ایجاد شده است سینی های مخصوص را جهت گذاشتن کابل و سیم ها قرار می دهند، البته بهتر است قبل از تایل گذاری این کار انجام شود تا نیازی به برداشتن و گذاشتن مجدد تایل ها نباشد.

اجزای تشکیل  دهنده کف کاذب,کف کاذب,مراحل نصب کف کاذب

نکته ی مهم درمورد تایل ها

دور تا دور تایل ها باید نواری از جنس پی وی سی قرار بگیرد. این نوارها، هم از خوردگی لبه های تایل جلوگیری می کنند و هم باعث فیکس شدن تایل ها کنار هم خواهند شد. زمانی که تایل ها گذاشته می شوند این کار باید به صورتی انجام شود که در هنگام قدم زدن پای افراد به لبه های تایل گیر نکند.

اکنون که با مراحل نصب کف کاذب آشنایی پیدا کردید حتما متوجه شده اید که تا چه اندازه در انجام این کار باید دقت شود، در غیر این صورت کف های کاذب نصب شده به مشکل خواهند خورد. شما نیز اگر علاقه مند هستید تا از کف کاذب استفاده نمایید می توانید سفارش خود را به شرکت فنی و مهندسی کارنو بدهید که از صفر تا صد این کار به بهترین شکل برای شما انجام شود. امیدواریم اطلاعات مورد نیاز خود را با خواندن این مقاله به دست آورده باشید.

درمقالات آینده اطلاعات جدیدتری را در اختیار شما در مورد کف های کاذب قرار خواهیم داد.

5 نظر

  • احسان قاسمی

    مرسی که به مراحل نصب کف کاذب اشاره کردید.

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      خواهش می‌کنم.

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      خواهش می‌کنم. 🙂

  • سینا مهرابی

    سلام کف کاذب فولادی مزایا و معایبش رو در کجا می‌تونم مشاهده کنم؟

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *