کف کاذب اتاق سرور

استفاده از کف کاذب اتاق سرور به چه منظور است

در این مقاله قصد داریم به کاربرد کف کاذب اتاق سرور بپردازیم و چرا باید در فضای اتاق سرور از کف کاذب استفاده کرد؟ و آیا اصلا استفاده از آن ضرورتی دارد یا خیر؟

اغلب افراد می دانند که کف کاذب در مکان های گوناگونی استفاده می شود. از جمله: رستوران و کافی شاپ ها، هتل ها، بیمارستانها، کارخانه جات، سازمان و شرکت ها، دیتاسنترها و دیگر مراکز.

کف کاذب علاوه بر زیبایی فضا در هر مکانی کاربرد خاصی دارد. در مرکز داده یا اتاق سرور نیز به دلایل متنوعی از کف کاذب استفاده می شود، و وجود این نوع کف برای فضای اتاق سرور ضرورت دارد. اکنون در ادامه با ما همراه باشید تا به دلایل استفاده از کف کاذب بپردازیم.

میزان ضرورت استفاده از کف کاذب در اتاق سرور

استفاده از کف کاذب برای اتاق سرور بسیار مهم است. همانطور که می دانید فضای اتاق های سرور باید ازاستانداردهای لازم برخوردار باشد؛ زیرا این فضا، مکانی است که در آن از داده ها و اطلاعات شرکت ها، ارگان ها، سازمان ها نگهداری می شود، و در صورت نبود این اطلاعات آن شرکت، ارگان یا سازمان به مشکلات جدی برخورد خواهد کرد. به عنوان مثال شما می توانید کارخانه ی تولیدی ای را در نظر بگیرید که در صورت از بین رفتن اطلاعات و داده ها تا چه اندازه مختل خواهد شد و در کار خود با مشکل مواجه می شود. به همین علت حفاظت از این اطلاعات مهم بوده و رعایت نکات استاندارد  که مربوط به ساخت دیتاسنتر است ضروری می باشد؛ در نتیجه به کار بردن کف کاذب که یکی از اجزای تشکیل دهنده ی اتاق سرور است ضرورت دارد و باید از آن برای بالا بردن ایمنی این فضا استفاده کرد. اکنون در ادامه به تعریف ساده ای از کف کاذب، و سپس دلایل استفاده ازآن در فضای دیتاسنترمی پردازیم، و دلایل هر یک را برایتان توضیح خواهیم داد.

تعریف کف کاذب

کف کاذب به عبارتی ایجاد کف دوم است، بدین گونه که کف کاذب را با فاصله ای از کف اصلی و متقارن با سقف اصلی یا سقف کاذب می سازند. در ابتدا مکانی که قرار است در آن کف کاذب به وجود بیاید را انتخاب می کنند و بعد از آن فاصله ی مشخص شده ای را در نظر گرفته و متقارن با سقف، کف کاذب را توسط نصاب حرفه ای و با توجه به اصول و ابزار مخصوص به خود نصب می کنند.

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با زیر سازی کف کاذب

دلایل استفاده از کف کاذب

همانطور که در تعریف کف کاذب اشاره شد، با وجود کف کاذب فضای خالی ای بین کف اصلی و کف کاذب به وجود خواهد آمد، که همین فضای ایجاد شده باعث می شود که از این فضا بتوان استفاده های کارآمدی داشته باشیم. همین استفاده های کارآمد جزء دلایل ما محسوب می شوند، من جمله:

  1. ایجاد زیبایی و نظم درتاسیسات اتاق سرور
  2. ایجاد محیط ایمن برای تردد
  3. ایجاد بستری جهت تهویه ی هوا
  4. ایجاد بستری جهت سرمایش از کف
  5. دسترسی سریع و راحت تجهیزات زیر کف شامل کابل های برق و شبکه و تلفن
  6. تامین و نگهداری آسانتر تاسیسات زیر کف
  7. صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های نگهداری

کف کاذب,کف کاذب اتاق سرور,کف کاذب برای اتاق سرور

ایجاد زیبایی و نظم در تاسیسات اتاق سرور

یکی از مهم ترین اهداف کف کاذب اتاق سرور، به وجود آوردن فضایی، منظم و به دور از هرگونه شلوغی است. اگر تصاویراتاق های سرور سازمان ها و شرکت های  متعددی را دیده باشید، به طور حتم، فضای دیتاسنتری به چشم شما نخورده است که سیم ها و کابل های آن در کف رها شده باشند، بنابراین قرار گیری تمامی سیم ها و کابل ها در زیر کف کاذب، باعث به وجو آمدن زیبایی و نظم در فضای دیتاسنتر می شود.

ایجاد محیط ایمن برای تردد

یکی دیگر از دلایل استفاده از کف کاذب در اتاق سرور، به وجود آوردن محیطی ایمن برای تردد پرسنل است. اگر از کف کاذب استفاده نشود، در هنگام تردد پرسنل احتمال برخورد پای پرسنل با سیم ها و کابل ها بالا می رود و همین امر موجب، خطر برق گرفتگی پرسنل، خطر آتش سوزی، قطع سیم های برق و کابل ها، کاهش عمر سیم ها و کابل ها خواهد شد.

ایجاد بستری جهت تهویه ی هوا

یکی دیگر از موارد مهم که می توان به آن اشاره کرد به وجود آوردن سیستم تهویه ی هوا در زیر کف های کاذب است. به خاطر وجود رک ها و فعالیت بیست و چهار ساعته ی آن ها،  دما در محیط دیتاسنتر همیشه بالا است، و برای کاهش دما، باید سیستم تهویه ی هوا در این محیط کار شود، تا از افزایش دما و بروز خطراتی همچون بروز آتش سوزی و از کار افتادن رک ها جلوگیری به عمل آید؛ بنابراین کف کاذب بهترین گزینه ای است که می توان سیستم تهویه ی اتاق سرور را در زیر آن راه اندازی کرد.

این مطلب را از دست ندهید .
اهمیت تایل کف کاذب فولادی چیست

ایجاد بستری جهت سرمایش از کف

موضوع سرمایش از کف در اتاق سرور بسیار حائز اهمیت است. در اتاق سرور به دلیل حجم بالای دستگاههای الکترونیکی شامل سرور و سوئیچ، دمای محیط بسیار بالا است و به کمک کف کاذب ما می توانیم بستری را فراهم کنیم که سیستم سرمایش را در کف کاذب استفاده کنیم و جهت خروج سرما از کف به سطح از تایل های مشبک استفاده کنیم و سرما را از کف به داخل رک ها هدایت کنیم . با این کار عمر دستگاهها طولانی تر میشود.

دسترسی سریع و راحت تجهیزات زیر کف شامل کابل های برق و شبکه و تلفن

یکی دیگر از دلایل محبوبیت و استفاده از کف های کاذب برای اتاق سرور، به این علت است، که کف ها قابلیت راحت برداشته شدن را دارند و همین امر موجب شده است در صورت نیاز در هر زمانی بتوان به سیم ها و کابل ها شامل کابل برق و کابل تلفن و کابل شبکه که در زیر این کف کار شده است، دسترسی پیدا کرد.

تامین و نگهداری آسان تر برای تاسیسات زیر کف

زمانیکه ما نیاز به تعمیرات و یا کنترل و بررسی تاسیسات داشته باشیم در صورتی که از کف کاذب استفاده کرده باشیم این دسترسی سریع تر و راحت تر انجام میشود و روند نگهداری به سرعت پیش می رود و در زمانهایی که مشکل حادی به وجود می آید این موضوع بسیار به ما کمک میکند در تسریع روند کار تعمیراتی.

کف های کاذب,کف کاذب,کف کاذب اتاق سرور

صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های نگهداری

کف های کاذب یکی از گزینه ها ی مناسب جهت صرفه جویی در مصرف انرژی هستند؛ زیرا همانطور که در پیش تر گفته شد با روش سرمایش از کف و هدایت کردن سرما از طریق کف کاذب به داخل اتاق رک ما میتوانیم در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی نماییم و هزینه های نگهداری را کمتر کنیم. حتما با خواندن این مقاله به میزان اهمیت استاندارد کف کاذب اتاق سرور پی بردید، البته از این امر غافل نشوید که برای انتخاب کف کاذب و نصب و اجرای آن نیازمند گروهی حرفه ای و مجرب در این امر هستید، بنابراین بهتر است قبل از خرید کف کاذب برای محیط دیتاسنتر خود، در ابتدا از مشاوران گروه فنی و مهندسی کارنو کمک گرفته، تا از عدم خطا در انتخاب کف کاذب جلوگیری نمایید.

8 نظر

  • میلاد عبداللهی

    سلام روز بخیر حداکثر ارتفاعی که میشه کار کرد چقدره ؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      ما 3 نوع کف کاذب داریم که خب برای هر مورد ارتفاع متفاوت هست. برای گالوانیزه حداقل 12 سانت هست که 11 سانت 11 سانت میشه افزایشش داد، تا حداکثر 54 سانت، واسه فولادی حداقل 6 و حداکثر تا 160 و واسه ی آلومینیوم هم حداقل ارتفاع از 14 تا حداکثر 100 سانت هست.

  • علی سهروردی

    ببخشید کف کاذب آنتی استاتیک رو بر چه اساسی قیمت میدید؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      لطفا وارد این لینک بشید. ممنونم.

  • سجادی

    برای خرید باید چیکار کنیم؟ شماره مشاورتون رو میدید لطفا؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام لطفا با این شماره تماس بگیرید 09158900714

  • آقای جمشید بهارلو

    با سلام، من میخوام از کف کاذب برای کف آشپزخانه در رستورانم استفاده کنم . پیشنهاد شما برای نوع و جنس کف کاذب چیست و اینکه کدام نوع کف کاذب با توجه به نوع کاربری برای رستوران بنده بهتر و قابل استفاده تر است؟ و آیا قابل شستشو نیز هست؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      آشپزخونه محیطی هستش که امکان اشباع شدن روغن در اون وجود داره و علاوه بر اون باید کف کاذبی انتخاب بشه که در برابر طوبت و آتش سوزی هم مقاومت خوبی داشته باشه، پیشنهادات زیادی رو میتونیم خدمتتون اعلام کنیم، در صورت نیاز لطفا با این شماره تماس بگیرید تا بهترین پیشنهاد رو با علت خدمتتون اعلام کنیم. 09158900714

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *