سیم کشی مرکز داده

روش‌ها و نکات سیم کشی مرکز داده 

کابل‌ها علاوه بر استفاده‌هایی که در تجهیزات الکترونیکی یک مرکز داده دارند در طراحی یک مرکز داده نیز نقش اساسی ایفا می‌کنند. این مقاله دانش و نکات اساسی در مورد مدیریت و طراحی سیم کشی مرکز داده و مکان‌های مناسب نصب را معرفی می‌کند.

 

اهمیت سیم کشی سرور مراکز داده

سیم کشی شبکه عبارت است از نصب کابل‌های شبکه بین تجهیزات و سوییچ‌ها، نودهای کاربران و کلیه مواردی که دارای پورت شبکه هستند. دوام و طول عمر یک شبکه در مرحله اول بستگی به بستر غیر فعال شبکه دارد. سیم کشی سرور جزء موارد پسیو شبکه است.

 

روش‌های سیم‌کشی مرکز داده

استانداردهای سیم کشی برای مراکز داده

وجه مشترک این استانداردها این است که عملکردها و خدمات ارائه شده توسط مرکز داده را بهینه سازی می‌کند. این کار از طریق اتخاذ یک مدل لایه‌ای در زیر سیستم کف کاذب مناسب با توجه به الزامات ساخت و ساز انجام می‌شود.

استانداردهای سیم کشی، جهت نگهداشتن سطح بالایی از عملکرد کابل برای اطمینان از امنیت و ایجاد زیرساخت کابلی یکپارچه باید حفظ شود.

روش‌های کابل کشی مرکز داده: انتخاب مسیر سیم کشی و محل نصب

مسیرهای سیم کشی زیرساخت فیزیکی مهمی در یک شبکه مرکز داده محسوب می شوند و واضح است که نه تنها مسیریابی را پوشش می‌دهند، بلکه از کابل‌ها نیز محافظت می‌کنند. بنابراین باید به مسیر کابلی مناسب هدایت شوند.

این بخش طراحی مسیریابی در اتاق سرور را شرح می‌دهد.

سیم کشی زیر کف کاذب

اجرای سیم کشی از زیر کف کاذب بهترین روشی‌ست که معمولاً توسط اپراتورهای مرکز داده استفاده می‌شود. خدمات و تجهیزات مورد استفاده دیتاسنتر و کابل‌ها در زیر کف کاذب پنهان شده و دیده نمی‌شوند. علاوه بر این، دسترسی به کابل‌ها با وجود پنل‌های قابل تنظیم، میسر می‌شود. در این صورت پنل را می‌توان برداشت و سیم کشی و کانل‌های زیر آن را مشاهده کرد.

سیم کشی زیر سقف کاذب

به تازگی، تعداد مراکز داده‌ای که روش سیم کشی سقفی را اتخاذ می‌کنند به دلیل نداشتن فضای زیر زمینی و نصب خنک کننده‌ها در سقف کاذب رو به افزایش است. در جایی که سیم کشی از سقف کاذب برای عملکرد سیستم اختصاصی خود شرکت و دیتاسنتر مناسب‌تر باشد، دیده شدن کابل‌ها مهم تلقی نمی‌شود. با سیم کشی سقفی، بکاربردن سیم‌ها بین رک‌ها ساده‌تر می‌شود. در نتیجه، سقف کاذب به طور گسترده در خدمات میزبانی، سرویس‌های ابری و غیره استفاده می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با کف کاذب پشت بام

در مراکزی که سیستم گرمایشی و سرمایشی آن‌ها در سقف جای می‌گیرد کابل کشی در سقف کاذب انجام می‌شود، اما اگر در مراکز دیگر از کف کاذب دارای سیستم تهویه هوا استفاده شود، کابل کشی‌ها در زیر کف کاذب قرار می‌گیرد.

سیم کشی لایه بندی

کابل‌های مورد استفاده برای سیم‌کشی افقی در اتاق سرور تقریباً به کابل‌های برق، زوج کابل‌های به هم تابیده و سایر کابل‌های فیبر نوری تقسیم می‌شوند. با تقسیم بندی  و لایه بندی هر نوع سیم برق، می‌توان ایمنی، کارایی و مدیریت پذیری از جمله جلوگیری از تداخل بین منبع تغذیه و سیم‌های ارتباطی را بهبود بخشید.

پچ کوردهای فیبر نوری ظریف نیز با کمک سینی کابل، سیم کشی بین قفسه‌ها را ساده‌تر می‌کنند. در آینده، همراه با توسعه سرعت ارتباطات، می‌توان میزان استفاده از کابل‌های فیبر نوری را با سیم کشی لایه ای بهبود بخشید.

 

ویژگی‌های هر روش سیم کشی مرکز داده

مسیرهای سیم کشی در اتاق سرور بیشتر از زیر سقف کاذب  یا زیر کف کاذب است؟ شما کدام یک را انتخاب می‌کنید، محدودیت‌ها و ملاحظات در هنگام کار چیست؟ مشخصات سیم کشی کف و سیم کشی سقفی در جدول زیر نشان داده شده است.

سیستم کابل کشی زیر سقف کاذب

سیستم کابل کشی زیر کف کاذب

 

ویژگی‌ها ·        کارایی عالی که به راحتی قابل اضافه و تغییر است

·        تاثیر کم بر تهویه مطبوع

·        کابل‌ها دیده نمی‌شوند اشخاص ثالث نمی‌توانند به راحتی به کابل دسترسی داشته باشند.

 

مناسب بودن ·        فضای موثر ۴۰ سانتی‌متر یا بیشتر در زیر آن مورد نیاز است

·        در حین کار نصب، خطراتی برای کارگر وجود دارد

·        کابل کشی در سقف کم

·        تجهیزات روی رک‌ها وجود دارند

·      مسیر منبع تغذیه روی سقف قرار می‌گیرد

·        چندین کاربر در یک منطقه وجود دارد

·        تغییرات کمتر در کابل کشی

 

نکات نصب ·        حداقل ۴۵ سانتی متر فضای قابل استفاده از بالای قفسه نیاز دارد

·        برای قرار دادن کابل‌ها در ارتفاع ۲ متری یا بیشتر از کف ساختمان، داربست لازم است. هنگام کار، خطر افتادن از داربست وجود دارد.

 

·        فضای موثر ۴۰ سانتی‌متر یا بیشتر در زیر کف کاذب مورد نیاز است

·        در حین کار نصب، خطراتی برای کارگر وجود دارد.

 

در  مرکز داده، عوامل مختلفی از جمله محدودیت‌های ساختاری، امنیت و مهارت اپراتور باید در نظر گرفته شود. اگر ایده ای ندارید، مسیرهای سیم کشی را به صلاحدید متخصصان شرکت فراز شبکه کارنو واگذار کنید.

سیم کشی مرکز داده از سقف کاذب بهتر است یا از کف کاذب؟

در پاسخ باید بگوئیم که کابل کشی از هر دو روش با توجه به رعایت استانداردهای لازم درست خواهد بود. اما امروزه کابل کشی از طریق کف کاذب هم از بابت هزینه به صرفه‌تر بوده و هم قابلیت دسترسی به تجهیزات زیر کف در این روش، راحت‌تر است. همچنین این روش از قابلیت گسترده کردن کابل‌ها و سیم‌ها در زمان آینده برخوردار است. در نتیجه، پیشنهاد ما برای کابل کشی، استفاده از کف‌های کاذب کارنوست.

نکات مهم در زمان سیم کشی

در زمان سیم کشی سرور در نظر داشته باشید هنگام چرخش کابل زاویه کابل بیشتر از ۹۰ درجه نباشد. چون زاویه زیادتر باعث افت سرعت می‌شود.

باید مواظب باشید که آسیب به کابل‌ها وارد نشود. و دچار له شدگی و پارگی به کابل شبکه نشوید.

اگر کابل به هر دلیل صدمه دید و پاره شد از قطعات اتصال استفاده نکنید و کابل را عوض کنید.

مراقب باشید که کابل کشی تحت فشار نباشد و آزادانه بتوانند حرکت کنند.

فشار به کابل‌ها وارد نکنید چون فشار علاوه بر افت سرعت در زمان نیاز به تعویض کابل کار را بسیار سخت می‌کند. کابل‌ها باید پنهان باشند و برای کابل کشی در مسیرهایی که سیم از داخل داکت خارج می‌شوند از باکس استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت محصولات سایت رفته و مشخصات فنی این کف کاذب‌ها را مطالعه نمائید و یا با شمار‌ه‌گیری تلفن‌های تماس گذاشته شده در سایت با کارشناسان کارنو ارتباط بگیرید و اطلاعات مورد نیاز خود را از این محصولات بروز کنید.

این مطلب را از دست ندهید .
نکات مهم برای نگهداری کف کاذب

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *