سیستم کف کاذب

آشنایی با سیستم کف کاذب

موضوع مقاله ی پیش رو سیستم کف کاذب و مکان هایی است که از این کف استفاده می شود، همچون: ساختمان های اداری، مراکز رایانه، اتاق های سرور و غیره. اکنون با گروه فنی و مهندسی کارنو همراه باشید تا اطلاعات جدیدی را در مورد کف های کاذب کسب نمایید.

کف کاذب، کف دوم مرتفعی است که بالاتر از کف اصلی ساخته می شود و باعث ایجاد یک خلاء پنهان برای عبور خدمات مکانیکی و الکتریکی خواهد شد. از کف های کاذب به طور گسترده ای در ساختمان های اداری مدرن و در مناطق تخصصی همانند مراکز فرماندهی، مراکز داده فناوری اطلاعات و اتاق های رایانه ای استفاده می شود. همچنین مکان هایی که نیاز به مسیر دهی خدمات مکانیکی، سیم کشی و برق دارند از این کف ها استفاده می کنند.

کف های کاذب را می توان در ارتفاع های گوناگون از ۱۰ سانتی متر تا ۱۲۰ سانتی متر نصب نمود. ارتفاع کف کاذب باید متناسب با تجهیزاتی باشند که قرار است در زیر کف قرار بگیرند.

درمراکز داده، مناطق تهویه مطبوع جداگانه اغلب با کف مرتفع مرتبط هستند. تایل های سوراخ دار به طور سنتی در زیر سیستم های رایانه ای قرارمی گیرند تا هوای مطبوع را مستقیماً به سمت این سیستم ها هدایت نمایند. به نوبه خود، تجهیزات اغلب برای کشیدن هوای خنک کننده از پایین و خروج آن از داخل اتاق طراحی شده اند. سپس یک واحد تهویه ی مطبوع، هوا را از اتاق بیرون می کشد، آن را خنک کرده و در زیر کف کاذب به زور واداشته و چرخه را کامل می نماید.

ساختار صفحات کاذب

صفحات کف کاذب به طور معمول از خرده چوب های فولادی یا یک صفحه ی فولادی با هسته ی داخلی سیمانی ساخته می شوند، اما هسته ی برخی از تایل ها توخالی می باشند.

همانطور که گفته شد تایل ها در مکان های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از مکان ها همانند اتاق های کامپیوتری بسیار حساس هستند، بنابراین روکش کف کاذب این مکان ها باید از خاصیت آنتی استاتیک برخوردار باشد، در نتیجه روکش هایی برای پوشش دهی سطح تایل مورد استفاده قرار می گیرد که خاصیت ضد الکتریسیته دارند.

راهرو رک سرور در کف کاذب با تایل های خنک کننده

بسیاری از ساختمان های اداری از کف دسترسی برای ایجاد فضاهای انعطاف پذیر و پایدارتر استفاده می کنند. یک شرکت بزرگ می تواند بیش از ۲۰۰۰۰ مایل (۳۲۰۰۰ کیلومتر) کابل کشی در یک مرکز را داشته باشد.

طراحی کف کاذب در ابتدای پروژه می تواند هزینه کمتری را در بر داشته باشد. دمنده ها و هندلرهای هوای مورد نیاز برای هوای کف بسیار کوچک هستند، به همین علت به انرژی کمتری نیاز خواهند داشت. هنگامی که ساختمان ها برای ترکیب الکتریکی مدولار، دیوارهای مدولار و کف دسترسی طراحی شده اند، می توان به پیکربندی فضای ساختمان در چند ساعت پرداخت.

مکش بالابر

برای برداشتن تایل ها، از ابزاری که در انتهای آن یک جام مکش وجود دارد (بالابر تایل) استفاده می شود. در واقع تایل ها بر روی استرینگرها قرار می گیرند و به راحتی توسط مکش بالابر برداشته می شوند، از همین جهت به راحتی می توان به تاسیسات زیر کف دسترسی یافت.

سیستم کف کاذب,صفحات کف کاذب,کف کاذب

مشکلات ساختاری

زیر یک طبقه کف کاذب ممکن است مشکلات ساختاری وجود داشته باشد.

مشکلات ساختاری شامل شکاف بین تایل ها است، که می تواند صدمات قابل توجهی به تجهیزات و پرسنل وارد نماید. برای جلوگیری از بروز چنین خطراتی می توان بازرسی های دوره ای و منظمی را در نظر داشت؛ در این صورت از بروز چنین مشکلات و خطراتی جلوگیری خواهد شد.

این مطلب را از دست ندهید .
تفاوت کف کاذب فولادی با کف کاذب آلومینیومی

این نکته بسیار حائز اهمیت است، که اگر کف کاذب پاسخگوی تحمل بار نباشد به طور قطع کف مورد نظر آسیب خواهد دید.

تحمل وزن بار از ۴۵۵ تا ۱۱۳۴۰ کیلوگرم است. از تایل هایی که دارای تحمل وزن بالاتری هستند، می توان در مناطقی که تردد بیشتری دارند استفاده نمود؛ در حالی که برای منطق کم تردد از تایل هایی استفاده میشود که تحمل بار کمتری دارند.

در حین نصب کف کاذب باید به وضعیت زیر کف توجه زیادی داشت. همچنین کف اصلی باید از پسماندها تمیز و تا حد ممکن تراز باشد. بهتر است از برش دادن تایل ها نیز خودداری کرده و آن را به حداقل رساند.

مشکلات دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، مشکلات مربوط به بعد از نصب خواهد بود. از آنجا که پس از نصب، تجهیزات و تایل های کف به ندرت برداشته می شوند، فضای زیر آن ها به ندرت تمیز خواهند شد و همین امر باعث ایجاد گرد و غبار خواهد شد.

همچنین عواملی چون کابل کشی در زیر کف، می تواند کف اصلی را کثیف نماید.

نصب سیستم کف کاذب می تواند با کاهش اثر متقابل بین افزایش حرارت و دال بتونی عظیم رفتار گرمایی ساختمان را تغییر دهد. کف کاذب به عنوان جدا کننده ای بین اتاق و دال عمل می کند. شبیه سازی انرژی یک ساختمان اداری واقع در سانفرانسیسکو نشان داد که تنها وجود کف کاذب بر مشخصات بار خنک کننده منطقه تأثیر می گذارد و تمایل به افزایش اوج بار خنک کننده را دارد و در صورت وجود موکت ممکن است، تأثیر منفی کف کاذب در اوج بار خنک کننده منطقه کاهش یابد.

انواع مختلفی از کف های کاذب وجود دارند که بسته به نوع سازه و مواد استفاده شده، طیف گسترده ای از مقاومت ساختاری و قابلیت بارگذاری را ارائه می دهند. انواع کلی کف های کاذب شامل سکوهای استرینگر، بدون استرینگر و سازه می باشند.

معرفی سیستم کف کاذب شرکت کارنو:

شرکت فنی و مهندسی کارنو تولید کننده و عرضه‌کننده‌ی کف‌های کاذب می‌باشد. از جمله:

هر یک از این سیستم‌های کف کاذب دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کف کاذب طرح لگراند:

شرکت فنی و مهندسی کارنو موفق شده است که با مهندسی معکوس به تولید انحصاری کف کاذب طرح لگراند فرانسه بپردازد. این کف کاذب به کف کاذب ۵/۲۲*۵/۲۲ نیز معروف است.

کف کاذب طرح لگراند از متعلقاتی همچون:

  • تایل
  • پایه
  • پلنیوم
  • قطعه ارتفاع دهنده
  • ارتینگ تایل
  • اگزیت تایل
  • و فلور باکس

برخوردار است.

کف کاذب فولادی:

کف کاذب فولادی، یکی دیگر از محصولات شرکت کارنو است. این محصول با نام کف کاذب ۶۰*۶۰ نیز شناخته می‌شود و شما می‌توانید در موارد بسیاری از جمله:

  • اتاق برق
  • اتاق سرور
  • اتاق مانیتورینگ
  • و غیره

از آن استفاده نمائید.

متعلقات این محصول نیز شامل:

  • تایل
  • استرینگر
  • و پایه

می‌باشد.

کف کاذب آلومینیومی:

این سیستم کف کاذب نیز همانند کف کاذب فولادی در مکان‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معتلقات آن نیز شامل:

  • تایل
  • استرینگر
  • و پایه

است.

نصب سیستم کف کاذب:

نصب و راه‌اندازی کف کاذب‌های ۶۰*۶۰ یعنی کف کاذب فولادی و آلومینیومی، نیازمند نصابانی حرفه‌ای خواهد بود؛ چرا که پیکربندی آنها وابسته به زیرساخت می‌باشد.

اما نصب کف کاذب طرح لگراند بسیار راحت بوده و شما ‌می‌توانید در کمترین زمان و به تنهایی آن را راه‌اندازی نمائید. به یاد داشته باشید که کف کاذب طرح لگراند نیازی به زیرساخت، پیچ و رول پلاک ندارد. از همین جهت شما می‌توانید این محصول را برای مکان‌هایی که امکان جا به جایی در آن وجود دارد به کار گیرید.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب برای اتاق های مرکز داده

قبل از خرید کف کاذب باید چه اقدامی را انجام دهیم:

بهتر است قبل از خرید سیستم کف کاذب، تلفن را برداشته و با شرکت فنی و مهندسی کارنو تماس بگیرید تا از اطلاعات مورد نیاز خود آگاه شوید. همچنین پسندیده است که قبل از انتخاب این محصول، اطلاعاتی را از قبیل:

  • آگاهی از دما و رطوبت محیط
  • مشخص کردن متراژ مکان مورد نظر جهت اجرای کف کاذب
  • آگاهی از حجم تاسیساتی که قرار است در زیر کف کاذب قرار بگیرد
  • مشخص کردن تجهیزاتی که قرار است بر روی کف کاذب قرار گیرد
  • بودجه‌ی مورد نظر
  • استیجاری یا عدم استیجاری بودن مکان مورد نظر

به دست آورده و به کارشناسان مربوطه اطلاع دهید.

چرا باید این اطلاعات را به‌ دست آورده و به پشتیبانان مربوطه اطلاع دهیم:

سوال خوبی است. چرا باید از این اطلاعات آگاه شویم؟

به این علت که کف کاذب ها از انواع گوناگونی برخوردار هستند و این بدان معنا می‌باشد که هر کف کاذبی از ساختار و متریال خاص خود به وجود آمده است.

به عنوان مثال: شما اگر قصد خرید و نصب کف کاذبی را برای محیط‌های مرطوب دارید، بهتر است که از کف کاذب آلومینیومی استفاده نمائید.

آگاهی از متراژ نیز امر مهمی می‌باشد؛ چرا که شما باید بدانید دقیقا به چه مقدار کف کاذب نیازمند خواهید بود و پس از اطلاع دادن مساحت محیط خود به کارشناسان، آنها به شما خواهند گفت که چه تعداد تایل کف کاذب می‌تواند، سطح محیط شما را پوشش دهد. در غیر این‌صورت ممکن است، تعداد تایل سفارش داده‌ی شما کم یا زیاد باشد.

آگاهی از حجم تاسیسات نیز برای این است که ارتفاع مورد نیاز برای کف کاذب شما مشخص گردد. زیرا هر کف کاذبی طبق استانداردهای موجود از حداقل و حداکثر ارتفاعی برخوردار است.

همچنین میزان مقاوت: تایل و پایه‌ها در کف‌های کاذب متفاوت می‌باشد؛ بنابراین باید مشخص نمائید که قرار است چه تجهیزاتی را بر روی این محصول قرار دهید.

در نهایت شاید این سوال برای شما مطرح شود که استیجاری یا استیجاری نبودن مکان مورد نظر، چه ارتباطی با خرید کف کاذب دارد؟!

همانطور که می‌دانید کف کاذب فولادی و آلومینیومی دارای زیر ساخت هستند؛ یعنی پس از نصب، قابلیت پیکربندی مجدد، در محیط دیگری را ندارند.

بنابراین اگر مکان شما استیجاری بوده و یا پس از مدتی بنا به هر دلیلی قصد جا به جا شدن را دارید، می‌توانید کف کاذب طرح لگراند را انتخاب نمائید؛ چرا که این محصول بعد از نصب از قابلیت پیکربندی مجدد برخوردار است.

مزایای سیستم کف کاذب کارنو:

شما با استفاده از سیستم کف کاذب کارنو می‌توانید:

  • به محیط خود نظم داده و ایمنی افراد را در زمان تردد افزایش دهید.
  • به نصب و راه‌اندازی سرمایش و تهویه از کف بپردازید.
  • در هر زمان به راحتی به تاسیسات زیر کف دسترسی یابید.
  • و با پوشاندن تاسیسات زیر کف توسط کف کاذب، باعث افزایش طول عمر تاسیسات شوید.

در پایان باید بگوییم که استفاده از کف های کاذب مزیت های زیادی را در بر دارند و همین مزیت ها باعث استفاده از این سیستم شده است. شما نیز می توانید برای استفاده از کف های کاذب با گروه فنی و مهندسی کارنو همراه باشید و از تجربیات این گروه برای انتخاب نوع کف کاذب خود و همچنین نصب و اجرای آن استفاده نمایید.

8 نظر

  • ایمان شریفی

    وقت بخیر میشه بگید نصب کف کاذب چه مزیتهایی داره؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام دوست عزیز. لطفا تماس بگیرید تا توضیحات کامل به شما داده بشه. اما یک چندتایی رو میگم، کف کاذب ایمنی در هنگام تردد افراد رو بالا میبره، باعث نظم بخشیدن به محیط میشه و شما می تونید تاسیساتتون رو به راحتی در زیر کف کاذب قرار بدید و در هر زمانی بهشون دسترسی داشته باشید. البته بسته به نوع کاربری شما مزیتها هم متغیر خواهد بود.

  • رضا امانی نسب

    سلام روز خوش قیمت کف کاذب ۶۰*۶۰ چقدره؟!

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام لطف کنید تماس بگیرید سپاس

  • علی منصوری

    ببخشید نصب کف کاذب فولادی چند روزه انجام میشه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام دوست عزیز به خیلی از عوامل بستگی داره مثلا یک نمونه متراژ مکان مورد نظر شما هست، بنابراین اگر تماس بگیرید بهتر راهنمایی میشید، ممنونم.

  • تکتم+رمضان+نژاد

    مرسی از محتواتون، محبت کنید بگید کاربرد کف کاذب در دیتاسنتر چی هست؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام دوست عزیز در پیام قبلی هم پاسخ شما رو دادم. لطفا بزنید روی مزیت کف کاذب در دیتاسنتر تا توضیحات براتون بیاد.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *