مزیت کف کاذب

مزیت کف کاذب در دیتاسنتر

همانطور که می دانید کف کاذب در دیتاسنتر ها نقش های زیادی را ایفا می نمایند. یکی از نقش های مهم کف کاذب ها جریان هوا است که می توان آن را هنگام اجرای کف کاذب، در زیر کف اجرا نمود.

جریان هوا برای دیتاسنترهایی که کف کاذب دارند را می توان با ۶ ایده کنترل نمود. واحد تحقیق و توسعه کارنو در این مقاله به توضیح این ۶ ایده پرداخته است. شما می توانید بعد از خواندن محتوای پیش رو ما را از نظرات و انتقادات و پیشنهادات ارزشمند خود آگاه سازید. در ادامه با ما همراه باشید.

امروزه یکی از مهم ترین موضوعات برای مالکین دیتاسنتر ها و فعالان در این زمینه، نیاز به ظرفیت خنک سازی بالا می باشد، زیرا سیستم های فعلی نمی توانند دمای مناسبی را برای دیتاسنترها ایجاد نمایند. حقیقت این است که این موضوع به دلیل کمبود ظرفیت خنک سازی ایجاد نمی شود؛ بلکه دلیل آن بیشتر مدیریت جریان هوای ضعیف است. بهبود طراحی کف های کاذب در اتاق های کامپیوتر نه تنها باعث می شود میزان هوای مورد نیاز تجهیزات کاهش یابد؛ بلکه انرژی کمتری نیز صرف شده و توزیع دما در میان تجهیزات بهبود پیدا می کند.

درواقع برای بهبود جریان هوا، میزان هدر رفت آن باید به حداقل برسد که جریان هوای تامین شده، خنک سازی مناسبی را ایجاد نماید. سیستم های کف کاذب به دلیل جریان هوای جانبی معروف هستند. به این صورت که تامین هوای سرد به گونه ای نیست که تجهیزات خنک شوند، بلکه این جریان هوا در اطراف تجهیزات گردش می کند و هوای گرم موجود در اتاق را با هوای خنک ترکیب می نماید، سپس مجدد وارد واحد های مدیریت جریان هوا یا AHU ها می شود.

در بسیاری از شرایط، راه حل واضح استفاده از تامین هوای سرد است؛ اما این موضوع باعث تغییر نسبت گذر هوا نخواهد شد و سرورها معمولا هوای گردشی را دریافت خواهند کرد. در نهایت مالکین دیتاسنتر ها به این نتیجه می رسند که سرورها به نقطه داغ دیتاسنتر تبدیل شده و چنین برداشت می کنند که مشکل در ظرفیت خنک سازی است. دمای AHU را می توان کاهش داد تا بتوان دمای هوا دراطراف سرور ها کم کرد؛ اما هدر رفت انرژی در این روش بسیار بالا خواهد بود.

یک روش دیگر نیز اضافه کردن هوای بیشتر است که باز هم هدر رفت بالایی را به همراه دارد. در نهایت می توان تامین هوای سرد را به بالای کابینت های تجهیزات منتقل کرد؛ اما این کار مشمول هزینه ی زیادی خواهد شد. در نهایت، با استفاده از استراتژی های مدیریت جریان هوا، می توان این مشکلات را تا حد امکان کاهش داد.

ایجاد کردن راهروهای گرم و سرد در کف کاذب

این روش، اولین گام برای به وجود آوردن یک محیط با ترکیب دما از طریق تفکیک کردن جریان هوای گرم و سرد می باشد که با مدیریت دقیق رک ها در ردیف های موازی و با ورودی سرورها به سمت یک دیگر در یک راهرو صورت می گیرد. با کاهش فاصله بین رک های مجاورِ هم در هر مسیر، جریان هوای عبوری و گردشی را می توان کاهش داد.

این مطلب را از دست ندهید .
 آشنایی با انواع روکش کف کاذب

نصب تایل های فضای خالی در کف کاذب

جریان هوای عبوری و گردشی میتواند در داخل رک ها که تجهیزات در آن قرار گرفته اند نیز ایجاد شود؛ در نتیجه شما نمی توانید به صورت موثر و بدون پیش گیری از این مسیر های داخلی، به خنک سازی تجهیزات داخلی بپردازید. نصب کردن تایل ها در فضای خالی به صورت افقی و عمودی می تواند میزان جریان هوا را کاهش دهد. اما به یاد داشته باشید که معمولا این تایل ها برای فضای های خالی حذف شده و در زمان نصب و جدا کردن تجهیزات در رک ها مجدد جایگذاری نخواهند شد. در نتیجه بدون این که فاصله ای بین سرورها به وجود آید، تجهیزات باید از پایین به بالا در رک ها قرار داده شوند تا میزان گردش مجدد هوا در داخل رک ها به حداقل برسد.

نصب کردن تایل های کف کاذب به صورت منفذ دار در راهروهای سرد

نصب کردن تایل های منفذ دار در هر قسمت به جز راهروهای سرد می تواند باعث افزایش جریان هوای عبوری شود. البته این تایل ها را نباید در راهروهای گرم نصب نمود، مگر این که به عنوان تایل های تعمیرات مورد استفاده قرار بگیرند. این تایل ها به جایی که قرار است تعمیرات انجام شود منتقل خواهند شد تا کارمندان در محیط های گرم با راحتی بیشتری به کار بپردازند. یکی دیگر از نکات مهم این است که تایل های منفذ دار نباید به صورت دائم در محل نگه داشته شوند.

دیتاسنتر,راهروهای گرم و سرد,کف کاذب در دیتاسنتر

درز بندی فواصل بین سیستم های کف کاذب و دیوارها و ستون ها

در حالی که درز بندی کردن فاصله های بین سیستم های کف کاذب و دیوارها کاری کاملا واضح و ضروری به نظر می رسد، اما گاهی فراموش خواهد شد. این فواصل در راستای دیوارها و ستون ها به راحتی قابل مشاهده هستند. در واقع جریان هوای عبوری را در جایی که درزبندی به درستی صورت نگرفته باشد می توان مشاهده نمود. فوم های فوری مناسب صرفه جویی انرژی هستند و در هر جایی که قرار بگیرند درز بندی خوبی را ایجاد خواهند کرد و مانع عبور جریان هوای سرد از این منافذ می شوند. این راهکار، یکی از بهترین روش ها برای درز بندی فواصل بین سیستم های کف کاذب، دیوارها و ستون ها هستند.

استفاده از تایل های مناسب کف کاذب

گاهی اوقات مالکین فضاهای کامپیوتر با اجرای کف کاذب تلاش می کنند تا نقاط داغ را ثابت کرده و یا مشکل کمبود هوا را به واسطه ی نصب کردن دریچه های مشبک هوا، با ظرفیت بالا و نزدیک به نقاط داغ، رفع نمایند. این دریچه های مشبک در مقایسه با تایل های منفذ دار معمولا ۳ برابر هوای بیشتری را ایجاد می کنند، در حالی که نصب کردن این دریچه های مشبک نزدیک به این نقاط داغ می تواند مشکل را رفع نماید؛ اما معمولا باعث بدتر شدن مشکل خواهد شد. این دریچه های مشبک در نزدیکی سیستم های کف کاذب که دارای تایل های منفذ دار هستند نصب می شوند. فضای زیر کف نیز از یک فشار ثابت برخوردار است. معمولا خروجی این دریچه های مشبک هوا را به بالای راهروهای جریان هوا انتقال می دهد و این موضوع کاهش کارایی جریان هوا را به همراه دارد.

این مطلب را از دست ندهید .
پدستال لاستیکی کف کاذب

شما نخست باید در طرح اولیه خودتان عرض راهروهای سرد را به درستی مشخص نمائید؛ زیرا این عرض نشان دهنده ی میزان خنک سازی مورد نیاز برای راهرو می باشد. در صورتی که تایل های منفذ دار در اتاق های کامپیوتر استفاده شوند، تمام راهروهای سرد که از پلنوم زیر کف استفاده می کنند باید هوا را با استفاده از تایل های منفذ دار تامین نمایند. در صورتی که فضا بار بیشتری داشته باشد، می توان از دریچه های مشبک در تمام راهروها با پلنوم مشترک استفاده نمود.

مدیریت کردن جایگذاری تایل های منفذ دار در کف کاذب

در نهایت شما باید بار، مکان و تعداد  تایل های منفذ دار که برای خنک سازی بار گرمایی مورد نیاز است را مشخص نمائید. نصب و اجرای تعداد کمی از تایل ها باعث تضعیف گردش هوا خواهد شد. در حالی که قرار دادن تعداد زیادی از این تایل ها باعث می شود که میزان عبور جریان هوا افزایش یابد. در نتیجه شما برای خنک سازی تجهیزات باید تعداد مناسبی از تایل ها را بکار گیرید.

چه کف کاذب هایی برای دیتاسنتر مناسب است؟

بسته به متریالی که در ترکیبات تایل استفاده می شود، سیستم کفپوش به انواع مختلفی تقسیم می شود. در نظر داشته باشید که تایل و پایه ها باید دارای ظرفیت تحمل بار بالا، مقاوم در برابر آتش بالا، وزن کم و قابل بازیافت باشد.

کف کاذب فولادی: کف کاذب فولادی یکی از انواع کف کاذب تولید شده توسط گروه فنی و مهندسی کارنو می باشد که برای مراکز حساس همچون دیتاتسنتر و اتاق سرور مناسب است. کف کاذب فولادی دارای سه قطعه تایل، پایه و استرینگر است( البته در نظر داشته باشید در برخی از پروژه ها با توجه به شرایط پروژه میتوان روش شاسی کشی را جایگزین اجرای پایه ها کرد و با استفاده از شاسی، ارتفاع مورد نیاز را ایجاد کرد. ).

تایل های کف کاذب فولادی دارای روکش HPL است که دارای خاصیت ضد خش و آنتی استاتیک است که برای کف کاذب در دیتاسنتر بسیار ضروری است. همانطور که می دانید ویژگی آنتی استاتیک کمک میکند که بار اضافه الکتریکی خارج شود و مانع آسیب به لوازم الکتریکی می شود.

کف کاذب آلومینیومی: از دیگر تولیدات گروه فنی و مهندسی کارنو، کف کاذب آلومینیومی می باشد. این نوع کف کاذب نیز همانند کف کاذب فولادی دارای سه قطعه تایل و پایه و استرینگر است. تایل های کف کاذب فولادی و آلومینیومی در ابعاد ۶۰*۶۰ سانتی متر تولید شده اند. در نظر داشته باشید که کف کاذب آلومینیومی کف کاذب ایده ال برای دیتاسنتر می باشد.

کف کاذب طرح لگراند: کف کاذب طرح لگراند کارنو دارای قطعات کاربردی همچون تایل، اگزیت تایل، ارتینگ تایل، پایه، ارتفاع دهنده، پلنیتوم و فلور باکس می‌باشد. این نوع کف کاذب دارای تایل هایی به ابعاد ۲۲٫۵*۲۲٫۵است. قابل ذکر است برای دیتاسنترهای های بزرگ این نوع کف کاذب مناسب نیست.

امیدواریم که این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته باشد. شما می توانید برای خرید، نصب و اجرای کف کاذب از مشاوران گروه فنی و مهندسی کارنو کمک بگیرید.

5 نظر

  • milad abdolahi

    سلام وقت شما بخیر باشه، تشکر بابت محتوا، کف کاذب در دیتاسنتر مزیت های زیادی داره ولی میشه اتاق سروری که راه اندازی میشه اصلا براش کف کاذبی اجرا نکرد؟

  • محمدعلی حسین زاده

    سلام پایه کف کاذب گالوانیزه از چه جنسی هستش؟ بعد پایه ی این کف به زمین پیچ و رولبولت نمیشه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام از جنس PVC. نه دوست عزیز کف کاذب گالوانیزه نیازی به زیرسازی و پیچ و رولبولت نداره.

  • مازیار فراهانی

    عرض ادب
    مشخصات کف کاذب گالوانیزه رو محبت می فرمایید؟
    متشکرم.

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام وقتتون خوش لطفا روی کلمه ی لینک کلیک کنید ممنونم.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *