رک شاسی

موارد مهم استفاده از شاسی رک در مراکز داده

رک و تجهیزات و متعلقات موجود در آن، فشار وزنی زیادی را به سیستم کف کاذب وارد می‌کند. اگر داری یک رک پسیو در مرکز داده خود هستید؛ می‌توانید آن را بر روی کف کاذب خود قرار دهید. ولی اگر رک شما دارای وزن زیادی‌ست، راه مناسب این است که از شاسی رک استفاده کنید. شاسی رک ساختاری‌ست که رک‌ها روی آن نصب می‌شوند و هم سطح کف کاذب اتاق سرور قرار می‌گیرد، در هنگام طراحی دیتاسنتر همواره کف کاذب، به عنوان یکی از موارد مهم و ضروری تلقی می‌شود.

 

رک‌ها در اتاق سرور

یک شبکه محلی (LAN) از تجهیزات متعدد شبکه مانند انواع سوئیچ‌های شبکه، روترها، تجهیزات UTM، سرورها، پچ پنل‌ها، کابل‌ها، مودم‌ها و غیره تشکیل شده است. این تجهیزات عموماً در داخل رک شبکه که یک محفظه بسته یا باز برای محافظت از آنهاست، نگهداری می‌شوند. رک‌های شبکه بخش مهمی از اجزای سیستم کابل کشی ساختار یافته هستند. رک‌ها برای نگهداری منظم، موثر و ایمن کلیه تجهیزات شبکه مورد نیاز هستند. در صورت عدم استفاده از رک شبکه/پچ پنل، کابل کشی‌ها بسیار بهم ریخته خواهد بود.

 

ارتفاع انواع رک‌ها

 مشخصات رک

عرض یک رک به طور معمول ۱۹ اینچ است. ارتفاع یک رک هم بر اساس تعداد یونیتی که دارد متفاوت است .طبق استاندارد هر یک یونیت ۱.۷ اینچ یا ۴.۴ سانتی متر است پس برای مثال یک سوییچ دو یونیتی ارتفاعی برابر ۸.۸ سانتی متر خواهد داشت.

عمق رک ها هم یکی از فاکتورهای انتخاب رک مناسب است. رک های معمول دارای عمق ۴۵ یا ۶۰ سانتی متری هستند. البته انواعی با عمق ۸۰ و یا ۱۰۰ سانتی‌متری هم وجود دارند که بر اساس تجهیزاتی که استفاده می‌کنیم می‌توانیم از آن‌ها هم استفاده کنیم.

انواع رک نوع ایستاده و دیواری هستند

رک‌های ایستاده اکوئیپ با ابعاد استاندارد و تعداد یونیت مختلف مناسب هر شرایط محیطی اتاق سرور است. رک‌های ایستاده اکوئیپ با عمق های ۱۰۰۰ و ۸۰۰ و ۶۰۰ و تعداد یونیت های ۲۸، ۳۲، ۳۸، ۴۲ مناسب هر شرایط فیزیکی اتاق سرور است. همچنین  رک‌های  ایستاده اکوئیپ دارای ارتفاع‌های مختلف ۱۴۲۵، ۱۶۰۲، ۱۸۶۹، ۲۰۴۷ هستند. نکته‌ای که بهتر است در اینجا ذکر شود، شاسی رک است اگر جوشی باشد رک شما قابلیت باز شدن ندارد رک های ایستاده اکوئیپ قابلیت بازشو از سه جهت را دارند. تحمل وزن بالا توسط رک از گزینه‌های بسیار مهم رک‌های ایستاده اکوئیپ است.

 

تحمل وزنی کف‌ها کاذب چگونه است؟

قبلا در مقالات سایت شرکت فراز شبکه کارنو درباره مزایای کف‌های کاذب صحبت شده است. این سیستم کفپوش، بین رک و کف اصلی ساختمان فاصله ایجاد می‌کند و فضایی را جهت عبور تاسیسات و کابل‌های شبکه فراهم می‌آورد. به هر جهت یکی از نکاتی که هنگام سفارش کف کاذب مرکز داده باید توجه کنید مقاومت آنهاست. همانطور که گفتیم رک‌ها و تجهیزات شبکه فشار وزنی زیادی به کف کاذب اعمال می‌کنند.

این مطلب را از دست ندهید .
کابل کشی اتاق سرور از کف با کف کاذب کارنو

کف‌ کاذب ها معمولا طوری ساخته شده اند که بتوانند وزن رک‌های اتاق سرور را تحمل کنند، اما برای آن که از نتیجه کار مطمئن باشید بهتر است که از شاسی رک استفاده شود. شاسی رک کمک می‌کند که کف کاذب وزن رک را بهتر تحمل کند و مانع از لغزش و حرکت رک می‌شود، علاوه بر این سبب می‌شود که کار کابل کشی در زیر کف کاذب آسان‌تر انجام شود.

 

میزان مقاومت و تحمل بار انواع کف کاذب به شرط تولید استاندارد آنها به شرح زیر است:

 

شرح

کف کاذب فولادی استاندارد

کف کاذب آلومینیومی استاندارد

تحمل بار متمرکز بر روی هر تایل

۵۵۰ کیلوگرم

۱۰۰۰ کیلوگرم

تحمل بار گسترده بر روی هر تایل

۶۷۰ کیلوگرم

۱۵۰۰ کیلوگرم

 

در مورد مقاومت کف کاذب و استفاده از شاسی رک به نکات زیر دقت کنید

۱- نزدیک بودن رک‌ها به یکدیگر

۲- محاسبه میزان خطای اجرای کف کاذب اتاق سرور

۳- لرزه‌ها و پدیده رزونانس در تشدید لرزش تجهیزات

۴- تکانه ناشی از قرار دادن سرور در رک

۵- فشار ناشی از باز و بستن درب رک‌ها

و …

جهت بالا بردن ایمنی و حفاظت از رک ها برایند نیروها و فشار وزن آنها را روی کف های کاذب مرکز داده خود در نظر بگیرید و با متخصصان این رشته در شرکت فنی مهندسی کارنو مشورت لازم را به عمل آورید.

 

انواع شاسی رک

الف) شاسی رک فولادی رک با اتصال ثابت به زمین

ب) شاسی رک فولادی با اتصال ضد زلزله به زمین

 

سطح و ظرفیت باری که کف‎‌های کاذب تحمل می‌کنند

همانطور که ذکر شد خود کف‌های کاذب تحمل وزنی خوبی دارند. اما بارهای مختلفی را تحمل می‌کنند که گاهی نیاز به استفاده از شاسی‌ رک است. کف اصلی مرکزداده‌ای که با بتن پوشیده شده است نگرانی برای تحمل وزن ندارد ولی این چالش برای تأسیسات با کف کاذب وجود دارد. روی کف‌های کاذب سه نوع بار ایجاد می‌شود که باید مد نظر قرار گیرد:

بار نقطه‌ای

اکثر رک‌ها روی چهار پایه یا چرخ هستند. بار نقطه ای وزن یک رک روی هر یک از این چهار نقطه است. به عنوان مثال، یک رک سرور Sun Fire 15K ، تقریبا ۹۹۸ کیلوگرم با چهار چرخ است، بنابراین توزیع بار به ازای هر چرخ زیر رک ۲۵۰ کیلوگرم است. یک کاشی کف باید بار نقطه ای بالاتر از ۲۵۰ کیلوگرم داشته باشد، با توجه به وزن رک، یک مربع ۱ اینچی از تایل باید بتواند ۲۵۰ کیلوگرم را بدون انحراف بیش از ۲ میلی‌متر تحمل کند.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب مناسب در اتاق برق

بار ثابت

بار استاتیک یا ثابت، بار نقطه‌ای افزودنی روی کاشی است. اگر دو رک دارید که هر یک دارای بار نقطه ای ۱۸۲ کیلوگرم هستند و هر رک دارای یک چرخ بر روی کاشی‌ست، این کاشی دارای بار ثابت ۳۸۴ کیلوگرم خواهد بود.

بار غلتیدن

بار غلتیدن باید نزدیک به بار استاتیک باشد و معمولا فقط برای کاشی‌های سوراخدار قابل اعمال است. از آنجایی که ممکن است از راهروی خنک خود به عنوان راهرو برای جابجایی تجهیزات نیز استفاده کنید، کاشی‌های سوراخدار باید وزن بارهای دو نقطه‌ای یک رک را در حالی که در امتداد راهرو می‌غلتانند تحمل کنند. اگر تایل‌های مشبک نمی‌توانند این بار را تحمل کنند، باید به طور موقت آنها را با کاشی‌های دیگر جایگزین کنید.

 

مهم‌ترین دلایل استفاده از شاسی رک در کف اتاق سرور

۱- انتقال وزن رک‌ها به زمین اصلی

۲- جلوگیری از شکستن تایل‌ها

۳- امنیت رک‌ها در هنگام لرزه و زلزله

۴- از بین لرزش رک‌ها

۵- کاهش صدای رک‌ها به جهت اتصال محکم به زمین

۶- جلوگیری از لقی تایل‌ها و سازه‌ها کف کاذب

 

مزایای کف‌های کاذب شرکت کارنو در تحمل وزن

کف کاذب گالوانیزه کارنو مقاومت زیاد در برابر فشار و ضربه (تحمل وزن برابر ۱۵/۰۷ کیلونیوتن در هر نقطه) است. همچنین کف کاذب آلومینیومی کارنو یکی از پر کاربرترین انواع کف‌های کاذب به شمار می‌روند، به علت نوع تولید آن این محصول مقاومت بالایی دارد و تحمل فشارهای بالا و وزن‌های سنگین را دارد.

نوع دیگری که می‌توان برای کف کاذب اتاق‌های برق استفاده کرد کف کاذب فولادی‌‌ست. از این نوع کف بر اساس ویژگی‌های ساختمان و بر اساس نیازهای اتاق سرور می‌توان استفاده کرد. قیمت این کف از انواع دیگر خیلی پایین تر است و همچنین تحمل بار زیاد هم از ویژگی‌های این کف کاذب است.

کارشناسان و متخصصان شرکت فراز شبکه کارنو آماده هستند تا شما را در انتخاب و تهیه سیستم صحیح برای رفع نیازهای مرکز داده شما راهنمایی کنند. همین امروز با ما تماس بگیرید. در ادامه با ما مقالات بروز  و جدید ازآخرین تکنولوژی‌های جهان همراه ما باشید .

5 نظر

  • rasool

    روزبخیر.شاسی رک چه موقع استفاده میشه؟؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام به شما
      شاسی رک ساختاری‌ست که رک‌ها، روی آن نصب می‌شوند. شاسی رک کمک می‌کند که کف کاذب وزن رک را بهتر تحمل کند و مانع از لغزش و حرکت رک می‌شود، علاوه بر این سبب می‌شود که کار کابل کشی در زیر کف کاذب آسان‌تر انجام شود.

  • ایمان سرابی

    سلام. حداکثر ارتفاع رک را چقدر باید در نظر بگیریم؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام
      رک‌های  ایستاده اکوئیپ دارای ارتفاع‌های مختلف ۱۴۲۵، ۱۶۰۲، ۱۸۶۹، ۲۰۴۷ هستند.

  • اسرا

    سلام مقالات خوبی منتشر میکنید.ممنون

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *