تایل

تایل‌ها در کف کاذب اتاق‌های سرور چه کاربردهای مهمی دارند؟

سطح رویی سیستم کف‌های کاذب، پنل یا تایل نام دارد. جنس رویه این تایل‌ها یا پنل‌ها از مواد مختلفی از چوب گرفته تا فولاد ساخته می‌شود. روی بعضی تایل‌‌ها در کف کاذب، حفره‌هایی جهت عبور و گردش هوا تعبیه می‌شود. میزان این حفره‌ها و شکل ظاهری آنها می‌تواند با توجه به نیاز مرکز داده متفاوت در نظر گرفته شود. این مدل، پنل کف کاذب سوراخ دار یا مشبک نامیده می‌شود که اغلب در مراکز داده و اتاق سرور برای استفاده از سیستم تهویه هوا در رک‌ها استفاده می‌شود. پنل‌ها قابلیت جابجایی و تعویض دارند و هر زمان که نیاز باشد می‌توان آنها را تغییر داد و ظاهر جدیدی را به محیط بخشید.

 

کاربرد تایل‌ها یا پنل‌ها در کف کاذب مرکز داده چیست؟

با ورود به مرکز داده یا اتاق کامپیوتر، توجه اکثر افراد به تجهیزات، رک‌ها یا سرورهایی که در اتاق سرور قرار دارند، جلب می‌شود. سر و صدای تجهیزات، پردازش اطلاعات با سرعت خیره کننده، اتاق را پر می‌کند.

با این حال، چه چیزی از این شگفتی‌های فناوری پشتیبانی می‌کند؟ کافی‌ست که به زیر پای خود نگاهی بیندازید، پوششی که اغلب به عنوان کف‌پوش یا سیستم کف کاذب شناخته می‌شوند، از کابل‌ها و سیستم جریان هوا و سایر زیر ساخت‌های شبکه پشتیبانی می‌کنند.

تشکیل یک الگوی شبکه مربعی ۲۴ اینچ در ۲۴ اینچ (حدود ۶۱ در ۶۱ سانتی متر) برای تایل‌ها

تایل‌های کف کاذب قابل جابجایی یا پنل‌های کف کاذب، ابزاری را فراهم می‌کنند تا نه تنها به عنوان یک پلت فرم برای پشتیبانی از تجهیزات عمل کند، بلکه فضای دسترسی خوبی نیز به محفظه زیرین فراهم می‌کنند. مسیریابی سیم کشی و توزیع هوای مطبوع در فضای زیر کف کاذب بسیار مهم است. در اصل، قطر معمولی آن‌‍‌ها از ۱۱ الی ۶۰ میلی‌متر و ابعاد ۴۰*۴۰ الی ۶۰*۶۰ سانتی‌متر است و بخشی جدایی‌ناپذیر از اتاق و بستر یک مرکز پردازش داده هستند.

تایل‌های مرکز داده، فقط به شکل مربع هستند، درست است؟

بله پاسخ مثبت است، با این حال پنل‌های مرکز داده همه یکسان نیستند. تایل‌های کف کاذب در انواع آلومینیومی، چوبی، فولادی و گالوانیزه در دسترس هستند.

از آنجایی که تایل‌ها یک عنصر ساختاری با اهمیت هستند که صدها هزار دلار تجهیزات را پشتیبانی می‌کنند؛ دارای قابلیت‌های مختلف حمل بار و وزن اشیا هستند. البته این تایل‌ها، از وزن‌ پیش‌بینی‌شده مشخص پشتیبانی می‌کنند و از ۱۰۰۰ psi تا بیش از ۳۰۰۰ psi، فشار را تحمل می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید .
انواع کف کاذب ساختمان و کاربردهای آن در طراحی داخلی

 

لایه رویه پانل‌‌ها از چه جنسی ساخته می‌شود؟

پنل یا تایل می‌تواند از چند لایه مختلف تشکیل شود. هسته، نوار لبه، لایه پایینی و رویه پنل از اصلی‌ترین آن‌ها هستند. البته خود هسته تایل نیز از مواد مختلفی ساخته می‌شود. لایه رویه که کار اصلی آن دادن شکل و ظاهری زیبا به پنل کف است می‌تواند بر طبق نظر خریداران و توانایی کارخانه در انجام آن به اشکال و حالت‌های مختلفی تولید شود. به طور تقریبی تمامی کف‌پوش‌ها این توانایی را دارند که بر روی پانل نصب شوند.

 

 رویه کف کاذبی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌‎گیرد شامل موارد زیر است:

موکت

چوب طبیعی (از هر دو نوع سخت و یا نرم)

سنگ طبیعی (شامل گرانیت و مرمر)

رویه با ورق, PVC  HPL

رویه اپوکسی (آنتی استاتیک، رزین اپوکسی)

مزایای تایل‌های کف کاذب

هنگامی که تایل‌ها کف مرکز داده را توصیف می‌کنیم، نمی توانیم از مزایای کف ‌های کاذب چشم پوشی کنیم. همه ما می‌دانیم که تجهیزات پردازش داده مقدار زیادی گرما تولید می‌کنند. هوای مطبوع برای خنک کردن تجهیزات از طریق سیستم‌های راهروی سرد و گرم تامین می‌شود.

ازمزایای دیگر به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •  یک محیط ایمن برای پرسنل فراهم می‌کنید.
  • کابل های برق به راحتی با استفاده از آن مدیریت می‌شوند.
  • جریان هوا به خوبی در فضای زیر آن توزیع می‌گردد.
  •  وزن سنگین را به طور موازی توزیع می‌نماید.
  • نصب آن امکان دسترسی آسان به لوله‌ها و کابل‌ها را فراهم می‌نماید.
  • پس از اجرای آن، اتاق زیباتر می‌شود و کابل‌ها و خطوط از نظر پنهان می‌گردند.

 

انتقال تجهیزات به داخل و خارج از مرکز داده چطور باید انجام شود؟

از جک پالت یا سایر وسایل متحرک برای جابجایی تجهیزات به داخل و خارج از مرکز داده استفاده کنید. بارهایی که روی یک تایل حرکت می‌کنند، بوسیله جک پالت روی آنها می‌غلتند. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، تایل‌های عرضه شده با قابلیت‌های مختلف در تحمل وزن هستند. این متغیر دیگری‌ست که باید در نظر گرفت.

مراکز داده از تایل‌های چند لایه با لمینت فشار بالا استفاده می‌کنند. علاوه بر این، HPL ظاهری تمیز ارائه می‌دهد و هر بار استاتیکی که روی سطح کف ایجاد می‌شود را دفع می کند. این مورد برای اطمینان از اینکه تجهیزات حساس بدون وقفه کار می‌کنند بسیار مهم است. لمینت فشار قوی نیز در رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلف موجود است.

این مطلب را از دست ندهید .
مفهوم رگلاژ کف کاذب

کاربرد مختلف تایل‌ها در انواع کف کاذب آلومینیومی، فولادی و کف گالوانیزه فولادی

کف آلومینیومی

دارای ۳ نوع تایل است که با توجه به شرایط پروژه می‌توان هر کدام را انتخاب کرد.

نوع اول تایل آلومینیوم با روکش pvc آنتی استاتیک است. pvc یا همان پلی وینیل کلراید، از ارزشمندترین محصولات پتروشیمی محسوب می‌شود و در صنعت ساختمان بسیار پرکاربرد است. کفپوش پی وی سی از فیبر و PVC و چند لایه دیگر تشکیل شده است که در نهایت یک ورق نازک زیبا و مقاوم به دست می آید. این نوع کف کاذب آنتی استاتیک است و از ایجاد الکتریسیته ساکن و در نتیجه جذب گرد و خاک جلوگیری می‌کند.

نوع دیگر روکش آلومینیوم از نوع pvc است.

نوع سوم تایل آلومینیوم روکش hpl است. روکش‌های اچ پی ال از ترکیب لایه‌های سلولوزی و رزین به وجود می‌آید که در دما و فشار بالا قرار می‌گیرند و به صفحات محکمی تبدیل می‌شوند. این نوع کف خاصیت آنتی الکترواستاتیک دارد.

کف فولادی

کف فولادی دارای انواع روکش‌های مختلفی است. از جمله: کف کاذب فولادی روکش hpl، کف فولاد روکش pvc و کف فولادی روکش pvc آنتی استاتیک.

کف فولادی دارای روکش hpl دارای ابعاد ۶۰* ۶۰ سانتی متر است و روکش آن از جنس hpl است. خاصیت ضد خش بودن و آنتی استاتیک بودن آن سبب شده که محصولی محبوب و پر کاربردی شود. این نوع کف پوش کاذب در برابر دما وآتش سوزی مقاوم است.

تایل‌ها در کف کاذب گالوانیزه طرح لگراند

در رویه اصلی کف کاذب گالوانیزه طرح لگراند از تایل استیل استفاده می‌شود. سایز این تایل ۲۲٫۵*۲۲٫۵ است. مواد اولیه ای که در تولید تایل‌ها استفاده شده به صورت گالوانیزه بوده است. با گالوانیزه کردن فلزات دیگر نگران زنگ زدگی و خوردگی فلز نخواهید بود. خاصیت گالوانیزه کردن فلزات و فولاد به این صورت است که از خوردگی، زنگ‌ زدن و در نهایت تضعیف و فروریختن فلز جلوگیری می‌کند. گالوانیزه کردن فلزات به این صورت است که ورق به صورت کامل با روی پوشانده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصول کف کاذب اتاق سرور با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید و اجرای زیرساخت اتاق سرور خود را به ما بسپارید.

6 نظر

  • ابولحسنی

    سلام ،روکش کف کاذب الومینیومی چند نوع است؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام
      سه نوع است. روکش pvc آنتی استاتیک، روکش pvc و روکش hpl.

  • مهران عطایی

    روزتون بخیر، تایل مشبک چه نوعی هست و چه استفاده ای داره؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام به شما
      این تایل، اغلب در مراکز داده و اتاق سرور برای استفاده بهتر از سیستم تهویه هوا و رسیدن هوای خنک به رک‌ها استفاده می‌شود.

  • رعنا پیرو

    برای سفارش دادن که کاذب راهنمایی بفرمایید، لطفا، ممنون.

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام دوست عزیز
      لطفا برای کسب اطلاعات با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *