روش های نصب کف کاذب

انواع روش های نصب کف کاذب و مصالح به کار رفته در آن

انواع مختلفی از کف کاذب برای سازگاری با محیط‌ها و مکان‌های مختلف وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم انواع روش های نصب کف‌ کاذب و مواد تشکیل دهنده پنل‌ها را بررسی کنیم. حتماً کف کاذب را در بسیاری از ساختمان‌های اداری کف کاذب را دیده اید، در این راهنما، توضیحات حرفه‌ای مفصلی را در مورد سیستم کف کاذب در جنبه های مختلف به شما ارائه می‌دهیم.

 

کف کاذب چیست؟

چرا از کف کاذب استفاده می کنیم؟ کف کاذب از چه اجزایی تشکیل شده است؟ انواع کفپوش‌های کاذب کدامند؟ کجا می‌توانیم از آنها استفاده کنیم؟ مزایا و معایب کف کاذب چیست؟ چه عواملی را باید در هنگام انتخاب یا طراحی کفپوش مرتفع در نظر بگیریم؟ کفپوش مرتفع چگونه نصب می‌شود؟ پس از نصب چه اقدامات احتیاطی باید انجام شود؟ ما در این سایت قصد داریم  این سوالات را مورد بحث قرار دهیم. برای یادگیری با ما همراه باشید.

 

انواع کف کاذب و مواد پنل‌ها

بعد از نصب کف‌های کاذب در محیط مورد نظر، فضای شما به دو طبقه تقسیم و به عبارتی دو برابر می‌شود. هدف از دو برابر کردن زمینِ فضای مورد نظر، این است که سیم کشی‌های شبکه، منبع تغذیه کامپیوتر، کابل LAN و غیره از دید پنهان شده و به طرز مرتب و منظمی بدون آشفتگی و در هم ریختگی قرارگیرند.

اگرچه این دید تنها دلیل استفاده از کف‌های کاذب نیست؛ اما اغلب در ادارات و مکان‌های دیگری که نیاز به سیم کشی‌ست، مانند مراکز تجاری، کارخانه‌ها و مدارس به همین دلیل از کف‌های کاذب استفاده می‌شود. برخی از ساختمان‌های جدید با این پیش‌فرض طراحی می‌شوند که بعدها از کف‌های کاذب در آنها به تناسب نیاز، استفاده شود. برای دانستن انواع روش های نصب کف کاذب در ادامه با ما همراه باشید.

 

نگاهی به انواع روش های نصب کف کاذب

۱- روش های نصب کف کاذب

تقریباً دو نوع روش نصب کف کاذب وجود دارد. به تفصیل توضیح خواهیم داد.

  • روش نصب ثابت

روش نصب ثابت که در آن پنل‌هایی با طول پایه‌های نگهدارنده (ازپیش تعیین شده و ثابت) در کنار هم مانند کاشی، روی زمین قرارمی‌گیرند و امکان ساخت سریع وجود دارد. سبک وزن است و بار زیادی بر روی زمین وارد نمی‌کند، امکان تنظیم سطح کف کاذب نصب شده وجود ندارد. در این روش تا حدودی هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

 

  • روش نصب پشتیبانی

یکی دیگر از روش های نصب کف کاذب که در این روش آزادانه می‌توان ارتفاع پایه‌های تکیه گاه را تنظیم کرد و حتی اگر در سطح اصلی کف، ناهمواری باشد، مثلا چند پله بالا و پایین باشد، می‌شود ارتفاع پایه‌های نگهدارنده را تنظیم کرد، سپس با تنظیم پایه‌های نگهدارنده یک سطح کف افقی صاف ایجاد نمود.

این مطلب را از دست ندهید .
اماکن استفاده از کف کاذب

می‌توان از کل سیستم کف کاذب برای پنهان کردن سیم کشی استفاده کرد و از فضای زیر آن برای سیم کشی و کابل کشی‌ها استفاده کنید. از آنجایی که پایه‌های نگهدارنده محکم به کف اصلی ثابت می‌شوند، در بحث مقاومت در برابر زلزله نیز عالی‌ست. دوره ساخت و هزینه در مقایسه با روش قبل، نسبتاً بالاست.

 

۲-  نوع تایل کف کاذب از نظر مواد پنل

سه ماده متداول برای کف‌های کاذب وجود دارد: گالوانیزه،  آلومینیومی، بتنی و رزین.  ویژگی های هر ماده را توضیح خواهیم داد.

  • کف کاذب گالوانیزه ( کف کاذب طرح لگراند )

کف کاذب گالوانیزه مطمئن‌ترین و با دوام‌ترین کف کاذب است که دارای کامل‌ترین قطعات جانبی‌ست و ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین قیمت کف کاذب را از لحاظ اجرا و پیاده سازی دارد.

جنس تایل و پلنیوم از فولاد گالوانیزه و جنس پایه‌ها از PVC است. حداقل ارتفاع پایه ۱۲ سانتی‌متر است که قطعه‌ای به نام ارتفاع دهنده به طول ۱۱ سانتی‌متر قابلیت افزایش ارتفاع را به کاربر می‌دهد. کف کاذب کارنو تنها کف کاذبی‌ست که نیاز به هیچ گونه روکش جهت نگهداری و زیبایی سطح تایل ندارد و سطحی‌ترین لایه تایل که در معرض تردد است، ورق گالوانیزه با شکل ظاهری استیل است.

  • آلومینیومی

آلومینیوم یک ماده با استحکام بالا و راه رفتن آسان است. وزنی که می‌توانید تحمل کند از پنل به پنل دیگر متفاوت است، بنابراین یک نوع را انتخاب کنید که مناسب شرکت شما باشد. کف کاذب اگر از فلز آلومینیوم ساخته شده باشد، قابل بازیافت است. با این حال، مواد و هزینه‌های نصب و راه اندازی بالاتر از ساخته شده از رزین است که در ادامه می‌آید. واضح است که دارای استحکام بالایی هستند.

  • بتنی

نوع بتنی یا کف کاذب فولادی در تحمل بار عالی‌ست و صدا در هنگام راه رفتن تقریبا غیر قابل توجه است. همچنین اثر جلوگیری از «نویز» را دارد. از طرفی هزینه مواد در بین سه ماده معرفی شده، بالاترین قیمت را دارد. علاوه بر این، از آنجایی که در زمان دفع به عنوان پسماند صنعتی شناخته می‌شود، لازم است روش دفع آنها طبق قوانین رعایت شود.

  • رزین

رزین یک ماده سبک است، بار وزنی روی کف اصلی ساختمان کاهش می‌یابد. از آنجایی که حمل آن آسان است، تغییر طرح نیز آسان است. قیمت آن نیز نسبتا پایین است. از طرف دیگر، تحمل وزن روی آن ضعیف است، بنابراین اگر افراد زیادی از روی آن تردد دارند و یا اگر نگران وزن مبلمان یا تجهیزاتی هستید که قرار است نصب شود، مواد دیگری را در نظر بگیرید. از آنجایی که رزین به راحتی صدای پا را منعکس می‌کند، لازم است اقداماتی در برابر جذب صدا انجام شود. این نوع در مراکز داده استفاده‌ای ندارد.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب به انگلیسی چه نام دارد

۳- روکش‌ها

برای زیباسازی دفتر کار و اتاق‌های رایانه می‌توان از موکت‌ها و روکش‌های کفپوش PVC و کاشی‌های HPL، برای عایق‌سازی صدا، رفع بو، ضد رسوب، ضد الکتریسیته ساکن روی کف کاذب استفاده کرد. (این روکش‌ها باید حتما مناسب به کاربردن روی کف کاذب باشند و هرنوع کفپوشی قابل نصب نیست). رنگ‌ها و متریال‌ تکمیلی زیادی برای انتخاب وجود دارد، بنابراین به دنبال رنگی باشید که مناسب فضای داخلی دفتر کار شما باشد. لطفا زمان و زحمت نصب و روش نصب را در نظر بگیرید.

  • روکش کف کاذب گالوانیزه (طرح لگراند)

به طور کلی تعریف تایل گالوانیزه، همان است که برای توضیح کف کاذب‌های ۶۰×۶۰ آوردیم؛ با این تفاوت که اندازه ی تایل‌های کف کاذب گالوانیزه ۲۲/۵×۲۲/۵ است و متریال آن با کف کاذب‌های فولادی و آلومینیوم تفاوت دارد. کف کاذب‌های گالوانیزه به روکش نیازی ندارند و چنین قابلیتی را دارند که بدون روکش مورد استفاده قرار بگیرند. این تایل‌ها به خودی خود زیبا بوده و از همین جهت بدون روکش عرضه می‌شوند.

  • روکش کف کاذب فولادی (بتنی) و آلومینیومی

جنس تایل‌های کف کاذب فولادی از فولاد و جنس تایل‌های کف کاذب آلومینیومی نیز از آلومینیوم است. کف کاذب‌های ۶۰×۶۰ از روکش نیز برخوردار هستند و همراه با روکش عرضه می‌شوند. جنس این روکش‌ها می‌تواند از HPL یا PVC باشند. این روکش‌ها یا ساده بوده و یا از نوع آنتی استاتیک هستند. اگر کاربر نیاز داشته باشد از روکشی که قابلیت ضدخش بودن را دارد استفاده نماید، می‌تواند روکش HPL را انتخاب کند. روکش‌ها از کف کاذب‌ها محافظت می‌کنند و باعث دوام و افزایش طول عمر آنها می‌شوند؛ روکش‌‎ها همچنین موجب زیباتر شدن کف کاذب‌ها خواهند شد.

کف کاذب کارنو با داشتن تاییدیه ها و گواهینامه‌های معتبر در رابطه با میزان تحمل وزن و فشار ضربه که در جدول مشخصات فنی تایل و پایه در وب سایت شرکت، عنوان شده است توانسته است کف کاذبی مقاوم را تولید و ارائه نماید.

کف‌های کاذب کارنو در مکان‌های گوناگونی نصب و اجرا می‌شوند. نمونه ای از این مکان‌ها به شرح زیر است:

اتاق سرور

اتاق مانیتورینگ

اتاق برق

ادارات

رستوران‌ها

بیمارستان‌ها

و غیره

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات تولیدی کارنو به قسمت معرفی محصولات در سایت رجوع کرده و اطلاعات وسیع‌تری را در این باره مطالعه نمائید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *