تمیز کردن کف کاذب

نکات اساسی تمیز کردن کف کاذب مراکز داده

در اکثر مواقع، کف‌های کاذب محل قرارگیری تجهیزات هوای مرکز داده هستند. تمیز نشدن زیر کف کاذب ممکن است منجر به ورود آلاینده‌ها به تجهیزات کامپیوتری بسیار حساس شود. وجود آلودگی‌ها، می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد و کاهش عمر تجهیزات شود. در این مقاله با نکات اساسی در مورد تمیز کردن کف کاذب در مراکز داده آشنا خواهید شد.

آلودگی ممکن است تایل‌های هوای سوراخ دار را مسدود کرده و خروجی هوای کویل‌های خنک کننده و فیلترهای AC را کاهش دهد یا ممکن است به داخل دریچه‌های خنک کننده قطعات داخل کابینت سرور نفوذ کند و مانع از سرد شدن آنها شود. تجمع کثیفی و گرد و غبار در طول زمان در داخل تجهیزات الکترونیکی می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و در نهایت خرابی تجهیزات شود.

 

پاک کردن آلودگی‌های کف کاذب مرکز داده

تمیز نگه داشتن زیر کف کاذب مانند روی آن بسیار اهمیت دارد. پاکیزگی بالای کف کاذب، نه تنها به بهبود بهره وری انرژی و زیبایی آن کمک می‌کند؛ بلکه در زمان کارکرد سیستم‌ها نیز موثر است. وجود آلاینده‌های زیر زمین نیز به کثیف‌ترشدن سطح رویی منجر خواهد شد، زیرا زباله‌ها در سراسر مرکز داده به گردش در می‌آیند. بنابراین لازم است که کویل‌های تمیزکننده داخل واحدهای شما به دفعات بیشتری تمیز و فیلترهایشان مرتب تعویض شوند تا ظرفیت خنک‌کننده به درستی حفظ شود.

توجه داشته باشید که وقتی در حال تمیز کردن زیر کف کاذب هستید، گرد و غبار سیاه رنگ لاستیکی ایجاد شده در قسمت جلوی واحد تهویه مطبوع را نیز پاک کنید. این آلودگی ممکن است نشانه عدم تراز بودن تسمه‌های دمنده باشد (البته اگر سیستم تهویه مطبوع در مرکز داده شما، هنوز به یک موتور محرک تسمه قدیمی مجهز است). تسمه‌های نامناسب نه تنها می‌توانند آلاینده‌هایی در داخل پلنوم کف زیرین ایجاد کنند، بلکه ممکن است نشانه‌ای از مشکلات احتمالی در آینده -در صورت عدم تنظیم مجدد و تعویض تسمه- باشند. واحدهای تهویه مطبوع مدرن این روزها مجهز به موتورهای DC متغیر هستند که تمیز و کارآمد هستند.

نکات تمیز کردن کف کاذب مرکز داده

  • قبل از شستن زمین، همیشه ابتدا آن را جاروبرقی بکشید. هرگز نباید از جاروی خشک استفاده کرد. جاروی خشک فقط خاک را بیشتر به دهانه‌ها و شکاف‌های پنل‌های سوراخ دارمنقل می‌کند. اگر اجازه داده شود کثیفی و گرد و غبار در داخل کاشی‌های سوراخ‌ دار جمع شود، جریان هوا در سرتاسر دهانه‌ تایل‌ها کاهش می‌یابد که باعث می‌شود هوای خنک ضروری به تجهیزات برقی ضروری نرسد. اگر کثیفی از سوراخ‌های تایل رد شود، در هوا به گردش درمی‌آید و در نهایت روی تجهیزات داخل مرکز داده می‌‎نشیند.
  • هر زمان که زیر کف کاذب را تمیز می‌کنید، توجه داشته باشید که همزمان تعداد زیادی تایل کف کاذب را بیرون نیاورید. این کار ممکن است فشار استاتیکی را در زیر کف کاذب کاهش دهد و منجر به گرم شدن بیش از حد تجهیزات در سایر قسمت‌های محیط کف کاذبِ اتاق سرور شود.
  • فقط کف را تمیز نکنید.  قبل از شروع به تمیز کردن کف کاذب خود، ابتدا باید کابینت‌ها و قفسه‌های سرور را تمیز کنید. از قسمت بالای اتاق شروع کنید و به سمت پایین کار را ادامه دهید. ابتدا از جاروبرقی که دارای فیلتر high-efficiency particulate air” (HEPA)” است برای گردگیری قسمت بالایی قفسه‌ها استفاده کنید.
  • اقدامات لازم را برای از بین بردن یا محدود کردن زباله‌ها و کثیفی‌ها ازهنگام  ورود هر چیزی به مرکز داده انجام دهید. تشک‌های چسبناک و گردگیر را در مقابل همه ورودی‌های مرکز داده قرار دهید و قبل از اینکه سرورها را به داخل منطقه تمیزو پاک بیاورید، در بخش دیگری کارهای بازکردن بسته‌بندی را انجام دهید. اگر ورود آلاینده‌ها را به مرکز داده خود محدود کنید، تمیز نگه داشتن مرکز داده بسیار آسان‌تر خواهد بود.
  • برای تمیز کردن تایل‌های سوراخ دار نیز، از جاروبرقی که دارای فیلتر (HEPA) مناسب است استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام آلودگی‌های محبوس شده در داخل پنل‌ها به جای دمیده شدن در اتاق پاک می‌شوند.
  • شما باید حداقل یک بار در سال و یا در صورت نیاز بیشتر، کف کاذب مرکز داده خود را تمیز کنید.
این مطلب را از دست ندهید .
نکاتی از اجرای کف کاذب اتاق سرور

برای دیدن نمونه کارهای نصب کف‌‌ های کاذب کارنو می‌توانید به قسمت پروژه‌ها در سایت مراجعه کنید و دقت و ظرافت نصب و اجرای کف کاذب را مشاهده کنید.

ابزار تمیز کردن

  • گفته شد که هرگز نباید از جارو خشک استفاده کرد؛ زیرا این کار فقط آلاینده‌ها را در اطراف پخش می‌کند که اغلب منجر به معلق شدن آنها در هوا قبل از نشستن در قسمت دیگری از کف می‌شود.
  • پارچه‌های پاک کن و جارو باید از مواد کم پرز که برای استفاده در محیط های تمیز و پاک طراحی شده‌اند، ساخته شوند. جاروها را فقط در قسمت‌های تمیز مراکز داده استفاده کنید و از جاروهایی که قبلاً خارج از اتاق کامپیوتر استفاده شده‌اند، استفاده نکنید.
  • از جاروبرقی‌های مناسب که دارای سیستم فیلترهستند استفاده کنید. آنها باید صرفاً برای تمیز کردن مرکز داده شما استفاده شوند.
  • هنگامی که از تجهیزات شستشوی برقی روی کاشی‌های کف کاذب استفاده می‌شود، آنها را فقط به پریزهای مخصوص وصل کنید. از (low-seed scrubbers) فقط در مورد کف‌های کاذب استفاده کنید. سرعت‌های بالاتر می‌تواند ذرات معلق درهوا ایجاد کند. همچنین، نباید تجهیزات شستشو با رک‌ها و قفسه‌ها برخورد کند.
  • هنگام استفاده از مواد شیمیایی تمیزکننده، مطمئن شوید که آنها برای استفاده در محیط‌های مرکز داده تایید شده‌اند.
  • همه ابزارها و پیوست‌هایی که برای تمیز کردن مرکز داده شما استفاده می‌شوند باید نارسانا باشند. همچنین، اگر سیمی هستند، نباید به پریزهای PDU رک خالی وصل شوند، بلکه فقط باید به پریزهای مخصوص (maintenance outlets) وصل شوند.

کارکنان نظافتی

  • کارکنانی که تمیز کردن کف‌های کاذب را به عهده دارند، باید به درستی آموزش ببینند و آگاه باشند که هر زمان که اطراف کابل‌های ارتباطی و برق تمیز می‌شود باید بسیار مراقب باشند. کشیدن یا حرکت دادن کابل‌ها ممکن است باعث قطعی برق شود.
  • اگر کارکنان شما به درستی آموزش ببینند، می‌توانند نظافت را با اطمینان کامل انجام دهند. در طول فرآیند، مطمئن شوید که کار آنها به درستی نظارت می‌شود.
  • اگر تصمیم به استفاده از خدمات نظافت از خارج سازمان دارید، مطمئن شوید که روش‌های تمیز کردن آن‌ها با استانداردهای نظافت پذیرفته‌شده در مراکز داده مطابقت دارد و مورد دیگر اینکه سابقه کاری و حسن انجام کار آنها را قبل از بستن قرارداد و شروع همکاری، بررسی کنید.
  • همچنین مطابق ADCCP (Advanced Data Communication Control Procedures) لازم است که خدمات نظافت تایید شده را مطابق با استانداردهای صنعت پذیرفته شده دارند.
این مطلب را از دست ندهید .
توزیع برق و جریان هوا از زیر کف کاذب چگونه انجام می‌شود؟

شما می‌توانید برای خرید کف‌های کاذب طرح لگراند، فولادی و آلومینیومی همین الآن با شرکت فنی و مهندسی کارنو تماس بگیرید، تا پس از دریافت اطلاعات لازم، همان کف کاذبی را انتخاب نمائید که با هدف کاربری شما مناسب است.

شماره تماس دفتر تهران:

۰۲۱-۸۸۴۸۶۳۰۰

شماره تماس دفتر مشهد:

۰۵۱-۳۷۰۵۷۰۵۰-۴

گروه فنی و مهندسی کارنو تولید کننده سه نوع کف کاذب می باشد که این کف کاذب ها برای مراکز حساسی چون اتاق سرور، اتاق برق، اتاق کنترل و غیره مناسب است.

کف کاذب های تولیدی کارنو عبارتند از: کف کاذب فولادی، آلومینیومی و طرح لگراند

کف کاذب فولادی و آلومینیومی دارای تایل های ۶۰*۶۰ با دو نوع روکش HPL و PVC است. البته روکش HPL به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی استاتیک و ضد خش بودن، بین افراد محبوبیت بیشتری دارد. این نوع کف کاذب برای دیتاسنتر ها بسیار مناسب است.

ارتفاع کف کاذب ۶۰*۶۰ را بالای یک متر می توان ایجاد کرد. از این جهت، کابل و تاسیساتی که از زیر کف کاذب می توان عبور داد، حجم بالایی می تواند باشد.

کف کاذب طرح لگراند دارای تایل هایی فاقد روکش است که در سایز ۲۲٫۵*۲۲٫۵ سانتی متر تولید شده است.این نوع کف کاذب تولید انحصاری گروه فنی و مهندسی کارنو می باشد و دارای قطعات کاریردی از قبیل: تایل، پایه، ارتفاع دهنده، پلنیوم، تایل اگزیت، تایل ارتینگ و فلور باکس می باشد.

 

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *