خنک کننده‌ مراکز داده

کاراترین روش نصب خنک کننده‌ مراکز داده: نصب در کف یا سقف کاذب

هنگام طراحی یک مرکز داده، ممکن است بخواهید تصمیم بگیرید که سیستم خنک کننده‌ مراکز داده را در کف کاذب نصب کنید یا سقف کاذب. سوال اینجاست که هر کدام از گزینه‌‌ها چه مزایایی دارند؟ نتیجه این تصمیم‌گیری بر هزینه‌های کوتاه مدت و بلند مدت، زمان ساخت، تعمیر و نگهداری سیستم و عملکرد کلی مرکز داده، تأثیر می‌گذارد. ساخت بهترین مرکز داده ایجاب می‌کند که طرح تمیزی داشته باشد و امکان رشد بالقوه را در آینده فراهم کند، نیازهای حرارتی مرکز داده را در نظر بگیرد و انرژی را به طور کارآمدتری مصرف کند. در زیر، چارچوبی برای فرآیند تصمیم‌گیری، شامل تجزیه و تحلیل مهم‌ترین عوامل و پیامدهای مرتبط با این انتخاب بزرگ را در نظر خواهیم گرفت.

سیستم‌های پخش هوا و خنک کننده مراکز داده

درک تفاوت‌های کلیدی بین دو گزینه مهم است. سیستم خنک کننده‌ مراکز داده در سقف به نصب مجرای هوا در بالای رک سرور و مسیریابی سیم‌کشی و کابل‌کشی برق در بالای سقف یا در سینی‌های زیر سقف واقعی اشاره دارد. سیستم خنک کننده‌ مراکز داده در کف کاذب، شامل ایجاد یک شبکه فلزی با ارتفاع، در بالای کف بتنی و سپس نصب پنل‌های کف در بالای شبکه است. فضای بین بتن کف مکان و پنل‌های کف کاذب، محل نصب کابل کشی و برق کشی‌ست و همچنین فضایی‌ست که هوای خنک شده از آن دمیده می‌شود.

هر دو گزینه به طور کلی به یک هدف عمل می‌کنند، زیرا فضایی را برای قرار دادن عناصر مهم زیرساخت مرکز داده  یکی زیر کف و دیگری در بالای رک‌ها  فراهم می‌سازند. همانطور که گفته شد، آنها هر دو تقریباً از هر نظر که برای مهندسان و صاحبان اپراتورهای مرکز داده مهم هستند.  با بزرگ‌تر شدن مراکز داده لحظه به لحظه، همه این عوامل چند برابر می‌شوند.

عواملی که باید تصمیم گیری در مورد خنک کننده‌ مراکز داده را هدایت کنند

در حالی که هر دو نوع سیستم برای قرار دادن مجرای الکتریکی و کابل‌کشی مفید به حساب می‌آیند، بزرگ‌ترین مساله خنک کننده مراکز داده، در نظر گرفتن پراکندگی هواست. به این دلیل که میزان پراکندگی هوا باعث ایجاد تفاوت‌ها در هزینه و عملکرد سیستم می‌شود.

 

 

  1.  کارایی خنک کننده‌ مراکز داده

کار شماره یک و اول سیستم پخش هوا خنک نگه داشتن سرورها برای اطمینان از اینکه تجهیزات در شرایط کار خوب باقی می‌مانند و در اوج عملکرد کار می‌کنند، است. به طور خلاصه، هر چه سیستم در قرار دادن هوای خنک و در نزدیکی بیشتر با سرورها باشد، سرورها بهتر کار می کنند و عملکرد آنها سریع‌تر خواهد بود.

در سیستم‌های کف کاذب، فضای محصور بین «کف» و پایه بتنی با هوای خنک پر می‌شود و سوراخ‌هایی در پانل‌ها برای خروج هوای خنک وجود دارد. غالباً کانال‌های برگشتی بالای رک نصب می‌شوند که هوای گرم را از محیط بیرون می‌رانند و از تمایل هوای گرم به حرکت بسوی بالا، بهره می‌برند. البته جریان هوا همچنین می تواند توسط سایر عناصر نصب شده در زیر زمین محدود شود و در نتیجه خنک شدن برخی از مناطق دشوار شود.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب اداری و علت استفاده از آن

سیستم‌های پخش کننده هوای سقفی، به عملکرد مجراهای سقفی برای حرکت و جریان یافتن هوا در اطراف فضا متکی هستند. این کارهوا را در نقاط استراتژیک نزدیک تجهیزات سرور تخلیه می‌کند. هدف این سیستم‌ها این است که هوا را به طور موثر جابجا کنند و آن را دقیقاً به جایی که نیاز است انتقال دهند. بیش از یک نوع سیستم سقفی خنک کننده مراکز داده در جهان وجود دارد و این تاسیسات عموماً از نظر میزان هوای خنک مورد نیاز برای برآوردن نیازهای دمایی مرکز داده در مقایسه با راه حل‌های کف کاذب کارآمدتر هستند.

  1. هزینه خنک کننده‌ مراکز داده

هنگام محاسبه هزینه‌های خنک کننده‌ مراکز داده باید متغیرهای متعددی از جمله هزینه مواد، هزینه نصب و کارایی عملکرد  در نظر گرفته شود. همانطور که در بالا ذکر شد، سیستم‌های سقفی دقیقا در مکانی که نیاز است می‌توانند دقیق نصب شوند. که در نتیجه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی آن می‌شود. وقتی صحبت از هزینه‌های اولیه (هم مربوط به مواد و هم مربوط به نصب) می‌شود، به طور متوسط ​​ بنظر می‌رسد که سیستم سقفی مقرون به صرفه تر است. وجود شبکه فلزی نصب شده در زیر پنل‌های کف کاذب علت اصلی تفاوت هزینه بین این دو رویکرد است، هم از نظر هزینه مواد و هم از نظر هزینه های مربوط به نصب.

  1.  تعمیر و نگهداری خنک کننده مراکز داده

سیستم‌های کف کاذب توانایی تغییر تایل‌های کف را برای افزایش یا کاهش جریان هوا ارائه می‌دهند. در حالی که سیستم‌های سقفی براحتی و اغلب برای انجام تعمیرات مداوم نسبت به اجزای الکتریکی یا سیم کشی ترجیح داده می‌شوند و این کار راحت‌تر انجام می‌شود.

در مورد کف کاذب پنلی، هنگامی که پنل‌ها برداشته می‌شوند، از دست دادن فشار رخ می‌دهد که یکپارچگی و عملکرد سیستم را در طول مدت کار تعمیر و نگهداری به خطر می‌اندازد. هر چه کار تعمیر و نگهداری بزرگ‌تر باشد و تعداد کاشی‌های کف که نیاز به برداشتن دارند بیشتر باشد، تأثیر بیشتری بر عملکرد سیستم و هزینه‌های مربوطه خواهد داشت. یکی دیگر از ملاحظات دیگری که باید در نظر بگیرید، مربوط به تعمیر و نگهداری، تعویض خود سرورهاست.

 

روندهای صنعتی شدن مراکز داده

در حالی که نکاتی مربوط به توزیع موثر هوای خنک کننده‌ مراکز داده که در موارد بالا به آن‌ها اشاره شد، باعث افزایش اشتیاق و اقبال کاربران به نصب خنک کننده‌ها در سقف‌های کاذب در گذشته و حتی حال حاضر شده است. سالهای قبل توانایی سیستم‌های کف کاذب برای رساندن هوای سرد در زیر کف کاذب و سپس بیرون کشیدن هوای گرم از محیط، کارآمدتر بود. با این حال، پیشرفت‌ها در سیستم جریان هوا برای مراکز داده در سال‌های اخیر این دوگانگی را تغییر داده است و اکنون طراحی‌های سقف کاذب در کشورهای پیشرفته در بیشتر برنامه‌ها، کارآمدتر هستند.

این مطلب را از دست ندهید .
کارایی کف کاذب در ساختمان

شرایطی محیطی مرکز داد ه به شرح زیر است:
• دمای مطلوب: ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد
• حداقل حد مجاز دما ۱۷ و حداکثر ۲۵ درجه سانتی گراد
• رطوبت مطلوب: ۴۰ تا ۵۵ درصد
• حداقل رطوبت مجاز ۳۰ و حداکثر ۶۰ درصد
• حداکثر دمای ایجاد شبنم: ۲۱ درجه سانتی گراد
• حداکثر تغییر دما در یک ساعت: ۵ درجه سانتی گراد

 

گزینه‌های موجود در انتخاب سیستم خنک کننده مراکز داده در سقف کاذب

بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی در سیستم‌های خنک کننده مراکز داده، باعث ترجیح سقف کاذب نسبت به کف کاذب شده است. این موارد مربوط به خود طرح‌ها و تجهیزات کار است. یکی از ناکارآمدی‌های در سیستم‌های سقفی سنتی، نیاز به استفاده از دیفیوزرها برای رساندن حجم زیادی از هوای خنک‌شده در یک مسیر عمودی طولانی به پایه رک‌های سرور بود. مشکلی که در این سیستم‌ها به وجود می آید این است که هوا با سرعت بالایی به مقصد می‌رسد که باعث ایجاد اختلاط و تلاطم در فضا می‌شود.

نتیجه

طرح‌های سقف کاذب در بسیاری از تاسیسات مرکز کارایی بالایی تاکنون داشته‌اند. این امر به دلیل عملکرد خوب در پراکندگی هوا و سهولت دسترسی به کابل‌کشی و اجرای سیم کشی راحت بوده است. تمام این عوامل، به‌ویژه برای مراکز داده بزرگ‌تر صادق بوده است؛ زیرا محدودیت‌های فضای فیزیکی و هزینه‌های اولیه ارائه‌شده توسط پروژه‌های کف کاذب تا حدی کاهش خواهد یافت.

معرفی کف کاذب کارنو، کف کاذب باکیفیت

گروه فنی و مهندسی کارنو به تولید وعرضه سه نوع کف کاذب کاملا کاربردی و مناسب برای مراکز حساس پرداخته است.

انواع کف کاذب کارنو:

کف کاذب فولادی

کف کاذب آلومینیومی

کف کاذب گالوانیزه (که به کف کاذب طرح لگراند معروف است.)

کف کاذب طرح لگراند که تولید انحصاری گروه فنی و مهندسی کارنو می باشد، به روش مهندسی معکوس از کف کاذب لگراند فرانسه الهام گرفته شده است که از لحاظ کیفیت با کف کاذب لگراند فرانسه برابری میکند. البته با توجه به تجریه چندین ساله، گروه فنی و مهندسی کارنو قطعه ای به نام ارتفاع دهنده را اختراع کرده است. پایه های کف کاذب لگراند، دارای ارتفاع ۱۲ سانتی متر می باشد. در صورتیکه به ارتع بیشتری نیاز باشد، باید از قطعه ارتفاع دهنده استفاده شود. قطعه ارتفاع دهنده کف کاذب طرح لگراند کارنو، دارای ارتفاع ۱۱ سانتی متر بوده و جنس آن نیز از P.P با بالاترین کیفیت می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت کف کاذب می توانید با گروه فنی و مهندسی کارنو تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۴۸۶۳۰۰

۰۵۱-۳۷۶۰۳۷۶۰

4 نظر

  • محسن اسماعیلی

    سلام، هزینه خنک کننده در سقف کاذب بیشتر میشه یا کف کاذب..

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام به شما
      لطفا جهت هماهنگی و بررسی محل مورد نظر با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید.

  • mino

    روز بخیر
    پخش کننده های هوای سقفی چطور کار می کنن و چطور با کارشناسان شما صحبت کنم؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام به شما دوست عزیز
      پخش کننده‌های هوای سقفی، هوا را در نقاط استراتژیک نزدیک تجهیزات سرور تخلیه می‌کنند. لطفا جهت کسب اطلاعات از طریق کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو با تلفن‌های درج شده در این سایت و یا از طریق لینک واتس آپ تماس بگیرید.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *