نصب کف کاذب

آموزش نصب کف کاذب چگونه صورت می‌گیرد

مقالات متعددی جهت آموزش و رعایت نکات نصب کاذب وجود دارد، گروه تحقیق و توسعه کارنو سعی کرده است در این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. پس با ما همراه باشید تا در زمینه آموزش نصب کف کاذب اطلاعات خود را ارتقا دهید.

ایمنی در نصب کف کاذب

در هنگام نصب کف کاذب در ابتدای امر باید موارد زیر را رعایت نمایید:

  • حالت درست ایستایی و فن‌های مورداستفاده در زمان بالا بردن وسایل، برای پیش‌گیری از آسیب یا صدمه در طول کار با وسایل.
  • الزام ایمنی مناسب و فرآیندهای درست که در زمان استفاده از مواد چسبنده پایه‌ها، درزبندی کف و مواد چسبنده روکش و غیره باید مورداستفاده قرار بگیرد.
  • تجهیزات ایمنی مناسب و فرآیندها که حتماً در زمان استفاده از تجهیزات نصب، ابزار برش و اره، باید در نظر گرفته شود.

تخلیه بار کف کاذب

درحالی‌که کف‌های کاذب، معمولاً بسیار سنگین هستند اما در زمان تخلیه بار، کارگران یا تأسیسات بالابر، حتماً باید دقت خوبی داشته باشند تا کف‌های کاذب آسیب نبینند.

مواد کف کاذب حتماً باید در محیطی خشک، بدون رطوبت و با هوا رسانی مناسب قرار بگیرند که دما یا رطوبت آن نیز به‌صورت گسترده تغییری نداشته باشد. پارامترها برای دما و رطوبت به‌صورت ۵ تا ۳۰ درجه و میزان رطوبت در حد ۷۵% مناسب است. مواد نیز باید به صورتی روی‌هم قرار بگیرند که طبقه‌های ساختاری، بیش‌ازحد تحت بار قرار نگرفته و آسیب نبینند.

در نظر گرفتن شرایط ساخت

در حالت ممکن، محیط دما و سطح رطوبت باید در طول نصب نزدیک به سطح عادی حفظ شود.

با در نظر داشتن موضوع بالا، شرایط مطرح شده در قسمت «انبار»، در زمان نصب و استفاده از کف‌های کاذب باید در نظر گرفته شود.

کف‌های زیرین کف کاذب

الف) کف زیر باید از هرگونه گردوخاک، مواد اضافه، روغن یا هر ماده دیگری که بر روی چسبندگی پایه‌ها تأثیر بگذارد، تمیز شود. سطح کف زیری باید تا حد زیادی صاف و تخت باشد تا کف پایه‌ها به‌صورت مناسب بر روی آن‌ها قرار بگیرد. سطح کلی این کف‌ها باید بررسی شوند تا تغییرات در بازه تنظیم پایه‌های تکیه‌گاه کف کاذب، مشخص شود. حداقل دما برای اینکه مواد چسبنده پایه‌ها به‌خوبی بر روی کف قرار بگیرند، ۵ درجه سانتی‌گراد است.

ب) استقامت کف اصلی، ترکیب و شرایط کلی کف زیرین معمولاً فراتر از کنترل پیمان‌کار نصب کف‌های کاذب است؛ اما پیمان‌کار باید وضعیت کف را بررسی کند تا مطمئن شود که این کف می‌تواند استحکام کافی را داشته باشد یا خیر. یکی از مشکلات رایج که در فرآیند نصب کف‌های کاذب دیده می‌شود، تثبیت نشدن پایه‌ها بر روی کف بتنی است. گاهی اوقات به دلیل مشکل در بتن و عدم چسبندگی کافی، پایه‌ها از بتن جدا می‌شوند. آزمودن تأثیر دینامیک باید توسط پیمان‌کار در همان محل انجام شود. برای جزییات بیشتر در رابطه با استحکام چسبندگی پایه‌ها می‌توانید از استانداردهای PSA MOB PF2 PS استفاده نمایید.

ج) درزبندی، درزبندی کردن کف زیرین در قسمت فضای خالی زیر کف کاذب، معمولاً تنها در شرایطی موردنیاز است که ما بخواهیم از این قسمت برای فضای HVAC استفاده نماییم. در زمان درزبندی کردن کف زیرین، باید مطمئن شویم که ماده مورداستفاده برای درزبندی، با مواد چسبنده پایه‌ها سازگاری دارد.

د) در رابطه با کف‌های زیرین دیگر از جنس الوار، آسفالت یا پوشش‌های دیگر، شما حتماً باید سازگاری و تناسب آن را با کف‌های کاذب بررسی نمایید. کف‌های زیرین که دچار نقص هستند، باعث مشکل در کف‌های کاذب خواهند شد. سازگاری مواد چسبنده را هم حتماً باید در این زمینه در نظر گرفت و قدرت اتصالات باید آن‌قدر قوی باشند که مانع شکست پایه‌ها شوند. تثبیت‌های مکانیکی، برای بعضی از انواع کف‌های زیرین ضروری هستند.

ابزار موردنیاز برای نصب کف کاذب

کیفیت و کارایی نصب، بر اساس ابزاری مشخص می‌شود که شما برای اجرای کار انتخاب می نمایید. ابزاری که در ادامه به آن اشاره کرده ایم حتماً باید برای نصب کف‌های کاذب مورداستفاده قرار بگیرند.

تراز لیزری

این تراز، یک اشعه دورانی از نور را منتشر کرده و یکی از بهترین ابزار تراز برای نصب کردن کف‌های کاذب است. حتی یک نفر می‌تواند کل فرآیند نصب را با استفاده از این ابزار تراز کند و این کار می تواند به‌سرعت و دقت بالایی صورت گیرد. همچنین، دو نصاب به‌راحتی می‌توانند به‌صورت همزمان از این ابزار استفاده نمایند. همچنین شما می‌توانید در صورت نیاز برای بررسی کردن تراز کف زیرین و بازه تنظیم پایه‌های کف کاذب، از این ابزار استفاده کنید. بعضی از این ابزار می‌توانند برای مشخص کردن تراز عمودی، اشعه‌های لیزری را با زاویه ۹۰ درجه منتشر کنند.

تراز کوچک

این ابزار برای بررسی کردن عمودی بودن پایه‌ها بسیار مفید و کاربردی هستند.

نبشی صاف ۳٫۶ متری

این نبشی‌ها در طول ۶۰۰ میلی‌متری نشانه‌گذاری شده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای مشخص کردن جایگاه و تراز کردن پایه‌ها در زمان استفاده از روش نصب بلوکی، بهره برد.

تیغ اره

یک تیغ اره باکیفیت بالا، می‌تواند در زمان نصب نیز صرفه‌جویی کند و شما می‌توانید برای برش پنل ها به‌صورت تمیز و دقیق از این ابزار استفاده نمایید. یک ابزار با دسته ۶۰ سانتی‌متری می‌تواند مطلوب باشد اما شما مجاز هستید از ابزارهایی با طول دسته ۳۰ سانتی‌متری هم استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید .
چگونه می‌توان کف ‌های کاذب را روی دال‌های بتونی ساخت

بهتر است که شما از یک تیغه فلزی دوطرفه با ۱۴ دندانه و عرض ۱۲ میلی‌متر و ضخامت ۱٫۵ میلی‌متر استفاده کنید. این تیغه‌ها می‌توانند پنل های قاب فولادی، پایه و تیرهای عمودی و آیتم‌های دیگر را به‌راحتی برش بدهند.

آچار پیچ‌گوشتی برقی بی‌سیم

این ابزار برای نصب کردن در نصب پنل، کاربرد بسیار زیادی دارند.

ابزار دیگر نیز وجود دارند ازجمله:

  • نوار فلزی، ۳۰M
  • نوار فلزی، ۵M
  • خطوط گچ
  • مته برقی یا دستی
  • پیچ‌گوشتی
  • مکش یا دستگیره‌های پارچه‌ای برای برداشتن پنل ها

نصب سیستم کف کاذب

در سطح جهانی، فناوری اطلاعات (IT) به عنوان یک حوزه بیش از ۵ تریلیون دلار ارزش دارد. این بازار پر از راه‌های خلاقانه و مفید است تا بتوانید شبکه‌های خود را ایمن و مؤثر ترتیب دهید. نصب کف کاذب، یکی از بهترین تصمیماتی است که می توانید بگیرید.

فواید و کاربردهای کف کاذب: سیستم کف‌سازی برجسته که به عنوان کف کاذب نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از تایل هایی است که بر روی یک زیرسازه نگهدارنده نصب می‌شوند تا فضایی بین کف کاذب و کف اصلی ایجاد کنند. این فضا در درجه اول برای مدیریت کابل و توزیع هوا مورد استفاده قرار می گیرد و امکان چیدمان کارآمد سیم کشی شبکه، کابل ها و لوله ها و کنترل و هدایت هوا را فراهم می کند. کف کاذب به طور گسترده در محیط های مختلف از جمله مراکز داده و اتاق های کامپیوتر، اتاق های کنترل، دفتر آموزش، اتاق های برق و مراکز اعزام استفاده می شوند.

در اینجا برخی از مزایای استفاده از سیستم کف کاذب آمده است:

  • بهینه سازی و به حداکثر رساندن فضای کف
  • نصب کارآمد کابل با تراز کردن کابل ها در زیر تایل های کف
  • کاهش خطر آسیب به کابل ها و تجهیزات
  • دسترسی آسان تر به سیم و کابل برای تعمیر کار
  • انعطاف پذیری در گزینه های چیدمان اتاق

 

نصب در حد تحمل

چکیده متن‌های زیر از نسخه آنلاین PSA MOB PF2 PS نشان‌دهنده کاربردهای حد تحمل برای نصب کف‌های کاذب است.

برای به دست آوردن اطلاعات کامل برای نصب، شما می‌توانید از اسناد زیر به‌عنوان مرجع استفاده نمایید:

  • آژانس خدمات ملکی (مشخصات عملکرد MOB PF2 PS برای کف‌های کاذب ژانویه ۱۹۹۰)
  • آژانس خدمات ملکی (راهنمایی‌های فنی MOB 01-707 برای کف‌های کاذب مارس ۱۹۸۲)
  • انجمن ساخت کف‌های کاذب (کف‌های کاذب: راهنمای کاربر و سایت نصب)

در ضمن بیشترین فاصله بین پنل ها وقتی‌که در جایگاه خود قرار گرفتند، نباید بیشتر از ۱ میلی‌متر باشند.

تناسب

سیستم نباید به دیوارها، ستون‌ها و قسمت‌های محیطی ساختمان تکیه داشته باشد تا ازنظر جانبی پایداری خود را حفظ نماید. این سیستم باید یک تناسب دقیق با تمام سطوح داشته باشد و امکان ایجاد جابجایی و حرکت‌های رطوبتی گرمایی در سیستم کف کاذب را فراهم نماید. در اطراف و نزدیک به ستون‌ها، بیشترین فاصله مجاز ۱۵ میلی‌متر است و پنل های نبشی، باید به‌صورت مناسب در جایگاه خود قرار بگیرند به صورتی که به سمت طرفین جابجایی رخ ندهد.

در رابطه با تنظیم تکیه‌گاه‌های پنل ها در آستانه سطوح، طراحی‌ها باید به‌گونه‌ای صورت بگیرد که خطری افرادی که از روی این پنل ها عبور می‌کنند را تهدید نکند.

تراز کلی

قبل از اینکه هرگونه باری را بر روی این کف‌های کاذب قرار دهیم، سطح کف کاذب باید در حدود زیر تراز باشد:

الف +/- ۱٫۵ میلی‌متر در هر پنج‌متر مربع

ب +/- ۶ میلی‌متر در تمام سطح

این سیستم باید بتواند مطابق با بهترین روش‌های نصب، تراز بسیار خوبی را مطابق با حدود مشخص شده ایجاد کند.

تراز پنل ها

تفاوت ارتفاع بین دو پنل قبل از اتمام کار، در پنل هایی با نوع سفت و پنل های لبه‌دار، قبل از اعمال هرگونه باید کمتر از ۰٫۷۵ میلی‌متر باشد و بعد از اینکه پنل ها بر اساس بارگذاری‌های ایستای مشخص شده تحت بار قرار گرفتند، میزان تغییر ارتفاع آن‌ها نسبت به پنل هایی که تحت بار نیستند نباید بیشتر از ۳٫۲۵ میلی‌متر باشد.

درزبندی کردن لبه‌ها در پنل های برشی

پنل ها بستری دارند که رطوبت را جذب می‌کند و معمولاً نسبت به نفوذ رطوبت درزبندی می‌شوند، تمام لبه‌های برشی آن‌ها باید نسبت به نفوذ رطوبت به‌خوبی درزبندی شود تا هرگونه آسیب و کاهش عملکرد این سیستم، از بین برود.

الزام‌های الکتریکی

برای اطلاعات در رابطه با الزام‌های الکتریکی شما می‌توانید از سندهای استاندارد زیر استفاده نمایید:

الف PSA MOB PF2 PS

ب مقررات I.E.E

تمام تست‌های مرتبط با مقاومت الکتریکی یا پیوستگی الکتریکی نیز باید مطابق با قرارداد پیمان‌کار، صورت گیرد.

مشخص کردن نقطه شروع

مکان مناسب برای شروع کار یکی از مهم‌ترین وظایف در کل فرآیند نصب می‌باشد. درصورتی‌که خطوط ماژول‌ها توسط معمار مشخص نشده باشد در این صورت، پیمان‌کار نصب کف‌های کاذب باید طرح کلی شبکه نصب را مشخص کند. این کار درنهایت باعث می‌شود که نقطه شروع مناسبی شناسایی شود.

این مطلب را از دست ندهید .
همه چیز درباره اجرای سقف کاذب کناف

انتخاب کردن الگوی شبکه‌ها مبتنی طبق اصول زیر می‌باشد:

  • استفاده اقتصادی از مواد
  • هماهنگی با خدمات و فعالیت‌های دیگری که قرار است در فضای زیر کف کاذب نصب شوند.
  • اجتناب استفاده از پنل های برشی در درگاهی و موانع دیگر
  • اجتناب استفاده از پنل های برشی کوچک (کمتر از ۳۰ میلی‌متر) در صورت امکان
  • انتخاب کردن طولانی‌ترین و صاف‌ترین دیوار برای مشخص کردن تنظیمات پنل های کامل یا نیمه
  • کار باید از دورترین نقطه از اتاق شروع شده و به سمت درگاهی حرکت کرد تا جابجایی مواد در درب‌های نصب‌شده یا رفت‌وآمد افراد، دچار مشکل نشود.

زمانی که پنل های کامل یا پنل های ۹۰۰ میلی‌متری به‌صورت پنل های نیمه مورداستفاده قرار می‌گیرند، نقطه شروع تقریباً در فاصله ۱۲۰۰ میلی‌متر از دو دیوار مجاور مشخص می‌شود. شبکه‌ها باید به صورتی تنظیم شوند که پنل های کامل، از ۱۵ میلی‌متر فضای مجاز فاصله تجاوز نکرده و بتوان آن‌ها را به صورتی برش داد که مطابق با محیط دیوار باشند.

تخلیه بار کف کاذب,روش L,روش بلوکی

مشخص کردن خط شروع

بعد از مشخص کردن نقطه شروع، از آن نقطه خط‌هایی از دیوارهای مجاور با زاویه ۹۰ درجه رسم نمایید که نهایت طول آن‌ها ۱۲۰۰ میلی‌متر باشد (برای محیط پنل های نصفه ۹۰۰ میلمی تر).

شما می‌توانید با استفاده از تراز لیزری یا ابزار دیگر مانند گونیای ۳- ۴ – ۵، تراز بودن این خطوط را بررسی نمایید.

مشخص کردن شبکه

زمانی که خط‌های شروع کار را مشخص کردید، یک شبکه  را می‌توان مشخص کرد که درواقع نشان‌دهنده مکان نصب پایه‌ها هستند و باعث می‌شوند بتوانیم خدمات دیگری که قرار است در زیر کف کاذب نصب شوند را بدون تداخل با پایه‌ها، نصب نماییم.

مشخص کردن ارتفاع کف

در زمان مشخص کردن ارتفاع کف از همان سطح‌مبنایی باید استفاده شود که در همان محل قرار دارد و نباید نقطه‌به‌نقطه این ارتفاع مشخص شده باشد.

شما باید ارتفاع کف را مطابق با المان‌های دیگر در ساختمان مشخص کرده و این کار می‌تواند مانع بروز مشکل در قرارداد شود.

به خاطر داشته باشید و حتماً این موضوع را موردبررسی قرار دهید که پایه‌های انتخاب‌شده تنظیم مناسبی برای سازگاری با تغییرات کف زیرین داشته باشند.

در این مرحله می‌توانید از پیمان‌کار اصلی مشاوره بگیرد تا در صورت نیاز، اصلاح‌های ضروری بر روی بخش‌های دیگر ساختمان صورت گیرد.

نصب کردن پنل ها و پایه‌ها

روش‌های زیادی برای نصب کف‌های کاذب در طول سال‌های گذشته توسعه‌ یافته است. در ادامه ما دو روش که نسبت به بقیه رایج‌تر هستند را معرفی می‌کنیم.

این دو روش بانام‌های زیر شناخته می‌شوند:

  • روش L
  • روش بلوکی

روش L

بعد از مشخص کردن خطوط شروع و ارتفاع کف نهایی، اولین بخش از کف که بانام L مشخص می‌شود، برای نصب آماده می‌گردد.

L قطعاً مهم‌ترین عامل در مشخص کردن کیفیت نصب نهایی است.

زمان اضافی صرف شده برای تضمین کیفیت و دقت L، باعث می‌شود که نصب شما کیفیت بیشتری داشته باشد و در مرحله‌های بعدی با مشکلات کمتری روبه‌رو شوید؛ درنتیجه به‌صورت کلی در زمان نصب صرفه‌جویی خواهد شد.

در نقطه شروع که بر روی کف زیرین مشخص شده است، اولین پایه باید به‌صورت دقیق بر روی نقطه قرار بگیرد و تثبیت شود. برای این کار حتماً باید از مواد چسبنده و تثبیت‌های مکانیکی استفاده کرد.

سپس پایه‌های بعدی بر روی مرکزهایی بافاصله ۶۰۰ میلی‌متر نصب می‌شود که درواقع در راستای خط شروع قرارگرفته است، به صورتی که عرض دو پنل را بتوان به‌صورت یک‌شکل L بر روی این پایه‌ها قرارداد که این خط L شکل تقریباً ۱۲ پنل را بر روی خودش جای دهد.

ارتفاع پایه‌ها در نقطه شروع باید به‌صورت دقیقی مشخص شود و حتماً ضخامت پنل های کف (و واشرهای لقی وزن که بر روی سیستم پنل قرار می‌گیرند) را در نظر داشت.

کف کاذب,نصب کردن پنل ها و پایه‌ها,نصب کف کاذب

شما می‌توانید از این پایه‌ها برای مشخص کردن خط مبنای تراز لیزری استفاده نمایید تا بتوانید پایه‌های دیگر را هم‌تراز نمایید. سپس باید در راستای یک پایه از شکل L مواد چسبنده را به پایه‌ها اضافه کرده و سطح آن‌ها را تنظیم کرد. همین فرآیند را باید برای پایه دیگر L نیز انجام داد.

تثبیت کردن پنل های بعدی

زمانی که L شکل گرفت پیشنهاد ما این است که در سیستم‌های مستقل، پنل های کامل یا برش خرده را بر روی محیط اتاق تثبیت کرده تا مطمئن شوید که L اول، در زمان اضافه کردن پنل های بعدی دچار مشکل نخواهد شد. سپس پایه‌ها باید در مرکزهای ۶۰۰ میلی‌متری اطراف دیوار محیطی نصب شوند.

تخلیه بار کف کاذب,روش L,روش بلوکی

امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید و مورداستفاده ی شما قرارگرفته باشد. شرکت فنی و مهندسی کارنو باهدف به‌روزرسانی مطالب و دانش خود در تلاش است که رضایت مشتریان را کسب کرده و آگاهی افراد را ارتقا بخشد. شما می‌توانید برای نصب کف‌های کاذب یا مشورت در انتخاب نوع کف کاذب از مشاورین مطرح و برجستهی تیم کارنو کمک گرفته تا نهایت رضایت از خرید خود را تجربه نمایید.

کارنو بستری برای انتخابی درست.

4 نظر

  • پژمان

    سلام ببخشید اون نواری که دور تایل میاد جنسش چیه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام pvc

  • milad abdolahi

    سلام منظور از هسته بتنی توی پانل ها چیه؟ سپاس

  • milad abdolahi

    سلام منظور از هسته بتنی توی پانل ها چیه؟
    سپاس

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *