سرامیک ضد اسید

سرامیک ضد اسید چیست

آیا با سرامیک ضد اسید آشنایی دارید؟!

در هنگام استفاده از کف کاذب باید برای استقامت بیشتر کف کاذب و عدم خرابی آن، از روکشی که همانند محافظی عمل می‌‌کند، استفاده کرد. اغلب روکش‌های مورد استفاده از نوع پی وی سی و اچ پی ال هستند. اما امروز قصد داریم روکش دیگری به نام سرامیک ضد اسید را به شما معرفی نماییم.

همانطور که از اسم این روکش مشخص است، ساختار آن، نوعی سرامیک بوده که ضد اسید است. ضد اسید بودن به این معناست که روکش در برابر مواد اسیدی مقاومت بالایی دارد. این نوع روکش با توجه به ماهیت خود، بیشتر در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مواد اسیدی در آن جا وجود دارند. به عنوان مثال دیوارها یا کف‌هایی که در معرض مواد شیمیایی همچون اسید، قرار دارند.

شکل ظاهری سرامیک ضد اسید

این نوع سرامیک بدون لعاب است د و مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی دارد و میزان جذب آب توسط آن بسیار پایین (در حد ۱٫۵) یا کمتر است و استحکام و سختی بالایی دارد. این کاشی‌ها را در اشکال هندسی مستطیل و مربع می‌سازند و بیشتر در محیط‌هایی استفاده می‌شوند که کف یا دیوارهای آنها در معرض اسید و مواد شیمیایی هستند. در ضمن نا گفته نماند که این سرامیک ها به طور کلی در برابر هر ماده شیمیایی که قدرت خورندگی داشته باشد مقاومت بسیار بالایی دارد.

این نوع سرامیک از نظر ظاهری، در اشکال متنوعی عرضه می‌گردد. شما می‌توانید، سرامیک ضد اسید را در اشکال هندسی‌ای همچون مستطیل و مربع، در رنگ کرم مانندی، خریداری نمایید.

 

میزان مقاومت سرامیک ضد اسید

همانطور که در مقاله اشاره ای شد، دانستید که سرامیک ضد اسید، دارای مقاومت بسیار بالایی‌ست. این سرامیک به گونه‌ای ساخته شده که آب در آن نفوذ نکند و در برابر یخ زدگی نیز مقاومت بالایی داشته باشد. پس می‌توان در محیط‌هایی با دمای بالا، از این نوع سرامیک استفاده کرد. همچنین ساختار این سرامیک به گونه‌ای است که در برابر هر گونه سایش مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد، و از نظر مکانیکی نیز مقاومت بالایی دارد.

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با نحوه اجرای کف کاذب

در چه مکان هایی از سرامیک ضد اسید استفاده می شود؟

با توجه به اینکه این نوع روکش سرامیکی از مقاومت خوبی برخوردار است، بنابراین می‌توان از آن در جاهای متنوعی، همانند کارخانجات تولیدی، حوضچه‌های اسیدی یا در سالن‌های صنعتی، جهت پوشش کف و دیواره‌ها استفاده کرد. اکنون در ادامه به چند مورد از مزیت‌های این سرامیک می‌پردازیم.

دارای سطح عاج دار

یکی از نکات جالب در مورد این نوع سرامیک دارا بودن سطح عاج دار آن است. چون سطح این سرامیک عاج دارد، بنابراین از لیز خورد اشخاص هنگام تردد جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه از این روکش سرامیکی در مکان‌هایی همانند استخرها یا هر جایی که ممکن است در سطح آن محیط چربی اشباع شود استفاده می‌کنند.

سرامیک‌های ضد اسیدی و تاثیر آن در جلوگیری از بوی بد

یکی دیگر از مزیت‌های این نوع روکش جلوگیری از ایجاد بوی بد است. همانطور که اشاره شد، به این علت که این روکش سرامیکی آب را به خود جذب نمی کند، از بوی بد نیز جلوگیری می‌کند. اغلب در مکان‌هایی که احتمال بروز بوی بد در آن جا وجود دارد، از این روکش استفاده می‌کنند.

روکش کف کاذب,سرامیک ضد اسید,شرکت فنی و مهندسی کارنو

مناسب برای مکان‌هایی با تردد بالا

این نکته بسیار حائز اهمیت بوده که شما با آگاهی کامل اقدام به انتخاب روکش و کف کاذب کنید. حتما باید این مورد را بررسی کنید که، آیا فضای انتخابی از تردد بالایی برخوردار است یا خیر؟ در صورتی که فضای مورد نظر از تردد بالایی برخوردار باشد، بهترین انتخاب این است که از سرامیک ضد اسید، یا موارد موجود دیگر استفاده نمایید.

 مناسب برای تحمل وزن سنگین

در اینجا منظور از تحمل وزن سنگین، مکان‌هایی‌ست که در آن وسایل سنگینی همانند لیفتراک در رفت و آمد هستند. برای چنین فضاهایی، سرامیک ضد اسیدی گزینه ی مناسبی‌ست، زیرا بدون آسیب دیدگی می‌تواند فشار زیادی را تحمل کند.

این مطلب را از دست ندهید .
مفهوم رگلاژ کف کاذب

نکته مهم در هنگام نصب سرامیک ضد اسید

اگر شما قصد استفاده از سرامیک ضد اسید را دارید، از این نکته غافل نشوید که ملات آن باید استاندارد، متناسب با محیط و ضد اسیدی باشد؛ در غیر اینصورت ملات، توسط اسید خورده خواهد شد و به سطح زیرین سرامیک نفوذ خواهد کرد، همین امر موجب لق شدن سرامیک می شود و با گذر زمان، آن مکان بوی نامطبوعی خواهد گرفت.

نکات مهم در هنگام خرید

یکی از موارد مهم این است که قبل از خرید، مکان مورد نظر خود را با دقت بررسی کنید. به عنوان مثال به چندین نمونه ای که در زیر آورده شده است، دقت نمایید.

  • نوع فعالیت و محیط شما در تصمیم گیری برای خرید تاثیرگذار خواهد بود، به عنوان مثال اگر فضای انتخابی برای نصب سرامیک ضد اسید، یک کارخانه ی صنعتی باشد، به احتمال زیاد کف آن محیط ، از چربی اشباع شده است، بنابراین باید از سرامیک ضد اسیدی که سطح آن عاج دار است استفاده کنید؛ تا از لیز خوردن افراد جلوگیری شود.
  • در هنگام خرید باید به نوع ملات سرامیک نیز دقت نمایید، اینکه ملات به کار رفته در سرامیک ضد اسیدی باید در برابر چه مواد شیمیایی مقاوم باشند.
  • مکان‌هایی نیز وجود دارند که نوع فعالیتشان ایجاب می‌کند تا از سرامیک ضد اسیدی با دانه های قرمز استفاده کنند، اینگونه از نظر ظاهری، کثیفی در روی سطح سرامیک به وضوح دیده نخواهد شد.

بنابراین قبل از خرید حتما مکان مورد نظر را بررسی کرده و از مشاوران مجرب در این زمینه راهنمایی بگیرید.

جهت دریافت مشاوره، می توانید با پشتیبانان شرکت فنی و مهندسی کارنو در ارتباط باشید، تا انتخاب در خرید محصول برایتان به سادگی و با درستی صورت پذیرد.

13 نظر

  • تاراسبحانی

    سلام
    ممنون ازاطلاعات خوب تون

  • ساناز رحیمی

    چقدر عالی و مفید بود

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      ممنونم از شما

  • علی سهروردی

    عالی ممنون

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      خواهش می کنم

  • احسان علیزاده

    با تشکر از مطالب خوب و مفیدتون دراین باره

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      تشکر که وقت گذاشتید و خوندید

  • علیرضا

    لطفا در مورد نصب کف کاذب ها هم ‌توضیح بدهید، ممنون

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      برای نصب کف کاذب روی این لینک بزنید دوست عزیز تا آشنایی کامل با روش نصب پیدا کنید، متشکرم.

  • احسان علیزاده

    یه سوال داشتم از خدمتتون ، میشه در یک مکان از دو مدل سرامیک استفاده کرد؟ مثلا جاهای پر تردد رو از سرامیک ضد اسید و عاج دار استفاده کنم و در قسمت های دیگر مثلا زیر دستگاه ها و تجهیزات و … که نیاز به عاج و یا ضد اسید بودن ندارد از یک نوع دیگر سرامیک استفاده کرد؟ عایا میشود؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      بله میشه دوست عزیز ولی زیرسازی باید به صورت اصولی انجام بشه.

  • کمال معینی

    سلام
    داخل مقاله قید کردید که برای سطوحی که رفت و آمد و تردد لیفتراک هست این نوع سرامیک رو پیشنهاد میدید.
    اپوکسی هم برای چنین سطوحی استفاده میشه، حالا از لحاظ صرفه هزینه و موارد فنی دیگه کدوم مورد رو پیشنهاد میدید؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      برای اینکه بدونید کدوم مورد از نظر فنی بهتره قطعا بستگی به پروژه شما داره و از نظر قیمتی هم سرامیک ضد اسید در قیاس با اپوکسی خیلی زیاد نیست، پیشنهاد میکنم مقاله سرامیک ضد اسید رو کامل بخونید تا با کارایی اون بیشتر آشنا بشید دوست عزیز.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *