تفاوت کف کاذب سولفات کلسیم و فولادی

آنچه که بهتر است در مورد تفاوت کف کاذب فولادی و کف کاذب سولفات کلسیم بدانید

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت کف کاذب سولفات کلسیم و فولادی بپردازیم. ما این دو نوع کفپوش را از زوایای مختلف مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار داده و پیشنهاداتی در مورد انتخاب نوع کفپوش مورد نظر ارائه می‌دهیم.

 

تولید کف کاذب فولادی

همانطور که از نام کف کاذب فولادی اچ پی ال مشخص است مواد اصلی مورد استفاده در تولید کف کاذب فولادی، ورقه‌های فولادی‌ست. در تولید صفحه زیرین کف کاذب فولادی از فولاد نورد سرد و صفحه بالایی از فولاد SPCC سخت استفاده می شود.

نوع بدون روکش این نوع کف کاذب، می‌تواند به طور مستقیم به عنوان یک کف کاذب شبکه در محیط‌های ساختمان اداری استفاده شود. برای مقاصد دیگر، سطوح کف فولادی می‌توانند انواع مختلف روکش را داشته باشند؛ مانند HPL و ضد الکتریسیته ساکن برای اتاق‌های کامپیوتر و مراکز داده.

 

مراحل تولید کف کاذب فولادی اچ پی ال

برای افزایش مقاومت و تقسیم بار و فشار بر روی کف کاذب فولادی لایه (ورق) زیرین به صورت مشبک (شانه تخم مرغی) پرس می‌شود. در مرحله بعد پس از مونتاژ این دو لایه تمامی سطوح تایل‌ها به منظور افزایش طول عمر و مقاومت در برابر اکسیده شدن با استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک پوشش داده می‌شوند.

سپس فضای میانی ۲ لایه کف کاذب فولادی جهت بهبود مقاومت و عایق بودن، با استفاده از متریال مخصوص پرمی‌گردد. در مراحل بعدی سطح رویی تایل کف کاذب فولادی با استفاده از کفپوش‌های پی وی سی PVC ، آنتی استاتیک یا اچ پی ال HPL، لمینیت می‌گردد. (یکی از موارد اصلی در تولید کف کاذب نوع پوشش سطح کف کاذب فولادی‌ست که عمدتا از کفپوش‌های آنتی استاتیک HPL و یا کفپوش‌های پی وی سی استفاده می‌شود.)

 

 

کف کاذب سولفات کلسیم

کف کاذب سولفات کلسیم دارای ساختار ساندویچی‌ست چراکه در وسط آن یک تایل سولفات کلسیم قرار دارد که در بالا و پایین، با روکشی پوشانده شده است. مواد  اولیه پنل سولفات کلسیم، گچ طبیعی و الیاف گیاهی‌ست.

مواد خام هم زده و ترکیب می‌شوند تا به کریستال‌های سولفات کلسیم جامد تبدیل شوند. پس از پرس پالس، آنها برای مدت طولانی پخته می‌شوند تا تخته‌ای با استحکام بالا تشکیل دهند.تایل یا پنل دوباره پرداخت شده و می‌تواند به یک کف کاذب کامل تبدیل شود و اهداف مختلفی را برآورده کند.

فولاد گالوانیزه را در بالا و پایین پنل می‌چسبانند، سپس صفحات فولادی را در اطراف فشار داده و پرچ می‌کنند تا یک کفپوش HPL مناسب ساختمان اداری و سایر محیط‌ها تشکیل شود. مانند کف کاذب فولادی، این نوع کفپوش نیز می‌تواند انواع روکش مانند ضد الکتریسیته ساکن، PVC، تایل‌های سرامیکی، کفپوش‌های چوبی و غیره را داشته باشد.

مواد تشکیل دهنده کف کاذب سولفات کلسیم

محتوای پودر گچ و الیاف تقویت شده بیش از ۸۵% یک پنل سولفات کلسیم را تشکیل می دهد؛ اما جزء اصلی کفپوش فولادی، بتن یا نوعی سیمان است و وزن بتن می‌‎تواند تا ۸۰ درصد یک تایل کف کاذب را سنگین کند.

این مطلب را از دست ندهید .
نصب و اجرای کف کاذب در یزد

البته سیمان قابل بازیافت نیست. در پایان عمر یک تایل کف کاذب، اگر عملکرد قابل بازیافت بودن آن یک عامل مهم تلقی شود، کفپوش سولفات کلسیم اولین انتخاب خواهد بود.

قیمت کف کاذب سولفات کلسیم و فولادی

قیمت کفپوش کاذب فولادی بسیار کمتر از کفپوش سولفات کلسیم است. به عنوان مثال، کفپوش اداری را در نظر بگیرید، هزینه کفپوش فولادی بدون پوشش معمولا حداقل ۲۰ درصد ارزان‌تر از کفپوش سولفات کلسیم در بازارهای جهان بود.

با این حال، وضعیت قیمت ذکر شده فوق، مربوط به قبل از کووید-۱۹ بود. از اواسط سال ۲۰۲۰، قیمت فولاد شروع به افزایش سریع کرد. با در نظر گرفتن فولاد نورد سرد، قیمت قبل از آگوست ۲۰۲۰ حدود ۷۰۰-۷۸۰ دلار در تن است و قیمت در آگوست ۲۰۲۱ ۱۱۰۰-۱۱۵۰ دلار در تن رسید که تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود. بالاترین قیمت در این مدت به ۱۳۰۰ دلار در تن رسید که بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت.

نوسانات قیمت فولاد باعث می‌شود که قیمت کفپوش فولادی بسیار ناپایدار باشد، در حالی که قیمت مواد اولیه تخته سولفات کلسیم در جهان نسبتاً ثابت است. این مزیت قیمت کفپوش فولادی را نسبت به سولفات کلسیم شاید کاهش داده است. با این حال، زمانی که قیمت فولاد شروع به کاهش می‌کند، کف کاذب فولادی همچنان دارای مزیت قیمت است.

وزن

کفپوش سولفات کلسیم سنگین‌ترین نوع کف در بین انواع کف های کاذب با تراکم بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.  یک کف سولفات کلسیم ۶۰۰ میلی‌متری بیش از ۱۸ کیلوگرم وزن دارد و یک کانتینر ۲۰ فوتی (۶متری) می‌تواند تا ۴۵۰ متر مربع را بارگیری کند. بنابراین هزینه حمل و نقل کف سولفات کلسیم بیشتر است.

ویژگی‌های عایق صوتی کف کاذب سولفات کلسیم و فولادی

کف کاذب سولفات کلسیم به دلیل کریستالیزاسیون، ساختار مواد، ویژگی‌های طراحی و دقت بالای تولید، ویژگی‌های مختص به خود را شامل می شود. این کف کاذب ویژگی‌های خوبی دارد و راه رفتن روی آن درجه بالایی از راحتی را ارائه می‌دهد و یک محیط کاری عالی ایجاد می‌کند.

شدت صدای ایجاد شده از راه رفتن روی کف سولفات کلسیم عبارت است از:

۲۸-۵۱ دسی بل (با پوشش)

۱۴-۷۰dB  (بدون پوشش)

ویژگی‌های عایق صوتی بودن کفپوش فولادی عمدتاً به ضخامت ورق فولادی بستگی دارد. زمانی که ضخامت ورق فولادی کمتر از مقدار خاصی باشد، هنگام راه رفتن فرد روی زمین، تغییر شکل زیادی ایجاد می‌شود که باعث صدای بیشتری می‌شود. هرچه ورق فولادی ضخیم‌تر باشد، احتمال این اتفاق کمتر است، بنابراین کارشناسان ما کفپوش فولادی را در این مورد نیز، توصیه می کنند.

این مطلب را از دست ندهید .
مزیت کف کاذب در دیتاسنتر

 

تفاوت کف کاذب سولفات کلسیم و فولادی

به طور کل تفاوت های زیادی بین کفپوش های فولادی و سولفات کلسیم وجود دارد.

از نظر ساختار

کف فولادی از ورق فولادی نورد سرد با کیفیت خوب ساخته شده است که پس از فسفاته شدن، کشش داده می‌شود، جوش نقطه‌ای می شود و با پودر اپوکسی پوشانده می شود. سیمان فوم دار به طور کامل پر شده است، با سوراخ های قفل گوشه ای که در چهار طرف پانل قرار دارند. پنل سولفات کلسیم از هسته سولفات کلسیم با استحکام بالا ساخته شده است. می‌توان آنها را با انواع روکش پوشاند؛ همچنین  می‌توان با فویل آلومینیومی یا ورق فولادی گالوانیزه از قسمت زیر پوشاند. چهار لبه را نیز با تریم لبه PVC مهر و موم کرد.

مقاومت در برابر آتش

کف کاذب سولفات کلسیم بهترین مقاومت در برابر آتش را در انواع کف‌های کاذب را نشان می‌دهد، بنابراین با ارزش‌ترین راه حل را برای ایمنی ارائه می‌دهد. کف کاذب فولادی نیز نسوز است، اما در محیط با دمای بالا به خوبیِ کفپوش سولفات کلسیم عمل نمی‌کند.

نگهداری

تعمیر و نگهداری و تمیز کردن آن آسان‌تر است و عمر آن از کف فلزی بلندتر است.

 

 قابل بازیافت بودن

میزان قابل بازیافت پنل سولفات کلسیم حدود ۸۰ درصد است. از پودر گچ طبیعی و الیاف تقویت شده (الیاف اولیه و ثانویه) ساخته شده است. اما کفپوش فولادی قابل بازیافت نیست و یا بازیافت فولاد پس از تولید به دلیل وجود سیمان در داخل کفپوش فولادی دشوار است.

 

عملکرد آکوستیک

پنل سولفات کلسیم عایق صوتی مناسبی‌ست. هنگام راه رفتن روی کف فولادی در اولین دوره پس از نصب یا جابجایی وسایل سنگین روی آن صدا بوجود می‌آید.

قیمت

قیمت کفپوش سولفات کلسیم و کفپوش فولادی تفاوت دارند.

 

تفاوت کف کاذب سولفات کلسیم و فولادی

در پایان

تعداد تولیدکنندگان کفپوش فولادی بسیار بیشتر از تولیدکنندگان کفپوش سولفات کلسیم است. در رقابت شدید بازار، خرید کف فولادی سود بیشتری دارد. همچنین قیمت کف کاذب فولادی مقرون به صرفه تر است. در این مقاله با تفاوت کف کاذب سولفات کلسیم و فولادی آشنا شدیم.

شما می‌توانید اجرای کف کاذب خود را به گروه فنی و مهندسی کارنو بسپارید تا با استانداردترین روش‌ها را با بیشترین کیفیت در پروژه خود انجام دهید.

لازم به توضیح است که مهندسین متخصص شرکت فراز شبکه کارنو با گذراندن دوره‌های BICSI, TIA و مطابق استانداردهای فوق پروژه را مورد بررسی قرار می‌دهند و پس از آن تمام استانداردهای ممکن اجرایی را به نیروهای فنی و اجرایی ابلاغ نموده و در دستور کار آنها جهت اجرا قرار می‌دهند. سپس نیروهای اجرایی بر اساس تجربه فنی کار اجرایی را شروع می‌کنند.

4 نظر

  • سامان اشراقی

    سنگین ترین نوع کف کاذب چه نوعی هست؟ چی پیشنهاد شماست سبک یا سنگین؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      درود
      کفپوش سولفات کلسیم سنگین‌ترین نوع کف کاذب است. برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

  • خادری

    سلام از جهت صدا گیری کدام کف بهتر است؟ ممنون و تشکر

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام
      کفپوش فولادی، البته جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *