کف کاذب مناسب

کف کاذب مناسب را برای پروژه خود انتخاب کنید: هزینه، سیم‌کشی، ظرفیت بار، مواد پنل

هدف از نصب یک سیستم کف کاذب مناسب در اتاق سرور، مرکز داده یا اتاق کامپیوتر، پنهان کردن کابل‌ها، سیم‌ها یا تجهیزات خنک کننده و غیره در زیر کف کاذب است؛ اما اینکه کدام نوع را انتخاب کنید به کاربری دفتر و شرایط ساخت آن بستگی دارد. در این مقاله به ۵ نکته در مورد نحوه انتخاب می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چه نوع کف کاذب را برای دفتر و پروژه خود انتخاب کنید.

 

۱-دوره ساخت و ساز / هزینه

اولین نکته جهت انتخاب کف کاذب، دانستن زمان ساخت و براورد هزینه است. دوره ساخت و هزینه بین انواع کف کاذب، متفاوت است. کف کاذب ثابت در سه نوع گالوانیزه (طرح لگراند)، کف کاذب آلومینیومی و فولادی توسط بسیاری از دیتاسنترها و اتاق‌های داده انتخاب می‌شود؛ زیرا مزایای زیادی از جمله مقاومت بالا دارند؛ اما ساخت آن زمان می‌برد و هزینه آن نسبت به انواع کف‌های کاذب پیش‌ساخته، زیادتر است.

 

۲-روش و ظرفیت سیم‌کشی

نکته دوم روش سیم کشی مرکز داده و ظرفیت آن است. دو راه برای سیم کشی در زیر کف کاذب مناسب وجود دارد. یکی نگهداری آن در حفره زیر کف کاذب (روش سیم کشی زیر تابلو) و دیگری سیم کشی مراکز داده در امتداد پنل‌ها و پوشاندن آن از بالا برای محافظت از سیم کشی (روش سیم کشی شیاری).

  • روش سیم کشی زیر پنل (Panel bottom wiring method) – مزایا: ظرفیت ذخیره‌سازی سیم کشی زیاد، معایب: تداخل ممکن است رخ دهد.
  • روش سیم کشی در بین شیارها (Groove wiring method) – مزایا: تغییر یا اضافه کردن سیم کشی آسان، معایب: ظرفیت ذخیره‌سازی سیم کشی کم است.

روش سیم کشی زیر پنل نسبت به روش سیم کشی شیاری، دارای مزایایی مانند ظرفیت سیم کشی و درجه آزادی سیم کشی بالاتر و بیشتر است. علاوه بر این، می‌توان با تغییر ارتفاع پایه‌ها و با تنظیم ارتفاع کف، ظرفیت سیم کشی را افزایش داد. با این حال، لازم است سیم کشی را طوری طراحی کنید که تداخل ایجاد نشود.

از طرف دیگر، روش سیم‌کشی در شیار پنل ظرفیت کمی دارد؛ اما سهولت سیم کشی و سهولت تعمیر و نگهداری نیز از مزایای روش سیم کشی شیاری ست. سیم کشی را می‌توان به سادگی با برداشتن پوشش، مجدداً مرتب کرد و تغییر یا اضافه کردن سیم کشی را آسان کرد.

با درنظر گرفتن میزان نیاز به سیم کشی، منبع تغذیه، کابل شبکه و خط تلفن بهتر است تصمیم بگیرید که از کدام روش استفاده کنید. اگر تعداد سیم‌ها کم است یا اگر قصد دارید چیدمان را تغییر دهید یا فضا و سطح کف کاذب مناسب را افزایش دهید، روش سیم کشی شیاری توصیه می شود.

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با کف کاذب صنعتی

 

دستورالعمل تعداد سیم‌ها

می‌توانید با توجه به تعداد سیم‌های مورد انتظار، سطح مورد نیاز کف کاذب مناسب خود را تعیین کنید. در زیر دستورالعملی برای انواع توصیه شده جهت یک دفتر اداری معمولی آمده است.

بسته به نوع کار و تعداد کارمندان و مقدار سیم‌های مورد نیاز، لازم است موردی را انتخاب کنید که بتوان با آن کار کرد، بنابراین توصیه می‌شود قبل از تصمیم گیری با فروشنده مشورت کنید.

  • ارتفاع کف کاذب مناسب برای حدود ۲۰ کارمند اداری معمولی: (ارتفاع ۴۰ میلی متر)
  • کارهای دفتری و اداری عمومی حدود ۵۰ نفر: (ارتفاع ۵۰ میلی‌متر یا بیشتر)
  • کارهای دفتری و اداری عمومی ۵۰ یا بیشتر: (ارتفاع ۵۰ میلی‌‌متر یا بیشتر) یا نوع (قابل تنظیم سطح)
  • طبقه برای اتاق سرور: نوع (قابل تنظیم سطح)

 

۳-ظرفیت بار

نکته سوم ظرفیت بار است. در این مورد شناخت واحد N (نیوتن) ضروری‌ست. «نیوتون واحد اندازه‌گیری نیرو بر اساس متر و کیلوگرم است. یک نیوتون مقدار نیرویی‌ست که اگر پیوسته به جسمی با جرم یک کیلوگرم وارد شود ، آن جسم شتاب یک متر بر مجذور ثانیه را حفظ می‌کند.» برای مثال، از آنجایی که ۱۰۰۰ نیوتن = ۱۰۰ کیلوگرم، ۴۰۰۰ نیوتن برای کف کاذب به این معنی‌ست که کف کاذب مناسب می‌تواند وزن ۴۰۰ کیلوگرم در هر ۱ متر مربع را تحمل کند.

علامت نیرو N و ظرفیت تحمل بار روی کاتالوگ محصولات کف کاذب وجود دارد. توصیه می‌شود با توجه به مقدارعددی ظرفیت و تحمل بار  توجه کنید.

دستورالعمل ظرفیت بار هر نوع کف کاذب به شرح زیر است:

  • نوع کف کاذب (ساخته شده از رزین): ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نیوتن تحمل نیرو دارد.
  • نوع (ساخته شده از بتن و فولاد): ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیوتن و
  • نوع آلومینیومی یا (فلزی): ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیوتن نیرو تحمل می‌کند.

عملکرد باربری نه تنها بسته به نوع استفاده کف کاذب، بلکه بر اساس جنس آن نیز متفاوت است.

راهنما

میزان عملکرد مورد نیاز کف کاذب مناسب، با وزن وسایل نصب شده در اتاق تعیین می‌شود و راهنمای تقریبی به شرح زیر است:

ظرفیت تحمل بار تخمین زده شده

  • ۳۰۰۰ نیرو نیوتن برای تحمل وزن مبلمان استاندارد مانند مبلمان اداری، قفسه‌های کتابخانه و دستگاه‌های چند منظوره در دفتر کار مناسب است.
  • ۴۰۰۰ نیرو نیوتن جهت موارد سنگین‌تر مانند قفسه‌های بزرگ کتابخانه و تجهیزات سرور کوچک مناسب است.
  • ۵۰۰۰ نیرو نیوتن مناسب وسایل الکترونیکی بزرگ مانند اتاق کامپیوتر و اتاق سرور، دفاتر بزرگ، مدارس، بانک‌ها و ادارات دولتی‌ست.
این مطلب را از دست ندهید .
خرید کف کاذب مخصوص سبک سازی ساختمان

 

۴-مواد تشکیل دهنده در ساخت کف کاذب

نکته چهارم مواد بکار رفته در کف کاذب است. متریال اصلی پنل‌ها، بتن، آلومینیوم و فولاد است. قبلاً اشاره کردیم که مواد تشکیل دهنده کف کاذب، روی تحمل بار اثر گذار هستند. اما هر ماده ویژگی‌های خاص خود را دارد. در این‌جا می‌خواهیم ویژگی‌های اصلی هر ماده را معرفی کنیم.

ویژگی‌های متریال کف‌های کاذب مناسب مرکز داده و اتاق سرور:

  • بتن – از مشکلات نویز ناشی از خرابی دستگاه‌های الکترونیکی و ارتباطات ضعیف جلوگیری می‌کند.
  • آلومینیوم – از آنجایی که یک ماده غیر مغناطیسی‌ست، تحت تأثیر میدان مغناطیسی قرار نمی‌گیرد. ایده آل برای اتاق کامپیوتر و سرور است.
  • فولاد – قابلیت بازیافت عالی. حس خوب راه رفتن را به کاربر می‌دهد.

۵-شرایط ساخت و ساز را بررسی کنید

نکته پنجم شرایط ساخت است. قبل از نصب، باید نکته زیر را تایید کنید:

شرایط  ساخت و ساز ساختمان‌های اداری

ارتفاع سقف اداری

باید ارتفاع سقف دفتر را بررسی کنید. به طور معمول، حدود ۲٫۵ تا ۲٫۶ متر است؛ اما در یک دفتر بزرگ، حدود ۲٫۸ تا ۳ متر ارتفاع سقفی وجود دارد. در ساختمان‌های اداری قدیمی ارتفاع سقف کمتر از این است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای تنظیم ارتفاع ستون‌ها با پیمانکار داخلی مشورت کنید.

 

سخن آخر

کف‌های کاذب، انعطاف پذیری زیادی را برای دفتر کار شما ارمغان می‌آورند. در عین حال هماهنگی بصری و زیبایی را تضمین می‌کنند. در واقع، کف کاذب به راحتی قابل تنظیم است و با طراحی داخلی ترکیب می‌شود. برای ایجاد فضایی دلپذیر، می‌توانید پوششی که مناسب محل کار شماست از متریال و بافت کف‌پوش را انتخاب کنید.

امید است که از این مقاله لذت برده باشید. شما می‌توانید برای نصب کف کاذب اتاق سرور خود ، همین حالا با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید یا برای آشنایی بیشتر با محصولات تولیدی کارنو به قسمت معرفی محصولات در سایت رجوع کرده و اطلاعات وسیع‌تری را در این باره مطالعه نمائید.. منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید و نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله با ما به اشتراک بگذارید. ما خود را در موفقیت شما شریک می‌بینیم و این رابطه، درست از زمانی که شما محصول کف کاذب ما را خریداری می‌کنید، شروع می‌شود.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *