جریان هوا در سطح کف کاذب

بهترین شیوه‌های مدیریت جریان هوا در سطح کف کاذب

ملاحظاتی وجود دارد که در انتخاب سیستم کف کاذب مناسب برای مراکز داده و اتاق‌های کامپیوتر باید در نظر گرفته شود؛ از جمله ساختار کف اصلی ساختمان، نوع پنل‌هایی که در بالای آن ساختار قرارمی‌گیرند و موارد استفاده از کف کاذب که همه این‌ها در مدیریت جریان هوا در سطح کف کاذب موثر هستند.

یکی از اهداف به کاربردن کف‌های کاذب، مدیریت جریان هوا، بهبود و کاهش دمای هوای ورودی به تجهیزات فناوری اطلاعات است. بالارفتن دما در اتاق سرور آسیب‌های جبران ناپذیری به تجهیزات شبکه می‌رساند، بنابراین، جریان هوا باید در تمام سطوح در مرکز داده مدیریت شود. در این مقاله سعی شده است تا بهترین شیوه‌های استفاده و کاربرد کف کاذب برای به بهینه سازی جریان هوای مراکز داده بررسی شود.

 

مدیریت جریان هوا در سطح کف کاذب

فضاهای باز زیر رک را مسدود کنید

کارآمدترین راه برای راه اندازی مراکز داده این است که تمام قفسه‌های کابینت سرور خود را پر کنید. این کار در واقع باعث صرفه جویی در هزینه شما در خنک نگه داشتن مرکز داده می شود. اما این همه ماجرا نیست؛ پر کردن فضاهای خالی و مسدود کردن فضای باز زیر رک، از تجهیزات سرور شما را محافظت می‌کند. در این مورد پنج راه وجود دارد که به شما کمک می‌کند:

پنل‌های خالی (Flat Spacer Blanks)

فضاهای خالی مسطح یک روش اقتصادی برای پر کردن فضاهای خالی‌ست. آنها طوری طراحی شده اند که فضاهای رک استفاده نشده شما را پر جلوه دهند. آنها از فولاد با کشش بالا ساخته شده اند و مزیت بیشتری برای تقویت ریل‌های قفسه شما دارند و انواع مختلفی دارند.

پنل‌های پرکننده

پنل‌های پرکننده مانند فضاهای خالی طراحی شده اند تا فضا را به طور منظم و اقتصادی پر کنند. تفاوت آنها در این است که سوراخ‌های نصب، فلنج ها و گیره‌های نصب بدون ابزار، برای نصب آسان، در اندازه‌های مختلف دارند.

پنل‌های خالی راه راه

این نوع پنل از پلاستیک موجدار ساخته شده است. اگرچه آنها به تقویت قفسه رک کمک نمی‌کنند، اما بسیار مقرون به صرفه و موثر هستند.

پنل‌های خالی قابل تنظیم

این‌ها پنل‌های فولادی هستند که با پیچ نصب می‌شوند تا روی هم قراربگیرند و می‌توانند برای فضاهای کوچک‌تر یا بزرگ‌تر تنظیم شوند و  برای شرایطی که نیاز به انعطاف دارید عالی هستند.

Blanking Panel

این یک پانل خالی‌ست که ۹۹٫۹۷%+ مهر و موم موثری در کابینت‌های تجهیزات فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند. تکنولوژی پیشرفته، طراحی شده برای هر دو ۱U و ۲U، جریان هوا را برای خنک سازی بهینه کنترل می‌کند و نصب آن سریع است.

جهت مدیریت بهتر جریان هوا در سطح کف کاذب اتاق سرور خود به فضای کوچک بین زیر رک‌ها و پنل‌های کف کاذب که رک روی آن قرار دارد، نگاهی دقیق بیندازید. فضایی در این بین نباید وجود داشته باشد. در بعضی موارد غیر استاندارد معمولاً حدود ۱٫۵ تا ۵ سانتی متر فضا وجود دارد؛ در حالی‌که این فضا به هوای خروجی تجهیزات فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا زیر رک حرکت کند. این چرخش هوا چندین مشکل را برای مرکز داده ایجاد می‌کند، مثل افزایش دمای ورودی و نقاط داغ که برای تجهیزات فناوری اطلاعات مضر است.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب فن دار چیست

استفاده از پنل‌های مشبک

اگر مقداری از هوای خنک شده در اتاق سرور، جهت خنک کردن تجهیزات استفاده نشود و دوباره با همان درجه حرارات کم، به تجهیزات سرد کننده برگردد در حقیقت هوای بای پس اتاق سرور شما زیاد است. این مورد را می‌توان با استفاده از پنل‌های مشبک بهینه سازی کرد و بهبود بخشید. پنل‌های مشبک معمولا ۲۵% هستند یعنی تقریباً ۲۵٪ فضای باز، برای جریان هوا در سطح کف کاذب دارند.

با این حال هوای بای پس ممکن است در نقاط دیگر که نیاز نیست، جریان پیدا کند. (مثلا از درزهای تعبیه شده عبور و مدیریت کابل‌ های اداری، بریدگی‌هایی در اطراف لوله‌ها و سایر موارد.) برای حل این مشکل و مسدود کردن شکاف‌های اضافی، راه‌هایی وجود دارد. بلوک‌های فوم ضد حریق را می‌توان برش داد و به شکلی منعطف درآورد که در شکاف‌های مختلف قرار گیرند. اما بهترین روش این است که از همان ابتدا برش‌های استاندارد به پنل کف کاذب در نقاط خاص زد تا حفره ای اضافی ایجاد نگردد.

اهمیت پنل‌های کف کاذب مشبک و توانایی آنها در رساندن هوای خنک به داخل راهروی سرد، بسیار زیاد است. مقدار سرمایش مورد نیاز جهت خنک کردن تجهیزات، به عوامل زیادی بستگی دارد. منبع انرژی باید بتواند هوای سرد را از طریق پنل‌های سوراخ‌دار، جلوی قفسه‌های سرور به جریان درآورد تا آنها را ایمن و خنک نگه دارد در حالی‌که کل فضا بیش از حد خنک نشود.

کاربرد پنل‌های دیفیوزر در مدیریت جریان هوا در سطح کف کاذب

اغلب اوقات، وقتی یک رک با چگالی و وزن بالاتر، در نزدیکی یک واحد تهویه مطبوع قرار می‌گیرد، باعث ایجاد نقطه داغ می‌شود. بسیاری از افراد زمانی این تصور را داشتند که قرار دادن قفسه‌های با چگالی بالاتر نزدیک به واحدهای تهویه مطبوع، بهترین دمای هوا را به آن قفسه را هدایت می‌کند. امروزه، می‌دانند که اینطور نیست.

در واقع، معمولاً دقیقاً برعکس این اتفاق می‌افتد. جریان هوایی که از واحد تهویه مطبوع مجاور می‌آید، با چنان سرعت بالایی حرکت می‌کند که به جای دمیدن هوای تحت فشار از زیر پنل، هوا را از طریق پنل مشبک به سمت پایین مکش می‌کند.

اگر تجهیزاتی از شبکه در دیتاسنتر،  فضای فیزیکی زیادی را اشغال کند یا مصرف انرژی بیشتری داشته باشد، این احتمال وجود دارد که در آن ناحیه اتلاف انرژی خنک کننده داشته باشیم. در حقیقت انرژی خنک‌کننده در آن ناحیه تلف شود. استفاده ازحفاظ‌ها، پنل‌ها و پایه‌های ضد حریق برای جلوگیری از مشکلات حرارت بالا، در این موارد و برای این نقاط توصیه می‌شود.

اگر نتوانید حجم هوای سرد را به قسمتی از رک که وزن زیادی دارد برسانید، نصب پنل دیفیوزر در زیر کف کاذب آن نقطه، کمک می‌کند و جریان هوا در سطح کف کاذب را بهبود می‌بخشد. پنل‌های دیفیوزر می‌توانند پنل‌های مشبک با درصدهای متفاوت در انتقال جریان هوای آزاد باشند.

نظارت و مونیتورینگ جریان هوا در سطح کف کاذب

برای سنجش واقعی اثربخشی و کارایی سیستم‌های خنک‌کننده، راه‌حل‌های نظارتی و سیستم مونیتورینگ با قابلیت هشدار و اعلان باید به کار گرفته شوند. اندازه‌گیری دما در سطح رک به اپراتورهای مرکز داده کمک می‌کند تا کنترل‌ها را به‌ خوبی تنظیم کنند و مطمئن شوند که دمای رک بدون خنک‌کردن بیش از حد فضا، ایمن باقی می‌ماند. این کار باید به عنوان بهترین روش در فضای مرکز داده در نظر گرفته شود. نظارت بر دمای سطح رک نیز از ضروریات است. آستانه‌های هشدار باید به گونه‌ای تنظیم شوند که بتوان افزایش دما را تشخیص داد.

این مطلب را از دست ندهید .
مزایای کف کاذب

گزینه‌های نظارت پیشرفته نیز ابزاری قدرتمند برای اپراتورهای مرکز داده است. علاوه بر نظارت بر دما و فشار، نظارت بر رطوبت و سرعت جریان هوا در فضای مرکز داده، همراه با نظارت برای مواردی مانند نشت و دود نیز می‌تواند مفید باشد. انتخاب یک پلت فرم نظارتی که انعطاف پذیر باشد و برنامه‌های کاربردی مختلف را در طول زمان فراهم کند، می‌تواند برای اپراتورهای مرکز داده بسیار مفید باشد. هنگام انتخاب یک سیستم مانیتورینگ، چندین فاکتور باید در نظر گرفته شود، از جمله سهولت استقرار، سهولت ادغام با سیستم‌های BMS یا DCIM موجود و انعطاف پذیری برای افزودن انواع حسگرهای اضافی به سیستم انتخابی.

 

استراتژی مدیریت جریان هوا

هنگام اجرای یک استراتژی مدیریت جریان هوا، هدف همیشه یکسان است، بهبود دمای هوای ورودی به تجهیزات فناوری اطلاعات. به طور خاص، برای کاهش بالاترین دمای هوای ورودی به طوری که تمام دمای ورودی تا حد امکان پایین و حتی یکنواخت باشد. این در عوض، تغییر کنترل زیرساخت‌های خنک کننده را برای بهبود کارایی و افزایش ظرفیت امکان پذیر می‌کند. در حالی که بسیاری از مردم تلاش می‌کنند تا شکاف‌های داخل قفسه را ببندند، مانند شکاف‌های بین ریل‌های نصب و کناره‌های کابینت، شکاف‌های بین قفسه‌ها معمولا نادیده گرفته می‌شوند. این «شکاف‌های قفسه» عموماً دهانه‌های بسیار بزرگ‌تری هستند و اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرند، می‌توانند به طور چشمگیری خنک‌کننده مرکز داده شما را به خطر بیندازند.

 

نکته پایانی در مدیریت جریان هوا در سطح کف کاذب

مدیریت جریان هوا در سطح کف کاذب یک گام مهم و ضروری برای دستیابی به اهداف و بهره‌وری مناسب دیتاسنتر است. شما می‌توانید برای اتاق سرور خود کف کاذب مناسب  را سفارش دهید و زیرساخت مرکز داده‌ خود را کامل نمائید. همچنین با خرید سیستم کنترل و مانیتورینگ اتاق سرور، عمر مفید تجهیزات مرکز داده را افزایش داده و امنیت دیتاسنتر را نیز ارتقاء دهید.

سیستم کنترل و مانیتورینگ اتاق سرور که از آن با نام کارنولاجیک یاد می‌کنند برای اتاق سرور به کار برده می‌شود. اما، سیستم‌های اسمارت بیت رک و مینی اسمارت بیت رک برای داخل رک طراحی شده‌اند. در واقع، شما با وجود این سیستم‌ها می‌توانید در هر زمان و هر مکانی داخل اتاق سرور و رک‌ها را نظارت کنید.

همانطور که می‌دانید راه‌اندازی مرکز داده نیازمند صرف هزینه و بودجه‌های زیادی‌ست. بنابراین، نصب و استفاده نمودن از این سیستم‌های مانیتورینگ بسیار حیاتی بوده و از ضررهای مالی و جانی در این مکان جلوگیری می‌نماید. بنابراین برای سفارش سیستم کف کادب اتاق سرور خود، با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو در تماس باشید.

4 نظر

  • عباس علوی

    مانیتورینگ سطح کف کاذب هم انجام میشه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام
      لطفا جهت مشاوره تماس بگیرید.
      تماس با دفتر تهران: ۸۸۴۸۶۳۰۰(۰۲۱) دفتر مشهد: ۳۷۶۰۳۷۶۰(۰۵۱)

  • کیانوش عاشوری

    برای سفارش و مشاوره در مورد پنل های مشبک چطور ارتباط بگیرم؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام دوست عزیز
      لطفا با ما تماس بگیرید. راه‌های ارتباطی:
      تماس با دفتر تهران: ۸۸۴۸۶۳۰۰(۰۲۱) دفتر مشهد: ۳۷۶۰۳۷۶۰(۰۵۱)

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *