انواع سقف

انواع سقف در سازه های گوناگون – قسمت دوم

انواع سقف در سازه ها را در قسمت اول این مقاله با معرفی سقف دال بتنی، سقف تیرچه بلوک و سقف تیرچه کرومیت به پایان رساندیم. در ادامه همراه ما باشید تا به دیگر انواع سقف در ساختمان بپردازیم.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل یا همان دال های دو طرفه از انواع سقف بوده و به سقفی می گویند که با به کار گیری دال قابلمه ای اجرا می شود. البته به این نوع سقف ها سقف قابلمه ای یا مشبک هم می گویند. سقف های وافل دقیقا همانند دال های دو طرفه بوده و در مقایسه با دیگر سقف ها هزینه های اجرایی کم تری دارند؛ علاوه بر این سرعت اجرایی این نوع سقف هم به علت عدم نیاز به میلگردهای تقویتی بسیار بالاتر خواهد بود. از دیگر مزایای سقف  های وافل می توان به بتن ریزی یکپارچه آن و بدون روان کننده اشاره داشت.

مراحل اجرای سقف وافل

مراحل اجرای سقف وافل شامل بخش های زیر می شود:

  1. زیرسازی سقف
  2. چیدن قالب های وافل
  3. آرماتور بندی سقف
  4. بتن ریزی
  5. قالب برداری

انواع سقف در سازه,انواع سقف در سازه ها,انواع سقف سازه

سقف یوبوت چیست؟

علت به کار گیری از یوبوت سبک سازی دال های سقف بوده و شکل ظاهری آن ها به صورت مشبکی می باشد. نکته لازم به ذکر این است که یوبوت ها عضو سازه ای نبوده و فقط برای حذف بتن یا ایجاد حفره های داخل دال به کار برده می شوند.

مراحل اجرای سقف یوبوت؟

برای این که بتوانیم سقف یوبوت را اجرا کنیم، باید ابتدا برای بستن قالب تخت پایینی دال اقدام کرده و مرحله بعدی به این شکل است که شبکه آرماتور پایین دال را تشکیل دهیم. بعد از اجرای دو مرحله نام برده شده، باید قالب یوبوت را طبق نقشه ساختمان چیده و با بسته شدن شبکه آرماتور بالای دال نوبت به بتن ریزی برای لایه اول می رسد. بعد از مراحل نام برده شده، بتن ریزی لایه دوم هم انجام و بعد از تکمیل آن برای باز کردن قالب بتن ها اقدام می کنیم.

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با ارتفاع کف کاذب

ایراد سقف های یوبوت

از بارزترین معایب سقف های یوبوت می توان به حساسیت در برابر شکسته شدن و ترک خوردگی آن اشاره داشت؛ به همین دلیل در زمان نصب و اجرای این سقف ها باید کاملا مراقب بود.

سقف تیرچه بلوک,سقف دال بتنی,سقف کاذب چیست

سقف متحرک چیست؟

این نوع از سقف ها نمونه سقف های برقی بوده که از مواد متفاوتی در ساخت آن ها استفاده خواهد شد. از قابلیت های این سقف های متحرک می توان باز و بسته شدن آن ها را نام برد که به همین دلیل هم برای مکان هایی مانند استخر، کافه های روباز و …. بسیار مناسب است. یکی از متریال های مورد استفاده در سقف های متحرک به نام پارچه مخصوص شناخته می شود که در ادامه مقاله توضیحات بیش تری در رابطه با آن ارائه خواهیم داد.

با سقف های متحرک پارچه ای آشنا شوید

این نوع سقف ها که از یک پوشش خاص ساخته شده از پارچه و آلومینیوم تشکیل می شوند و نحوه کار با آن ها به شکلی است که توسط یک موتور میزان نیروی لازم را به جهت باز یا بسته شدن، دریافت خواهند کرد.

سقف کامپوزیتی,سقف متحرک چیست,سقف های متحرک

سقف کاذب چیست؟

این نوع از سقف ها بسیار سبک بوده و بعد از نصب لوله های تاسیساتی می توان برای اجرای آن ها اقدام کرد. سقف های رابیتس، پی وی سی، سقف کاذب کناف و ….. از جمله سقف هایی هستند که از گچ، توری، الیاف پلیمری و افزودنی های دیگر تشکیل می شوند. سقف کاذب دارای مزایای بسیاری است که به طور مثال می توان ایمنی بالا، اجرای سریع، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت، وزن سبک و …. را نام برد. نکته لازم به ذکر این است که این سقف ها به سادگی می توانند بین تیرچه ها نصب شده و به سقف اصلی اتصال پیدا کنند.

این مطلب را از دست ندهید .
عوامل تاثیرگذار بر قیمت آسمان مجازی

سقف کامپوزیتی چیست؟

این نوع سقف ها برای اسلکت فلزی قابل اجرا بوده و از ترکیبات بتن و فلز ساخته خواهند شد. اجزای تشکیل دهنده سقف کامپوزیتی شامل برش گیر، تیر فرعی، آرماتور حرارتی می شود. لازم به ذکر است که برای نازک کاری این سقف ها از یک سطح یکنواخت مانند سقف کاذب یا حتی سقف های رابیتس استفاده خواهد شد.

سقف وافل چیست,انواع سقف در سازه,انواع سقف در سازه ها

سقف پیش تنیده چیست؟

از ویژگی این نوع سقف ها می توان به کار گیری کابل هایی با مقاومت کششی بالا به جای آرماتور را نام برد. نحوه اجرای سقف پیش تنیده به این شکل است که کابل های ذکر شده را تحت کشش قرار داده و در دو سر تیر گره زده تا محکم تثبیت شوند. لازم به ذکر است بعد از رها شدن کابل ها به حالت اولیه برگشته و به همین دلیل نیروهای بار ثقل را خنثی می کنند. این سقف ها دارای مزایای بسیار هستند که از جمله آن ها می توان اجرای دهانه های بزرگ و بدون ستون را نام برد.

سقف طاق ضربی چیست؟

یکی از روش های بسیار قدیمی برای اجرای سقف ها روش طاق ضربی است که به شکل متداول هم مورد استفاده قرار می گیرد. از مزیت سقف طاق ضربی می توان به عدم نیاز به قالب و در دسترس بودن مصالح آن اشاره داشت؛ اما این نوع سقف ها مقاومت اجرایی بالایی نداشته و نمی توانند در برابر نیروهای وارد به ساختمان مقاوم باشند.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *