انواع سقف

انواع سقف در سازه های گوناگون – قسمت اول

سقف سازه یکی از مهم ترین اعضای هر ساختمان است و به روش های متنوعی قابل اجرا می باشد. سقف بخشی از بنا است که باید از نظر مقاومتی بتواند تمامی نیروهای وارده را تحمل کرده و دچار هیچ آسیبی نشود و در مقابل کف کاذب قرار دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سیستم های اجرایی سقف آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

سقف دال بتنی چیست؟

این نوع سیستم باید در ساختمان هایی بسیار مهم اجرا شود، به طور مثال می توان به ساختمان هایی اشاره کرد که مرکز صنعتی بوده و باید حتما سقف آن مقاومت لازم را داشته باشد. اکثر مهندسان در طرح های اجرایی خود سقفی را در نظر دارند که از بتن به همراه آرماتور ساخته می شود. دال بتنی قسمتی از سازه است که در آن بتن و فولاد به شکل یکنواختی اجرای می شود. دال بتنی که دارای ضخامتی بین ۱۰ الی ۱۵ سانت است، در سقف تمامی طبقات اجرا خواهد شد.

البته نکته قابل ذکر این است که اجرای سقف دال بتنی در مقایسه با انواع دیگر سقف ها هزینه های بیش تری دارد.  سقف دال بتنی دارای مزایای خاصی است که از جمله آن ها می توان به مقاومت بالا در مقابل نیروی زلزله، عایق صوتی و حرارتی، عمر طولانی و …. اشاره کرد.

اجرای سقف عرشه فولادی,انواع سقف در سازه ها,سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک چیست؟

این نوع سقف از رایج ترین نوع سقف های اجرایی می باشد که تیرچه های موجود در آن نقش تیر فرعی را داشته و فاصله بین هر یک از آن ها توسط بلوک پر خواهد شد. البته لازم به ذکر است که بلوک های نام برده شده نقش سازه ای ندارند. کاربرد سقف تیرچه بلوک در ساختمان های آجری، فلزی و بتنی است. از ویژگی های خاص این نوع سقف می توان به وزن سبک آن و همچنین مقاومت قابل قبول در برابر زلزله اشاره کرد. نکته لازم به ذکر این است که در اجرای سقف تیرچه بلوک نیازی به جک زیر سقفی نبوده و سقف به همراه اسکلت یکپارچه است.

این مطلب را از دست ندهید .
سقف کاذب چیست

در این روزها استفاده از بلوک به جای بتن کششی در سقف های تیرچه بلوک رواج پیدا کرده و کاملا اقتصادی است.

سقف عرشه فولادی چیست؟

در ابتدا لازم است بدانید سقف عرشه فولادی با ورقه های گالوانیزه که ذوزنقه ای شکل هستند، ساخته می شوند. اجرای این نوع سقف ها متشکل از بتن، میلگرد، گل میخ، فلاشینگ و همچنین ورقه های گالوانیزه می باشد. از ویژگی خاص سقف عرشه فولادی می توان به وزن بسیار سبک و همچنین قیمت اقتصادی آن اشاره داشت. نکته بسیار مهمی که سبب افزایش طرفداران این نوع سقف شده است، امکان اجرای هم زمان سقف گذاری و بتن ریزی می باشد. شما می توانید سقف عرشه فولادی را جایگزین بسیار مناسبی برای سقف های تیرچه بلوک بدانید و از مزیت های بی شمار آن مانند ایمنی حین کار بهره مند شوید.

اجرای سقف عرشه فولادی

در این قسمت قصد داریم برای شما عزیزان چگونگی اجرای سقف عرشه فولادی را شرح دهیم، با ما همراه باشید. مراحل اجرای سقف عرشه فولادی شامل موارد زیر می باشد:

  1. نورد سرد ورق های فولادی
  2. انتقال ورقه های فولادی به مکان انجام پروژه
  3. اتصال ورق های فولادی
  4. ثابت شدن ورق های فولادی
  5. اتصال گل میخ
  6. میلگرد گذاری و در نهایت بتن ریزی

سقف تیرچه کرومیت,سقف دال بتنی,سقف عرشه فولادی

با انواع سقف عرشه فولادی آشنا شوید

در بازار انواع مختلفی از سقف های عرشه فولادی وجود داشته و برای مثال می توان سقف های عرشه سلولی، عرشه دهانه بلند و همچنین عرشه کامپوزیتی را نام برد.

گل میخ چه نقشی در اجرای سقف عرشه فولادی دارد؟

احتمال زیاد این سوال برای شما هم پیش آمده باشد و برای پاسخ دهی به آن باید بگوییم به کار گیری گل میخ در بخش هایی که عرشه فولادی برروی تیرهای ساختمان قرار می گیرد، اهمیت بالایی دارد. لازم به ذکر است گل میخ ها توسط دستگاه جوش الکتریکی نصب می شوند.

این مطلب را از دست ندهید .
کاربرد های کف کاذب کلسیم سولفات

ایراد سقف های عرشه فولادی

در سطرهای بالاتر مزایای سقف های عرشه فولادی را بیان کرده و اکنون قصد داریم معایب این سقف را شرح دهیم. به طور مثال اجرای سقف عرشه فولادی به تمهیدات خاص خود نیاز داشته و به همین دلیل اجرای آن اصلا کار ساده ای نخواهد بود. یکی دیگر از بارزترین ایرادهای سقف عرشه فولادی لرزش بیش از حد آن می باشد.

هزینه های اجرای سقف عرشه فولادی

همان طور که می دانید هزینه های تمام شده برای اجرای سقف عرشه فولادی بسته به متراژ هر ساختمان متفاوت خواهد بود.

سقف عرشه فولادی چست,اجرای سقف عرشه فولادی,انواع سقف در سازه ها

سقف تیرچه کرومیت چیست؟

این نوع از سقف ها در حقیقت نوعی دیگر از سقف های تیرچه بلوک بوده که با به کارگیری تیرچه های فلزی برای جان اجرایی می شود. در این نوع سقف باید فضای بین تیرچه ها را با کامپوزیت، بلوک سیمانی، پلی استایرن یا هر ماده پرکننده دیگری، پر کرد. از ویژگی این نوع سقف ها می توان به انسجام بالا و همچنین صلبیت قابل قبول آن ها اشاره کرد. از طرفی سقف های تیرچه کرومیت نیازی به اجرای شمع نداشته و به همین دلیل سرعت اجرایی بالایی خواهند داشت.

لازم به ذکر است که سقف های ذکر شده در مقایسه با سقف های تیرچه بلوک معمولی دارای وزن کم تری بوده و به همین دلیل وزن کلی سازه تا حد چشم گیری کاهش پیدا می کند. نکته اجرایی سقف تیرچه کرومیت این است که در قسمت بال تحتانی یک تسمه و در قسمت جان هم یک میلگرد خم شده به کار می رود.

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *