سیستم های کف کاذب

 ملاحظات مهم انتخاب سیستم های کف کاذب

سیستم های کف کاذب مدت هاست که مورد استفاده قرار می گیرند و از زمانی که سیستم های کامپیوتری و تجهیزات IT در مراحل اولیه توسعه خودشان بودند کف های کاذب نیز کاربرد داشتند. در حال حاضر شرایط به صورتی پیش رفته است که کف های کاذب به یکی از بخش های ضروری برای دیتاسنتر ها در نظر گرفته می شوند. کف های کاذب برای اتاق کامپیوتر معمولا همیشه در پروژه های ساخت دیتاسنتر مورد استفاده قرار می گیرند و هیچ کس نسبت به کاربرد آن ها شک ندارد. زمانی که شما تصمیم می گیرید که این کف های برجسته را در دیتاسنتر خودتان نصب نمایید، موضوعات مهمی وجود دارد که در انتخاب و طراحی کف های کاذب حتما باید این موضوعات را در بگیرید.

اهمیت طرح کلی

سیستم های کف کاذب مزایای بسیار زیادی را ارائه می دهند، از جمله: دسترسی راحت، امکان طراحی اشتراک های الکتریکی، زیر ساخت های زیر کف کاذب و موارد دیگر. در نتیجه رک ها را می توان در راستای مسیر تایل ها قرار داد.

در صورتی که تایل ها با یکدیگر همپوشانی داشته باشند جدا کردن آن ها دشوار خواهد بود. بر اساس قوانین الکتریکی ملی، خروجی های برق و جعبه های مربوطه و همچنین لوله کشی های خنک کننده و سینی های کابل  باید در دسترس باشند. برای بررسی کردن کابل ها یا شناسایی مکان نشت هوای خنک کننده ها نباید نیازی به جابجایی رک های تجهیزات وجود داشته باشد.

HPL,سیستم های کامپیوتری و تجهیزات IT,سیستم های کف کاذب

تراز کردن تایل ها با خط کاشی ها

بهترین کار این است که ما کابینت ها را در مقابل رک ها تراز کنیم تا دیگر پنل های جریان هوا زیر رک قرار نگیرند؛ در واقع باید کاری کرد که هوای سرد به جلوی رک ها منتقل شود. با استفاده از رک ها و کابینت های یکپارچه، بهترین کار این است که شما این کابینت ها را در مقابل خط تایل های کف کاذب تراز نمایید. کابینت های ۲۴ یا ۴۸ اینچی به خوبی با کاشی های ۲۴ اینچی کف کاذب در یک راستا قرار می گیرند حتی رک های های ۳۶ یا ۴۲ اینچی نیز می توانند فضای بیشتری را برای تجهیزات ایجاد کرده و در عین حال، به خوبی با تایل  ها تراز می شوند.

این مطلب را از دست ندهید .
مزایای کف کاذب در کتابخانه‌ ها : افزایش پتانسیل فضای داخلی

رک های عمق ۴۸ اینچ، رک های رایجی برای تجهیزات حجیم و بزرگ هستند. این رک ها که برای تجهیزات بزرگ طراحی شده اند، بهترین گزینه برای ایجاد مسیر های سه تایل سرد هستند و این روش باعث می شود که فضای کافی برای جریان هوا ایجاد شود.

در حالی که بیشتر سیستم های کف کاذب مبتنی بر یک نقطه غیر قابل جابجایی با استفاده از نقشه های ساختمانی دقیق هستند، روش های موثر تر مبتنی بر شبکه های کف کاذب وجود دارند که بر اساس عمق رک ها و عرض راهروها توسط یک طرح منطقی ساخته می شوند. این برنامه ها باید به صورتی تنظیم شود که بتوان به بهترین فضا بندی راهرو ها در قسمت های انتهای اتاق دست پیدا کرد و این امر باعث می شود راهروها خیلی باریک نشوند. این روش می تواند باعث به دست آمدن یک ردیف بیشتر رک برای تجهیزات شود.

انتخاب کردن بهترین پرداخت برای تایل های دیتاسنتر

پرداخت نهایی کف کاذب نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. سبک تایل ها نباید نگرانی اصلی باشد بلکه عملکرد پرداخت نهایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

لمینت با فشار بالا یا HPL یکی از بهترین گزینه ها برای تایل های کف کاذب می باشد. این کف کاذب سطحی را برای شما ایجاد می کند که به سادگی تمیز می شود و میزان تولیدی بارهای استاتیک به شدت کاهش پیدا می کند، زیرا این سطح به سطوح فلزی زمین متصل می شود.

یکی از گزینه هایی است که شما می توانید به عنوان پوشش برای کف های کاذب استفاده نمایید فرش است و باعث می شود که یک طرح بسیار یکپارچه در دیتاسنتر ایجاد شود. کاشی های فرش شده ۲۴ در ۲۴ اینچ وجود دارند که کمترین سایش را ایجاد می نمایند و تعمیرات آن ها نیز کمترین هزینه را در بر خواهد داشت. این مدل از کف های کاذب را می توان با استفاده از چسب های مخصوص نصب کرد.

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با کف های کاذب

کف کاذب,کف های کاذب,HPL

تایل های سطح سخت، کف های کاذبی هستند که در رنگ های گوناگونی وجود دارند و باعث می شوند که نیاز به تعمیرات این کف ها کاهش پیدا کند.

کاشی کامپوزیت وینیل، یا VCT، رایج ترین انتخاب برای کف های مرکز داده تا سال ۱۹۶۹ بود. با گذشت زمان این کاشی ها دچار ترک و سایش شد و نمی توانستند به صورت مناسب بار های استاتیک را دفع کنند زیرا این کاشی ها باید همیشه شسته شده و به صورت مناسب واکس زده شوند. بعد ها کاشی های لمینت با فشار بالا جایگزین این نسل از کاشی ها شدند.

حرف آخر ما این است که برنامه ریزی دقیق و تحقیق در رابطه با کف های کاذب قبل از نصب آن ها یکی از مهم ترین گام ها برای بهبود کارایی دیتاسنتر ها می باشد. شما حتما باید در زمینه طراحی دقت ویژه ای داشته باشید تا بتوانید با انتخاب و نصب کف های کاذب صحیح، بهترین نتیجه را به دست بیاورید. موضوع بارهای استاتیک نیز اهمیت بسیار زیادی دارند و می توانند بر روی تجهیزات تاثیر بسیار زیادی داشته باشند.

3 نظر

  • مهران محمدی

    سلام بهترین تایل کف کاذب برای اتاق سرور؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام لطفا تماس بگیرید چون نیاز هست برای راهنمایی دقیق تر سوالاتی پرسیده بشه از شما.

  • کیانوش عاشوری

    ممنونم که در مورد سیستم های کف کاذب گفتید. در مورد روکشهای کف کاذب هم بگید. ممنون

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *