کف کاذب گالوانیزه

فولاد گالوانیزه چیست

آیا می دانید فولاد گالوانیزه چیست؟

فولاد گالوانیزه نوعی از فولاد است که دچار زنگ خوردگی نمی شود و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر می خواهید با مزیت ها و ساختار این فلز آشنا شوید در این مقاله با واحد تحقیق و توسعه کارنو همراه باشید تا اطلاعات کامل تری در این باره به دست آورید.

گالوانیزه چیست؟

همانطور که می دانید فولاد و آهن از عناصری هستند که با گذشت زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند.

البته در حال حاضر روش های زیادی وجود دارد که از سازه های فولادی محافظت می کنند و یکی از همین روش ها فولاد گالوانیزه است.

به عبارتی می توان گفت اگر فلز روی را به عنوان پوششی برای ورق های فولادی به کار گیرند باعث ایجاد ورق گالوانیزه خواهد شد. اکنون ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که اگر با گذشت زمان پوشش روی از بین رفته یا شکسته شود این ورق آسیبی خواهد دید یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که ورق گالوانیزه دچار آسیبی نخواهد شد و در معرض زنگ زدگی قرار نمی گیرد.

همانطور که گفته شد گالوانیزه در صنایع گوناگونی به کار برده می شود. همچون: استادیوم ها، دروازه ها، نرده ها، اتوموبیل ها، کف کاذب ها و غیره.

از نظر قیمتی نیز استفاده از ورق گالوانیزه بسیار مقرون به صرفه می باشد.

زنگ زدگی فولاد

اکنون در این قسمت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که زنگ زدگی فولاد چگونه و بر اساس چه عواملی صورت می گیرد؟ در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدا باید با اکسید آهن آشنا شوید؛ به عبارتی نام دیگر زنگ زدگی اکسید آهن می باشد. روند زنگ زدگی زمانی رخ می دهد که آهن یا آلیاژی که در آهن بکار رفته است در مدت زمان طولانی در معرض رطوبت و اکسیژن قرار بگیرد. وجود اکسیژن در مدت زمان طولانی منجر خواهد شد تا اکسیژن با فلز در سطح اتمی ترکیب شده و عملیات اکسید رخ دهد. اکسید شدن باعث تضعیف پیوندهای فلزی خواهد شد.

آب یکی از عواملی است که باعث شکستگی مولکول های اکسیژن می شود و به واکنش آهن و اکسیژن کمک می کند. در ابتدای این واکنش الکترون های آهن به اکسیژن داده می شود و بعد از آن یون های آهن با آب واکنش پیدا کرده تا باعث به وجود آمدن هیدروژن و هیدروکسید آهن شود.

گالوانیزاسیون

گالوانیزاسیون به معنای آبکاری با ورق گالوانیزه است. در گالوانیزاسیون عناصر فلزی در سطح و اندازه ی میکروسکوپی تغییر کرده و موجب ایجاد یکنواختی خواهند شد.

این مطلب را از دست ندهید .
تفاوت کف کاذب فولادی با کف کاذب آلومینیومی

این روش منجر به تولید محصولاتی با دوام و با ضخامت خواهد شد.

یکی از بهترین روش ها برای تولید ورق های گالوانیزه استفاده از شیوه ی غوطه وری گرم می باشد. البته روش های زیادی وجود دارد، اما غوطه وری گرم از متداول ترین روش ها است.

در مراحل اولیه ابتدا ورق های گالوانیزه که به صورت کلاف است به یکدیگر جوش داده می شوند. بعد از اتمام این مرحله برای اینکه سطح از آلودگی های موجود پاک شود باید ورق ها را با آب شست و شو داد. سپس ورق ها وارد کوره های آنیل می شوند و در این کوره ها سه مرحله را پشت سر خواهند گذاشت.

این سه مرحله شامل: مرحله ی پیش گرم، گرم شدن و همدمایی است. بعد از گذشت این عملیات در اصطلاح گفته می شود که مرحله ی بازپخت (Annealing)  انجام شده است.

در مرحله ی بعدی کوره ی دیگری وجود خواهد داشت که ورق ها باید درون آن قرار بگیرند. به این کوره، کوره ی مذاب روی می گویند. کاری که در این کوره انجام می شود بدین صورت است که در ابتدا بر روی دوسطح ورق لایه ی نازکی از روی قرار گرفته و بعد از آن دمای ورق را کم می کنند. در نهایت پس از شست و شو، به خشک کردن ورق می پردازند.

البته در تمامی این مراحل ضخامت ورق به صورت پیوسته کنترل خواهد شد. در انتها برای جلوگیری از شوره زدن ورق سطح آن را با کروماته پوشش خواهند داد.

فولاد گالوانیزه,کف کاذب,گالوانیزاسیون

فولاد گالوانیزه از چه مشخصاتی برخوردار است؟

اکنون در این قسمت به شما توضیح خواهیم داد که این فولاد گالوانیزه دارای چه مشخصه هایی می باشد:

  • مقاومت بسیار بالا
  • دارای کیفیت و عمر با دوام تا ۷۰ سال
  • جایگزین شدن فولاد گالوانیزه به جای فولاد ضد زنگ
  • جلوگیری از زنگ زدگی فولاد زیرین در صورت خرابی و خراشیده شدن پوشش فلز روی

مزایای استفاده از گالوانیزه

ورق گالوانیزه از مزیت های زیادی برخوردار است. برخی از مزیت های آن به شرح زیر می باشد:

کیفت و طول عمر بالا

اگر ورق گالوانیزه را در محیط هایی استفاده نمایید که میزان خوردگی آن بالا باشد این فولاد بین ۲۰ تا ۷۰ سال عمر خواهد کرد. البته میزان قرارگیری مواد خورنده نیز در کیفیت و تداوم عمر این فولاد تاثیرگذار خواهد بود.

سهولت در نظافت

فولاد گالوانیزه را می توان با آب قلیایی اسپری کرد و سپس با یک پارچه ی نرم آن را تمیز نمود.

این مطلب را از دست ندهید .
کیفیت کف کاذب و تاثیر آن بر فروش

بازرسی آسان

در زمان آزمایش و تست کیفیت گالوانیزه هزینه ی زیادی صرف نخواهد شد؛ درنتیجه می توان گفت ورق های گالوانیزه به راحتی قابلیت بازرسی را دارند.

سختی و مقاومت بالا

گالوانیزه علاوه بر خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی، از مقاومت بسیار بالایی نیز برخوردار است و یکی از سخت ترین پوشش های محافظ موجود در بازار می باشد.

تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان بالا

گالوانیزه منطبق بر استانداردهای بین المللی ساخته می شود و از همین جهت از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار خواهد بود.

هزینه ی کم

روش گالوانیزاسیون یکی از کم هزینه ترین روش ها برای جلوگیری از زنگ زدگی می باشد. شاید هزینه ی اولیه ی گالوانیزه در مقایسه با سایر محصولات فولادی بیشتر باشد اما اجرای آن مشمول هزینه های بسیار کمتری خواهد بود.

گالوانیزه چیست,ورق گالوانیزه,فولاد گالوانیزه

کاربری فولاد گالوانیزه

با توجه به ویژگی ها و مزایایی که برای فولاد گالوانیزه وجود دارد، گروه فنی و مهندسی کارنو به تولید کف کاذب با استفاده از ورق های فولاد گالوانیزه پرداخته است. این نوع کف کاذب دارای تایل هایی به ابعاد ۲۲٫۵*۲۲٫۵ سانتی متر است که از برش ورق گالوانیزه به ضخامت ۲ میلی‌متر تولید شده است. این نوع تایل جزو سبک ترین تایل های کف کاذب در بازار است و برای ساختمان هایی که بار مرده وارد شده به آن مهم است، بسیار کاربردی است. تایل های گالوانیزه در برابر ضربه و وزن بالا مقاومت بسیار خوبی دارد و در آزمایشگاه رازی توانست باری حدود ۱۰۰۰ کیلو گرم معادل یک تن را تحمل کند.

این نوع کف کاذب دارای قطعات کاربردی از جمله: پایه، ارتفاع دهنده، اگزیت تایل، ارتینگ تایل، پلنیوم و باکس کفی است که این نوع کف کاذب را برای مکان های مختلف مانند اتاق سرور، مراکز تجاری و ادارات مناسب کرده است. از این نوع کف کاذب می توان برای مراکز اداری و تجاری استفاده کرد و در صورت لزوم می توان روی آنرا نیز با موکت مورد نظر پوشاند.

ما سعی کردیم که در این مقاله در بیانی ساده فولاد و ورق گالوانیزه را برای شما تعریف نمائیم تا امکان آشنایی بیشتری را برای شما فراهم آوریم. شما می توانید از این فولاد همانطور که گفته شد در صنایع و عرصه های گوناگون استفاده نمایید. همچنین می توانید برای اجرای کف کاذب ها از کف کاذب گالوانیزه که تولید شرکت فنی و مهندسی کارنو است استفاده کنید. برای آشنایی با کف کاذب گالوانیزه می توانید به قسمت محصولات مراجعه کرده و اطلاعات کامل تری را در مورد این کف به دست آورید.

9 نظر

  • رضاشیرودی نسب

    ممنون میشم اگر عواملی که روی قیمت کف کاذب تاثیر دارند رو یک توضیحی بدید؟ متشکرم.

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام ببینید عوامل زیادی وجود داره که رو قیمت کف کاذب تاثیر داره، مثلا جنس کف کاذب، روکش کف کاذب و غیره. حالا شما لطف کنید برای کسب اطلاعات بیشتر روی این کلمه ی مقاله کلیلک کنید تا براتون توضیحات کامل در این مورد بیاد.

  • محمد نظری

    سلام ممنونم از توضیحاتتون در مورد گالوانیزاسیون، مقاله ی خوبی بود.

  • amirhossein

    سلام مشخصات فولاد گالوانیزه رو لطف می کنید؟

  • rasa azitar

    سلام علیکم. شرکت شما بجز فروش کف کاذب، تولید کف کاذب هم داره؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام بله. کارنو تولید کف کاذب داره.

  • اعظمییان

    درودشرکت کارنوکف گالوانیزه هم تولید می کنه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      درود. بله.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *