کف کاذب نسوز

کف کاذب نسوز و ضد حریق برای مکان های حساس

خطر حریق یک مساله جدی برای فضاهای کاری در سراسر دنیا است و این مهم میتواند دلایل مختلفی از جمله: سیم کشی نامناسب، تجهیزات الکتریکی معیوب، اتصال کوتاه و وجود مواد محترقه داشته باشد. استفاده از کف کاذب نسوز یک گزینه مناسب برای اجرا در محیط فضاهای اداری و مسکونی است که میتواند محیط را در برابر حوادث مخرب و هزینه های گزاف ایمن نماید.

کف کاذب ضدحریق باید با شرایط فضای هر سازمان تطابق داشته باشد، در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای کف کاذب در برابر حریق به کارفرماها کمک میکند تا برنامه کاربردی مناسبی را برای مجموعه خود در نظر بگیرند. خبر خوب این است که در حال حاضر کف کاذب‌های ایمن و نسوز بر اساس استانداردهای جهانی تولید میشوند و شرکت فنی و مهندسی کارنو با تولید کف کاذب‌های آلومینیومی و فولادی با داشتن روکش HPL و خاصیت ضد حریق، آنتی استاتیک و ضد خش این مهم را تامین میکند.

استاندارد کف کاذب نسوز

یکی از ضروریات برای کف‌های کاذب، خاصیت ضد حریق بودن آنها است، از این رو در تولید کف کاذب باید به رعایت استانداردهای مرجع توجه نمود که استاندارد اروپایی EN 13501-2 در تولید کف کاذب باید مورد توجه قرار بگیرد.

مقاومت در برابرآتش به عوامل شیمیایی و فیزیکی کف کاذب در برابر حریق بستگی دارد، همچنین به توانایی یک ساختمان یا بخشی از فضا برای حفظ ویژگی‌های زیر در مدت معین وابسته است:

– پایداری سازه R

-عایق حرارتی I

– یکپارچگی و مقاومت E

پایداری سازه توانایی کف کاذب در جهت حفظ مقاومت مکانیکی در اثر آتش را تحت شعاع قرار میدهد.

عایق حرارتی توانایی کاهش انتقال حرارت را کنترل میکند.

یکپارچگی یا مقاومت خاصیتی از ماده است. زمانیکه کف کاذب از یک سمت دچار حریق میشود اجازه نمی‌دهد شعله و عوامل آتش سوزی به سمت دیگر نفوذ کند.

حال با این توصیف تست هایی که مورد تایید سازمان آتش نشانی هستند همزمانی سه عامل REI را خواهان است. استاندارد اروپایی EN 13501-2، طبقه بندی را به صورت REI 30 برای مسیرهای خروجی همچون راهروها وآسانسورها و REI 15  را به عنوان استاندارد کف کاذب دفاتر در نظر دارد، قابل ذکر است عددهای قرار گرفته در کنار REI بیانگر کلاس مقاومت کف کاذب در مقابل حریق است که با داشتن این استاندارد مقاومت آن در برابر آتش باید ضمانت شود.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب به انگلیسی چه نام دارد

فاکتورهای مهم در انتخاب کف کاذب نسوز

در زمان خرید و اجرا کف کاذب برای فضاهایی همچون، محیط اداری، اتاق سرور و مراکز داده، فاکتورهایی چون آنتی استاتیک و ضد حریق بودن کف کاذب بسیار حائز اهمیت است که در شرکت فنی و مهندسی کارنو در تولید کف کاذب‌های آلومینیومی و فولادی به این مهم توجه شده است. به طورکلی استفاده از کف کاذب آلومینیومی و فولادی کارنوعلاوه بر توزیع مناسب جریان هوا، راندمان خنک کنندگی، مدیریت کابل ها وایجاد خاصیت ضد الکتریسیته ساکن، حفاظت در برابر آتش را تضمین مینماید. محیط‌های مختلف، الزامات متفاوتی برای حفاظت در برابر حریق کف کاذب دارند و پیمانکاران باید با توجه به نیازهای فضا کف کاذبی مناسب را اجرا نمایند.

نحوه آزمایش حریق کف کاذب بدین صورت است که با شبیه سازی آتش سوزی در زیر سطح ضمن افزایش دما، درجه حرارت متوسط سطح بالایی پانل ها اندازه گیری میشود و هنگامی که دمای آن از ۱۵۰ درجه سانتی گراد تجاوز کند، دقایق سپری شده از افزایش دمای فضا با حفظ یکپارچگی و مقاومت شمارش میشود قابل ذکر است که در استاندارد اروپایی الزام به اعمال بار تا وزن ۵۵ کیلوگرم بر روی هر پانل در طول مدت آزمایش است.

کلاس بندی درجات مقاومت کف کاذب دربرابر حریق

اگر میخواهید کف کاذب نسوز مناسبی را مطابق با الزامات حفاظت در مقابل آتش سوزی انتخاب کنید، ابتدا از درجات مختلف مقاومت کف کاذب آگاه باشید:

کلاس مقاومت A : شامل کف کاذب با متریالی است که به سختی میسوزد و غیر قابل احتراق است.

کلاس مقاومت B1: این نوع کلاس مقاومتی، مقاوم در برابر شعله است و درزمان آتش سوزی و مواجه با هوا و در اثر حرارت بالا به سختی مورد احتراق قرار میگیرد و راحت پخش نمیشود، همچنین در این نوع با برداشتن منبع آتش، احتراق فورا متوقف میشود.

کلاس مقاومت B2: متریال در این کلاس مقاومتی قابل اشتعال هستند و زمانیکه در اثر شعله و دمای بالا و هوای باز قرار می‌گیرند، سریعا دچار احتراق میشوند و منجر به گسترش آتش میگردد.

کلاس مقاومت B3: این نوع متریال در کف کاذب قابل اشتعال می باشد و هیچ گونه اثر بازدارندگی در برابر حریق ندارد و به شدت مستعد آتش سوزی است.

انواع کف کاذب نسوز با کلاس مقاومتی A

۱- کف کاذب فولادی با روکش PVC ( کلاس مقاومت در برابر حریق A)

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب در تهران در چه مکان هایی اجرا می شود

این نوع کف کاذب ضد الکتریسیته ساکن و دارای مقاومت بالایی است، سبک وزن و مناسب برای اجرا و نصب سریع می باشد که می تواند انتخاب مناسبی برای مراکز داده باشد.

۲- کف کاذب برجسته با روکش سرامیکی (کلاس مقاومت در برابر حریق A)

این نوع کف دارای مقاومت در برابر حریق است و دارای قابلیت حفاظت از محیط زیست، مقاومت در برابر نفوذ آب، آتش و سایش با چرخه عمری بالا و ظرفیت تحمل بار زیاد در کنار دید بصری زیبا است.

۳- کف کاذب های نسوز با روکش HPL (کلاس مقاومت در برابر حریق A)

در شرکت فنی و مهندسی کارنو، این نوع کف کاذب ها تحت عنوان کف کاذب آلومینیومی و فولادی ضد حریق با روکش HPL به بازار عرضه میشود که دارای کلاس مقاومتی A است. این نوع کف دارای قابلیت ضد سایشی و مقاوم در برابر خوردگی و ضد الکتریسیته ساکن است.

نمونه هایی از کاربرد کف کاذب نسوز

  1. مدارس: کف کاذب نسوز برای مدارس یک انتخاب عالی است زیرا می تواند به محافظت از دانش آموزان و معلمان در صورت آتش سوزی کمک کند.

  2. بیمارستان ها: کف کاذب نسوز برای بیمارستان ها نیز مناسب است زیرا می تواند به محافظت از بیماران و کارکنان در صورت آتش سوزی کمک کند.

  3. هتل ها: کف کاذب نسوز برای هتل ها مناسب است زیرا می تواند به ایجاد فضایی امن و آرام برای مهمانان در صورت آتش سوزی کمک کند.

  4. ادارات: کف کاذب نسوز برای ادارات مناسب است زیرا می تواند به افزایش ایمنی محل کار در صورت آتش سوزی کمک کند.

  5. انبارها: کف کاذب نسوز برای انبارها مناسب است زیرا می تواند به محافظت از کالاها در صورت آتش سوزی کمک کند.

  6. کارخانه ها: کف کاذب نسوز برای کارخانه ها مناسب است زیرا می تواند به افزایش ایمنی محل کار در صورت آتش سوزی کمک کند.

  7. مراکز داده: کف کاذب نسوز برای مراکز داده مناسب است زیرا می تواند به محافظت از تجهیزات و داده ها در صورت آتش سوزی کمک کند.

کف کاذب ضد حریق یک راه حل موثر برای افزایش ایمنی ساختمان ها در برابر آتش سوزی است. با استفاده از کف کاذب نسوز می توانید به حفظ جان انسان ها و اموال در برابر آتش سوزی کمک کنید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *