ارتفاع کف کاذب

اهمیت انتخاب ارتفاع کف کاذب دیتاسنتر قبل از نصب

کف کاذب مجموعه‌ای از کف پوش‌های پنلی‌ست که بالای کف یا زمین اصلی قرار می‌گیرند. ارتفاع کف کاذب دیتاسنتر فضایی‌ست که بین کف زمین با کف کاذب ایجاد می‌شود و در آن می‌توان سیم کشی برق، کابل‌های فیبر نوری و سیستم‌های HVAC مبتنی بر UFAD را نصب کرد. از جمله مزایای دیگر این کفپوش این است که به شما امکان می‌دهد سطحی که در اختیار دارید را وسیع‌تر کنید و هزینه‌های نگهداری را کاهش دهید.

این مقاله نحوه نصب کف‌های کاذب روی کف بتنی را مورد بحث قرار خواهد داد و شامل توصیه‌های حیاتی برای طراحی آن خواهد بود.

 

نحوه نصب با توجه به ارتفاع کف کاذب دیتاسنتر

 محیطی قرار است کار روی آن نصب شود را بشناسید

اولین قدم تعیین محل کفپوش، یعنی نوع سازه است. کف کاذب در ساختمان‌های اداری و مراکز داده می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما شما باید از محدودیت‌های مکانی خود آگاه باشید. به عنوان مثال، به دلیل محدودیت ارتفاع  در ساختمان، ممکن است نتوانید یک سیستم کف کاذب با ارتفاع استاندارد اضافه کنید. بنابراین لازم است که به ارتفاع کف کاذب اتاق سرور توجه داشته باشید.

نوع کف کاذب را تعیین کنید

کف کاذب بسته به نوع متریال تولیدی در انواع مختلف، در بازار ارائه می‌ش، که عموما کف های کاذب بر اساس ابعاد تایل ها نیز دسته بندی می‌‎شوند:
کف های کاذب ۶۰*۶۰ و ۲۲٫۵*۲۲٫۵
کف های کاذب گروه فنی و مهندسی کارنو در سه نمونه:
کف کاذب گالوانیزه (طرح لگراند)
کف کاذب فولادی
کف کاذب آلومینیومی
تولید و در بازار ارائه می گردد.

نوع کف کاذب وارتفاع کف کاذب دیتاسنتر مناسب محیط کاری خود را با کمک متخصین شرکت فراز شبکه کارنو تعیین کنید.

 کف کاذب دیتاسنتر با ارتفاع کامل

در مورد ارتفاع کف کاذب دیتاسنتر یک سیستم  کف کاذب با ارتفاع کامل معمولاً ۶ تا ۲۴ اینچ (۱۵ تا ۶۰ سانتی متر) و  بالاتر از کف زمین اصلی واقع می‌شود و بنابراین بیشترین ارتفاع را فراهم می‌کند. این مدل برای طراحی‌های جدید پیشنهاد می‌شود، همچنین می‌تواند برای نصب سیستم‌های ساختمانی مهم مانند HVAC نیز مفید باشد.

 

 

کف‌های کاذب با ارتفاع کم

از آنجایی که اختلاف ارتفاع بین کف کاذب و کف واقعی معمولاً ۲٫۵ تا ۵ اینچ (۶-۱۲ سانتی متر) است، به اندازه کف‌های کاذب با ارتفاع کامل فضای پلنوم را فراهم نمی‌کند. با این حال، فضای کافی را برای تجهیزات و اتصالات الکتریکی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، یک راه حل مناسب برای مقاوم سازی سازه‌های قدیمی‌تر است.

همانطور که قبلا ذکر شد، انتخاب شما در ارتفاع کف کاذب اتاق سرور به شدت به ماهیت پروژه طراحی (جدید یا مقاوم سازی) و نوع ساختمان بستگی دارد. به عنوان مثال، در یک ساختمان اداری بزرگ که از سیستم‌های تهویه مطبوع UFAD استفاده می‌کند، کف کاذب با ارتفاع  کامل مورد نیاز است.

این مطلب را از دست ندهید .
طراحی کف کاذب

 ارتفاع کف کاذب دیتاسنتر را تعیین کنید

کفپوش کاذب معمولاً برای قرار دادن مقدار زیادی برق و سیم ارتباطی مورد نیاز برای یک مرکز داده و همچنین یک پلنوم برای خنک کردن رک‌ها استفاده می‌شود. با این حال، برای اینکه برای هر دو مفید باشد، باید به اندازه کافی از نظر ارتفاع بالا قرار بگیرد. بسته به اندازه مرکز داده و مقدار تجهیزات خنک‌کننده مورد نیاز، یک سیستم کف کاذب باید حداقل ۱۸ اینچ  (۴۵cm) و ترجیحاً ۲۴ تا ۳۰ اینچ، ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد تا سیم‌ها و کابل‌ها لازم را بدون مهار حجم عظیم هوای مورد نیاز برای خنک کردن مدرن در خود جای دهد. مراکز داده باید طراحی صحیحی را برای قرار دادن و نصب کف‌های کاذب در پیش بگیرند تا بتوانند تمام سیستم‌های کابلی و خنک کننده مرکز داده را در خود جای دهند.

در مورد بحث ارتفاع کف کاذب دیتاسنتر و نصب سطوح پایین‌تر و کم ارتفاع‌تر، کفپوش‌ها نیازمند ملاحظات خاصی هستند، مانند سیم‌های بالای سری در سقف کاذب یا استفاده از تهویه مطبوع کوچک‌تر با موقعیت مناسب. ترجیح معمول این است که در این صورت از نصب سقف‌های کاذب خودداری کنیم تا ارتفاع خود اتاق را به حداکثر برسانیم و امکان نصب سینی کابل، روشنایی، سیستم اطفاء حریق و سایر لوازم جانبی را فراهم کنیم.

 

ارتباط خنک سازی اتاق سرور با ارتفاع کف کاذب دیتاسنتر

خنک‌سازی اتاق سرور با جریان هوای زیر کف کاذب، زمانی که به ‌درستی برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت شود، یک پلتفرم «خنک‌کننده پایه» مؤثر برای مرکز داده فراهم می‌کند.

از آنجا که هوای گرم بالا می‌رود، خنک کردن زیر کف کاذب دو مزیت دارد: برای شروع، هوای گرم خارج شده از پشت تجهیزات به سمت دستگاه‌های تهویه مطبوع، بالا می‌رود. دوم، دمیدن هوای سرد از پایین می‌تواند به دور کردن هوای گرم شده توسط کارکرد تجهیزات کمک کند. با این حال، این کار ایده آل نیست. هوای سرد همچنین تمایل به پایین آمدن دارد؛ بنابراین بالای رک‌ها را کمتر خنک می‌کند. علاوه بر آن موانع بین راه می‌توانند از بازگشت موثر هوای گرم به کولر جلوگیری کنند.

از نظر توزیع مناسب دما، سقف‌های بلند ترجیح داده می‌شوند. با این حال و در نهایت این کیفیت طراحی‌ست، نه نوع طراحی که عملکرد را تعیین می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید .
تایل‌ها در کف کاذب اتاق‌های سرور چه کاربردهای مهمی دارند؟

نصب خنک کننده در سقف کاذب

به طور متناوب، می‌توان از نصب خنک کننده در بالای اتاق سرور استفاده کرد. این روش رایجی‌ست که در ساختمان‌های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا وقتی هوای سرد از بالا به پایین می‌آید و گرمای را در مسیر پایین می‌گیرد، بنابراین دمای نسبتاً ثابتی در سراسر اتاق حفظ می‌شود.

 

 

اما مشکل اصلی یک مرکز داده دریافت هوای سرد است، درست در جایی‌ست که مورد نیاز باشد و دور نگه داشتن آن از هوای گرم. سیستم خنک سازی اتاق سرور نصب شده در بالا به بهترین وجه از طریق استفاده از کانال کشی می‌تواند انجام ‌شود.

به طور خلاصه، قبل از تعیین ارتفاع کف کاذب دیتاسنتر طراحی و نصب خنک‌کننده  بالای سر می‌تواند پیچیده‌تر و گران‌تر از یک سیستم کف کاذب با طراحی خوب باشد، با این حال این تنها راه‌حل معقول در برخی ساختمان‌هاست. همچنین هنگامی که یک شبکه سقفی ساخته می‌شود، تمام انعطاف پذیری برای روشنایی، سینی کابل و محل کار کانال از بین می‌رود.

مهندسی یک حرفه مبتنی بر تجارت است. شما نمی‌توانید چیزی را بدون قربانی کردن چیز دیگری بدست آورید. هیچ راه حل «صد در صد مناسبی» وجود ندارد.

نتیجه گیری

با توجه به آنچه که گفته شد، شما باید یکی را بر اساس مشخصات ساختمان خود یک مورد کف کاذب از نظر ارتفاع را انتخاب کنید. اهمیت کف کاذب دیتاسنتر مساله‌ای اساسی تلقی می‌شود. به عنوان مثال، در یک مرکز داده، باید مطمئن شوید که پلنوم ظرفیت پذیرش سیستم UFAD ,HVAC ، کابل‌های فیبر نوری، سیم‌کشی برق و همچنین سیستم‌های حفاظت در برابر سیل و بلایا (مانند زلزله، آتش‌سوزی و غیره) را دارد.

نیز در یک آپارتمان چند طبقه، باید مطمئن شوید که پلنوم فضای کافی برای قرار دادن HVAC ، سیم‌کشی، کابل‌ها و لوله‌کشی دارد. با توجه به اینکه مدیریت آب و نگهداری فاضلاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است مورد دوم مشمول چارچوب‌های نظارتی محلی باشد. در نهایت، باید اطمینان حاصل کنید که مشخصات ارتفاع کف کاذب با سایر قسمت‌های طراحی ساختمان در تضاد نیست (مثلاً نباید با ستون باربر تداخل داشته باشد).

برای اجرای کف بهتر است با شرکت های با سابقه و مطمئن همکاری داشته باشید. شرکت فراز شبکه کارنو یکی از معتبر ترین و با سابقه‌ترین شرکت‌های در زمینه تولید و مجری کف کاذب است که با متخصصان ماهر توانسته پروژه های زیادی را انجام دهد.

6 نظر

  • کیانوش عاشوری

    درود، کف های کاذب قابل تنظیم از نظر ارتفاع هستند؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام
      جواب، مثبت است.

  • sanaz bani

    گفتید که بین خنک نگهداشتن اتاق سرور و ارتفاع اتاق ارتباط است، بیشتر توضیح میدهید؟ تشکر

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام
      خنک کردن از زیر کف کاذب دو مزیت دارد: برای شروع، هوای گرم خارج شده از پشت تجهیزات به سمت دستگاه‌های تهویه مطبوع، بالا می‌رود. دوم، دمیدن هوای سرد از پایین می‌تواند به دور کردن هوای گرم شده توسط کارکرد تجهیزات کمک کند.

  • قرایی

    سلام، جهت سفارش و مشاوره در مورد کف کاذب محل مورد نظر در شرکتمان، چگونه میتوانم با شما ارتباط بگیرم و راهنماییم کنید

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام بر شما
      لطفا با شماره های زیر تماس بگیرید.
      شماره مستقیم با دفتر تهران : ۰۲۱۸۸۴۸۶۳۰۰+
      ۰۲۱۸۶۱۱۱۹۵۶+

      شماره تماس با کارشناس فروش : ۹۸۹۱۲۴۷۹۸۴۳۲+

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *