کابل کشی

چگونه در هنگام کابل کشی از طریق کف کاذب، در انرژی صرفه جویی کنیم؟

کف‌های کاذب در مراکز داده، متداول هستند و برای فراهم کردن فضای مورد نیاز تجهیزات خنک کننده یا کابل کشی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک کف‌های کاذب هوای خنک به نقاط مختلف در تمام نقاط مورد نیازِ مرکز داده و اتاق سرور می‌رسد. همانطور که در مقالات قبل گفته شد؛ فضای زیر کف کاذب اغلب برای اجرای کابل کشی استفاده می‌شود. متاسفانه این مورد می‌تواند گاهی منجر به افزایش قابل توجه مصرف انرژی شود.

 

کابل کشی زیر کف کاذب، گاهی به سه طریق منجر به اتلاف انرژی می‌شود:

  • انسداد هوا در اثر وجود انبوه کابل‌ها،
  • نشت هوای خنک از طریق برش‌ها یا درزهای رک،
  • نشت هوای خنک از طریق برش‌های واحد توزیع برق (PDU).

 

بررسی موارد و صرفه جویی در مصرف انرژی

۱- انسداد هوا در اثر انبوه کابل

مراکز داده همیشه در حال تغییر و اغلب در حال گسترش هستند. در نتیجه، ممکن است نیاز به افزودن کابل‌های شبکه و برق جدید داشته باشید. اغلب اوقات، کابل‌های جدید به سادگی انباشته و اضافه می‌شوند. به ندرت شرکت‌ها کابل‌های قدیمی استفاده نشده را حذف می‌کنند، چه به دلیل کمبود زمان یا به این خاطر که نمی‌خواهند رد شدن کابل اشتباه و ایجاد اختلال در شبکه به وجود آید و خطراتی را برای سیستم ایجاد کنند. با در نظر گرفتن این نکته نیاز است که تمهیداتی در جهت حذف کابل‌های کهنه و فرسوده صورت گیرد.

وجود انبوه کابل‌ها، باعث انسداد جریان هوا می‌شود. از آنجایی که هوای خنک کافی در تجهیزات IT جریان نمی‌یابد، شرکت‌ها مجبور می‌شوند تهویه مطبوع بیشتری را اضافه کنند و این مساله مصرف انرژی و هزینه‌ها را بالا می‌برد.

۲- نشت هوای خنک از طریق برش‌های کابل رک

کابل‌هایی که در زیر یک سیستم کف کاذب ذخیره می‌شوند، به طور طبیعی باید در نقطه‌ای از آن عبور کنند تا به تجهیزات فناوری اطلاعات و شبکه متصل شوند. روش معمولی برای انجام این کار از طریق برش‌هایی‌ست که در کاشی‌های کف کاذب وجود  دارد. این برش‌ها ابعادی در حدود ۲۰×۲۰ سانتی‌متر یا ۸×۸ اینچ دارند و در نتیجه فقط تا حدی با کابل‌ها پر می‌شوند و فضایی باقی می‌ماند که از طریق آن هوای سرد می‌تواند از پلنوم زیر زمین خارج و به مرکز داده وارد شود. با فرض اینکه مرکز داده از چیدمان راهروی گرم/راهروی سرد استفاده می‌کند، این هوای خنک معمولاً وارد راهروی گرم می‌شود که در پشت قفسه‌های سرور قرار دارد.

این مطلب را از دست ندهید .
کف های کاذب کارنو : مزایا و کاربردهای فوق‌العاده

هوای خنک با هوای گرم مخلوط می‌شود، دقیقاً برعکس آنچه شما می‌خواهید با پیکربندی راهروی گرم/سرد و با سیستم‌های مهار هوا انجام دهید. این اختلاط هوا، دمای هوای گرم و همچنین ظرفیت هواگیری اتاق کامپیوتر (CRAH) را برای حذف گرما کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، فرض کنید یک واحد (CRAH) با دمای هوای برگشتی ۲۷ درجه سانتی‌گراد (۸۰ درجه فارنهایت) ۷۰ کیلووات ظرفیت حذف گرما را فراهم می‌کند. در دمای هوای برگشتی ۲۲ درجه سانتی‌گراد (۷۲ درجه فارنهایت)، ظرفیت حذف گرما به ۴۳ کیلو وات کاهش می‌یابد. این ظرفیت از دست رفته ممکن است نقاط داغ ایجاد کند  که گاهی اوقات با افزودن واحدهای (CRAH) بیشتر برطرف می‌شود.

۳- نشت هوای خنک از طریق برش‌های واحد توزیع برق (PDU)

(PDU) منبع بالقوه بیشتری برای از دست دادن هوای خنک هستند. بسیاری ازPDUها به یک دهانه بزرگ – ۰٫۸-۱٫۵ متر مربع (۹-۱۶ فوت مربع) در سیستم کف کاذب نیاز دارند که از طریق آن مدارهای جداگانه‌ای به قفسه‌های IT وصل و تغذیه می‌شوند، همچنین هادی‌های ورودی بزرگی برای تغذیه PDUها وجود دارد؛ مانند برش‌های کابل، بنابراین این فضاها به طور کامل پر نمی‌شوند و اجازه می‌دهند هوای خنک از مرکز داده خارج شود و باعث همان مشکلاتی شود که در بالا توضیح داده شد.

یک راه حل دیگر برای هر یک از این مشکلات قرار دادن کابل‌ها در سینی کابل‌های سقفی‌ست. کاهش شلوغی زیر زمین باعث بهبود جریان هوا و کاهش نشتی می‌شود. مدل‌سازی و تجزیه و تحلیل انجام شده توسط اشنایدر الکتریک نشان می‌دهد که تصمیم به قرار دادن داده‌های شبکه و کابل کشی برق در سینی کابل‌های سقفی گاهی می‌تواند مصرف برق فن خنک کننده و پمپ را تا ۲۴ درصد کاهش دهد.

۴- کاهش سطح سر و صدا

کف کاذب ها، آکوستیک را از طریق سرعت پایین‌تر فن تهویه و ویژگی‌های کاهش صدای طبیعی کفپوش بهبود می‌بخشند. این به طور قابل توجهی آلودگی صوتی را کاهش می دهد و محیطی آرام تر و بدون استرس ایجاد می کند.

۷- طراحی انعطاف پذیر

از آنجایی که در کف‌ کاذب ها از پانل‌های کف تخصصی استفاده می‌شود که می‌توانند برای تامین برق و تهویه پیکربندی شوند، انعطاف‌پذیری بسیار بالاتری نسبت به نوع کف سنتی خواهید داشت. این، همراه با سقف‌های بلندتر، به این معنی است که می‌توانید محیط خود را با در نظر گرفتن زیبایی‌شناسی شکل دهید، نه اینکه با ارتفاع سقف و مکان‌های منبع برق/تهویه محدود شوید.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب الکترواستاتیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مزایای کف کاذب

نصب آسان:

یکی از نکات مهم در مورد کف‌های کاذب، نصب آسان آن است. می‌توان آن را به راحتی روی سطوح بتنی و غیره نصب کرد. با این حال، تنها چیزی که لازم است اندازه گیری دقیق برای نصب است.

تمیز کردن آسان:

می‌توانید کف کپوش مقاوم در برابر لک، ضد الکتریسیته ساکن و عایق صدا را انتخاب کنید و لکه‌ها را می‌توان به راحتی با استفاده از یک پارچه مرطوب و یک ماده تمیز کننده ساده از بین برد. برای نظافت روزانه، تنها چیزی که نیاز دارید یک جاروبرقی برای تمیز کردن گرد و غبار است.

مقرون به صرفه بودن:

هزینه اولین چیزی‌ست که هنگام تصمیم گیری در مورد کف کاذب برای هر مکانی به ذهن خطور می‌کند. هزینه خرید و نصب کف‌های کاذب در مقابل مزایایی که دارد، بسسیار ناچیز خواهد بود.

نصب و سفارش کف‌های کاذب

اکنون که از مزایا یا سیستم کف کاذب آگاه شدید، برای ارزیابی اینکه آیا این سرمایه‌گذاری، مناسبِ شرکت شماست، وقت بگذارید. اگر به دنبال بهترین راه برای شروع یک پروژه کف کاذب اداری هستید با  شرکت فنی و مهندسی کارنو تماس بگیرید. این شرکت بیش از دو دهه است که به فعالیت و تولید در این عرصه می‌پردازد و از دانش، تجربه و آگاهی لازم برخوردار است و تا کنون پروژهای زیادی را با موفقیت به اتمام رسانده است. بنابراین به شما کمک خواهد کرد تا بهترین نوع کف کاذب را با توجه به نوع کاربری خود بدون هدر رفت مالی، انتخاب کنید.

درباره کف‌های کاذب در مراکز داده

نصب و سفارش کف کاذب، کابل کشی و نصب نسبت به شرایط ساختمان متفاوت است. در برخی موارد، تصمیم گیری با توجه به این موارد بسیار ضروری‌ست. بنابراین با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو مشورت کنید. ما در خدمت شما هستیم جهت انتخاب کف کاذب اتاق سرور و مناسب برای شرکت یا دیتاسنتر و دفتر اداری.

در محتویات بعدی  و یا به روزرسانی‌های آینده این مقاله مطالب جدیدتری را به شما ارائه خواهیم داد. پس منتظر بروزرسانی‌های بعدی ما باشید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت کف کاذب با پشتیبانان گروه فنی و مهندسی کارنو تماس گرفته و پس از دریافت اطلاعات لازم اقدام به خرید نمائید.

۰۲۱-۸۸۴۸۶۳۰۰

۰۵۱-۳۷۶۰۳۷۶۰

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *