ساخت و نصب کف های کاذب

۶ نکته اساسی برای ساخت و نصب کف های کاذب

یک سیستم کف کاذب، مجموعه‌ای از پنل‌هاست که بالای کف یا زمین اصلی ساختمان با ارتفاعی قابل تنظیم نصب می‌شوند. از پلنوم یا فضایی که بین کف کاذب و کف اصلی ایجاد می شود، می‌توان برای سیم کشی برق، عبور کابل‌های فیبر نوری و سیستم‌های HVAC مبتنی بر UFAD استفاده کرد. از جمله مزایای دیگر سیستم این است که به شما امکان می‌دهد تا سطح کف محل مورد نظر خود را دوبرابر کرده و به حداکثر استفاده برسانید و هزینه‌های نگهداری را کاهش دهید. این مقاله نحوه ساخت و نصب کف های کاذب بر روی یک سطح بتنی را مورد بحث قرار خواهد داد و شامل شش توصیه و ملاحظات ضروری دیگر خواهد بود.

نحوه ساخت و نصب کف های کاذب در بالای یک سطح بتنی

۱- محیطی که در آن استفاده می‌شود را بشناسید

اولین قدم تعیین و شناخت مشخصات محل نصب کف کاذب و نوع سازه است. به طور مشابه، شما باید از محدودیت‌های محل خود آگاه باشید. به عنوان مثال، به دلیل محدودیت ارتفاع ذاتی در ساختمان، ممکن است نتوانید کف کاذب را با حداکثر ارتفاع داشته باشید. برای آشناشدن با این محدویت‌ها، با کارشناسان شرکت فنی و مهندسی کارنو تماس بگیرید. شما می‌توانید انواع کف کاذب را خریداری نمائید و نصب آن را نیز به این شرکت بسپارید.

۲- تعیین نوع کف کاذب مناسب محل

نوع کف کاذب را تعیین کنید، سپس انتخاب کنید که آیا به حداکثر ارتفاع کف کاذب در آن نوع نیاز دارید یا اینکه ارتفاع کمتری را بکاربرید. قابل ذکراست که انتخاب شما بسیار به ماهیت پروژه طراحی شده و نوع ساختمان بستگی دارد.

بیشینه ارتفاع کف کاذب

معمولاً ۶ تا ۲۴ اینچ (۱۵ تا ۶۰ سانتی‌متر) بالاتر از کف زمین واقعی نصب می‌شود و بنابراین، این ارتفاع بیشترین حجم را زیر کف کاذب فراهم می‌کند. افزایش فضا برای طراحی‌های جدید، همچنین برای نصب سیستم‌های ساختمانی مهم مانند HVAC آماده می‌کند.

کمینه ارتفاع کف‌های کاذب

از آنجایی که کمینه ارتفاع بین کف کاذب و کف واقعی معمولاً ۲٫۵ تا ۵ اینچ (۷ تا ۱۲ سانتی‌متر) است، به اندازه کف‌های تمام ارتفاع فضای پلنوم را فراهم نمی‌کند. با این حال، فضای کافی برای تجهیزات و اتصالات الکتریکی را دارد. علاوه بر این، راه حل مناسبی برای مقاوم سازی سازه‌های قدیمی‌ست.

۳- ارتفاع کف کاذب را تعیین کنید

همانطور که می‌دانید، کف کاذب معمولاً برای قرار دادن مقدار زیادی کابل برق و سیم ارتباطی مورد نیاز برای یک مرکز داده و همچنین ایجاد یک پلنوم برای خنک کردن کابینت‌ها استفاده می‌شود. با این حال، برای اینکه برای هر دو مفید باشد، باید به اندازه کافی بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. بسته به اندازه مرکز داده و میزان تجهیزات خنک‌کننده مورد نیاز، کف‌های کاذب، باید حداقل ۱۸ اینچ (۴۵ سانتی‌متر) و ترجیحاً ۲۴ تا ۳۰ اینچ (۶۰ تا ۷۶ سانتی‌متر) ارتفاع داشته باشد تا حجم عظیم سیم‌های لازم را بدون مهار هوای مورد نیاز برای خنک‌سازی، در خود جای دهد.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب روکش pvc چه ویژگی هایی دارد؟

سازه‌ها و ساختمان‌های کمی -مگر اینکه به طور خاص به عنوان مرکز داده طراحی شده باشند- می‌توانند ارتفاع مناسب کف کاذب را در خود جای دهند. اگر مرکزداده یا دیتاسنتر کوچکی داشته باشید در صورت عدم تامین ارتفاع لازم می‌توانید از ملاحظات خاصی، مانند نصب سیم‌کشی روی دیوار و سقف یا سقف‌های کاذب بهره ببرید یا از تهویه‌ مطبوع کوچکتر با موقعیت مناسب، استفاده کنید.

ترجیح معمول این است که از نصب سقف‌های کاذب خودداری کنیم تا ارتفاع اتاق را به حداکثر برسانیم و امکان نصب روشنایی و سایر لوازم جانبی را فراهم کنیم. با این حال، گاهی برای نصب تجهیزات اطفاء حریق به سقف کاذب نیاز است. به طور خلاصه باید گفت که هیچ پاسخ «درست» واحدی برای این موضوع وجود ندارد و باید با در نظر گرفتن شرایط و مشاوره با کارشناسان خبره شرکت فراز شبکه کارنو پیش رفت.

با این حال، در یک آپارتمان چند طبقه، باید مطمئن شوید که پلنوم فضای کافی برای قرار دادن تهویه مطبوع، سیم کشی، کابل‌ها و لوله کشی وجود دارد.

۴- رتبه بندی بار و وزن مناسب را تعیین کنید

تعیین کاربری مورد نظر ساختمان امری حیاتی‌ست. یک سیستم کف کاذب معمولی از سه جزء اصلی تشکیل شده است: پنل، سیم کشی و پایه. توجه داشته باشید که پنل‌ها باید تحمل بار وزنی تجهیزات در مرکز داده شما را داشته باشند، بنابراین حتما این موضوع را تخمین بزنید.

به عنوان مثال، اگر در حال ساخت یک دفتر کار شرکتی یا اداری هستید که تجهیزات سنگینی نداشته باشد، ممکن است بتوانید  کف کاذب با تحمل کمتر را اجرا کنید. از سوی دیگر، مکان‌های صنعتی جهت پشتیبانی از سیستم‌های ماشینی، وسایل نقلیه و سایر تجهیزات سنگین به کف‌پوش‌هایی با تحمل بار بالا نیاز دارند. انتخاب طرح شما ممکن است بر قابلیت نگهداری تأسیسات نیز تأثیر بگذارد. به طور کلی، نگهداری طرحی با درجه سنگین، دشوارتر از طرحی با درجه سبک خواهد بود.

۵- در مورد مواد تشکیل دهنده پنل تصمیم بگیرید

این بخش به قسمت چهارم مربوط می‌شود؛ زیرا پنل یکی از سه جزء اصلی سیستم کف کاذب است.

برای شروع، باید بررسی کنید که پنل‌های انتخابی، دوام و تحمل بار مناسب را برای پروژه‌های شما داشته باشند. علاوه بر این، باید تضمین کنید که پنل دارای تمام قابلیت‌های لازم، مانند نصب ماژول‌های سیم کشی برای پریزهای برق و پورت‌های داده فیبر نوری را دارد.

این مطلب را از دست ندهید .
عوامل موثر بر قیمت کف کاذب اتاق سرور

۶-  مقررات و استانداردها را در ذهن داشته باشید

در نهایت، شما باید قوانین محلی و بهترین شیوه‌های صنعتی و ساختمانی را در طول فرآیند طراحی یک سیستم کف کاذب رعایت کنید. برای مثال اگر یک کف کاذبی ایجاد می‌کنید که در زیر خود حاوی نوعی لوله کشی خواهد بود، یک ریسک کاری را دنبال می‎‌کنید، بنابراین جوانب کار را بسنجید.

مؤلفه دوم در این بخش، توجه به به استانداردهای رو به رشد صنعتی مانند LEED (رهبری در طراحی انرژی و محیط زیست) و WELL (نظارت بر ویژگی‌های محیط ساخته شده که بر سلامت و رفاه انسان تاثیر دارد)، مربوط می‌شود.

گروه فنی و مهندسی کارنو، تولید کننده کف کاذب

با توجه به اهمیت مراکز داده، نوع کف کاذب و کیفیت آن باید قابل قبول باشد. ساخت و نصب کف کاذب باید طبق اصول و استانداردهای دیتاسنتر باشد.از همین جهت گروه فنی و مهندسی کارنو به تولید سه نوع کف کاذب با کیفیت بالا پرداخته است. کف کاذب های کارنو از بهترین مواد اولیه تهیه شده و در قالب های استاندارد تولید شده اند. کف کاذب ها عبارتند از:

کف کاذب فولادی

کف کاذب آلومینیومی

کف کاذب طرح لگراند

این سه نوع کف کاذب از محبوب ترین و مناسب ترین کف کاذب ها برای مراکز حساسی هچون اتاق سرور، اتاق برق، اتاق کنترل و غیره می باشد. کف کاذب فولادی و آلومینیومی دارای تایل هایی به ابعاد ۶۰*۶۰ سانتی متر هستند و برای دیتاسنتر و مکان هایی که کابل ها و تجهیزات زیادی برای عبور از زیر کف کاذب وجود دارد، بسیار مناسب است. ابعاد تایل های کف کاذب طرح لگراند، ۲۲٫۵*۲۲٫۵ سانتی متر است و برای اتاق سرور و مراکز اداری و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع کف کاذب تولید انحصاری گروه فنی و مهندسی کارنو می باشد که دارای گارانتی ۲۵ ساله کارنو است.

جمع‌بندی

در این مقاله ملاحظاتی که هنگام ساخت کف کاذب بر روی سطح ساختمان باید رعایت شود، توضیح داده شد. اگر در حال طراحی یکی از آنها هستید، با مشاورین و کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید. کارشناسان مربوطه به شما کمک خواهند کرد تا با توجه به نیاز کاربری خود بهترین کف کاذب را انتخاب نمائید.

شماره تماس دفتر تهران:

۰۲۱-۸۸۴۸۶۳۰۰

شماره تماس دفتر مشهد:

۰۵۱-۳۷۰۵۷۰۵۰-۴

شما می‌توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. برای اطلاع از قیمت کف کاذب با ما در تماس باشید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *