پانل کف کاذب

نوار محافظ لبه پانل کف کاذب از جنس PVC و ABS

همان طور که در مقاله انواع کف کاذب و تنوع پانل ها شرح داده شده است یکی از قسمت های شکل پذیری پانل نوار محیطی لبه پانل کف کاذب است. در این مقاله قصد داریم مواد اصلی لبه سازی پانل ها را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

در جهانی که به پلاستیک ها تعلق دارد محصولات گوناگونی پدید می آید و در دسترس قرار می گیرد. در حرفه لبه سازی فقط از دو ماده PVC و ABS برای تولید نوار استفاده خواهد شد (البته در مواقع مختلفی پیش خواهد آمد از مواد PP برای تولید نوار های لبه سازی استفاده شود. ولیکن در هرصورت مواد اصلی تشکیل دهنده این نوارها PVC و ABS هستند.

سوالات زیادی در این زمینه به وجود آمده که فرق این دو نوع مواد در چیست و خریداران بسیاری برایشان این سوال پیش می آید که برای تشکیل پانل کف کاذب، چرا لبه هایی با نوار ABS از نوع PVC مناسب تر است و بالعکس؟ در این مقاله قصد داریم هرکدام از این دو نوع ماده را به صورت مختصر معنا نموده و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.

PVC کف کاذب,انواع کف کاذب,انواع کف کاذب اتاق سرور

آشنایی با PVC و ABS

در تمام دنیا پلاستیک پلیمری های زیادی تولید می شود که ماده PVC (Polyvinyl Chloride) یا پلی وینیل کلراید پس از پلیمرهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن قرار می گیرد و سومین نوع پلاستیک پلیمری است و کاربردهای بسیار زیادی در حرفه های گوناگون در بخش صنعت دارد.

ماده Abs از گونه ای ماده پلاستیکی به اسم آکریلونیتریل بوتادین اسایرن تولید می شود. ماده ABS خیلی از خاصیت های PVC را دارد ولیکن با این وجود ABS در مقایسه با PVC دارای ترکیبات سبکتر و غلظت چگالی کمتری است.

این مطلب را از دست ندهید .
کاربرد های کف کاذب فن دار

مقاومت در برابر آتش

ماده PVC در مقابله با آتش دارای قدرت مقاومت بالایی است ولیکن در هنگام آتش سوزی و احتراق گازی که از این ماده در محیط توزیع می شود برای انسان متضرر بوده و سلامتی را به خطر می اندازد. ماده ABS در مقابله با حریق مقاومت بالاتری نسبت به PVC دارد و اگر آتش سوزی نیز اتفاق بیفتد خطر خیلی کمتری را برای انسان به وجود می آورد.

محیط زیست

ماده PVC این قابلیت را دارد که در محیط قابل بازیافت است ولی با این وجود اگر PVC را بسوزانید گاز خطرناکی را در فضا پخش می کند و نیز PVC مدت زمان زیادی را برای تجزیه شدن احتیاج دارد. ماده ABS را به نام ماده سبز می شناسند زیرا قابلیت بازیافت را دارد ولی با این وجود عملیات بازیافت با سوزاندن است ولی گاز خطرناک در محیط منتشر نمی کند و همچنین ABS زمان کمی را صرف تجزیه شدن و جذب به وسیله زمین می کند.

دوام و پایایی

ماده PVC در مقابل نور و مواد حلال پایدار است و در واقع می توان گفت با استقامت ترین شکل آن محسوب می شود. ماده abs در مقابل مواد حلال قوی مقاومت نداشته و صدمه پذیر است و در مقابل نور هم پایداری کمی دارد. با این وجود می توان از رنگ‌دانه های آن برای استحکام این خصوصیت بهره برد.

قیمت و هزینه

ماده PVC در مقایسه با ABS و سایر مواد پلاستیکی قیمت کمتری دارد. ماده ABS از لحاظ هزینه قیمت بالایی دارد و گران‌ترین گزینه برای حفاظت از لبه های پانل کف کاذب در صنعت پلاستیک ها است.

قیمت کف کاذب,قیمت کف کاذب اتاق سرور,لبه پانل کف کاذب

فرآیند ساخت

اگر به دنبال یک محصول مناسب برای استفاده در تولید نوارهای لبه سازی باشید می توان ماده PVC را معرفی کرد ولی چون در این ماده از ترکیبات پرتوان و بادوامی برای اجزای آن استفاده می شود عملیات تولید آن نسبت به ABS دشوار تر است. ماده ABS دارای عملیات ساخت آسان تری است. مدت عمر آن در مقابل ضربه مقاوم است و فقط باید به این نکته توجه داشت که برای پاک نمودن سطح آن نوع حلال اهمیت زیادی دارد که به نوار صدمه وارد نکند.

این مطلب را از دست ندهید .
چگونه ایمنی، کارایی و بهره وری دیتاسنتر را با کف کاذب افزایش دهیم؟

دسترسی مواد

هر دو نوع این مواد برای تولید لبه سازی قابلیت دسترسی را دارند ولیکن با این وجود PVC دارای گنجایش بیشتر و نیز در دسترس تر می باشد.

ثبات رنگ

در فرایند تولید ABS و PVC علم فناوری برابری به کار می رود. برای ماده ABS رنگ‌دانه هایی با بیشترین درجه کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد تا از تعویض رنگ در نوارهای لبه ممانعت شود.

ابعاد

در PVC ضخامت به کار رفته تقریباً مابین ۳/۰ الی ۸/۲ میلی متر است و عرض نوار نیز در پهن‌ترین حالت ممکن از ۱۴ الی ۶۱۰ میلی متر است. برای نوار ABS دارای قطر ضخامت از ۳/۰ الی ۲ میلی متر است و عرض در نوارهای ذکر شده از ۱۴ الی ۲۵ میلی متر تولید می شود.

نتیجه گیری

در پایان این گونه می توان نتیجه گرفت که هر دو نوع ماده برای ساخت نوارهای لبه و به عنوان محافظ استفاده می شوند و فن و حرفه لازم برای تولید آن به کشور سازنده آن بستگی دارد مثلاً در کشور آلمان ماده ABS مورد پسند تر و برتری بیشتری دارد در صورتی که در کشور هند ممکن است اصلاً این ماده را نشناسند؛ و از طرف دیگر مشاهده می کنید که در کشور آمریکا هر دوی این ماده ساخته شده و به فروش می رسد.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *