نگهداری اتاق سرور

اصول نگهداری اتاق سرور ، تضمین پویایی و کارایی

فضای اتاق سرور از عملکرد سرورهای کامپیوتری در راستای عملیات روزانه یک کسب و کار پشتیبانی میکند. نگهداری اتاق سرور فرآیندی است که اجزا و محیط را از هرگونه نقص در سلامت فیزیکی درجهت کسب و کار شما حفظ می‌نماید، پایش و نگهداری اتاق سرور بخش مهمی از مسئولیت های یک سازمان است که براساس چک لیستی که توسط شرکت مجری پیاده سازی شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد، در ادامه موارد حائز اهمیت در نگهداری اتاق سرور ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

دلیل اهمیت نگهداری اتاق سرور

با پایش فضا و تجهیزات موجود در اتاق سرور و همچنین تعمیر و نگهداری به موقع آن، سازمان ها می توانند به طور فعال به مسائل بالقوه رسیدگی کنند و با شناسایی و بهبود سطح عملکرد از خرابی سیستم جلوگیری به عمل آورند، با انجام این مهم از عملکرد بی وقفه سرورها و تجهیزات اتاق که جز حیاتی زیر ساخت فناوری اطلاعات است اطمینان حاصل میشود.

چک لیست نگهداری اتاق سرور

با استفاده از این چک لیست‌ها نیازهای خاص یک اتاق سرور براساس اندازه، محل اتاق، متریال مورد استفاده درفضا، میزان تایم کاری و همچنین میزان انرژی گرمایی که توسط تجهیزات تولید میشود به صورت دوره ای و طبق برنامه زمانبندی مورد آنالیز قرار می‌گیرد.

– چک لیست ساختمانی

اولین و مهمترین مرحله نگهداری از اتاق سرور آنالیز شرایط فیزیکی اتاق است. آزمایشی از کف‌ها، سقف و دیوارها برای بررسی مشکلاتی که امکان دارد منجر به نشتی‌ها یا آسیب شود، آنچه حائز اهمیت است این است که فورا هرگونه خطر اصطکاک یا آتش سوزی را از اتاق سرور دور کنید، این آنالیز بیش از یک اسکن اجمالی برای بررسی عمق وضعیت کالبدی فضا است که در بردارنده شرایط زیست محیطی، آفات و برررسی و رگلاژ دوره ای کف کاذب اتاق سرور جهت جلوگیری از لغزندگی افراد و تجهیزات در محیط است.

همانطور که می‌دانید استفاده از کف کاذب در اتاق سرور در استاندارد سازی و نگهداری اتاق سرور بسیار کمک کننده است. با توجه به نوع کف کاذبی که در اتاق سرور استفاده شده است (کف کاذب فولادی، کف کاذب آلومینیومی و کف کاذب طرح لگراند)، نگهداری از آن نیز متفاوت خواهد بود.

این مطلب را از دست ندهید .
کاربرد کف کاذب در راه آهن

– چک لیست نظافتی

به نوعی تمیز کردن منظم اتاق سرور را شامل می‌شود. در این روال باید وضعیت تاسیسات و بهداشت آن مورد بررسی و اطمینان قرار گیرد، این امر همچنین به معنای حذف غبار فراگرفته برروی سخت افزارها بوده و خطر آلودگی را در جهت نگهداری بهینه کمتر می‌کند.

– بررسی تجهیزات IT درنگهداری اتاق سرور

تجهیزات IT نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارند از این رو باتوجه به اهمیت وجود آنها و عملکرد مفیدشان در راستای فعالیت بهینه سیستم فناوری اطلاعات سازمان اطمینان حاصل کنید که تمامی دستگاه های شبکه و سرورها تمیز و سالم هستند و جریان هوا در آنها بدون مانع صورت میگیرد، کابل های شل به دقت مورد بررسی قرار بگیرند زیرا هر گونه کابل شل که دارای اتصالات خالی باشد ممکن است باعث بروز قطع برق و یا ایجاد اتصال کوتاه شود.

– بررسی زیر ساخت های الکترونیکی درنگهداری اتاق سرور

نگهداری صحیح زیر ساخت های الکترونیکی اتاق سرور در راستای عملکرد موثر تجهیزات، حفظ و نگهداری آن بسیار ضروری است، از این رو باید واحدهای توزیع برق و منابع تغذیه (PDU,UPS) بدون وقفه کار کنند در نتیجه بررسی کنید که تمام زیر ساخت های الکترونیکی حیاتی برای ماموریت ها به طور مرتب عاری از نقص باشند تا از بروز هر سانحه ای جلوگیری به عمل آورد.

– بررسی تجهیزات خنک کننده

تجهیزات و زیر ساخت ها در اتاق سرور ایجاد حرارت و گرما می کنند و بدون وجود سیستم های خنک کننده دچار افزایش دما و احتراق می‌شوند، سیستم های مانیتورینگ محیط، دما و رطوبت در جهت کنترل شرایط اتاق سرور به شما کمک می‌کنند، مطمئن شوید که تجهیزات به طور مرتب مورد بررسی قرار بگیرند همچنین مانیتورینگ اتاق سرور با پایش و بررسی تجهیزات از ایجاد و تبدیل مشکلات فنی به حادثه های جدی جلوگیری به عمل می آورد.

انواع تعمیرات در اتاق سرور

به طور کلی چند نوع اساسی تعمیر و نگهداری در اتاق سرور وجود دارد که شامل نگهداری اجزای تشکیل دهنده اتاق سرور مانند کف ها، سقف ها و سازه فضا است، نگهداری سخت افزاری در بردارنده نظافت و آزمایش تجهیزات فیزیکی در اتاق سرور است و نگهداری نرم افزاری اطمینان از اپدیت بودن برنامه ها و نیازهای شما و همچنین به روزرسانی اپ های کاربردی سرور را در برمیگیرد. توجه به نگهداری اتاق های سرور شرایط را برای عملکردی موثرتر و کارآمد محیا می نماید از این رو شرکت مجری اتاق سرور می تواند بهترین برنامه زمانبندی را برای انجام تعمیر و نگهداری اتاق سرور با توجه به نوع اتاق سرور و کسب و کار شما ارائه دهند.

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با مزیت‌ های کف کاذب

– تعمیر و نگهداری اصلاحی

در این روش تعمیر و نگهداری پس از بررسی و شناسایی مشکل، تجهیزات به شرایط عملیاتی اولیه بازگردانده می‌شوند.

– تعمیر و نگهداری واکنشی

دراین روش به رفع عیوب ایجاد شده که موجب خرابی یا از کار افتادن تجهیزات شده است پرداخته می‌شود.

– تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده

هرنوع تعمیر و نگهداری طبق برنامه زمانبدی دوره ای و بدون توجه به بروز قطعی نقص که از قبل شناسایی شده باشد درجهت جلوگیری از ایجاد ریسک های احتمالی را شامل می‌شود.

–  تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

نگهداری فضا و تجهیزات اتاق سرور جهت اطمینان از حفظ امنیت و کیفیت عملکرد اجزا در طولانی مدت در جهت خطر خرابی سیستم است.

– تعمیر و نگهداری پیشگو

تست اتاق سرور جهت آنالیز و بررسی موثرترین زمان برای سرویس های دوره ای تجهیزات را شامل می‌شود.

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه های اداری دارای اتاق سرورهای بزرگ به همراه حجم عظیمی از اطلاعات هستند، غفلت از نگهداری و مراقبت صحیح از اتاق سرورها و تجهیزات آنها می‌تواند منجر به بروز عواقب شدیدی چه به جهت اتلاف هزینه و زمان و چه به جهت از دست دادن اطلاعات ضروری و امنیتی آنها شود، به این دلیل داشتن چک لیست نگهداری و برنامه ساماندهی شده در جهت نگهداری اصولی اتاق سرورها و تجهیزات آنها از هرجهت حائز اهمیت است.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *