کف کاذب دیتاسنتر

انواع کف کاذب دیتاسنتر

نگاهی دقیق به انواع کف کاذب دیتاسنتر

بی تردید داده ها و اطلاعات را نمی توان از دنیای امروزی جدا فرض کرد. تکنولوژی های زیادی در تلاشند که انتقال اطلاعات به بهترین شکل و با حداقل تخریب داده انجام گیرد.
دیتاسنتر محلی است که اطلاعات در مقیاس بالا در آن جا نگه داری می شود. فرض کنید صاحب شرکتی هستید، که داده ها امری ضروری برای فعالیت کارمندان و بازدهی شرکت تلقی می شود، دیتاسنتر از مهم ترین بخش های شرکت به حساب می آید.
دیتاسنتر است که به شرکت معنا می بخشد بنابراین بدون وجود دیتاسنتر فعالیت های شرکت مختل می شود. حال در ادامه به اهمیت کف کاذب دیتاسنتر می پردازیم.
در این مقاله، ابتدا به بررسی مفهوم دیتاسنتر می پردازیم و با ساختار آن آشنا می شویم. سپس اهمیت کف کاذب دیتاسنتر ها را بیان می کنیم.

موضوع را با طرح این سوال آغاز می کنیم.

دیتاسنتر کجاست و چرا با حساسیت زیادی همراه است؟

تکنولوژی، دنیای وسیع و پیشرفته ای است، نمی توان انتهایی برای آن به تصویر کشید. فناوری های زیادی وجود داشته است که تولیدشان همراه با سر و صدای زیادی توام بوده اما بعد از گذشت مدتی به دست فراموشی سپرده شده اند. امروزه صاحبان مشاغل تلاش می کنند در حیطه کاری خود پیشرو و صاحب قدم باشند، و نسبت به رقیبان خود برتری داشته باشند. مشکلی که امروزه مدیران با آن دست و پنچه نرم می کنند، رو به رو شدن با حجم بالای اطلاعاتی است که مدیریت و کنترل آن موضوعی مهم و مسئله ای قابل توجه به حساب می آید و به همین جهت وجود دیتاسنتر امری ضروری است. دیتاسنتر از دو کلمه data و center تشکیل شده است، محلی که در آن سرور های عظیم نگه داری شده و به مرکز داده اشاره دارد. سرور قلب یک سازمان به حساب می آید، عملکرد آن شبیه کامپیوتر های دیگر است با این تفاوت که داده ها را از بخش های مختلف سازمان می گیرد، ویرایش های مد نظر را اعمال می کند سپس به ذخیره و انتقال اطلاعات می پردازد. تاکید می شود دیتا سنتر مکانی مهم است که در آن اطلاعات حیاتی سازمان جمع آوری می شود. چنانچه دچار آسیبی شود خسارات جبران ناپذیری را برای شرکت به دنبال خواهد آورد. بنابراین امنیت چنین مکان هایی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد و باید از ایمنی آن اطمینان حاصل کرد.

انواع کف کاذب,اهمیت کف کاذب دیتاسنتر,اهیت کف کاذب

انواع کف کاذب دیتاسنتر

همان طور که گفتیم در دیتاسنترها سرورهای عظیمی و سنگینی وجود دارد. شاید تا به حال از زیاد بودن کابل ها و سیم های کامپیوتر شخصی خود به سطوح آمده باشید! حالا فرض کنید در یک شرکت که هر کارمند آن یک رایانه در اختیار دارد با چه مقداری از سیم و کابل رو به رو خواهید شد! با نگاهی دقیق تر به این که دیتاسنتر میزبان این کامپیوترها است با چه حجمی از کابلی مواجه می شود آیا خللی در کار کارمندان و امور ایجاد نمی کند؟ پاسخ به کار گیری انواع کف کاذب دیتاسنتر در این مراکز می باشد. کف کاذب این امکان را به شما می دهد تا محیطی منظم و عاری از هرگونه شلوغی در اختیار داشته باشید. مکانی که در آن هیچ اثری از کابل ها و بی نظمی و شلوغی وجود ندارد.

در ادامه بحث سخن خود را به شما اثبات می کنیم، آنچه انواع کف کاذب را به پای ثابت دیتاسنتر تبدیل نموده است.

اولین گام در ایجاد دیتاسنتر انتخاب محلی است که در آن ایمنی به طور کامل لحاظ گردیده باشد، در این شرایط از انواع کف کاذب دیتاسنتر استفاده می شود. برای نصب کف کاذب به منظور ایجاد فضا برای قرارگیری کابل ها و تجهیزات مورد نظر آن را با ارتفاع بیشتری از سطح ساختمان قرار می دهند. هنگامی می توان ادعا کرد که اطلاعات از مشکل در امان هستند و خسارت نمی بینند که به راحتی در دسترس قرار نگیرند و از دیدها پنهان باشند و این موضوع جز با استفاده از کف کاذب دیتاسنتر تحقق نمی یابد.

هدف از اجرای انواع کف کاذب دیتا سنتر چیست؟

هدف ما از استفاده انواع کف کاذب دیتا سنتر تنها خلق محیطی خاص و رویایی نیست، از بارزترین دلایل به کارگیری کف کاذب دیتاسنتر می توان، به قدرت بالای آن در برابر تحمل وزن سنگین سرورها و امنیت آن در مقابل اتفاق های گوناگون اشاره کرد. کاربرد اصلی کف کاذب در سازمان ها و شرکت های بزرگ بیشتر به چشم می خورد و به ندرت پیش می آید که بشنویم در منزل شخصی از این تکنولوژی استفاده شده باشد.

از مهم ترین مراکزی که در آن کف کاذب به کار برده می شود دیتا سنتر ها و اتاق سرور می باشد، به این صورت می توانیم مدعی شویم که دیتاسنتر و کف کاذب دارای پیوند جدایی ناپذیر از یک دیگر هستند.

این مطلب را از دست ندهید .
ویژگی های کف کاذب در ساختمان

امروزه وجود انواع کف کاذب دیتاسنتر در مکان های بزرگ موضوعی مهم تلقی می شود. راه حل اساسی برای ایجاد نظم در دیتاسنترها فقط به واسطه کارگیری کف کاذب تحقق می یابد.

اهمیت کف کاذب دیتاسنتر در چیست؟

اگر دقت کرده باشید متوجه می شوید که تمام دیتاسنتر ها و اتاق سرور های استاندارد دارای کف کاذب هستند و انواع کف کاذب اتاق سرور مناسب را اجرا کرده اند.

پس حتما استفاده از کف کاذب در دیتاسنتر، دلیلی دارد!

به طور کلی انواع کف کاذب وجود دارد تا کابل های ارتباطی ر جای مناسب قرار گیرند و توان لازم برای کار مرکز داده را فراهم کنند. کف کاذب برای انتقال هوای خنک مخصوصا به رک ها و تهویه هوا بسیار لازم است. بنابراین زمانیکه یک اتاق سرور و یا دیتاسنتر ساخته می شود، بر اساس استاندارد طراحی می شود.

یکی از مهم ترین ملاحظاتی که در راه اندازی اتاق سرور در نظر گرفته می شود، هزینه است. برای صرفه جویی در هزینه و انرژی وجود انواع کف کاذب دیتاسنتر و اتاق سرور لازم است.

در این میان چندین مزیت دیگری در اجرای اتاق سرور و دیتاسنتر نیز وجود دارد. وجود کف کاذب باعث می شود که مدیریت کابل ها آسان تر شود.

یکی دیگر از مزیت های کف کاذب دیتاسنتر افزایش کنترل و سیست سرماش است. به عبارت ساده تر، این امکان را به کارمندان فناوری اطلاعات می دهد تا سرورها را بسیار آسان تر کنترل و نگهداری کنند.

راهکارهای دیگر شامل: انعطاف پذیری در ترکیب، کارآمدترین طراحی از نظر انرژی، تغییرات تکنولوژیکی در طول چرخه زندگی مرکز داده با هزینه کم، بهترین راه حل برای توزیع آب و عوامل خنک کننده بیشتر بر اساس مایع به همه قفسه ها، امکان جداسازی کابل، برق و آب ، امکان خاتمه دادن کابل ها در هر زمان لازم و همچنین بستر مجاز برای مقیاس پذیری آینده.

کف کاذب اتاق سرور,کف کاذب دیتا سنتر,کف کاذب دیتاسنتر

به طور کلی کف کاذب دیتاسنتر مزایای مختلفی را ارائه می دهد که هر مرکز داده برای عملکرد صاف و بهینه با هزینه کم نیاز دارد تا بتواند بهترین خدمات را برای کلیه مشتریان ارائه دهد.
در اتاق سرور مهم است که چه نوع کف کاذبی از بین انواع کف کاذب اتاق سرور انتخاب شود. در یک اتاق سرور یا مرکز داده، مهم است که کف کاذب بتواند کلیه کابل های شبکه، کابل های برق و مسیرهای سیستم خنک کننده مورد نیاز را در خود جای دهد.
 کف کاذب مناسب برای اتاق سرور باید ضد استاتیک باشد و قادر به تحمل درجه حرارت بالا و وزن های سنگین نیز باشد. در حال حاضر با توجه به اهمیت بالای وجود کف کاذب برای اتاق سرور و مراکز داده انواع مختلفی از کف کاذب تولید شده اند که با توجه به نیاز و استاندارد های اتاق سرور می توان آن ها را خریداری و نصب کرد.
به طور معمول کف های کاذب به گونه ای طراحی شده اند که برای رفع نیازهای آینده و توسعه اتاق سرور، برای تنظیم مجدد از نظر قدرت، خنک کننده، کابل کشی شبکه و رک های سرور یا کارآیی مجدد قابل استفاده باشند.

ویژگی های کف کاذب دیتاسنتر

اما تفاوت هایی در کف هاب کاذب وجود دارد. یکی از تفاوت مقاومت بارگذاری کف کاذب است. به طور کلی کف کاذب دو نوع بار را تحمل می کند که بار متمرکز و بار گسترده نام دارد.  هرکدام از این تحمل فشار بار در کف های کاذب مختلف، متفاوت است. برای مثال کف کاذب فولادی نسبت به کف کاذب آلومینیومی فشار بار متمرکز و فشار بار گسترده بیشتری را تحمل می کند. با توجه به این ویژگی میتوان تصمیم گیری کرد. برای اتاق سرور هایی که از رک های سنگین استفاده می کنند و یا تجهیزات زیادی قرار است در اتاق سرور قرار گیردبهتر است از کف کاذب فولادی که مقاومت بالایی در برابر بار و وزن تجهیزات دارد، استفاده شود.
این تنها یکی از عوامل تفاوت انواع کف کاذب دیتاسنتر و اتاق سرور است که تنها با اکتفا به این ویژگی نمی توان تصمیم گیری کرد در ادامه تفاوت های دیگر کف های کاذب با یکدیگر را بیان می کنیم.
از دیگر ویژگی های کف کاذب دیتاسنتر که باید به آن توجه شود، عایق بودن کف کاذب است. عایق بودن کف کاذب برای مراکز حساس بسیار حائز اهمیت است. عایق بودن می تواند شامل الکتریسیته و رطوبت باشد که هر دو مورد برای مراکزی همچون دیتاسنتر و اتاق سرور مهم است.
تخلیه الکترواستاتیکی توسط کف کاذب ضد الکتریسیته انجام می شود. بهترین نوع کف کاذب برای تخلیه بار در مراکز حساس، کف کاذب الکترواستاتیکی می باشد.
استفاده از کف کاذب عایق الکتریسیته در اتاق سرور، مراکز داده، اتاق کنترل، اتاق مانیتورینگ و … تهدیدات ناشی از برق گرفتگی توسط کابل ها و سیم ها را برای کارکنان از بین می برد. از طرفی مانع از صدمه دیدن تجهیزات و سرور ها و … نیز می شود.
به عنوان مثال کف کاذب فولادی انواع مختلفی دارد که یک نمونه از آن ها، خاصیت ضد الکتریسیته دارد و برای مکان های حساس مناسب می باشد. در نظر داشته باشید فولاد به تنهایی عایق الکتریسیته نیست بلکه روکش هایی که روی تایل های کف کاذب قرار می گیرد، خاصیت ضد الکتریسیته را به کف کاذب می دهد. روکش های HPL و PVC جزء پر مصرف ترین روکش ها برای کف های کاذب می باشند. این نوع روکش ها علاوه بر این که خاصیت ضد الکتریسیته به کف کاذب می دهد، عایق رطوبت نیز می باشند.
کف کاذب اتاق سرور باید عایق رطوبت باشد تا خسارات و یا صدمه ای به کابل ها و تجهیزاتی که زیر کف کاذب قرار دارند، وارد نشود.
روکش HPL که روی کف های کاذب قرار می گیرد (چه کف کاذب فولادی و چه کف کاذب آلومینیومی) باعث می شود که کف کاذب در برابر رطوبت و بخار عایق شود. این روکش همچنین باعث می شود که کف کاذب در برابر دمای بالا نیز عایق شود و در صورت قرار گرفتن در دمای بالا، تغییر شکل و اندازه در کف کاذب اتفاق نیفتد.

طول عمر بالای کف کاذب

از دیگر ویژگی هایی که انواع کف کاذب دیتاسنتر باید داشته باشد، طول عمر بالای کف کاذب است. دیتاسنتر ها و اتاق سرور ها مکان های حساسی هستند که باید از بهترین تجهیزات و کف کاذب در آن مکان ها استفاده شود.

روکش های مختلف تایل ها و پایه ها در کف های کاذب از متریال های مختلفی تولید شده اند که با توجه به جنس و نوع مواد اولیه و فرایند تولید آن، کیفیت های مختلفی دارند. بنابراین طول عمر کف های کاذب با یکدیگر متفاوت است. کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی که فرایند تولید خوبی را طی کرده باشند، معمولا دارای طول عمر بالایی هستند. کف کاذب کارنو که به صورت تایل های گالوانیزه شده تولید شده است جزء با کیفیت ترین کف کاذب دیتاسنتر و مراکز حساس محسوب می شود که دارای طول عمر بالایی است. این نوع کف کاذب دارای گارانتی معتبر ۱۵ ساله می باشد که خود دلیل بر با کیفیت بودن و طول عمر بالای محصول می باشد.

این مطلب را از دست ندهید .
استفاده از کف کاذب اتاق سرور به چه منظور است

نکته قابل توجه دیگری که کف کاذب کارنو دارد این است که این نوع کف کاذب قابلیت جابه جایی دارد و در صورتی که نیاز به تغییر مکان اتاق سرور و دیتاسنتر باشد، می توان کف کاذب را به مکان جدید منتقل و مجدد نصب کرد.چرا که کف کاذب کارنو بدون پیچ شدن به زمین، قابل نصب است. همچنین این محصول بعد از سال ها کار نیز قابل فروش است و در صورتیکه دیگر به کف کاذب ها نیاز نداشته باشید، می توانید آن ها را جمع آوری کنید و به فروش برسانید و کمی از هزینه اولیه را جبران کنید.

کف کاذب دیتاسنتر باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد زیرا قرار است تجهیزات گران قیمتی روی آن قرار بگیرد و همچنین این مکان جزء ارزشمند ترین مکان ها برای سازمان ها و شرکت ها می باشد.

قیمت پروژه

یکی دیگر از مواردی که برای مشتریان در انتخاب کف کاذب دیتاسنتر اهمیت دارد، قیمت خرید و اجرای آن است.

به طور قطع قیمت ها با توجه به مواد اولیه ای که برای تولید کف کاذب ها استفاده شده است، با یکدیگر متفاوت است. در حال حاضر قیمت کف کاذب فولادی نسبت به کف کاذب آلومینیومی مقرون به صرفه تر است و شاید همین عامل سبب شده که از کف های فولادی در اکثر پروژه ها استفاده شود.

همانطورکه می دانید دیتاسنتر و اتاق سرور از مکان های مهم و حیاتی سازمان ها محسوب می شوند که اطلاعات مهمی را دارند. به همین دلیل امنیت این مکان ها برای سازمان ها بسیار حائز اهمیت است. باید توجه داشته باشید که از بهترین نوع کف در این مکان استفاده کنید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید. پس فقط هزینه را هنگام خرید کف در نظر نداشته باشید.

یکی دیگر از مواردی که بر کیفیت و قیمت کف اثر دارد، اجرای آن است. با اجرای صحیح کف می توان استفاده بهینه تر و کارآمد تری داشت.

برای اجرای کف بهتر است با شرکت های با سابقه و مطمئن همکاری داشته باشید. شرکت فراز شبکه کارنو یکی از معتبر ترین و با سابقه ترین شرکت های در زمینه تولید و مجری کف کاذب می باشد که با متخصصان ماهر توانسته پروژه های زیادی را انجام دهد.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *