روکش hpl

در مورد روکش HPL چه می دانید

در این مقاله توضیحات بسیار کاملی در مورد روکش hpl شده است. شما می‌توانید با گروه فنی و مهندسی کارنو (تولید کننده انواع کف کاذب) همراه باشید و اطلاعات مناسبی را در این زمینه به دست آورید. اطلاعاتی همانند اینکه اچ پی آل از چه چیزی ساخته شده است، مشخصات آن، استانداردهای مربوط به آن و موارد کاربردی دیگر، اکنون در ادامه با ما همراه باشید.

HPL از چه چیزی ساخته شده است؟

روکش اچ پی ال از حدود ۶۰-۷۰٪ کاغذ و حدود ۳۰-۴۰٪ رزین گرمازا تشکیل شده است. مورد دوم شامل دو نوع گوناگون است. لایه‌های داخلی کاغذ با رزین فنلی و لایه‌های خارجی با ملامین آغشته می‌شوند.

ورقه‌ های HPL از لایه‌های کاغذ روی هم قرار گرفته، آغشته به رزین‌های گرمازا و با اعمال همزمان گرما (بیشتر از ۱۲۰ درجه سانتیگراد) و فشار (بیشتر از ۵ مگاپاسکال) برای دوره‌های ۴۰/۵۰ دقیقه به طور دائمی به یکدیگر متصل می‌شوند.

ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که آیا سطح گرما و مواد تحت فشار در خصوصیات محصول نهایی تأثیر می‌گذارند؟ و اگر چنین است، چگونه و تا چه اندازه خواهد بود؟

کیفیت ورقه‌های HPL تحت تأثیر سطح گرما و فشار اعمال شده در طول ساخت قرار می‌گیرند. در نتیجه کیفیت و سطح ساختاری ورقه‌ها به استاندارد بالایی خواهند رسید.

مشخصات HPL بی کیفیت

مقاومت ضعیف در برابر خراشیدن، ضربه، سایش، بخار، گرما، لکه ‌ها و نور نشانگر کیفیت مواد اولیه بی کیفیت و یا فرایندهای تولید با استفاده از فشارها یا درجه حرارت پایین تر و گرم شدن در زمان کوتاه تر است. حداقل نیازهای عملکردی در EN 438 ذکر شده است.

مشخصات HPL

مشخصات اصلی مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی HPL عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر خراش
  • سبکی
  • سهولت نظافت
  • مقاومت در برابر حرارت (گاه به گاه، تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد))
  • بهداشت

استاندارد بین المللی HPL

دو استاندارد بین المللی وجود دارد که هر دو از نوع داوطلبانه هستند، استاندارد اروپایی EN 438 (مقررات HPL اروپا) و ISO 4586. این‌ها حداقل الزامات و مشخصات عملکردی را برای هر نوع HPL تعیین می‌کنند. EN 438 کامل‌ترین و جدیدترین استاندارد است، زیرا نه تنها انواع سنتی تر لمینت بلکه انواع پیشرفته تر از نظر زیبایی و فنی را نیز در بر می‌گیرند. برخی از ورقه‌های HPL نیز برای استفاده در صنایع ساخت و ساز، کشتی سازی و راه آهن دارای مجوز هستند.

از کدام یک از استانداردهای موجود معمولاً استفاده می‌شود؟

بازنگری در سال ۲۰۰۴ در استاندارد بین المللی ISO 4586 در دو بخش، یکی مربوط به مشخصات و دیگری با روش‌های آزمون، موضعی را با هدف بازار جهانی قرارمی‌دهد که اکنون منسوخ شده است. یکی از استانداردهای بروز اروپا استاندارد EN 438 بوده که دارای ۹ بخش است. قسمت اول راهنما است در حالی که قسمت دوم روش‌های آزمون را پوشش می‌دهد. قسمت‌های ۳، ۴، ۵، ۶، ۸ و ۹ با کاربردهای مختلف سروکار دارند. قسمت ۷، که از نظر انطباق با مقررات اروپایی محصولات ساختمانی اجباری است، الزامات مارک CE را پوشش می‌دهد.

HPL بدون خرابی یا تغییر رنگ در چه دمایی می‌تواند مقاومت کند؟

HPL می‌تواند در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد سالم بماند و تغییر رنگ ندهد. با این حال، این به یک اتفاق تصادفی نه منظم مربوط می‌شود که در آن گرمای طولانی مدت و موضعی می‌تواند باعث از بین رفتن روشنایی رنگ دکور و همچنین زردی و تاول سطح شود. در آشپزخانه‌ها باید این احتیاط صورت گیرد تا از تماس مستقیم با قابلمه‌هایی که از اجاق گاز خارج شده‌اند جلوگیری شود.

از نظر مقاومت در برابر گرما، رطوبت، خراش، ضربه و غیره آیا هر نوع HPL خاصیت خاصی دارد؟

هر HPL می‌تواند سختی و مقاومت استثنایی در برابر خراشیدن، ضربه، سایش، مواد شیمیایی و گرما را ادعا کند. هر نوع HPL می‌تواند ویژگی‌های بسیار متفاوتی داشته باشد، با این حال، استاندارد اروپا EN 438 HPL را با توجه به خصوصیات و کاربرد آن در درجه‌های مختلف طبقه بندی می‌کنند: استاندارد (S)؛ postforming (P)))؛ مناسب برای برنامه‌های افقی (H) یا عمودی (V)؛ بازدارنده شعله (F)؛ پوشش جمع و جور (C) یا خارجی (E)، مروارید (A)، فلز (M) یا روکش چوب (W)، هسته چند رنگ (B) و فلز تقویت شده. به عنوان مثال، ورقه‌های مخصوص کاربردهای افقی دارای سطوح مقاوم تری نسبت به کاربردهای عمودی هستند، خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ورقه‌های ضخیم بیشتر از لایه‌های نازک است، ورقه‌های پس از شکل گیری می‌توانند به صورت داغ تشکیل شده و ورقه‌های بازدارنده شعله دارای درجه بندی آتش باشند.

منظور از HPL ضد باکتری چیست؟

به طور کلی، تمام HPL به دلیل تراکم سطح و سهولت تمیز کردن، ذاتاً بهداشتی است. SILVERLAM HPL ARPA دارای ساختار ابتکاری ویژه ای است که از ضد باکتری محافظت می‌کند. این آزمایش میکروبیولوژیکی است و از یون‌های نقره برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و کاهش ۹۹٪ مقدار باکتری‌ها استفاده می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید .
اصل عایق صوتی در کف کاذب

HPL,روکش HPL,روکش های hpl

در ساخت و ساز HPL آیا مقررات و نشانه‌های ملی و همچنین مقررات اروپایی وجود دارند؟

مقررات اروپایی برای محصولات ساختمانی شامل واکنش به آتش سوزی است اما هر کشور با توجه به نوع کاربرد، حداقل شرایط مختلف را دارا خواهد بود. این بدان معناست که براساس ارزیابی‌های سازمان‌های محلی نظارت (به عنوان مثال وزارتخانه‌های کشور و نیروهای آتش نشانی)، طبقه بندی‌های گوناگون اروپایی ممکن است برای برنامه‌های مشابه مورد نیاز باشند. علاوه بر این، مؤسسات و انجمن‌های عمومی در هر کشور اروپایی می‌توانند مارک‌های ملی ای را ایجاد نمایند که مشخصات دقیق تری برای برخی از معیارهای فنی باشند. این‌ها علامت گذاری‌های اختیاری ای هستند.

در ادامه گفتن این نکته ضروری خواهد بود که تستی به نام تست تونل وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای صنعت ساخت و ساز آمریکای شمالی محسوب می‌شود.

ورقه‌های اچ پی آل مواد آلی ای هستند که از نظر ماهیت، حتی در درجه استاندارد، خیلی خوب نمی‌سوزند یا بهتر بگوییم، در معرض شعله‌های آتش به راحتی مشتعل نمی‌شوند اما در صورت آتش سوزی در مقیاس کامل، کمک نسبتاً کمی خواهند کرد. همچنین ورقه‌های مقاوم تری در برابر شعله وجود دارند که برخلاف نمونه‌های استاندارد، با مواد افزودنی خاصی تولید می‌شوند و این مواد افزودنی نیز فاقد هالوژن می‌باشند.

برای درب‌های ضد حریق آیا باید از HPL ضد شعله استفاده شود؟

مقاومت در برابر آتش، توانایی حفظ ظرفیت تحمل بار (R)، یکپارچگی (E) و عایق (I) برای مدت زمان مشخص خواهد بود. در ساخت و ساز ساختمان‌ها، این مورد برای عناصر تمام شده با عملکردهای ساختاری (به عنوان مثال درها یا دیوارها) که ورقه‌های HPL فقط یک جز هستند ارزیابی می‌شوند. برای درب‌های آتش نشانی، استفاده از سازه ای با ویژگی‌های REI مورد نیاز مانند REI 30 یا REI 60 ضروری خواهد بود؛ (جایی که اعداد دقیقه‌هایی را نشان می‌دهند که عنصر این خصوصیات را حفظ می‌کند). اگر بستر از خواص مقاومت در برابر آتش صحیح برخوردار باشد و چسب مناسب باشد، می‌توان از درجه استاندارد HPL نیز استفاده کرد. این به تولید کننده درب بستگی دارد. برای یافتن بهترین راه حل باید آزمایشاتی را انجام داد.

 

اگر مقاومت در برابر آتش بالاتر لازم باشد (به عنوان مثال REI 240) از چه درجه ای از HPL باید استفاده کرد؟

لمینت HPL تنها یکی از موادی است که محصول نهایی را تشکیل می‌دهد. این سازنده است که باید سازه متشکل از مواد مختلف را آزمایش کند و سپس انتخاب نماید که کدام ورقه را استفاده کند. به عنوان یک قاعده کلی، در این مورد خاص ممکن است توصیه شود که از یک ورقه بازدارنده شعله استفاده شود.

در مورد واکنش به آتش، آیا طبقه بندی و روش‌های آزمایش در اروپا تأیید و پذیرفته شده است؟

فقط یک واکنش مشترک نسبت به طبقه بندی آتش برای کل اروپا با توجه به محصولات مورد استفاده در صنعت ساختمان وجود دارد. برای همه بخشهای دیگر، هر کشور قوانین یا مقررات خاص خود را دارد. برای ساخت و ساز، مقررات محصولات ساختمانی اروپا (CPR) اعمال می‌شود، که مجموعه ای از مشخصات بهداشت، ایمنی و صرفه جویی در انرژی را ذکر

می‌نماید. ورقه‌های HPL همچنین باید این شرایط را داشته باشند تا تولید کننده بتواند مارک CE را بدست آورد و آن‌ها را در سراسر جامعه اروپا به بازار عرضه کند. همچنین یک استاندارد فنی برای صنعت راه آهن وجود دارد، CEN TS 45545، که هنوز به عنوان یک استاندارد هماهنگ تأیید نشده است. بنابراین در این زمینه، هنوز مقررات محلی حاکم است.

آیا HPL یک محصول شیمیایی است؟

نه. این یک ماده شیمیایی نیست بلکه یک ماده پلاستیکی حرارتی است که خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن کاملاً با مواد اولیه تولید شده تفاوت دارد. در طی فرآیند فشار بالا، رزینی که ورق‌ها در اصل با آن آغشته می‌شوند، یک واکنش برگشت ناپذیر را ایجاد می‌نمایند و ماده ای پایدار و غیر واکنش پذیر را تولید خواهند کرد.

متوسط عمر ورق HPL چقدر است؟

امید به زندگی در لمینت های HPL بسیار بیشتر از یک انسان است! HPL به راحتی آسیب نمی‌بیند. البته، طول عمر واقعی به نحوه استفاده از آن بستگی دارد، خصوصاً در مورد سطوح تزئینی. در هر صورت، دوام آن یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه آن است و به جذابیت آن از نظر زیست محیطی نیز کمک می‌کند. عمر طولانی به معنای اتلاف کمتر و صرفه جویی در منابع می‌باشد.

چگونه می‌توان HPL را دفع کرد؟

HPL محصول خطرناکی نیست و در کارخانه‌ها، مواد زاید آن به عنوان سوخت برای تولید انرژی مورد نیاز استفاده می‌شوند. خاکستر باقیمانده آن نیز می‌تواند به عنوان ضایعات جامد شهری تصفیه شود (کد EAK 120105).

بهداشت HPL

تقریباً برای نظافت HPL از همه محصولات عادی نظافت منزل یا ضد عفونی کننده‌ها استفاده می‌شود، به شرطی که مواد آن به شدت اسیدی یا قلیایی نباشند. همچنین باید از سفید کننده‌ها یا محصولات دارای کلر زیاد پرهیز کرد. پس از تمیز کردن با مواد شوینده، برای جلوگیری از ایجاد لکه باید روکش‌ها را کاملاً خشک نمود. جهت حفظ براقیت سطح نیز، استفاده از پاک کننده‌های مبلمان یا موم ضروری نمی‌باشد زیرا این‌ها رسوباتی را روی سطح ایجاد می‌کنند که باعث جذب گرد و غبار و خاک خواهند شد.

این مطلب را از دست ندهید .
نصب و اجرای کف کاذب در یزد

در حالت کلی HPL مقاومت خوبی در برابر بیشتر موادی که باعث ایجاد لکه می‌شوند دارند از جمله شربت، آب میوه، مربا، لیکور، شیر، چای، قهوه، شراب، صابون، جوهر، اسید سیتریک و استون. سطح HPL بستر نامطلوبی برای رشد میکروب‌ها است.

ماده ای است که به طور ایده آل برای تمامی شرایطی که به حداکثر بهداشت نیاز دارند، از آشپزخانه‌ها گرفته تا سالن‌های عمل مناسب خواهد بود.

چگونگی تمیز شدن HPL

یک پارچه ساده مرطوب با آب گرم تقریباً همیشه کافی است، زیرا سطوح HPL فشرده نیستند، بسیار متخلخل هم نیستند و در برابر لکه‌ها و مواد شیمیایی معمولاً در یک محیط خانگی مقاوم خواهند بود، و مطمئناً کارهایی با بافت کمتر می‌توانند به راحتی تمیز شوند.

چگونه می‌توان اندازه پنل ها را تعیین کرد؟

اندازه HPL که مشتری سفارش می‌دهد بستگی به این دارد که برای چه چیزی قرار است مورد استفاده قرار گیرد. مشتری باید اندازه‌های موجود در مرحله طراحی را بررسی نماید.

عناصر اساسی در ایجاد مشخصات محصول کدامند؟

عناصر اساسی درایجاد محصول شامل برخی از معیارهای اساسی هستند از جمله:

  • رنگ پایان تزئینی
  • ضخامت
  • پایان سطح
  • درجه (به عنوان مثال استاندارد، عمودی یا postforming)
  • اندازه ورق
  • مقاومت در برابر آتش (استاندارد یا مقاوم در برابر شعله)
  • زمینه کاربرد (ساخت و ساز، کشتی سازی، حمل و نقل، مبلمان و غیره)
  • استفاده در محیط‌های مرطوب یا خشک
  • بستر مورد استفاده برای اتصال و مواد متعادل کننده
  • روش تثبیت یا اتصال

آیا می‌توان لمینت های فلزی را مانند بقیه کار کرد و خم کرد؟

لمینت های فلزی نیاز به توجه ویژه ای دارند اما می‌توان آن‌ها را با تجهیزات معمولی مورد استفاده برای همه لمینت ها کار کرد. ورقه‌های فلزی نیز برای تغییر فرم در دسترس هستند.

مناسب‌ترین بسترها برای HPL کدامند؟

تخته سه لا، تخته خرده چوب و MDF مناسب‌ترین بسترها برای HPL هستند، زیرا مانند لمینت ها، سلولزی هستند و از این رو حرکت ابعادی مشابهی دارند. در بعضی از صنایع و کاربردها، آن‌ها به لایه‌های خاصی مانند تخته‌های الیاف معدنی، ورق فلز، پانل‌های فوم یا لانه زنبوری و غیره نیاز دارند. همه این مواد به روش‌های خاص اتصال و ساخت نیازمند هستند. قبل از شروع به کار، توصیه می‌شود همیشه با تکنسین‌های مربوطه مشورت نمایید.

از چه بسترهایی می‌توان برای ورقه‌های فلزی استفاده کرد؟

در مقایسه با سایر لمینت های فشار بالا، لنزهای فلزی نیاز به دقت بیشتری در انتخاب بستر و چسب دارند. برای دستیابی به نتایج خوب، بسترها باید کاملاً صاف و سطوح عاری از هرگونه لکه باشد. چسب‌های مختلفی (غیر از آن‌هایی که پایه اوره هستند) می‌توانند استفاده شوند اما بهترین نتیجه با چسب نوع PVA بسیار مساوی (که تمایلی به جمع شدن ندارد) بدست می‌آید زیرا این امر باعث می‌شود که خطر بی نظمی در سطح تمام شده گسترش یابد.

آیا می‌توان لمینت را خم کرد؟

هنگامی که ورقه نیاز به خم شدن پیدا کند، باید درجه “postforming” HGP یا VGP انتخاب شود. البته انتخاب این درجه ویژگی‌های HPL را حفظ می‌کند اما همچنین می‌تواند به صورت داغ یا مخروطی شکل بگیرد.

آیا اقدامات احتیاطی خاصی برای ذخیره سازی HPL وجود دارد؟

پانل‌ها همیشه باید روی قفسه‌های مسطح و افقی و به صورت جفت قرار بگیرند، و اضلاع تزئینی آن‌ها رو به داخل باشد. آن‌ها باید به خوبی در برابر گرد و غبار و در مورد ورقه ورقه‌های با ضخامت محدود، در برابر تنش‌های تصادفی که ممکن است سطح را مشخص کنند، محافظت شوند. اگر ذخیره افقی امکان پذیر نباشد، می‌توان آن‌ها را در پشته‌های عمودی کمی مایل (۶۰/۷۰ درجه) قرار داد و از پشتیبانی در کل سطح ورق‌ها برای صاف نگه داشتن آن‌ها استفاده کرد.

آیا شرایط ویژه ای برای نگهداری HPL در انبارها مورد نیاز است؟

این ورقه‌ها باید در اتاق‌های بسته و در شرایط عادی محیطی، تقریباً در دمای بین ۱۰ تا ۳۶ درجه سانتیگراد و رطوبت ۶۰/۶۵٪ نگهداری شوند.

آیا می‌توان ورقه‌ها را حمل یا نگهداری کرد؟

به طور کلی بهتر است ورق‌ها را با دقت نگهداری کرد، آن‌ها را صاف نگه داشته و از پالت‌هایی با پایداری مناسب استفاده نمایید. فقط ورق‌های بسیار نازک را می‌توان به صورت رول دار حمل کرد که صورت تزئینی آن در داخل و به صورت رول‌هایی با قطر ۶۰۰ میلی متر هستند.

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و پاسخ سؤالات خود را در مورد روکش HPL دریافت کرده باشید. در مقالات آینده بازهم برای شما در مورد HPL اطلاعاتی را گردآوری خواهیم کرد و در اختیارتان خواهیم گذاشت.

6 نظر

  • عبدالله ناصری

    ممنون که در مورد روکش HPL هم نوشتید.

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام خواهش می‌کنم.

  • milad

    سلام شرکت خودتون هم روکش HPL و PVC رو تولید می‌کنه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام شرکت فنی و مهندسی کارنو خود روکش‌ها رو تولید نمی‌کنه.

  • علی نریمانی

    برای اتاقهای کامپیوتر چه کف کاذبی مناسبه؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام لطف کنید روی لینک بزنید تا مقاله‌ای که در مورد این موضوع نوشته شده برای شما بیاد. سپاس.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *