رگلاژ کف کاذب

مفهوم رگلاژ کف کاذب

در این مقاله قصد داریم در مورد موضوع رگلاژ کف کاذب صحبت کنیم. حتی اگر با کف کاذب نیز آشنایی نداشته باشید، مفهوم رگلاژ کف کاذب موضوع مهمی است که بهتر است فرصت آشنایی با آن را از دست ندهید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

رگلاژ کف کاذب دقیقا چیست؟

قطعا برخی از افراد با اصطلاح رگلاژ آشنایی ندارند. حتما برای شما هم تاکنون پیش آمده که وارد یک شرکت، اتاق کامپیوتری، اتاق سرور یا دیتاسنتر شوید و از وجود نظم و ترتیب آنجا شگفت زده شوید. طبیعتا انتظار می رود در چنین مکان هایی تعداد زیادی سیم و کابل از روی زمین یا دیوار رد شده و منظره ای شلوغ ایجاد کرده باشند؛ اما معمولا چنین نیست.

پس علت این نظم و ترتیب چیست؟

باید گفت که کف کاذب علت اصلی ظاهر زیبای اتاق در چنین مکان هایی است. کف کاذب همان طور که از نامش پیداست، مکانی است که روی آن قرار می گیرید و قدم می زنید اما کف اصلی ساختمان نیست و اندکی از آن بالاتر است. کف های کاذب با توجه به نوع کاربرد خود، تا حدی از سطح اصلی ساختمان فاصله دارند، بنابراین در زیر آن ها فضایی به وجود می آید که می توان تمام سیم ها و کابل های اتاق را از آنجا عبور داد.
حال اگر بخواهیم به مفهوم رگلاژ بپردازیم، باید از پایه های کف کاذب شروع کنیم. کف کاذب در واقع دارای پایه هایی است که به صورت شبکه ای ساخته می شوند. بعد از نصب پایه ها و اتصال آن ها به زمین، تایل ها یا صفحات کف کاذب بر روی آن ها قرار می گیرند.

جنس پایه های کف کاذب عموما از فولاد است؛ اما تایل های کف کاذب می توانند از جنس های مختلفی مانند چوب، شیشه، آلومینیوم یا سنگ ساخته شده باشد.جنس تایل کف کاذب آلومینیومی از آلومینیوم و جنس تایل کف کاذب فولادی از فولاد می باشد. پایه های کف کاذب خود به دو دسته قابل رگلاژ و غیر قابل رگلاژ تقسیم بندی می شوند.

این مطلب را از دست ندهید .
قیمت نصب کف کاذب و نحوه حساب کردن آن

انواع کف کاذب,انواع کف کاذب اتاق سرور,پایه کف کاذب

مزایای استفاده از رگلاژ کف کاذب

در صورتی که تعداد تایل های مورد استفاده در کف کاذب زیاد باشد، استفاده از رگلاژ کمی سخت می شود. رگلاژ در واقع به هم سطح کردن قطعات مهم و اصلی کف کاذب اشاره دارد. گاهی ممکن است در اثر فشار یا مرور زمان، تراز کف کاذب دچار تغییر شود، در چنین مواقعی باید از رگلاژ برای هم سطح کردن اجزا استفاده کرد. این نوع از رگلاژ را رگلاژ دوره ای می نامند.

نوعی از کف های کاذب مانند کف کاذب لگراند نیز در بازار موجود هستند که هر بار که یکی از تایل های آن ها جابجا شود، رگلاژ پایه های آن ها به هم می ریزد. به همین دلیل باید به طور مداوم عمل رگلاژ را بر روی آن ها انجام داد. رگلاژ یا تراز کردن قطعات مختلف کف کاذب را با استفاده از دستگاه های مخصوص لیزری انجام می دهند تا دقت کار بالا برود.

در صورتی که مساحت کف کاذب شما زیاد است یا به دلایل فنی، کارکنان تاسیسات مجبور هستند به طور مکرر تایل های کف کاذب را برداشته و عمل نصب یا تعمیر را بر روی سیستم های زیر آن انجام دهند، باید به طور دوره ای عملیات رگلاژ کردن را انجام بدهید.

رگلاژ متناوب یا دوره ای

همان طور که گفتیم، گاهی در اثر مرور زمان، کف های کاذب شل شده یا تنظیم آن ها به هم می خورد. در چنین مواقعی حرکت بر روی کف کاذب با صداهای زیادی همراه می شود. دلیل این اتفاق این است که از درزگیرهای مناسبی در نصب کف کاذب استفاده نشده است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما تایل های کف کاذب را به منظور دسترسی به زیر آن جابجا می کنید. برای جلوگیری از این مشکل باید از درزگیرهای با کیفیت استفاده کرده و به طرز صحیحی آن ها را نصب کنید.

این مطلب را از دست ندهید .
سقف و کف کاذب اتاق سرور

گاهی نیز بلافاصله بعد از نصب کف کاذب، علاوه بر سر و صدا، شل بودن کف نیز مشاهده می شود. این مشکل به عدم نصب صحیح پایه های کف کاذب بر می گردد. برای رفع این مشکل ممکن است مجبور شوید که پایه ها را دوباره تنظیم کرده یا نصب آن ها را مجددا انجام دهید.

ارتفاع تنظیم رگلاژ کف کاذب

معمولا متخصصین عنوان می کنند که رگلاژ کف های کاذب در ارتفاع ۳ تا ۷ سانتی متری قابل تنظیم است. البته این عدد به عوامل مختلفی می تواند وابسته باشد. یکی از این عوامل، نوع کاربرد کف کاذب است. برخی معتقدند که ارتفاع ۳ سانتی متری بهترین عدد برای این منظور است؛ در حالی که عده ای دیگر تصور می کنند که ۳ سانتی متر ارتفاع کمی است و می توان آن را تا ۷ سانتی متر نیز افزایش داد.

سخن آخر

با توجه به اهمیت کابل کشی در اتاق های کنترل و دیتاسنتر، امروزه کف کاذب نقش مهمی در ساختمان های اداری، تجاری و صنعتی بازی می کند. در هنگام نصب و استفاده از کف های کاذب نیز باید به تراز بودن آن ها اهمیت زیادی داد. به هم خوردن تراز می تواند راه رفتن بر روی کف را دچار مشکل کند. سر و صدای ناشی از لق بودن کف کاذب نیز می تواند بسیار آزار دهنده باشد. در چنین مواقعی، رگلاژ کف کاذب نقش مهمی پیدا می کند. رگلاژ اولیه و همچنین رگلاژ دوره ای یا متناوب، از جمله اقداماتی است که باید هنگام نصب کف کاذب در نظر داشته باشید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *