ارتفاع کف کاذب

آشنایی با ارتفاع کف کاذب

در مقاله پیش رو درمورد ارتفاع کف کاذب صحبت شده است، مشخص کردن ارتفاع کف کاذب یکی از مهم ترین مراحل اجرایی می باشد و باید در هنگام نصب کف کاذب به ارتفاع آن براساس نیاز پروژه دقت نمود. در ادامه با گروه تحقیق و توسعه کارنو همراه باشید تا اطلاعات کارآمدی را در این زمینه به دست آورید.

در انتخاب کف کاذب چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

در حال حاضر تعداد زیادی کف کاذب موجود است و گزینه‌های زیادی برای انتخاب کف کاذب نیز وجود دارد. انتخاب کردن کف مرتفع به عوامل گوناگونی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع برنامه (مرکز داده، خرده فروشی، دفتر و غیره)
  • سیستم خنک کننده و تنظیمات توزیع هوا
  • نیازهای کابل کشی و سیم کشی (شامل مسیریابی و توزیع و تحویل)
  • قابلیت‌های وزن و بار

کف‌های کاذب برای ایجاد کردن مسیرهای لوله کشی، کابل، سیم، مجرا و جریان هوا بسیار کاربردی هستند.

دسترسی به برنامه‌های کف کاذب

همانطور که می دانید امروزه کف‌های کاذب بسیار کاربردی هستند و در مکان‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله:

  • دفاتر
  • مراکز داده
  • مراکز تماس
  • مراکز فرماندهی
  •  مراکز تماس
  • کتابخانه‌ها
  • کلاسهای درس (خصوصاً کلاس‌هایی که دارای فناوری یادگیری یکپارچه هستند)

دفاتر

البته در زمان‌های گذشته بسیاری از معماران، مدیران املاک و صاحبان ساختمان و بهره برداران تمایلی به استفاده از کف کاذب در یک فضای اداری نداشتند؛ اما امروزه دیگر اینگونه نیست و خیلی از افراد به مزیت‌های کف کاذب پی برده‌اند، به همین علت از کف کاذب در اجرای پروژه‌های خود استفاده می‌نمایند.

در درجه اول برای مدیریت کابل‌ها از این کف‌ها استفاده می‌شود؛ و برای افرادی که در حال تردد هستند فضای کاملاً ایمن را ایجاد می‌نماید.

ارتفاع کف کاذب,سینی کابل,کف کاذب برجسته

مراکز داده

در مراکز داده نیز از کف های کاذب استفاده می شود در حالی که کف‌های کاذب دیگر برای اتاق‌های دیتاکوم یک نیاز استاندارد نیستند، ولی هنوز هم مزایای بسیاری را دارند که نادیده گرفتن آن‌ها دشوار است از جمله:

  • توزیع هوای کف
  • لوله کشی آب سرد
  • مدیریت کابل
  • حفاظت از آب، سیل
  • نوع کف کاذب

کف کاذب برجسته دو نوع کلی دارد که شامل:

  • طبقه دسترسی کم نمایه (طبقه مدیریت کابل)
  • طبقات دسترسی استاندارد (سنتی)

است.

ارتفاع استاندارد معمولاً ۱۲ یا بیشتر است که بعضی از کف‌های کاذب به ۶ فوت یا بیشتر هم می‌رسند. این کف‌های کاذب جهت مدیریت کابل‌ها و همچنین جریان هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کف‌های مرتفع استاندارد اغلب در محیط‌های صنعتی یا سازمانی یافت می‌شوند. آن‌ها خشن و سنگین بوده و فضای کافی ای را برای سیم، کابل و لوله کشی فراهم می‌کنند.

معایب کف‌های کاذب سنتی

یکی از محدودیت‌هایی که کف‌های سنتی دارند این است که دسترسی آسانی را به سیم‌ها، لوله‌ها، کابل‌های زیر کف نمی دهند. شما حتماً باید از کف کاذبی استفاده نمایید که ایجاد دسترسی آسانی را برای شما محیا کند. می‌توان گفت وزن هر کدام از تایل ها معمولاً بیش از ۳۵ پوند است البته تایل های متفاوتی وجود دارد که باتوجه به جنس آن‌ها وزن آن‌ها نیز متغیر خواهد بود.

در حالی که بعضی از تایل های کف کاذب وزن کمتری دارند اما دارای قدرت بالایی هستند. برخی از مزایای اصلی آن‌ها این است که ارتفاع سقف کمتری دارند و استفاده از آن‌ها برای پرسنل محل کار بسیار راحت تر است.

آیا ارتفاع کف در هزینه آن تأثیر گذار خواهد بود؟

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن افراد شکل بگیرد این است که آیا ارتفاع کف کاذب در قیمت کف کاذب تأثیر می‌گذارد یا خیر؟ می‌توان گفت که ارتفاع کف تا حدی با توجه به نیاز پروژه و بودجهٔ مورد نظر پیش می‌رود اما اگر ارتفاع کف بالاتر برود، هزینه‌های بیشتری را شامل خواهد شد.

این مطلب را از دست ندهید .
مشخصات کف کاذب دیتاسنتر و مشکلات احتمالی آن!

در مرحله طراحی کف کاذب به چه مواردی باید توجه کرد؟

در طول مراحل طراحی و اجرای پروژه در ابتدا میزان ارتفاع کف کاذب را براساس نیاز مشخص می‌کنند. در طراحی این سؤالات مطرح است که تا چه میزان کابل کشی صورت می‌گیرد؟ سیستم‌های تهویه زیر کف به چه صورتی قرار است به کار برده شوند؟ و سوالاتی از این قبیل که مشخص کننده ارتفاع مورد نظر ما خواهد بود. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید توزیع هوای کف از یک محیط مرکز داده را داشته باشید، مهندس مکانیک شما باید بتواند به شما بگوید که برای جریان مؤثر هوا به چه مقدار ارتفاع کف نیاز دارید.

ارتفاع معمول و استاندارد همیشه بین ۲۴ تا ۴۸ در نظر گرفته می‌شود، اما به چندین عامل بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع کنترل کننده هوا، فن (سانتریفیوژ در مقابل منحنی عقب) و هر نوع سیستم مهار کننده ی هوا اشاره نمود.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که ارتفاع کف دسترسی باید به اندازه ای باشد که پس از کم کردن فضای مورد استفاده درسیم ها، کابل‌ها و لوله کشی‌ها همچنان فضای کافی برای توزیع هوا باقی بماند. مشخص کردن ارتفاع کف کاذب اغلب در اوایل مراحل، توسط تیم طراحی تعیین می‌شود.

سطح پایین و مدیریت کابل (بدون هوا، فقط کابل)

یکی از بزرگ‌ترین روندها در طراحی ساختمان و بهره برداری از آن، استفاده از طبقات دسترسی کم نمای است. این‌ها طبقه‌هایی از ارتفاع ۱٫۵ – ۶ هستند که امکان مدیریت ساده و مؤثر کابل را بدون نیاز به ترانشه بتن یا مدیریت کابل هوایی فراهم می‌کنند. CISCA اخیراً اصطلاحات جدیدی را تعریف کرده است که کفپوش دسترسی به مدیریت کابل را به عنوان یک محصول جداگانه از کف دسترسی سنتی تعریف می‌کند.

اگر نیازی به توزیع هوای کف ندارید (معمولاً برای کاربردهای بزرگ صنعتی مانند مراکز داده، اتاق‌های برقی یا خطوط تولید)، احتمالاً به کف دسترسی سنتی نیز که می‌تواند ۲ فوت یا بالاتر باشد نیازی پیدا نخواهید کرد.

اکنون بسیاری از صنایع و مراکز داده از طبقه‌های کم نمای برای ساده سازی مدیریت کابل استفاده می‌نمایند. صنایعی مانند صنعت خرده فروشی، مراکز کنترل، مراکز تماس و حتی فضای اداری سنتی.

از مزایای دیگر این کف‌های کاذب ساخته شده در ترانشه های مدیریت کابل و انواع جعبه‌های طبقه الکتریکی انتگرال است.

مواد تایل

تایل های کف برجسته، بسته به نوع کاربرد شما، در مصالح ساختمانی متفاوت هستند. در زمان‌های گذشته بیشتر تایل ها از جنس فولادی و بتنی بوده‌اند اما در زمان کنونی گزینه‌های بیشتری به وجود آمده‌اند که عبارت‌اند از:

  • تایل های فولادی هسته بتونی
  • تایل های فولادی توخالی
  • تایل های بتونی برهنه
  • تایل های پلی پروپیلن با مقاومت بالا
  • تایل های چوبی

کف‌های دسترسی سنتی، هسته سیمان، صفحات فولادی به طور کلی استاندارد صنعتی را دارا هستند و بزرگ‌ترین متغیر درجه بندی وزن است.

تایل های فولادی توخالی در کف‌های سنتی و کم نمای نیز موجود هستند. گرچه ممکن است درجه بارگذاری آن‌ها با صفحات سنتی فولادی و بتونی مطابقت نداشته باشد، اما با وجود ویژگی‌های سبک وزن و هندلینگ آسان، از استحکام آن‌ها تعجب می‌کنید. با این حال، برای کف‌های کاذب با مشخصات کم، ممکن است در بسیاری از موارد از تایل های پلی پروپیلن با مقاومت بالا استفاده شود. مزیت ساخت چنین تایلی صرفه جویی در وزن، کنترل آسان تر و اثرات کمتر محیط زیست است.

این مطلب را از دست ندهید .
اهمیت تایل کف کاذب فولادی چیست

شاید با خود بگویید که پس از نصب کف کاذب مهم نیست که پانل‌ها چقدر سنگین هستند، درست است؟ خوب، دقیقاً نه ساختمان شما دائماً در جریان است و سیستم توزیع برق شما نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

بارگیری و رتبه بندی وزن

برای کف‌های مستحکم تر که می‌توانند از تجهیزات سنگین و بزرگ پشتیبانی کنند درجه بارگذاری تایل ها معمولاً از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پوند هستند و تایل ها با درجه بارگذاری تا ۲۵۰۰ پوند در دسترس می‌باشند.

اما شما همیشه نیازی به خرید تایل های کف با بالاترین درجه وزن را ندارید. اغلب راه حل‌هایی در طراحی کف‌های کاذب ارائه می‌شوند و در مناطقی که ترافیک و تردد سبک است تایل های استاندارد ۱۰۰۰-۱،۵۰۰ پوند و برای مناطق بحرانی و پر تردد تر تایل هایی با ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ پوند ساخته و طراحی می‌شوند.

باید بدانید که درجه بندی کف کاذب بیش از میزان بارگذاری صفحات آن است. یک سیستم فقط به اندازه ضعیف‌ترین پیوندش قوی است، بنابراین به نیازهای خود توجه زیادی کنید و سیستمی را طراحی نمایید که تمام اجزا برای پاسخگویی به نیازهای شما انتخاب شوند.

همچنین طراحی کف‌های کاذبی وجود دارند که برای قرار گیری تجهیزات سنگین مناسب نیستند. به عنوان مثال مشتری ای را در نظر بگیرید که قصد دارد UPS را در کف خود نصب نماید. UPS حدود ۸۰۰۰ پوند وزن دارد و پانلی انتخاب شده است که هر تایل آن می‌تواند حدود ۲۰۰۰ پوند وزن را متحمل شود. قطعاً در چنین شرایطی تایل های انتخابی گزینه ای درست نخواهند بود؛ و بار به صورت ناهموار توزیع خواهد شد. در واقع مشکلی در ساخت دیوارها، مکعب‌ها، پارتیشن‌ها و غیره در بالای طبقه دسترسی نیست اما بسته به نوع کارایی باید تایل های متناسبی را انتخاب نمود.

سیستم سینی کابل کف برجسته

به طور کلی سینی کابل، سینی سیم یا سبد کابل مترادف بوده و یک معنا را دارند. سینی کابل درواقع سینی‌های فلزی ای هستند که کابل‌ها و سیم‌ها را درون خود جای می‌دهند. سینی‌های کابل که معمولاً در زیر کف‌های کاذب پنهان می‌شوند، روش خوبی برای راه اندازی سیم‌ها و کابل‌ها هستند.

کف‌های کاذب,گروه تحقیق و توسعه کارنو,مدیریت کابل‌ها

در حقیقت، بیشتر مراکز داده ای که با آن‌ها روبرو می‌شوید از سینی‌های کابل استفاده می‌کنند. برخی از سینی‌های کابل طراحی منحصر به فردی دارند و به راحتی خم می‌شوند و می‌چرخند که می‌توان از این نوع سینی‌ها در موارد خاص استفاده نمود؛ اما برای استفاده از این سینی‌ها به فضای بیشتری نیازمند هستیم.

شما می‌توانید برای خریداری کف‌های کاذب متناسب با نیاز پروژه خود و اجرای آن و همچنین تعیین ارتفاع مناسب کف‌ها در زمان اجرا، از شرکت فنی و مهندسی کارنو، متخصص در کف‌های کاذب کمک گرفته و پروژه خود را با رضایت از این امر به پایان برسانید.

در مقالات آینده مطالب جدید تر و بروزتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

6 نظر

  • milad abdolahi

    وقت بخیر ابعاد تایل گالوانیزه چقدره؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      وقت شما هم بخیر محبت کنید روی این لینک بزنید توضیحش در این مقاله به صورت کامل اومده.

  • سهيل احساني

    مرسی از مقاله ای که طرح کردید
    خیلی مفید و کاربردی بود

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      خواهش میکنم.

  • Saeed

    درود بر شما
    ویژگی کف الکترواستاتیک رو لطفا بگید.
    ممنون

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام لطف کنید روی لینک بزنید، مقاله ای در این مورد هست که میتونید بخونید ممنونم.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *