اتاق سرور و کف کاذب

اتاق سرور و کف کاذب دیتاسنتر

اتاق سرور، مکانی برای نگهداری سرورهای کامپیوتری و اجزای متعلق به آنها است. اتاق سرور بخشی از دیتاسنتر را تشکیل می دهد که چند سرور فیزیکی در آن وجود دارد. امکان دارد که در یک دیتاسنتر تعدادی اتاق سرور قرار بگیرد که برای استفاده کردن، جهت کاربرد های خاص و مربوط به خودشان مورد استفاده قرار می گیرند.
کاربرد اتاق سرور، فراهم کردن خدمات و اجزای فیزیکی و عملیاتی می باشد، که برای کار کردن سرورهای شرکت با آنها به وجود آمدند. در اتاق سرور ممکن است تعداد سرورها به ۱۰ تا ۱۰۰عدد برسد.
از جمله اجزای اصلی سرورهای داخل اتاق سرور می توان به CPU اشاره کرد و این سرور ها به جز CPU، از هیچ دستگاه ورودی با صفحه نمایش نمیتوان استفاده کرد. نحوه ی کنترل این سرورها به طور مرکزی می باشد که با کمک سیستم مدیریت سرور می توان آنها را کنترل کرد، که در بیشتر مواقع بیرون از اتاق سرور نیز قرار می گیرند.
کارایی اتاق سرور در اوایل، برای انجام کارهای داخلی شرکت بود که برای انجام آنها نیازمند عملیات محاسباتی خیلی بزرگ بودیم، مانند مدیریت نرم افزارهای بانکداری، موتورهای جستجو و کارهای شبکه ای به محاسبات علمی نیاز دارد.
هدف از طراحی اتاق سرور، تامین نیروی الکتریکی، پک آپ، نور و تهویه برای هوا می باشد.محلی که برای قرار گیری اتاق سرور انتخاب می کنید از بررسی اتاق سرور هم مهم تر است. خیلی از طراحان این نظریه را دارند که محل قرار گیری اتاق سرور نباید نزدیک به دیواری باشد که به عنوان دیوار خارجی ساختمان ساخته شده است‌.
دیوارهایی که مشرف به طرف بیرون می باشند ممکن است با جذب رطوبت به خود و یا رد شدن لوله های آب در آن دچار خیسی شده باشند و تجهیزات را خیس کند و به آنها آسیب برساند. این شرایط برای پنجره های خارجی نیز حاکم است. به دلایل مسائل امنیتی و جلوگیری از آسیب رسیدن به اتاق سرور نباید هیچ پنجره ای نصب شود. نکته مهم این است که اتاق نباید در طبقه اول باشد چون امکان وقوع سیل، حتمی می باشد و هم چنین در طبقه آخر به دلیل چکه کردن سقف هم‌ نباید قرار بگیرد .
امروزه با وجود تکنولوژی و دانش، آتش سوزی در اتاق سرور که از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است به وجود آید و تمام کسب و کار را از بین ببرد.
همانطور که می‌دانید تمامی تجهیزات فناوری اطلاعات که خیلی مهم و حیاتی هستند در اتاق سرور قرار دارند آتش سوزی در این بخش نه تنها هزینه ی سنگینی را به همراه دارد بلکه با از بین رفتن کسب و کار و از کار افتادگی و برگرداندن اطلاعات هم رو به رو می شویم.
شما می توانید با ارائه راه حل های کاربردی، از اتاق سرور در برابر این صدمات که ناشی از دود و رطوبت، گرمای شعله می باشد جلوگیری کنید .

این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با کف کاذب فلزی

کف کاذب اتاق سرور

اتاق سرور یا( یا مرکز داده )بخشی از اصلی ترین قسمت یک شبکه ساخت یافته را تشکیل می دهد.
احتیاج داشتن به مدیریت متمرکز منابع، کاهش هزینه های نگهداری، مقابله تاثیر گذار با تهدیدهای امنیتی، و مطمئن بودن از کارکرد صحیح و بلادرنگ تجهیزات به صورت ۲۴ ساعته می تواند طراحی کردن یک دیتاسنتر مناسب با نیازهای شما را قطعی کند.
دیتاسنتر استاندارد از بخش های گوناگونی همچون Entranceroom- Telecommxroom- Storage room و …تشکیل می شود.
با توجه به محدودیت منابع، هزینه و اطلاعات موجود در شرکت ها، سازمانها و موسسه های کوچک و بزرگ، فراهم کردن یک اتاق سرور استاندارد در این مکان ها کافی می باشد.
به وجود آوردن مکانی امن و استاندارد در راستای متمرکز کردن سرور های شبکه و استفاده از منابع مشترک، از جمله عواملی می باشند که در کارکرد سریع یک سازمان تاثیر به سزایی دارند، چون اتاق سروری که ایجاد کردید طبق این روال و ساختارها مورد بهره برداری قرار می گیرد.

هدف از بهینه سازی اتاق سرور عبارت است از:

مقاوم سازی بنا ها و سازه ها، ایمنی نفوذ پذیری و مطمئن شدن از صحت داده‌ های موجود اقداماتی که برای استاندارد سازی اتاق سرور و دیتاسنتر می توان به کار برد شامل موارد زیر است:

کف پوش اپوکسی آنتی استاتیک
کف کاذب فولادی و روکش HPL
کف کاذب آکوستیک و ضد حریق
درب مخصوص دیتاسنتر در برابر حریق و عایقی برای گرد و غبار با امکان اتصال اکس کنترل
دیوار کاذب که در برابر حریق مقاوم باشد و همینطور عایق رطوبت و گرد و خاک باشد
روشنایی پالوکس افقی و عمودی مناسب با نیاز شما
دستگاهی برای نظارت و کنترل کردن شرایط محیطی مانند دود، دما و رطوبت و … و قابلیت کنترل به صورت ریموت
سینی کابل یا لدر
سیستم خنک کننده که امکان استفاده از هواساز به صورت Inrow را داشته باشد
سیستم اعلام اطفال حریق با گاز FM200
سیستم مانیتورینگی که از دوربین‌های مدار بسته کار می‌کند
اتاق UPS
اتاق مانیتورینگ
اتاق سرور
اتاق برق
تمام اتاق های دیتاسنتر باید کاملا جدا از همدیگر ساخته شوند.
در این مقاله مواردی که در طراحی و ساخت اتاق سرور و دیتاسنتر استاندارد و مورد نظر شما لازم بود را ذکر کردیم.

این مطلب را از دست ندهید .
اجرای کف‌ کاذب اداری چه اهمیتی برای شرکت شما دارد؟

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *