سقف کاذب

سقف کاذب چیست

سقف كاذب چيست؟ سقف کاذب در واقع یک نوع پوشش برای سقف های اصلی به حساب می آید که استفاده از آن مزیت های فراوانی را به دنبال دارد. یکی از ساده ترین مزیت های سقف کاذب زیبایی فوق العاده ای است که به محیط می بخشد و مزیت دیگری که البته مهم تر هم می باشد؛ کمک به سیم کشی و پنهان کردن تاسیسات مورد نیاز است. در مقابل سقف کاذب، کف کاذب قرار دارد.

سقف کاذب به نوعی عیب های موجود در سقف اصلی را می پوشاند و سبب می شود که این عیب ها در معرض دید نباشند. توجه داشته باشید که سازه اصلی باید بتواند بار حاصل از نصب سقف کاذب را تحمل کند. از مزیت های مهم استفاده از سقف کاذب می توان به عایق صدا و حرات بودن، اجرای نور پردازی دکوراتیو و همانطور که گفتیم پنهان کردن سیم های تاسیسات اشاره کرد.

سقف های کاذب در طرح ها و رنگ های مختلفی طراحی و ساخته شده اند که هر کسی بنا به سلیقه شخصی می تواند طرحی خاص را انتخاب کند. به طور معمول امروزه در همه ساختمان ها از سقف کاذب استفاده می شود و دلیل این کار هم مزیت های زیاد این سقف است. البته لازم به ذکر است که اجرای سقف کاذب سبب می شود ارتفاع سقف محیط کاهش پیدا کند، پس توجه کنید که سقف کاذب نباید به صورت دیوار به دیوار اجرا شود.

کاربردهای سقف کاذب

سقف های کاذب در دکوراسیون داخلی ساختمان نقشی تاثیر گذار دارند و به زیبایی آن ها کمک بسیاری می کند. همانطور که گفتیم سقف های کاذب طرح های گوناگونی دارند که در یکی از آن ها سبب می شود محیط جلوه ای خاص و زیبا داشته باشد. علاوه بر این که خود سقف موجب زیبایی محیط می شود، این امکان را هم برای شما فراهم می کند که بتوانید نور پردازی مورد نظر خود را اجرا کنید و محیط را از آن چه که هست زیباتر نشان دهید.

این مطلب را از دست ندهید .
 ملاحظات مهم انتخاب سیستم های کف کاذب

توجه داشته باشید که سقف های کاذب کاربردهای بسیاری در دکوراسیون داخلی دارند، به عنوان مثال شما یک میز نهارخوری بسیار زیبا دارید و می خواهید آن را به صورتی قرار دهید که توجه ها به سمتش جذب شود، در این حال می توانید با کمک سقف کاذب محیط را از حالت یکنواختی در آورید و کاری کنید که میز نهارخوری شما مرکز توجه باشد. البته لازم به ذکر است که در محیط هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی هم می توان از سقف کاذب استفاده کرد، البته به شرطی که از نوع پی وی سی یا ضد رطوبت باشد.

سقف های کاذب جایگزین مناسبی برای سقف های سنتی هستند، در گذشته سقف ها با گچ تزئین می شد که در مواقعی مانند زمان وقوع زلزله خطرات جانی به دنبال داشت. سقف های ساخته شده از گچ در زمان زلزله به دلیل آن که سنگین بود مقاومت ساختمان را کاهش می داد و باعث آسیب به افراد ساکن می شد (البته توجه داشته باشید که متاسفانه هنوز تعداد این ساختمان و سقف ها بسیار زیاد است)

سقف کاذب در کارخانه ها طراحی و تولید می شوند، یعنی نصب آن ها آسان است. از ملات هایی با وزن بسیار سبک در نصب سقف کاذب استفاده می شود و جداره های این سقف ها به دیوار متصل شده و در به دلیل وزن سبک و همچنین متصل بودن به دیوارها در زمان وقوع زلزله میزان خسارت را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. سقف های کاذب معمولا از گچ، آهن، چوب، فلزات، طلق، آلومینیوم و کامپوزیت ساخته می شود که هر یک کاربردهای خاصی دارد.

این مطلب را از دست ندهید .
بهینه ترین مسیر برای کابل کشی نیروگاه

سقف كاذب چيست,سقف کاذب,سقف کاذب چيست

مزیت های نصب سقف کاذب

  • سقف های کاذب به دلیل آن که قابلیت جابه جایی دارند، تعمیر و بازسازی آن ها به آسانی صورت می گیرد و ارزان قیمت است.
  • سقف های کاذب عایق صوت به حساب می آیند و در آپارتمان ها موجب می شود که سر و صدا در بین طبقات جابه جا نشود و آرامش ساکنین بیشتر خواهد بود.
  • سقف کاذب به آسانی تعمیر می شود.
  • لوله ها و سیم هایی که از روی سقف رد شده اند با سقف کاذب پوشش داده می شود.
  • سقف های کاذب موجب می شود که مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، زیرا عایق حرارتی است.
  • سقف های کاذب کمک می کند که بتوانید نور پردازی های زیبایی در محیط اجرا کنید.
  • سقف های کاذب می توانند موجب کاهش مصرف کل ساختمان شوند، البته اگر به درستی اجرا شوند.
  • سقف های کاذب کمک می کنند که انتقال حرارت در یک ساختمان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

معایب استفاده از سقف کاذب

  • سقف کاذب بر روی سقف اصلی قرار می گیرد و این کار باعث می شود که ارتفاع اتاق کاهش پیدا کند.
  • سقف کاذب به نگهداری نیاز دارد و عمر نسبتا کمی دارد.
  • سقف های کاذب بعد از مدت زمان به دلیل نشستن گرد و غبار رنگ پریده می شوند.
  • سقف ها کاذب مقاومت بالایی در برابر حوادث طبیعی ندارند و مقاومت آن چنانی از خود نشان نمی دهند.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *