انواع کف کاذب

انواع کف کاذب – پانل ها و تنوع رویه های آن

همان طور که در مقاله آشنایی با کف های کاذب شرح داده شد، کف کاذب انواع مختلفی دارد که از آن ها در موارد گوناگونی استفاده می شود. از جمله می توان از کاربرد انواع کف کاذب در اتاق های برق، تراس ها، دیتاسنتر ها و … اشاره نمود.

البته شایان ذکر است که انواع کف کاذب ها به جنس ورقه یا پانل آن ارتباط دارد و بر مبنای آن اسم گذاری می شود. بنابراین در این مقاله قصد داریم انواع پانل های کف کاذب و رویه های نهایی را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

به طور عمده پانل ها و یا تایل ها کف دارای اشکال مربع و مستطیل هستند که قطر معمولی آن ها از ۱۱ الی ۶۰ میلی متر و ابعاد ۴۰*۴۰ الی ۶۰*۶۰ سانتی متر می باشد. (برای این که بتوان ظرفیت زیادی از کابل ها را از زیر کف پوش عبور داد به احتمال خیلی ضعیف امکان دارد به ابعاد ۱۲۰ سانتی متر نیاز باشد)

 

گروه فنی و مهندسی کارنو تولید کننده کف کاذب طرح لگراند، فولادی و آلومینیومی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۴۸۶۳۰۰

۰۵۱-۳۷۶۰۳۷۶۰

تایل ها از تعدادی لایه گوناگون به قرار زیر ایجاد می شوند:

  • رویه پایانی پانل: همان شکلی از ورق کاذب است که پس از به کار گذاشتن و نصب قابل مشاهده است و بیشتر ظاهر تزیینی دارد. نوع تزیینی بودن رویه پایانی پانل طبق نظر خریدار می باشد. ولی این لایه فوایدی مانند ضد لغزش و ضد استاتیک بودن را برای کل سیستم به وجود می آورد.
  • هسته پانل: قسمت اصلی پانل است که فواید اساسی کف های کاذب مانند پایداری در مقابل حریق، جذب صدا و… با این لایه ارتباط دارد و مقاومت و باربری تایل ها نیز از وظایف این لایه محسوب می شود.
  • نوار محیطی لبه پانل: نوار لبه اطراف پانل به طور کلی از جنس پلاستیک (PVC و abs) است که از مرکز اصلی پانل در مقابل نمناکی حفاظت می کند و نیز برای حفاظت از گوشه های پانل در مقابل هر گونه شوک و آسیبی می باشد. فلورسل در مقاله به صورت مختصر مشخصات نوارهای PVC و ABS را مورد بررسی قرار داده که شما می توانید جهت آشنایی با این نوارها آن را مطالعه نمایید.
  • لایه زیرین پانل: به طور کلی این لایه از جنس آلومینیوم، گالوانیزه و یا فولاد ساخته می شود و نقش اصلی آن حفاظت از پانل در مقابل عواملی مانند رطوبت و حریق می باشد.

گاهی دیده می شود که در مابین لایه هسته اصلی و رویه نهایی از یک لایه از جنس گالوانیزه/آلومینیوم استفاده می شود.

انواع کف کاذب,انواع کف کاذب اتاق سرور,بلند کننده تایل کف کاذب

هسته پانل:

بر طبق مطالبی که در بالا شرح داده شد نقش اساسی و تعیین کننده مشخصات کف کاذب با لایه هسته اصلی پانل است. انواع آن به قرار زیر است:

  • تخته با ذرات چوب: این بخش از نوعی پوب بازیافت شده به وجود آمده است و غلظت آن تقریباً ۷۲۰-۶۸۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.
  • کلسیم سولفات: لایه ای با غلظت چگالی بالا که از نوعی گچ و فیبرهای مشبک به وجود آمده است و غلظت آن به طور متوسط تقریباً ۱۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • هسته سرامیکی: در این قسمت لایه اصلی کاملاً از سرامیک پوشیده شده که ترکیب آن به صورت سازه یکپارچه و کاملاً یکسان در دمای بالای پخت شده است. غلظت هسته در حالت تقریباً معادل ۲۲۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.
  • پانل کاملاً فلزی / آلومینیوم: در این حالت جنس استفاده شده در پانل فلز است و برای اینکه مصالح به کار رفته در آن (فلز) سبک سازی شود می تواند به شکل ذوزنقه باشد که در این صورت این پانل ها به راحتی قابل حمل و باربری هستند. لایه نهایی که در پانل ها قرار دارد از جنس کف‌پوش اپوکسی است.
  • هسته بتنی: در این قسمت جنس به کار رفته در لایه اصلی از بتن و یا نوعی ماده سیمانی است که با توجه به این که حمل و باربری پانل ها می بایستی از بتن سبک و یا نوعی بتن سازه ای که ضخامت قطر آن تا ۳ سانتی متر می رسد در ساختن این پانل ها استفاده شود.

ولیکن گاهی هسته هایی مشاهده شده که مواد تشکیل دهنده آن ها و ترکیبشان چیز دیگری است و مثل مورد بالا که اشاره شد عمومیت چندانی ندارد…

پانل های کف کاذب بایستی حتما دارای ویژگی های ذیل باشند:

  • کشش آب کم و اندازه گیری دقیق
  • توانایی در کم کردن و جذب صداها
  • راحتی در زیر پا برای خریداران
  • مقاومت در مقابله با حریق
  • حمل و باربری آسان پانل ها

موارد ذکر شده در حالت عمده به ابعاد و ساختمان مولکولی ذرات تشکیل دهنده پانل ها ارتباط دارد؛ مثلاً پانل با هسته چوبی نسبت به هسته کلسیم سولفات، آب و رطوبت زیادتری را به خود جذب می کند در صورتی که هسته سرامیکی در مقایسه با آن ها، اصلاً خاصیت جذب پذیری آب و رطوبت را ندارد.

این مطلب را از دست ندهید .
سیستم کف کاذب: انعطاف پذیری برای کتابخانه‌‌ ها

پانل کف کاذب,تایل کف کاذب,تایل ها کف کاذب

لایه رویه پانل:

لایه رویه که کار اصلی آن دادن شکل و ظاهری زیبا به پانل کف است می تواند بر طبق نظر خریداران و توانایی کارخانه در انجام آن به اشکال و حالت های مختلفی تولید شود. به طور تقریبی تمامی کف‌پوش ها این توانایی را دارند که بر روی پانل نصب شوند. رویه های کف کاذبی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد شامل موارد زیر است:

  • موکت
  • چوب طبیعی (از هر دو نوع سخت و یا نرم)
  • سنگ طبیعی (شامل گرانیت و مرمر)
  • رویه با ورق (PVC، HPL)
  • رویه اپوکسی (آنتی استاتیک، رزین اپوکسی)

این مورد معمولاً بیشترین کاربردش استفاده بر روی کف های کاذب فلزی و سرامیکی است و چون در سیستم اپوکسی آن انواع رنگ را شامل می شود زیبایی که در ذهن معمار است را به کف انتقال می دهد

انواع کف کاذب

اگر بخواهیم به طور کلی اصلی ترین انواع کف مناسب مکان های حساس را معرفی کنیم آنها را به سه دسته تقسیم بندی می کنیم:

 

کف کاذب آلومینیومی

این نوع کف در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم است. به طور معمول سایز این نوع کف ۶۰*۶۰ است و در کشور ایران به دلیل وجود منابع غنی آلومینیوم، تولید این نوع کف نسبت به دیگر انواع کف بیشتر بوده است.

اجزای کف آلومینیومی به سه دسته تقسیم می شود:

  • استرینگر
  • تایل
  • پایه

کف آلومینیومی دارای ۳ نوع تایل است که با توجه ب شرایط پروژه می توان هر کدام را انتخاب کرد.

نوع اول تایل آلومینیوم با روکش pvc آنتی استاتیک می باشد. pvc یا همان پلی وینیل کلراید، از ارزشمند ترین محصولات پتروشیمی محسوب می شود و در صنعت ساختمان بسیار پرکاربرد است.

این نوع کف کاذب آنتی استاتیک است و از ایجاد الکتریسیته ساکن و در نتیجه جذب گرد و خاک جلوگیری می کند.

نوع دیگر روکش آلومینیوم از نوع pvc است.

نوع سوم تایل آلومینیوم روکش hpl است. روکش های اچ پی ال از ترکیب لایه های سلولوزی و رزین به وجود می آید که در دما و فشار بالا قرار میگیرند و به صفحات محکمی تبدیل می شوند.

این نوع کف خاصیت آنتی الکترواستاتیک دارد.

پایه های مورد استفاده در کف آلومینیوم نیز از جنس آلومینیوم است. هم جنس کلگی و هم جنس پایه آلومینیوم است.

استرینگر مورد استفاده در کف آلومینیومی دارای واشر ارتعاش گیر است. استرینگر در واقع نقش شبکه بندی را در زیر کف ایفا می کند و در واقع با وجود آن پایه ها در محل خود قرار میگیرند. این قطعه کمک می کند که شما کف را به حالت استاندارد و دقیق نصب کنید.

انواع کف کاذب,انواع کف کاذب اتاق سرور,بلند کننده تایل کف کاذب

کف کاذب فولادی

خود کف فولادی نیز انواع مختلفی دارد. همانطور که از نامش پیداست، کف فولادی از ورق های فولادی فرم گرفته تولید شده اند و روی آن با رنگ الکترواستاتیک پوشانده شده است.( رنگ آمیزی کوره ای در صنعت بسیار کاربردی است و خاصیت پخش شوندگی و پوشانندگی آن روی فلزات زیاد است. به طور معمول ابعاد پانل فولادی ۶۰ در ۶۰ می باشد.

پانل فولادی دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه و فرو رفتگی است و همچنین دارای وزن بالایی است. روکش کف فولادی هرگز از تایل ها جدا نمی شود و تا سالیان سال سالم خواهد ماند. اندازه های یکسان تایل ها سبب شده که هنگام اجرای کف فولادی فاصله ای میان تایل ها نباشد و کف به زیبایی اجرا شود.

همانطورکه می دانید فولاد در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی دارد. بنابراین کف فولادی نیز در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی دارد و همچنین در صورت آتش سوزی، خاصیت آب شوندگی ندارد که این بسیار بر امنیت مکان می افزاید.

پس از نصب پایه ها و استرینگرها، سازه بسیار مقام بوده و به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارد، شبکه به هم پیوسته پایدارتر و محکم‌تری را تشکیل می‌دهد. کف فولادی دارای قطعاتی است که برای اجرای آن لازم و ضروری است. قطعاتی همچون استرینگر و پایه و تایل که به راحتی کنار هم قرار میگیرند و کف پوش را روی کف اصلی ایجاد میکنند.

کف فولادی دارای انواع روکش های مختلفی است. از جمله: کف فولادی روکش hpl، کف فولاد روکش pvc و کف فولادی روکش pvc آنتی استاتیک.

کف فولادی روکش hpl دارای ابعاد ۶۰* ۶۰ سانتی متر می باشد و روکش آن از جنس hpl است. خاصیت ضد خش بودن و آنتی استاتیک بودن آن سبب شده که محصولی محبوب و پر کاربردی شود. این نوع کف پوش کاذب در برابر دما وآتش سوزی مقاوم است.

با توجه به وجود روکش، کف کاذب فولادی به دو دسته تقسیم می شود:

کف فولادی تو پر: زمان ساخت کف فولادی، فضایی بین تایل ها و روکش ها ایجاد می شود که در کف فولادی تو پر این فضا با سیمان، پلی اتیلن، فرمالدئید، و آلومینا با فشار و به آرامی بصورت یکنواخت پر میشود. همین پر شدگی درون تایل ها، وزن آن را تا حد زیادی بالا می برد و در صورتی که میزان بار مرده روی ساختمان تاثیر دارد، باید به این مسئله توجه داشت.

این مطلب را از دست ندهید .
مزیت کف کاذب در دیتاسنتر

کف فولادی تو خالی: در کف کاذب تو خالی فضای خالی پر نشده است. در نتیجه سبک تر است و برای ساختمان هایی که میزان بار مهم است و نمی تواند بار زیادی را تحمل کند، بسیار مناسب است. با توجه به توخالی بودن کف کاذب، مقاوت کمتری خواهد داشت و برای پروژه هایی که وزن و تجهیزات کمتری دارند، پیشنهاد می شود.

کف کاذب طرح لگراند کارنو از دیگر انواع کف کاذب

یکی دیگر از انواع کف کاذب که کاربرد زیادی در پروژه ها دارد، کف کاذب طرح لگراند می باشد. این نوع کف نمونه مشابه و ایرانی کف کاذب لگراند فرانسه می باشد و از لحاظ کیفیت با نمونه فرانسوی در رقابت است. کف کاذب طرح لگراند در سایز کوچک تر نسبت به دیگر کف های کاذب تولید شده است. سایز تایل های این نوع کف ، ۲۲٫۵*۲۲٫۵ سانتی متر می باشد.

کف کاذب لگراند دارای متعلقاتی می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

تایل کف طرح لگراند: رویه اصلی کف از تایل استیل استفاده می شود. سایز این تایل ۲۲٫۵*۲۲٫۵ می باشد. مواد اولیه ای که در تولید تایل ها استفاده شده به صورت گالوانیزه بوده است. با گالوانیزه کردن فلزات دیگر نگران زنگ زدگی و خوردگی فلز نخواهید بود. خاصیت گالوانیزه کردن فلزات و فولاد به این صورت است که از خوردگی، زنگ‌ زدن و در نهایت تضعیف و فروریختن فلز جلوگیری می کند. گالوانیزه کردن فلزات به این صورت است که ورق به صورت کامل با روی پوشانده می شود.

این پوشانندگی خواصی را به فولاد اضافه می کند:

پوشش روی که ورق فولاد را در بر میگیرد مانع از رسیدن مواد خورنده به فولاد میشود که این باعث افزایش مقاومت فولاد خواهد شد.به همین دلیل یک فلزی که گالوانیزه شده است می تواند تا ۷۰ سال طول عمر داشته باشد. همانطور که می دانید کف پوش کاذب طرح لگراند کارنو دارای گارانتی ۲۵ ساله می باشد.

فولاد گالوانیزه شده در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. به همین دلیل کف کاذب طرح لگراند کارنو برای مراکز حساس و دیتاسنتر ها و اتاق سرور ها مناسب است.

تایل ها ضد خش بوده و سالیان سال ظاهر خود را از دست نمی دهند و زیبایی خود را دارد.

پایه کف طرح لگراند:

پایه کف کارنو از جنس پلی پروپیلن می باشد که یکی از پلاستیک های همه منظوره و پر مصرف در جهان است. ارتفاع این محصول ۱۲ سانتی متر می باشد. علاوه بر پایه، یک قطعه ارتفاع دهنده نیز وجود دارد که ارتفاع آن ۱۱ سانتی متر می باشد و در مواردی که نیاز به ارتفاع بیشتری است، از قطعه ارتفاع دهنده استفاده می شود.

پلنیوم کف طرح لگراند:

پلنیوم ها برای گوشه کناره های کار استفاده می شود تا فضاهای خالی بین کف پوش و دیوار نیز پوشیده باشد.

کف کاذب کارنو با توجه به اینکه می تواند ارتفاع ۱۲ و ۲۳ و ۳۴ را ایجاد کند، پلنیوم ها نیز با سه ارتفاع ۱۲ و ۲۳ و ۳۴ تولید کرده است. همانطور که می دانید حداکثر ارتفاعی که کف کارنو می تواند در اتاق سرور و مراکز حساس ایجاد کند، ۳۴ سانتی متر می باشد.

پلنیوم با ارتفاع ۱۲ سانتی متر زمانیکه استفاده می شود که شما برای طراحی و اجرا کف تنها از پایه ها استفاده کرده اید و از ارتفاع دهنده استفاده نکرده اید. (در ادامه درباره این دو قطعه بیشتر توضیح خواهیم داد.)

پلنیوم با ارتفاع ۲۳ سانتی متر برای طراحی کف با یک پایه و یک ارتفاع دهنده استفاده می شود. به طوریکه پایه ها روی ارتفاع دهنده ها قرار می گیرند و در آخر پلنیوم ۳۴ سانتی متر را برای کف با ارتفاع ۳۴ سانتی متر استفاده می شود به طوریکه از یک پایه و دو ارتفاع دهنده استفاده می شود.

ارتفاع دهنده کف طرح لگراند

کف کاذب کارنو، یکی دیگر از انواع کف کاذب می باشد که بسیار کاربردی و با کیفیت است.

همانطور که گفتیم پایه های این نوع کف دارای ارتفاع ۱۲ سانتی متری هستند. در صورتیکه نیاز به ارتفاع بیشتری برای کف خود دارید، باید از ارتفاع دهنده استفاده کنید.

ارتفاع این قطعه ۱۱ سانتی متر است که هنگام نصب، زیر پایه قرار می گیرد. حداکثر ارتفاعی که می توان با کف کاذب کارنو ایجاد کرد، ۵۷ سانتی متر است. یعنی می توان حداکثر از ۴ ارتفاع دهنده و یک عدد پایه استفاده کرد. جنس ارتفاع دهنده همانند جنس پایه ها از PVC است. پایه ها و ارتفاع دهنده ها در برابر دما و ضربه مقاومت بالایی دارند.

 

2 نظر

  • محسن اسماعیلی

    انواع کف کاذب شرکت کارنو رو میشه معرفی کنید؟

    • واحد تحقیق و توسعه کارنو

      سلام. بله. البته. کف کاذب طرح لگراند، کف کاذب آلومینیومی و کف کاذب فولادی دوست عزیز.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *