کاربرد کف کاذب

کاربرد کف کاذب اتاق سرور

در یک اتاق سرور یا دیتاسنتر ممکن است تعداد زیادی وسیله قرار داشته باشد، این وسیله ها انواع مختلفی مانند کابل، لوله و کانال ها دارند. توجه داشته باشید که وجود این حجم عظیم از وسیله داخل یک اتاق و همینطور وسیله های ورودی داخل اتاق سبب می شود که این حجم عظیم ورودی نیاز به طرز صحیح سازماندهی داشته باشد. برای این کار بهتر است که از کف کاذب استفاده شود. در رابطه با کف کاذب باید بگوییم که سازه هایی به شکل مربع با ابعاد ۶۰*۶۰ هستند که بر روی زمین اصلی نصب می شود. در ادامه کاربردهای کف کاذب را به طور کامل ذکر خواهیم کرد.

کاربرد کف کاذب دیتاسنتر

  • زیبایی: بعد از آن که کف کاذب به طور کامل اجرا شود، همه آن چه در زیر آن باشد را می پوشاند و این سبب زیبایی محیط خواهد شد.
  • جریان داشتن هوا: کف کاذب سبب می شود که هوا به طور مطلوبی جریان پیدا کند.
  • امکان عبور لوله های تاسیسات: اگر بخواهیم تجهیزات سرمایشی یک اتاق سرور را به صورت InRow پیاده سازی کنیم باید از لوله کشی استفاده کنیم، این در حالی است که برای پیاده سازی تجهیزات به روش Down Flow می توان لوله ها را به آسانی از زیر کف کاذب عبور داد.
  • توزیع وزن مناسب: استفاده از کف کاذب سبب می شود که شاهد توزیع برابر و مساوی وزن دیتاسنتر در کف اتاق باشیم.
  • دسترسی به لوله ها و انواع کابل ها: زمانی که از کف کاذب استفاده می شود، کابل ها در زیر تایل ها قرار می گیرند. اگر به هر دلیلی نیاز به بررسی کابل ها باشد می توان به آسانی تایل ها را برداشته و به کابل ها و دیگر تجهیزاتی که نصب شده است دسترسی داشت.
  • قابلیت تغییر و گسترش: در زیر کف کاذب فضایی وجود دارد که اگر در آینده نیاز داشته باشید تعداد کابل ها و تجهیزات را افزایش دهید یا آن ها را تغییر دهید به آسانی می توانید این کار را انجام دهید.
  • توزیع دوطرفه: در اتاق های سروری که بزرگ هستند، از مسیرهای جداگانه ای برای کابل های برق، کابل های شبکه و سیستم های خنک کننده استفاده می شود. انتقال کابل های برق و تجهیزات سرمایشی از زیر کف کاذب انجام می شود.
این مطلب را از دست ندهید .
آشنایی با کف کاذب فولادی توپر

آشنایی با کف کاذب,روکش کف کاذب,قطعات کف کاذب

قطعات کف کاذب

  • نبشی: در هنگام نصب تایل ها قسمت انتهایی آن که سمت دیوار است بر روی نبشی نصب می شود، پس نبشی ها در قسمت دیواره اتاق قرار می گیرند.
  • پایه: پایه ها به نصب تایل ها و استرینگرها کمک می کنند. لازم به ذکر است که پایه ها در فاصله های ۶۰*۶۰ نصب خواهند شد.
  • استرینگر: استرینگرها از جنس فلز هستند و محل قرارگیری آن ها بر روی پایه است. استرینگر ها کمک می کنند که تایل ها در محل مناسب نصب شوند.
  • تایل: تایل را می توان اصلی ترین جزء یک کف کاذب دانست که ابعاد ۶۰*۶۰ دارد. این اندازه کاملا مانند فاصله قرار گرفتن پایه ها است.

انواع کف کاذب

کف کاذب انواع متفاوتی دارد که هر یک برای مکان های خاص کاربرد دارند. مدل های کف کاذب شامل نوع فولادی و آلومینیومی است که هر یک تو خالی یا توپر می توانند باشند. برای استفاده در دیتاسنتر بهتر است که از مدل فولادی توپر استفاده شود. مدل آلومینیومی برای زمانی که محیط رطوبت بالایی دارد پیشنهاد می شود.

روکش کف کاذب

برای کف کاذب استفاده شده در اتاق سرور باید از روکشی استفاده کرد که بتواند الکتریسته ساکن را به خوبی منتقل کند. به این نوع از روکش، آنتی استاتیک گفته می شود و مدل HPL انتخاب خوبی برای اتاق سرور خواهد بود.

کاربرد کف کاذب,کاربردهای کف کاذب,کف کاذب

ارتفاع کف کاذب های اتاق سرور

برای آن که ارتفاع کف کاذب استفاده شده در اتاق سرور را بدانید باید به شرایط خود توجه داشته باشید. اگر اتاق سرور شما کوچک است و فقط می خواهید تعدادی کابل را در زیر کف کاذب قرار دهید، ارتفاع ۱۵ سانتی متری می تواند برای شما مناسب باشد. اما اگر قصد دارید لوله و تجهیزات سرمایشی را هم از زیر کف کاذب عبور دهید و اتاق سرور شما هم نسبتا بزرگ است این مقدار تا ۴۰ سانتی متر هم افزایش پیدا می کند.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب الکترواستاتیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نصب کف کاذب اتاق سرور

طبق مطالب ارائه شده در بالا می توان مراحل نصب کف کاذب اتاق سرور را شرح داد. گفتیم که نبشی دور دیوار قرار می گیرد، پس در ابتدا باید نبشی نصب شود، سپس پایه بر روی زمین در محل مناسب قرار داده می شود و بعد از آن نوبت به استرینگر می شود که بر روی پایه ها قرار بگیرد. در نهایت باید تایل ها را در محلی که تعیین شده است قرار داد.

کف های کاذب معمولا طوری ساخته شده اند که بتوانند وزن رک های اتاق سرور را تحمل کنند، اما برای آن که از نتیجه کار مطمئن باشید بهتر است که از شاسی رک استفاده شود. شاسی رک کمک می کند که کف کاذب وزن رک را بهتر تحمل کند و مانع از لغزش و حرکت رک می شود، علاوه بر این سبب می شود که کار کابل کشی در زیر کف کاذب آسان تر انجام شود.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *