کف کاذب اتاق سرور

آشنایی کامل با کف کاذب دیتاسنتر و خرید آن

کف کاذب هایی که برای دیتاسنتر و اتاق سرور استفاده می شود، باید کیفیت و استاندارد عای لازم را داشته باشد. نکات مثبت و قابل توجه کف‌های کاذب که در اتاق سرور قرار دارد، در مدیریتی ایمن برای تجهیزات کامپیوتری و کابل‌هاست و همچنین توانایی این را دارد که بار سنگین را پخش کند و انعطاف پذیر نیز است. از همان شروع ساخت کف‌های کاذب، آن را بطور ویژه برای اتاق سرور در نظر گرفته بودند که هنوز متد بهتری در این رابطه برای اتاق سرور عرضه نشده است که بخواهند آن را جایگزین کف‌های کاذب کنند. وظیفه ی اتاق‌های سرور کامپیوتر این است که در زمان خاص در بهترین صورت جریان برق را به  کابل‌های داده در سیستم های خنک کننده قبل آب و هوا بفرستند.

وظیفه طراحان نیز ابداع شیوه ای جدید و کاربردی، برای توزیع و پخش این خدمات است، که باید در نظر بگیرند برای رشد و افزایش تقاضاهایی که بابت توزیع داده و پیشرفت‌های تکنولوژی شده است چه ملزوماتی مورد نیاز است.

کف‌های کاذبی که در اتاق سرور و دیتاسنتر به کار رفته است نمایانگر دسترسی بالایی است که در مرکز داده شرکت دارد. شرکت‌های زیادی هستند که برای مشتریان دائم و خاص خود، تجهیزات و امکاناتی که در اتاق سرورشان وجود دارد را به نمایش می‌گذارند. شما می توانید برای اطلاع از شرایط و انتخاب کف کاذب با کارشناس کارنو تماس بگیرید.

شماره تماس با کارشناس فروش :
۹۸۹۱۲۴۷۹۸۴۳۲+

انواع کف کاذب اتاق سرور

کف‌های کاذب انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و بعضی از آنها برای کف کاذب دیتاسنتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثلا کف های مختص پوشاندن تجهیزات که حدود یک ساعت در آتش سوزی بدون خرابی و ریزش دوام می آورند و همچنین مقاومت بالایی در بارهای دینامیکی و استاتیکی دارند که برای مراکز کامپیوتر ضد الکتریسیته ساکن هستند.

نوع دیگری که از کف‌های کاذب وجود دارد مخصوص انتقال آب های سطحی، خاک و ماسه است که در برابر شرایط موجود مقاوم هستند و قابلیت نصب در سطوح سیمانی را دارا می باشند، در برابر اشعه‌های UV از مقاومت بالایی برخوردار هستند و همین طوری مقاومتی عالی در برابر رطوبت و مواد اسیدی دارند.

از دیگر کف های کاذب کف های مخصوص برای نصب سیستم گرمایشی کف ساختمان است که اینگونه کف‌ها در مقابل رطوبت و مواد شوینده و حشرات از مقاومت خوبی برخوردار هستند.

کف های مخصوص سبک سازی ساختمان از انواع دیگر کف‌های کاذب هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کف‌ها مقاوم در برابر بارهای سنگین و قابل استفاده در مراکز پر تردد است و همچنین عایق صوتی مناسبی برای امکانی مانند استودیوها و صدا سیما هستند. می‌توان گفت کف مخصوص سبک سازی از بهترین کفه برای کف کاذب دیتاسنتر است.

بهترین کف های کاذبی که میتوان در دیتاسنتر و اتاق سرور استفاده کرد، کف کاذب فولادی، آلومینیومی و طرح لگراند کارنو است. این سه نوع کف کاذب با توجه به کیفیت بالا و ویژگی های خاصی که دارند، برای اتاق سرور و مراکز حساس بسیار کاربردی هستند.

با توجه به استاندارد های دیتاسنتر و اتاق سرور، کف کاذب هایی که برای این مکان ها و دیگر مکان های حساس مناسب است را معرفی می‌کنیم. گروه فنی و با تجربه کارنو تولید کننده انواع کف کاذب دیتاسنتر و اتاق سرور و مراکز اداری و تجاری است.

کف کاذب فولادی، کف کاذب آلومینیومی و کف کاذب طرح لگراند کارنو از پر طرفدار ترین کف کاذب های موجود در بازار است که مهندسان IT و مدیران پروژه از انتخاب آن ها راضی هستند. کف کاذب فولادی و آلومنیومی دارای تایل های ۶۰*۶۰ هستند که این تایل ها دارای روکش HPL است. این نوع روکش برای دیتاسنتر ها و اتاق سرور ها و مراکز حساس بسیار مناسب و کارآمد است چرا که خاصیت انتی استاتیک و ضد الکتریسیته ساکن دارد و از ایجاد الکتریسیته ساکن روی سطح و سیستم های موجود جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ویژگی های روکش HPL ضد خش است که می‌تواند سال های سال به محیط زیبایی ببخشد. از دیگر ویژگی ها، خاصیت ضد حریق است که در صورت ایجاد گرمای شدیدی در سطح، مانع از انتقال آن به کابل ها و تجهیزات زیر کف کاذب می شود که بسیار کارآمد است. تایل های فولادی کارنو از جنس فولاد درجه یک تولید شده است و حدود ۱۵ کیلوگرم وزن دارد و تایل های آلومینیومی کارنو از آلومینیوم درجه یک تولید شده و وزن آن حدود ۷ کیلوگرم است. کف کاذب های ۶۰*۶۰ (فولادی و آلومینیومی) از پایه برای ایجاد ارتفاع و از استرینگر برای سوار شدن و نگهداری تایل ها روی پایه استفاده می‌شود.

کف کاذب طرح لگراند، از دیگر کف کاذب های تولیدی گروه فنی و مهندسی کارنو است که برای اتاق سرور و مراکز اداری و تجاری بسیار کاربردی است. این نوع کف کاذب دارای تایل هایی به ابعاد ۲۲٫۵*۲۲٫۵ و فاقد روکش است. این نوع کف کاذب دارای قطعات کاربردی زیادی است که ویژگی هایی منحصر به فرد به این کف کاذب می بخشد. برای ایجاد ارتفاع از قطعه پایه با ارتفاع ۱۲ سانتی متر استفاده می‌شود و در صورت نیاز به ارتفاع بیشتر از قطعه ارتفاع دهنده می‌توان استفاده کرد.

برای اطلاع بیشتر درباره انواع کف کاذب می توانید به صفحه محصولات مراجعه کنید و یا با کارشناسان کارنو تماس بگیرید:

شماره مستقیم با دفتر تهران :
۰۲۱۸۸۴۸۶۳۰۰

شماره مستقیم با دفتر مشهد:

۰۵۱۳۷۰۵۷۰۵۳

هدف از توسعه کف‌های کاذب اتاق سرور چیست؟

  • سیستم موثر توزیع جریان هوا
  • توزیع وزن سنگین به طور مساوی
  • بررسی و پشتیبانی از خطوط داده
  • بررسی و مدیریت راحت کابل‌های برق
  • ایجاد یک محیط ایمن برای کارکنان این بخش انعطاف پذیر

انتخاب کف کاذب دیتاسنتر باید در نهایت دقت باشد، چرا که لازم است چندین متغیر برای ارزیابی چک شود. برای اینکه دسترسی به کابل‌ها، سیستم خنک کننده و برقی که در زیر کف تعبیه شده است راحت تر و بهتر انجام شود پانل‌هایی را روی کف پوش کاذب قرار داده اند که به راحتی می‌توان آن را برداشت.

این مطلب را از دست ندهید .
فروش و اجرای کف کاذب در تبریز

بدلیل سنگینی که رک‌ها دارند و هر ساله به وزن آنها اضافه می شود، کف پوش کاذب مجبور است که برای نگهداری از رک‌ها با توجه به قدرت و استحکامی که زیر ساخت استرینگر است نسبت به پانل‌هایی که به پایه های ستون و در گوشه ی آنها قفل می‌شود، حراج جدیدی ارائه کند، با توجه به میزان باری که روی کف ها قرار می‌گیرد و استنباط نیازهای ساختاری که روی سیستم کف می‌نشیند، کف پوش کاذب مرتبط با نیازهای اتاق سرور را انتخاب کنید.

این نکاتی که به آنها اشاره کردیم تنها بخش کوچکی از نکاتی‌ست که در هنگام طراحی و ساخت سیستم‌های کف کاذب دیتاسنتر باید به آنها توجه کرد. چیزی که ارزش سیستم‌ها را بالا می‌برد، شرکت‌هایی هستند که طراحی اتاق سرور را به عهده می‌گیرند و انعطاف پذیری خاصی‌ست که به سیستم‌ها می‌دهند، ملزوماتی که برای جریان هوای خنک و توزیع برق در سیستم در نظر گرفته است به ارزش و محبوبیت کف‌های کاذب می‌افزاید. نصب و نگهداری مدارهایی که باید زیر کف پوش قرار گیرند در بیشتر موارد آسان و راحت است.

از آنجایی که وجود برق امری مهم است و امروزه سرورها بیش از گذشته به برق نیازمندند، به ازای هر نوت مربع، تعداد مدارها در اتاق سرور افزایش پیدا می‌کند.

اجزای کف کاذب,انواع کف کاذب اتاق سرور,کف کاذب اتاق سرور

دلیل استفاده از کف کاذب دیتاسنتر چیست؟

همانطور که میدانید و مشخص است بخاطر مدارهایی که در زیر کف پوش قرار می‌گیرد کف اتاق سرور بالاتر می‌آید. در اتاق‌های کامپیوتری نیز به طور معمول از کف پوش کاذب استفاده می‌کنند چرا که کابل‌ها و سیم‌های زیادی که در آن جا قرار دارد فضای آنجا را برای کارکنان شلوغ می‌کند. اجزاء تشکیل دهنده کف‌های کاذب، پانل‌های ورقه ای از جنس فولاد هستند که در ابعاد ۶۰۰×۶۰۰ میلی متر به هم متصل شده و با سیمان سبک پر شده اند که کف پوش کاذب بسیار قدرتمند و محکمی را به وجود می‌آورد، که با ستون های پشتیبان زیر ساختار که قابلیت تنظیم را دارد نگه داشته میشوند. در فضایی که بین کف زمین و کف پوش قرار دارد می‌توان برق داده، کنترل محیطی، جریان هوا، سیستم اطفاء حریق، سیستم امنیتی و … که برای فضای اصلی اتاق بهتر و موثرتر است را تهیه می‌کنند.

استانداردهایی که برای اتاق سرور در نظر گرفته می‌شود متعدد و زیاد هستند که باید آنها را رعایت کنند. یکی از استانداردهای مربوط به اتاق سرور، کف است.

شرکتی که کف های کاذب آن، مورد تایید و استاندارد می باشد شرکت کارنو است که متناسب استفاده در اتاق سرور دیتاسنتر است. نکته مهم این کف های کاذب کارنو این است که در بیشتر پروژه‌ها از آن استفاده شده است. در اینجا اجزاء مختلف کف پوش کاذب را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پایه‌ها در کف کاذب دیتاسنتر

پایه های ستونی که در کف کاذب اتاق سرور تعبیه شده با گالونیزه سرد آبکاری شده است.

قطر پایه، ۲۵۰ میلی متر است که می‌تواند بارهای بسیار سنگین را حمل کرد و از دو بخش تشکیل شده،

۱) خود پایه.

۲) گلدانی که در بالای آن است.

ارتفاع اصلی پایه ۵۰۰ میلی متر می باشد که در هنگام نصب اگر لازم بود، همه توان آن را با حداکثر ۱۰۰ میلی متر میتوان کوتاه کرد، قسمت گلدانی که در بالای پایه قرار دارد نیز از دو مهره تنظیم ارتفاع و رگلاژ تشکیل شده است. نکته قابل توجه این است که مهره دوم برای قفل کردن مهره اول تعبیه شده تا به مرور زمان ارتفاع و رگلاژی که از قبل تعیین شده تغییر نکند .

یک واشر پلاستیکی سیاه برای پر کردن فضای خالی که بین پایه و گلدان وجود دارد، به مهره‌ها در قسمت اصلی پایه اضافه شده است.

تایل‌ها در کف کاذب

تایل‌هایی که در کف پوش کاذب قرار دارند از جنس فولاد است و با نوعی سیمان خاص پر شده که دارای ابعاد ۳۵×۶۰۰×۶۰۰ میلی متر است و بدون فلورانس است. برای افزایش مقاوم سازی در شرایط مختلف از رنگ های ضد حریق و ضد رطوبت اپوکسی در لایه ی زیرین استفاده می‌شود، تایل‌ها می‌توانند بارهای سنگین و بزرگ و یا ساکن را تحمل کند و همانطور که استاندارد های TIA942 برای دیتاسنترها مشخص کرده است.

زیبایی و آب بندی تایل‌ها وظیفه ی نوار لبه PVC است. جنس روکش‌های تایل از HPL است که ضد خش و ضد حریق و آنتی استاتیک بودن از ویژگی های این روکش‌هاست.

اجزای کف کاذب,انواع کف کاذب اتاق سرور,کف کاذب اتاق سرور

استرینگر در اتاق سرور

استرینگرهایی که در کف پوش کاذب قرار دارند درست مانند پایه، با استفاده از روش گالوانیزه سرد آبکاری شده است. استرینگر یک اینکه ۶۰۰×۶۰۰میلی متر در کف پوش کاذب ایجاد می‌کند تا تایل‌ها بتوانند به طور منظم و با توجه به اینکه بدون یک ذره درد به وجود بیاید در کنار هم و بر روی پینه قرار بگیرند.

دو راهی در دو سر استرینگر تعبیه شده تا استرینگرها به پایه پیچ شوند، هر پایه به چهار استرینگر جدا وصل شده است. نواری از جنس فوم بر روی استرینگرها نصب شده تا وظیفه آکوستیکی و صداگیری را انجام دهند.

 

اجزای کف کاذب,انواع کف کاذب اتاق سرور,کف کاذب اتاق سرور

ویژگی‌های کف کاذب دیتاسنتر

درزهای موجود در بین تایل ها کمترین گرد و خاک را از خود عبور می‌دهند یعنی کف برای اتاق سرور باید دارای نوار آب بندی شده پی وی سی باشد و این نوار را باید به نحوی وصل کنند که مانع از ورود هر گونه گرد و خاک به زیر کف شود و موجب خرابی کابل‌ها نشود.

از ویژگی‌های دیگر کف پوش کاذب می توان به، اتلاف برودت هوا به میزان خیلی کم در مناطق عبور کابل ها رخ می دهد اشاره کرد. در اتاق‌های سرور و کنترل به دلیل اینکه در زیر کف پوش از سیستم تهویه هوا استفاده می شود، کف باید حتما دارای عایق حرارتی باشد، بنابراین باید از کف کاذبی استفاده شود که اتلاف برودت هوا در زیر آن مخصوصا محیطی که کابل های برق رد شده‌اند وجود نداشته باشد.

این مطلب را از دست ندهید .
کف کاذب آلومینیومی اتاق سرور کارنو و ویژگی های آن

ویژگی دیگر کف‌های کاذب برای اتاق کنترل و سرور کنترل استاتیک است که باعث جلوگیری از تخلیه بار الکتریکی می شود. همان طور که می‌دانید اگر این بار ناشی از الکتریسیته ساکن تخلیه نشود ممکن است مشکلاتی را برای اتاق‌های سرور به وجود آورد که غیر قابل جبران باشد یعنی اگر کف کاذب دیتاسنتر ضد الکتریسیته نباشد یک تهدید همیشگی به حساب می آید.

از دیگر ویژگی ها ضد حریق بودن این کف‌هاست. از جمله خطراتی که است که دیتا سنترها را تهدید می کند. در کف‌های کاذب مخصوص اتاق های سرور باید تایل ها از قسمت زیر با رنگ آپوکسی و حرارتی پوشش داده شوند که منجر به آتش سوزی نشوند. به طور کلی رنگ‌های آپوکسی که سطح داخلی تایل ها را می‌پوشانند باعث می شوند در مقابل آتش سوزی که بیشتر در زیر کف‌ها رخ می‌دهد مقاومت بالایی از خود نشان دهند.

کف‌های کاذب در اتاق های سرور باید ضد خش و ضد ضربه باشند، به دلیل وجود وسایل و دستگاه‌های سنگین در اتاق‌های کنترل وسرور و اینکه احتمال جا به جایی در این اتاق ها وجود دارد کف ها باید ضد خش باشند که از خش خوردگی بتوان جلوگیری کرد.

نکاتی برای نصب کف کاذب دیتاسنتر

برای نصب کف کاذب دیتاسنتر باید به نکاتی توجه داشته باشیم که بتوان به راحتی این کف‌ها را نصب کرد نکاتی مثل: بررسی اندازه نقشه ها، ابعاد اتاق را باید اندازه گیری کنید که مطمئن شوید ابعاد آن با نقشه اجرایی یکی باشد. همین طور تعیین مارک کردن نقاط شروع که در نقشه های اجرایی تایید شده در اتاق علامتگذاری شده اند و … باید بگوییم که هزینه برای اجرای کف‌های کاذب بستگی به متراژ اتاق و نوع کف دارد که به وسیله مشتریان تعیین می شود.

چرا در اتاق سرور ها از کف کاذب استفاده می کنند؟

کف کاذب دیتاسنتر یک جزء استاندارد در طراحی اتاق سرور یا دیتاسنتر است. آنها مزایای بسیاری از جمله ایجاد انعطاف پذیری در نحوه تأمین تجهیزات، خنک کننده و … را ارائه می دهند. کف های کاذب شامل تایل و چهار پایه است که تایل روی چهار پایه ها به عنوان سطح کف، قرار می‌گیرد. نتیجه ایجاد یک سطح مرتفع است که روی آن می توان قطعات IT از جمله رک سرور، منبع تغذیه بدون وقفه و سیستم‌های خنک کننده را قرار داد.

هنگامی که تصمیم به قرار دادن قطعات و تجهیزات بر روی کف کاذب دیتاسنتر دارید، باید به دسترسی کابل‌ها به تجهیزات و نگهداری و همچنین میزان بار نقطه ای که به کف وارد می شود، توجه داشته باشید.

چندین نوع کف پوش کاذب وجود دارد. اما زمانیکه درباره کف کاذب دیتاسنتر و دیتاسنتر صحبت می‌شود، منظور کف استاندارد و مقاوم است که دارای پایه هایی از جنس فلز و یا p.p است. تایل‌ها نیز انواع مختلفی دارند که از نظر ضخامت و مواد و وزن بسته و جنس مواد اولیه و همچنین قابلیت تحمل میزان بار به صورت نقطه ای با یکدیگر متفاوت هستند. کف کاذب دیتاسنتر به چند درجه فوق سنگین تا درجه سنگین، متوسط و سبک طبقه بندی شده اند و این امر بر اساس فاکتورهای زیادی از جمله بارهای متمرکز و بارهای توزیع شده یکنواخت که برای حفاظت از آنها طراحی شده اند، درجه بندی می‌شوند.

در یک اتاق سرور یا دیتاسنتر، کف باید ضد استاتیک باشد. برای محیط های غیر IT، این کف ها می توانند لاستیک، چوب، سنگ مرمر، سنگ و البته فرش و موکت باشند. نکته کلیدی دیگری که باید در مورد تایل‌ها و کف باید در نظر بگیرید قابلیت آکوستیک و ضد حریق آنهاست. کف باید حداقل عمر ۲۵ ساله داشته باشد، با اجزای پشتیبان بتواند ۵۰ سال عمر داشته باشد. کف پوش کاذب کارنو تمام ویژگی‌ها و استاندارد های لازم برای استفاده در اتاق سرور را دارد و همچنین دارای گارانتی ۲۵ ساله است.

سایز استاندارد تایل های مناسب برای کف کاذب دیتاسنتر معمولا ۶۰*۶۰ است. اما باید در نظر داشته باشید که در اتاق سروری که ابعاد کوچکی دارد می‌توان از کف پوش با سایز ۲۲٫۵*۲۲٫۵ نیز استفاده کرد. کف کاذب دیتاسنتر با ارتفاع های متفاوتی قابل اجرا است که متناسب با نیاز و شرایط اتاق سرور می‌توان ارتفاع کف کاذب دیتاسنتر را انتخاب کرد. نکته مهمی که هنگام اجرای کف پوش کاذب باید در نظر داشته باشید این است که فضای مورد نیاز برای کابل کشی و سرمایش در زیر کف ایجاد شود. مسیر یابی کابل‌ها و سیستم سرمایشی به درستی انجام شود.

گذشته از کف کاذبی که در اتاق سرور قرار است اجرا شود، در طراحی کلی اتاق سرور نیز مهم است که خود اتاق خشک و عایق رطوبت باشد تا بتوان رطوبت و دمای هوا را کنترل کرد. کف زیرین که کف اصلی است نیز باید صاف و تمیز و بدون درز باشد تا از ورود گرد و غبار از طریق سیستم تهویه مطبوع داخل اتاق، جلوگیری شود.

استفاده از کف استاندارد موجب می شود که کابل کشی‌ها به صورت منظم انجام شود و همچنین در صورت افزودن وسایل دیگر به اتاق، به راحتی می توان با برداشتن تایل، به زیر کف دسترسی داشت و دستگاه جدید را متصل کرد.

کف پوش به گونه ای طراحی شده است که در صورت تغییر مکان بتوان کف پوش کاذب و تجهیزات آن را در اتاق جدید راه اندازی کرد. هچنین باید در نظر داشته باشید که کیفیت کف کاذب باید به گونه ای باشد که هنگام چیدمان اتاق و یا جابه جایی تجهیزات و وسایل، براحتی آسیب وارد نشود و روکش تایل‌ها از بین نرود و خش نیفتد. کف کاذب طرح لگراند کارنو به گونه ای تولید شده است که ضد خش بوده و همچنین روی تایل‌ها پوسته نمی‌شود.

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *